Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 461, 462, 463 ... 501, 502, 503 >> 521 besök idag (2501924 totalt) |
Skulle behövt flytta lite inlägg till offtopic så kan alla få avmuppa sig där istället
Så tillbaka till oljetrycks problemen. Efter Gotland så var jag beredd på att lyfta ur motorn och plocka den i bitar, så började med lossa fronten, sen kom jag på att det kan ju vara bra att ta bort oljetråget och se efter om något syns där innan motorn tas ur. När jag tog bort plastgallret så såg jag felet, synd att jag inte tog bild då, men någon som vill gissa på vad jag såg Svaret kommer i morgon _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Så här såg skruvarna ut som håller ihop oljepumpen
Alla lösa och en på väg ur. Jag plockade isär och rengjorde oljepumpen 2013 sen låg den på hyllan till typ 2020 då den monterades i nya motorn, så mina gissningar är att jag nog bara skruvade i skruvarna med fingrarna och glömde känna på dom nu när jag monterade pumpen i motorn. Så skruvarna har vibrerat loss för varje körning och därmed har oljetrycket sakta sjunkit eftersom det har läckt ut direkt på pumpen. Synd jag inte hade ens en tanke på detta fel för då hade det ju varit snabb lagat och bilen kunnat tagits med till Gotland Ring. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Oljepumpen består av 2 halvor utan någon packning eller annat utan det är helt plana ytor som ska pressas ihop utav skruvarna och sitter dom löst så blir det läckage och pump hjulen får svårt att bygga tryck.
Plockade isär för koll och rengöring innan den sattes ihop igen. Av någon okänd anledning satt den även ihop med andra svarta skruvar som nu byttes mot original skruvar med fläns på och efter rengöring så drogs dom fast med loctite så nu lär dom inte gängas loss av sig själv igen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Det är dock bara gissningar på vad som hänt, för jag minns ej vad jag gjorde 2013 och minns inte heller om jag kände på skruvarna vid monteringen 2020.
Men tog för säkerhetsskull ner lager för kontroll och det såg ok ut. Jag hade ju trots allt oljetryck hela tiden, bara att det var lägre än normalt. 2020-09-29 Så bara montera ihop och fylla olja igen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Men då kylaren var urtagen och kylsystemet tömt så passade jag på att montera en ny tryckgivare för vattentryck och nu istället på röret på sidan av motorn som går till kylaren.
Nu en vanlig 10bars tryckgivare, den bakom motorn är en Bosch tryck/temp givare. Nu blev det stabilare mät värde på vatten trycket och inte pulserande som det blev på givaren bakom motorn mellan topparna. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Sen kunde jag ut och gasa igen och efter lite justeringar i mappar så fick jag typ samma tider som innan AG's
Men 100-200 är ju ändå ingen super tid.. Och det finns 2 saker att åtgärda för snabbare tid utan att behöva full gas växla eller slå i växeln med risk för växellåds haveri, så här skulle ändras lite sen ut för nya tester _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||
4,8s är väl bra med tanke på förutsättningarna? Dvs lite tyngre bil, manuell och "försiktiga" växlingar. Går givetvis inte jämföra med en modern bil med någon form av automatlåda, men den jämförelsen skulle ju bli haltande på fler plan. _________________ Emil W |
||
Skryt effekt och tider oavsett om det är rakt fram eller runt en bana är väl det dom flesta bil forum handlar om ?
Så vad kan man göra om en växling tar lång tid Jo man kan låta bli att växla Så med mina friktionsdäck som har högre profil på däcken samt höja varvstoppet till 8500 rpm så kan jag nå 200 km/h på trean 100 km/h blir vid ca 4200 rpm så 200 km/h blir då vid ca 8400 rpm. Så helt utan att bygga om eller köpa något Så blev det denna tid istället på 100-200 2020-10-05 Med riktig låda hade det självklart blivit ännu snabbare då man kan lägga växlingar vid rätt varvtal och inte behöver starta för lågt och sluta vid för högt varvtal. Men har man bra och långt register så funkar ju även 1 växel för att komma under 4 sekunder på 100-200. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Helvete, det var inte dåligt! Det är ju inte många i sverige som har snabbare bil än detta. Jag menar, vilken originalbil matchar denna tid 100-200? 992 turbo s ligger ju på typ 6 sekunder.. hur mycket effekt har du ungefär? _________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||
Det är bara när man kör från 0 som du börjar stillastående. Vid 100-200 eller 200-300 osv. så startar och stoppar den mätningen när du passerar inställd fart. Och mätarna mäter med GPS Så vid 100-200 kör jag på tex trean i 70-90 och sedan stämplar fullt och håller i till varvstoppet. Eller kör på tvåan i 50 och sedan gasar och växlar vid 80-90 till trean och sedan full gas. Så på samma sätt som du mäter tid runt en bana, alltså ju snabbare du passerar start/mål punkten desto bättre tid får du kommande varv. (Förutom topgear som kör med stillastående start på deras egna test bana ) Hade även skaffat en Dragy för jämförelse och här är 2 olika rundor med typ samma slut tid, men olika bra vid olika farter i varje runda: Räknar man i dessa så ser man att snabbaste tiden per 10 km/h är på 0.34 sek och vid långsammaste punkten går det på 0.5 sek Och det är i slutet när jag alltså varvar runt 8000 rpm som den går som långsammast. Men det blir ändå bättre tid än om jag växlat med min manuella låda. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Det var det jag försökte fråga om, jag vet hur den mäter då jag har motsvarande typ av mätinstrument och tycker det är bra modell.
Bra tider med så pass tung bil. Om du av någon anledning skulle dra den från statiskt 100 ish utan att få med dig accelerationen hur mkt tror du att du tappar? Jag försökte prova själv men har enorma problem med fäste ( 2wd) och slutade med att jag körde av en drivaxel i 150 vid växling. 1200kg bil 700whp 775wnm och måste växla då jag kör diesellåda och maxvarv 7300 med dessa kammar. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 461, 462, 463 ... 501, 502, 503 >> 521 besök idag (2501924 totalt) |