Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
17 besök idag (2223199 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 410, 411, 412 ... 418, 419, 420   >>
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4902



Måste passa på att fråga för har inte riktigt fattat tanken.
Järnet du monterat mellan kamdrev.
Är det något eget eller samma som audi använder?
Låser det kammarna i en exakt position eller bara låser dreven?
Hur är det tänkt att styra in kockarna rätt, använder man kilspåren för att styra verktygen och sedan låser man dreven efter remmen??


När jag monterade ihop kamrem/drivningen på min mätte jag in alla kammarna genom att mäta lyftet på ventillyftaren.
Men det tog 3-4-5 timmar varje gång att mäta in på det sättet så audi måste ju haft något enklare sätt .

Har du någon uppfattning om hur rätt/fel eller snarare vilken tollerans man får på lyftarna när man använder ditt/Audis sätt??
Jag kunde inte hamna närmare än 2-3 tiondelars med remmen monterad. (det skiljer antagligen lite mer när motorn är igång med tanke på fläder i remmen )

Jag googlade massor på detta men hittade ingen vettig info om det

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7394


Trådstartare
Det är Audi original verktyg köpt på Audi.

Först snurrar man motorn tills den är vid nollan.
Sen sätter man först en låsbult som man gängar in vid en plugg på förarsidan av blocket som låser veven i 0 position innan man lossar kamrem osv.

Och detta verktyg på bilden låser kammarna inte dreven, för dreven sitter bara med kona på kammarna.
Så dreven lossar man och låter dom vara lösa men på plats när du monterar kamremmen, så sen spänner man kamremmen och ser till så allt är rätt innan man drar fast= låser kamdreven på konan.

Jag har dock inte koll på om det skiljer något mot 4-ventils motorn som du körde med.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4902



Vad är det som "styr" verktyget mot kamaxeln?? Finns några styrpinnar som styr in i hål på kammen på något vis ??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 2511



knotan skrev:
Vad är det som "styr" verktyget mot kamaxeln?? Finns några styrpinnar som styr in i hål på kammen på något vis ??


Ska man inte "nolla" kammarna i spåren i bakkant också.? Eller kanske är en annan modell

_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Vw Passat tdi bruksbil
A6 2.0 Tdi Ultra bruksbil
RS4 4.2 gasguzzler
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7394


Trådstartare
Om man tar bort kammarna så måste man nolla dom mot varandra, men nu behövdes inte det då glidskenorna för kamkedjorna verkade vara bytta då dom såg felfria ut.

Så här ser det ut på mina kammar, framför kamdrevs konan så är det avslipat och det är denna klack som den ovala inställnings brickan sitter på.



Här hur det är monterat, ovala brickan som bara passar på ett sätt på kammen har ett litet och ett stort hål.




Och verktyget motsvarande tjock och smal pinne, så går då bara att montera när kammarna är helt i linje.
Och hålet i mitten så du kommer åt att lossa eller dra fast bulten för kamdrevet.



EDIT, så här ser brickan ut som sitter på kammen, så den kan inte snurra utan sitter fast i spåret och här ser man dom 2 olika hålen som verktyget monteras i.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 4902



Ååå. Det är nästan likadant på 4 vent. Det är ett kilspår fräst i konan. Å har sett att det finns ett motsvarande fäste för den motorn. Borde hamna på väldigt bra marginal så länge inte topparna är planade. Mellan kammarna är det ju inte justerbart. Iallafall inte på 4 ventilaren. Finns ingen anledning för det orginal.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7394


Trådstartare
Passade på att tvätta allt när det var borttaget:



Efter:

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7394


Trådstartare
När generatorn ändå var bortplockad så lämnade jag in för test och den ger ända upp till 212 Ampere som mest och visade sig fungera utmärkt. thumbs up



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7394


Trådstartare
Vakuumslangar på motorn bytes, här några av dom gamla.




Sen lite nya delar:




Samt bild på en del av all vätska som byttes:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7394


Trådstartare
Både min race bil RS8 och denna har tidigare ägare inte fattat att grönt lock på servo burken betyder använd ENDAST VW/Audi GRÖN servo vätska !




För den oljan som var i var ju definitivt inte grön




Så sög ur i somras och fyllde på med rätt och sedan körde ett tag, men nu vid tömning var det fortfarande långt ifrån grönt:




Så det fick bli ordentlig tömning och sköljning.
Satte på genomskinlig slang på returen ner i en dunk sen svänga på ratten fram o tillbaka samt fylla på ny olja då och då och samtidigt snurra på servopumpen tills det bara kom ut ren fin grön vätska thumbs up




Det som kan hända med fel vätska är att du får läckage eller oljud, på min systers A4 fick jag byta hela styrväxeln för dom kört med fel servo vätska så packboxarna läckte för fullt.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7394


Trådstartare
För att lossa ventilkåporna så satt spridare bryggan lite i vägen så den behövde dras upp, jag visste att O-ringarna troligtvis lär fastna kvar om man inte smörjer och donar innan men tänkte att dom kan jag bara plocka ur efteråt.

Men det jag inte tänkte på att original spridarna även har hård plast bricka längst ut utanför O-ringen



Så dessa lossnade ju också och fick fiskas upp där dom låg ovanpå ventilerna, men det gick hyfsat lätt.

