Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
91 besök idag (2178341 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 409, 410, 411
   
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4367



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2019 11:17     Citera

Måste passa på att fråga för har inte riktigt fattat tanken.
Järnet du monterat mellan kamdrev.
Är det något eget eller samma som audi använder?
Låser det kammarna i en exakt position eller bara låser dreven?
Hur är det tänkt att styra in kockarna rätt, använder man kilspåren för att styra verktygen och sedan låser man dreven efter remmen??


När jag monterade ihop kamrem/drivningen på min mätte jag in alla kammarna genom att mäta lyftet på ventillyftaren.
Men det tog 3-4-5 timmar varje gång att mäta in på det sättet så audi måste ju haft något enklare sätt .

Har du någon uppfattning om hur rätt/fel eller snarare vilken tollerans man får på lyftarna när man använder ditt/Audis sätt??
Jag kunde inte hamna närmare än 2-3 tiondelars med remmen monterad. (det skiljer antagligen lite mer när motorn är igång med tanke på fläder i remmen )

Jag googlade massor på detta men hittade ingen vettig info om det


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2019 11:46     Citera

Det är Audi original verktyg köpt på Audi.

Först snurrar man motorn tills den är vid nollan.
Sen sätter man först en låsbult som man gängar in vid en plugg på förarsidan av blocket som låser veven i 0 position innan man lossar kamrem osv.

Och detta verktyg på bilden låser kammarna inte dreven, för dreven sitter bara med kona på kammarna.
Så dreven lossar man och låter dom vara lösa men på plats när du monterar kamremmen, så sen spänner man kamremmen och ser till så allt är rätt innan man drar fast= låser kamdreven på konan.

Jag har dock inte koll på om det skiljer något mot 4-ventils motorn som du körde med.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4367



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2019 13:34     Citera

Vad är det som "styr" verktyget mot kamaxeln?? Finns några styrpinnar som styr in i hål på kammen på något vis ??


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mange K
stockholm/järfälla



Här sen Apr 2005
Inlägg: 2415



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2019 17:08     Re: Citera

knotan skrev:
Vad är det som "styr" verktyget mot kamaxeln?? Finns några styrpinnar som styr in i hål på kammen på något vis ??


Ska man inte "nolla" kammarna i spåren i bakkant också.? Eller kanske är en annan modell


_________________
M @ g n u s k @ l i n
0705 120 966
Vw Passat tdi bruksbil
A6 2.0 tfsi S-line bruksbil
RS4 4.2 gasguzzler
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Nov 2019 23:16     Citera

Om man tar bort kammarna så måste man nolla dom mot varandra, men nu behövdes inte det då glidskenorna för kamkedjorna verkade vara bytta då dom såg felfria ut.

Så här ser det ut på mina kammar, framför kamdrevs konan så är det avslipat och det är denna klack som den ovala inställnings brickan sitter på.



Här hur det är monterat, ovala brickan som bara passar på ett sätt på kammen har ett litet och ett stort hål.




Och verktyget motsvarande tjock och smal pinne, så går då bara att montera när kammarna är helt i linje.
Och hålet i mitten så du kommer åt att lossa eller dra fast bulten för kamdrevet.



EDIT, så här ser brickan ut som sitter på kammen, så den kan inte snurra utan sitter fast i spåret och här ser man dom 2 olika hålen som verktyget monteras i.



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
knotan
norrköping



Här sen Feb 2006
Inlägg: 4367



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Dec 2019 11:50     Citera

Ååå. Det är nästan likadant på 4 vent. Det är ett kilspår fräst i konan. Å har sett att det finns ett motsvarande fäste för den motorn. Borde hamna på väldigt bra marginal så länge inte topparna är planade. Mellan kammarna är det ju inte justerbart. Iallafall inte på 4 ventilaren. Finns ingen anledning för det orginal.


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  03 Dec 2019 10:14     Citera

Passade på att tvätta allt när det var borttaget:



Efter:


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Dec 2019 10:20     Citera

När generatorn ändå var bortplockad så lämnade jag in för test och den ger ända upp till 212 Ampere som mest och visade sig fungera utmärkt. thumbs up




_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Dec 2019 10:25     Citera

Vakuumslangar på motorn bytes, här några av dom gamla.




Sen lite nya delar:




Samt bild på en del av all vätska som byttes:



_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
RallyQuattro
Stockholm



Här sen Mar 2007
Inlägg: 7238


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Dec 2019 10:57     Citera

Både min race bil RS8 och denna har tidigare ägare inte fattat att grönt lock på servo burken betyder använd ENDAST VW/Audi GRÖN servo vätska !




För den oljan som var i var ju definitivt inte grön




Så sög ur i somras och fyllde på med rätt och sedan körde ett tag, men nu vid tömning var det fortfarande långt ifrån grönt:




Så det fick bli ordentlig tömning och sköljning.
Satte på genomskinlig slang på returen ner i en dunk sen svänga på ratten fram o tillbaka samt fylla på ny olja då och då och samtidigt snurra på servopumpen tills det bara kom ut ren fin grön vätska thumbs up




Det som kan hända med fel vätska är att du får läckage eller oljud, på min systers A4 fick jag byta hela styrväxeln för dom kört med fel servo vätska så packboxarna läckte för fullt.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
91 besök idag (2178341 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2, 3 ... 409, 410, 411






Från request till första response:
sec (varav server render 0.130 sec)
Webbrowser render:
sec