Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy 5.0 V8 Rwd
137 besök idag (166513 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Nästa>>
   
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jan 2010 22:36     VW Caddy 5.0 V8 Rwd Citera

Tänkte bygga om en gammal Caddy som jag köpte för några år sedan. Bur, väghållning, bromsar och annan motor någonstans där bakom hytten är väl tänkt som de stora punkterna på agendan. Sen tillkommer förstås riktiga stolar, bälten, ratt, mätare etc vad det lider. Men allt har sin tid, hoppas att ni har tålamod! Räknar med lite glada tillrop från er Rejsianer när inspirationen tryter, vilket tyvärr händer emellanåt.

Var väl lite tveksam till att lägga upp en tråd här på Rejsa, man kan ju få komplex för mindre när man läser vissa projekttrådar här! Men samtidigt så finns ju mycket visdom här som kan vara nog så behövlig för mej i detta projekt.

Så jag börjar väl med några bilder på utgångsmaterialet, detta är faktiskt säljarens bilder. Lägg märke till vingen av grovt plattjärn på kåpan, den vägde säkert 20 kilo!





_________________
Calle Olsson
Senast ändrad av calle_o, 08 Sep 2010 20:21, ändrad totalt 3 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
02Mattias
Sandviken



Här sen Jul 2007
Inlägg: 436



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jan 2010 22:43     Citera

Kul med ett udda projekt thumbs up


_________________
Mattias Eriksson
BMW 323i Coupé -99

Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you bring the wall with you.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult



Här sen Apr 2004
Inlägg: 14526



Tipsa Facebook   Inlägg  29 Jan 2010 23:05     Citera

En Audi 100 från ungefär samma år (en sån där löjligt framtung sak), tag sats och våldta caddyn bakifrån så får du en mittmotorlösning som inte borde bli helfel.

Dubbelmotor, 4WD och 4WS vore en udda banbil iaf


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jan 2010 10:04     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
En Audi 100 från ungefär samma år (en sån där löjligt framtung sak), tag sats och våldta caddyn bakifrån så får du en mittmotorlösning som inte borde bli helfel.

Njaäe, ska jag ändå göra jobbet att yxa ditt en motor på flaket så hade jag nog tänkt mej något annat än en gammal Ådi-snurra! Men lite frestande är det förstås pga prislappen och min lagomt tomma plånbok! Men Ådi's nyare transaxlar är helt klart intressanta...

Niklas Falk skrev:
Dubbelmotor, 4WD och 4WS vore en udda banbil iaf
Håller med! thumbs up Men jag får nog börja med något lite enklare om jag ska bli klar inom rimlig framtid.


Apropå 'banbil', är inte pickuper bannlysta i svensk racing? Jag är väl hänvisad till banträffar om jag vill köra på bana med en Caddy? Någon som vet?


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Feb 2010 12:54     Citera

Efter lite 'städning' här så passar nog en fuelcell i alu som handen i handsken .... så långt ner och bak som möjligt förstås. Jänkarna gör ju snygga fuelcells med givare å allt, i måånga storlekar!


_________________
Calle Olsson
Senast ändrad av calle_o, 01 Feb 2010 13:57, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3347



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Feb 2010 13:08     Re: Citera

calle_o skrev:
Apropå 'banbil', är inte pickuper bannlysta i svensk racing? Jag är väl hänvisad till banträffar om jag vill köra på bana med en Caddy? Någon som vet?

Med GTI-klubben på Sturup 080419 var det en Caddy som körde. EDIT: Inom racing vet jag inte...

Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Feb 2010 21:29     Re: Citera

Nillet skrev:
Med GTI-klubben på Sturup 080419 var det en Caddy som körde. EDIT: Inom racing vet jag inte...

Vad brukar det vara för krav vid körning på klubbanträffar och andra icke-tävlingar (om det nu finns några) vad gäller bilen och den personliga skyddsutrustningen?


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Feb 2010 19:47     Citera

Tärningen är kastad, även motor- och växellådsfästen är bortkapade och alltså ingen återvändo nu!