Men på en cylinder så var ju ventilerna öppna så då ramlade den ju enda ner i cylindern






Efter att försökt dammsuga upp med smalt rör via tändstiftshålet och samtidigt blåst med tryckluft via ventilerna så fick det bli att försöka fiska upp den.
Lyckades haka i bra men tappade ner igen när jag skulle upp via ventilen, men med lite fett på kroken så lyckades jag till slut, kameran via tändstiftshål och krok ner i spridare hål förbi ventilerna thumbs up





Gick åt många timmar klurande och försök under 2-3 kvällar att få upp alla dessa och värst den i cylindern, suck..

Ville inte riskera att plastbrickan klämdes vid sätes ringen och gjorde en ventil otät, så den skulle upp...

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Vilket oflyt, Martin men skam den som ger sig. Vilket pilljobb att få upp brickan i cylindern. Tur du har så mycket utrustning att du kunde lösa det.

_________________
Alex N Eriksson
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4145



RallyQuattro skrev:

Ville inte riskera att plastbrickan klämdes vid sätes ringen och gjorde en ventil otät, så den skulle upp...

Den hade nog bara åkt ut....ventiler är stadigare än man tror

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 978



Varför inte bara montera en krok på kamerahuvudet och fiska upp genom tändstiftshålet?

_________________
Patrick Wetterskog
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7394


Trådstartare
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:

Ville inte riskera att plastbrickan klämdes vid sätes ringen och gjorde en ventil otät, så den skulle upp...

Den hade nog bara åkt ut....ventiler är stadigare än man tror

Jo tanken var först att låta den ligga, men den där Mr Murphy dyker gärna upp och jävlas när man minst anar det och hade jag låtit den ligga så kan jag svära på att brickan hade ställt till med något djävulskap


Kadett4wd skrev:
Varför inte bara montera en krok på kamerahuvudet och fiska upp genom tändstiftshålet?

Kameran är ju böjbar och alltså inte är så stabil som en rostfri svetstråd är när man ska fiska..
Sen var det ju lättare nu att bara skjuta in kameran vinklad på plats så den låg där stilla medans jag fiskade med svetstråden utan att behöva snurra på kameran och tappa bort sig samtidigt som du ska försöka kroka fast brickan på kameran, för brickan hamnar ju inte rakt ner under tändstiftshålet utan på yttersidan av kolven.

Med en rak svetstråd via ventilerna och spridare hålet så hamnar man rakt ner i botten på sidan av cylindern där brickan låg då cylindern lutar på en V motor och insuget sitter i mellan cylinderbankerna, så behövde inte böja och trixa som det hade blivit via det mitt placerade tändstiftshålet och kameran är även för tjock för att komma ner via ventilen.


Men det som tog tid var ju funderandet på hur jag ska få upp brickan och testandet med olika sätt att försöka suga upp den och sen först försöka med kroken via tändstiftshålet, tills jag kom på att det gick att få ner kroken bredvid ventilen, men då även tappade brickan vid första försöken innan jag kletade fett på kroken.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4145



RallyQuattro skrev:
super7 skrev:
RallyQuattro skrev:

Ville inte riskera att plastbrickan klämdes vid sätes ringen och gjorde en ventil otät, så den skulle upp...

Den hade nog bara åkt ut....ventiler är stadigare än man tror

Jo tanken var först att låta den ligga, men den där Mr Murphy dyker gärna upp och jävlas när man minst anar det

Ja man har haft besök av han några ggr
M5 bricka muttern fanns det inget spår av.... 1 ventil lite
krokig


_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 12740



Det är CHF olja i Servon på Audin.
Det är samma olja man använder i Roboten på Lupo 3L.

Det blir inte bra om man använder "Servoolja" (ATF) istället.

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
www.Voxtonus.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7394


Trådstartare
Japp, men många som verkar tro att det bara finns en sorts servo olja thumbs down
Är väl iofs nog många som även tror att det bara finns en sorts Glykol också..

Min RS8 så hade ju förra ägaren haft den hos en verkstad (inte dom som byggde den) strax innan jag köpte bilen som hjälpt honom lyfta i och ur motorn och denna verkstad hade hällt i vanlig röd servoolja i bilen
Om jag inte minns fel så var det en Autoexperten verkstad så inte "Harrys bluff och båg" och dom borde ju även sätt den gröna färgen när dom tömde ur servo vätskan tycker man.


Bilder på ihop monteringen:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7394


Trådstartare
När motorn var klar så blev det byte av växellåds olja och då den har oljekyl slinga via vatten kylaren så tänkte jag att det skulle vara lättare att fylla på ny olja i ena oljeslangen.
Men denna Biltema olje bytar pump läckte rejält samt var riktigt tung jobbad thumbs down





Så till bakaxeln använde jag en bättre pump där man fyller i oljan i pump kärlet och pumpar upp tryck, sedan bara titta på medans den fyller tills det rinner över som på bilden, borde använt denna även till lådan så hade det gått 10 gånger snabbare att fylla den.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7394


Trådstartare
Sen blev det varmkörning utanför garaget och koll att allt fungerade innan fronten monterades.





Efter det blev det bromsvätske byte, så då är alla vätskor utom spolarvätskan bytt





Men funderar nu på att sälja denna ny servade ovanliga S8 facelift med manuell låda, så är någon sugen så skicka PM
Fler bilder har ni på förra sidan.
Pris 69.900kr

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 7394


Trådstartare
Här står den på vinterhjulen redo för snön..
Dagsfärskt foto 20 december, regn...



Monterade även nytt 100 Ah batteri för någon vecka sedan för Webasto värmaren slog av efter 15 minuter pga låg spänning, men nu funkar det så det blir varmt och gott i bilen thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
17 besök idag (2223199 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 410, 411, 412 ... 418, 419, 420   >>