_________________
Calle Olsson
Senast ändrad av calle_o, 17 Mar 2010 09:59, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2010 12:30     Citera

En rörhög + några plåtbitar till burbygge...

(testar klickbar bild)


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Rosell
Stenungsund



Här sen Maj 2006
Inlägg: 1496



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2010 12:39     Re: Citera

calle_o skrev:
Niklas Falk skrev:
En Audi 100 från ungefär samma år (en sån där löjligt framtung sak), tag sats och våldta caddyn bakifrån så får du en mittmotorlösning som inte borde bli helfel.

Njaäe, ska jag ändå göra jobbet att yxa ditt en motor på flaket så hade jag nog tänkt mej något annat än en gammal Ådi-snurra! Men lite frestande är det förstås pga prislappen och min lagomt tomma plånbok! Men Ådi's nyare transaxlar är helt klart intressanta...


En välljudande turbofemma vore väl inte helt fel? En 2,2l 10v från gamla Audi 100 quattro håller fint som de är om man inte ska ha monstereffekt. Och med den växellådan som man kan klämma i en diffbroms i får man motorn relativt långt fram.

Trevligt bygge hur som helst!


_________________
BMW M3 3,0 -94
BMW 318is/4 -97
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3347



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Feb 2010 13:00     Re: Citera

calle_o skrev:
Nillet skrev:
Med GTI-klubben på Sturup 080419 var det en Caddy som körde. EDIT: Inom racing vet jag inte...

Vad brukar det vara för krav vid körning på klubbanträffar och andra icke-tävlingar (om det nu finns några) vad gäller bilen och den personliga skyddsutrustningen?

Det brukar vara gatgodkänd bil, heltäckande klädsel (ej syntet) och hjälm.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Feb 2010 10:58     Re: Citera

Niklas Rosell skrev:
En välljudande turbofemma vore väl inte helt fel? En 2,2l 10v från gamla Audi 100 quattro håller fint som de är om man inte ska ha monstereffekt.

En välljudande turbofemma har ju naturligtvis sin charm. Men fler cylindrar och mer volym utan turbo intresserar mej mer. En V12 (som ju oxå kan vara välljudande) skulle ha varit trevligt, men det finns väl tyvärr inga V12'or som SFRo skulle kunna godkänna effektmässigt...

Niklas Rosell skrev:
och med den växellådan som man kan klämma i en diffbroms i får man motorn relativt långt fram.

Men visst kan man väl även peta i diffbroms i nyare Ådi-lådor (runt 2000) från en TDI, en 01E-låda alltså?


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Rosell
Stenungsund



Här sen Maj 2006
Inlägg: 1496



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Feb 2010 16:59     Re: Citera

calle_o skrev:
Niklas Rosell skrev:
En välljudande turbofemma vore väl inte helt fel? En 2,2l 10v från gamla Audi 100 quattro håller fint som de är om man inte ska ha monstereffekt.

En välljudande turbofemma har ju naturligtvis sin charm. Men fler cylindrar och mer volym utan turbo intresserar mej mer. En V12 (som ju oxå kan vara välljudande) skulle ha varit trevligt, men det finns väl tyvärr inga V12'or som SFRo skulle kunna godkänna effektmässigt...

Ja snackar vi V8 och uppåt är det ju en helt annan division och jag kan bara hålla med, det är trevligare!

Niklas Rosell skrev:
och med den växellådan som man kan klämma i en diffbroms i får man motorn relativt långt fram.

Men visst kan man väl även peta i diffbroms i nyare Ådi-lådor (runt 2000) från en TDI, en 01E-låda alltså?


Jag är absolut ingen Audi-expert eller fantast, men 01E kom ganska mycket tidigare om jag inte är ute och cyklar, satt väl i C4-karossen också?


Jag ser fram emot att följa bygget! thumbs up


_________________
BMW M3 3,0 -94
BMW 318is/4 -97
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Feb 2010 14:54     Citera

Niklas Rosell skrev:
calle_o skrev:
Niklas Rosell skrev:
En välljudande turbofemma vore väl inte helt fel? En 2,2l 10v från gamla Audi 100 quattro håller fint som de är om man inte ska ha monstereffekt.

En välljudande turbofemma har ju naturligtvis sin charm. Men fler cylindrar och mer volym utan turbo intresserar mej mer. En V12 (som ju oxå kan vara välljudande) skulle ha varit trevligt, men det finns väl tyvärr inga V12'or som SFRo skulle kunna godkänna effektmässigt...

Ja snackar vi V8 och uppåt är det ju en helt annan division och jag kan bara hålla med, det är trevligare!


V10'a skulle oxå ha varit trevligt men där blir det oxå problem med effekten, OCH med plånboken. Så då återstår väl 'bara' V8, men där finns det ju desto mer att välja på istället!


Niklas Rosell skrev:
calle_o skrev:
Niklas Rosell skrev:
och med den växellådan som man kan klämma i en diffbroms i får man motorn relativt långt fram.

Men visst kan man väl även peta i diffbroms i nyare Ådi-lådor (runt 2000) från en TDI, en 01E-låda alltså?

Jag är absolut ingen Audi-expert eller fantast, men 01E kom ganska mycket tidigare om jag inte är ute och cyklar, satt väl i C4-karossen också?

Jag ser fram emot att följa bygget! thumbs up


Jo, 01E kom tidigare. Men vissa av dom tidigare lådorna har tydigen klen etta vad jag har förstått. Och det påstås ibland att dom nyare lådorna även i övrigt tål mer stryk. Så hellre lite nyare 01E (2000+), nog dumt att chansa när det inte skiljer så mycket i pris. Och vad jag har förstått så går det att peta i diffbroms även i nyare 6-växlade 01E, någon expert får gärna rätta mej där om jag har fel!
Synd att Porsche G50 ligger i fel prisklass...


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2010 15:17     Citera

Efter lite mer 'städning' ....



_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Mar 2010 15:31     Citera

Fortsatt 'städning'...


... Och som vanligt så dyker det upp rost när man börjar karva i en gammal bil *suck* ...




_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  08 Mar 2010 10:58     Citera

Införskaffade prylar till bromsarna:

23,81mm huvudbromscylinder


Bättre begagnad bromstrycksregulator


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Mar 2010 09:31     Citera

Påbörjade 'lådor' för huvudbågens infästning...



_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
paulssonracing
Båstad



Här sen Jun 2009
Inlägg: 208



Tipsa Facebook   Inlägg  14 Mar 2010 15:01     Citera

Så fräckt :P. Här är lite inspiration från en skoda pickup serie i något balt land eller något :P

http://www.rhkswe.org/album/2004/pages/Img015_PICT0092.htm


_________________
Robert Paulsson
Ford Capri 3100 RS
Ford Sierra M50B25T DRIFT!
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Mar 2010 09:49     Re: Citera

paulssonracing skrev:
Så fräckt :P. Här är lite inspiration från en skoda pickup serie i något balt land eller något :P

http://www.rhkswe.org/album/2004/pages/Img015_PICT0092.htm

Tack, inspiration kan man aldrig få för mycket av! thumbs up

Här kommer tidigare Pickup-rejs-inspiration i form av en filmsnutt:

meldert skrev:
I den här filmen så finns det en riktigt rejsig Skoda pickup(!) kanske kan ge lite inspiration.
rejsig film
tyvärr bara en kort snutt ca 20 sekunder in i filmen...


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
calle_o
Gävle



Här sen Mar 2005
Inlägg: 2432


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  17 Mar 2010 10:04     Citera

Nog säkrast att tejpa ihop en måttriktig attrapp innan man beställer Fuelcell...


_________________
Calle Olsson
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
VW Caddy 5.0 V8 Rwd
137 besök idag (166513 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3 ... 10, 11, 12  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.134 sec)
Webbrowser render:
sec