Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 -92 Körning på BOS och uppgraderings funderingar | 1, 2, 3 >> 15784 besök totalt |
Min första forumtråd och mitt första lite mer seriösa bilbygge så ni får gärna ha lite tålamod med mig!
Tanken med mitt lilla projekt är ju då alltså en trackday bil. Har aldrig kört bana förut så jag startar lite lugnt. Så siktet är inställt på första bmwsc banträffen på mantorp den 3 maj! Det som är tänkt att göras inför säsongen -14 Byta ut framskärmar och trösklar Plastdippa hela bilen mattsvart Byta till orginal blinkers fram och original bakljus Gå över motor för uppenbara fel och läckor Byta bakbromsar Fräscha upp frambromsar Stålomspunna bromsslangar Allmänt uppfräschning av skicket på bilen! Bilen på annonsbilden [/img] Äntligen en bil att fylla tomrummet med! Börjat skruva ner lite, dock så hade förra ägaren dragit hjulbultarna för kung och fostervatten så inte ens muttersmacken inte orkade dra loss dem! Och det resulterade i att en låsbult gick runt! Efter vidare inspektion och rostletande så visade det sig att framskärmar och trösklarnas framkant var väldigt kexiga, även batterihålan! Men de känns lite standard på den här modellen och åldern Välkomnar konstruktiv kritik och förslag då jag är ganska ny på själva bankörarbiten _________________ Christian Thornqvist Bmw 325 e36 sedan |
||||||
Här har du något att sikta på
Här kan du nog hitta lite info tråden då brosan gjorde ordning sin 325i -93 till banbil. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Då syns vi på mantorp frågor bar att skicka ett PM _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Ja jag har lagt mer timmar än vad min kära sambo anser som hälsosamt på detta forum och har plöjt igenom din brors tråd mer än en gång och fått massor med vettig inspiration!
Dock så har jag lovat att jag ska prova på att köra först och se om det är något för mig innan jag lägger de stora pengarna på bilen! Men längtar väldigt mycket till första träffen! Är de ens hälften så kul som att skruva på bilen så kommer de här bli riktigt bra! _________________ Christian Thornqvist Bmw 325 e36 sedan |
||||||
Om du bara vill testa till att börja med se till att skivor & belägg är i bra skick byt bromsvätska innan träffen. Andra saker att kolla över kan vara hjullager att dom är ok. Har du SBF-licens ?? _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
Håller med Bäck. Fixa dina bromsar till ett bra skick och se till att bilen i helhet är i ok skick.
Det räcker för att prova på banåkning. Vad gäller byta skärmar. Jag har byggt en e36 M3 under två år för lite banåkning, det ända som inte är i glasfiber än är framskärmarna. Det gör väldigt liten viktskillnad. Du står inför något av ett ställningstagande i ditt bygge nu i början. Antingen pyssla med utseende och puts, eller sikta på att bygga en snabb bil. Jag tycker: Bromsar renovera. (varför byta bak?) Se över bilen så den håller ihop för ett test. Höj den, ser alldeles för låg ut. (en första lite större grej, köp ett bra chassi) Lätta som en galning. Jag kan tipsa om fler ställen när du är klar med de uppenbara grejorna, bara pma. Nya skärmar? Slipa och spraya de du har eller kolla skroten. För övrigt kul med ännu en e36 bil på banorna! Hjälper gärna till med tips om så önskas. Jag har nog också typ 500 bilder på olika projekt som jag har genomfört på min bil om det kan hjälpa dig vid tillfälle. Vem vet, det kanske kommer upp en tråd om bil någon gång i framtiden. _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
Japp bromsarna står näst på tur nu, fram verkar vara hyfsade men bak verkar inget vidare alls! broms vätskan kommer att bytas automatiskt eftersom bromsarna kommer plockas ner. Hur kollar jag hjullagrena? Nej någon licens har jag inte! Måste jag ha de om jag ska prova på? och hur fixar jag de isf?
Okej nä anledningen till att jag ska byta skärmarna är för att de är rosthål i dem som någon har försökt laga en gång så det ser inge roliga ut, hade inte tänkt att köpa plast (än) Och sen vill jag ju ha en bra grund att stå på när det gäller bilen, vill ta det i rätt ordning och inte kasta mig in i att det ska vara en banbil. Men du har nog rätt i som du säger, kanske ska lägga lite grejer åt sidan sålänge Som jag sa till bäck så står bromsarna näst på tur och ska byta bak för de är dåliga och kommer antagligen inte gå genom bes. De sitter coilovers på den så det borde ju inte vara några problem, vad är lagom då? Har du någon bild på din stans? Här är en bild när jag kommit hem med bilen, den är inte så låg som på bilderna när den står i gräset men kanske fortfarande lite för låg? Perfekt! kommer pma dig när jag inte hittar fler ställe själv så får du visa gömmorna Haha ja det skulle blivit en bra tråd! 2 år och 500 bilder! Om inte för dig själv så ger det massor med inspiration för nybörjare som mig!
Japp det är där jag har kollat Om det nu inte blir plast så man slipper rost för evigt!! Nä nu måste jag köra sambon till jobbet så jag kan köra till garaget sen! _________________ Christian Thornqvist Bmw 325 e36 sedan |
||||||
Ny/gammal uppdatering så man kommer ifatt lite här med de jag har hunnit med i garaget
Plockat ner bromsar, fjädrar och dämpare: Och som sagt lite kexigt: Även plockat bort vingarna! Överväger dock att sätta tillbaka takvingen.. Och plockat bort stereo och färddator.. Fronten också nerplockad.. Behöver ha ner mycket för att lyckas få loss frontsargen som någon tidigare har gått precis bananas på! _________________ Christian Thornqvist Bmw 325 e36 sedan |
||||||
Sedan finns det andra arrangörer som åker med SMA-försäkring istället. Behövs ingen kurs (man ska dock läsa på själv på deras hemsida) för detta och försäkringen köps antingen per tillfälle eller helårsvis. Tycker du tänker helt rätt om bilen, prova kör först innan du plöjer ner en massa pengar. Du har redan kommit en bit på vägen då det redan sitter coilovers på bilen. Nu vet jag inte vad det är för några men även om de är "dåliga" är dem bättre än original. Bromsarna är det absolut viktigaste men du behöver inga märkvärdiga belägg där bak. På min sitter det Biltema där bak och de har hängt med under fyra säsonger. Fram skulle jag vilja rekommendera minst original-kvalitet, gärna bättre. |
||||||
Okej, tackar för hjälpen!
Vad tror du om att ta bort bromsköldarna som många har gjort? Inget besiktningen säger något om? Friskluftsslangar från fronten till bromsarna är de något? _________________ Christian Thornqvist Bmw 325 e36 sedan |
||||||
Bak behöver man ju en del av skölden till att fästa handbromsbackarna. Har sett att en del kapar bort det överflödiga vilket jag nog också ska göra, alltid några gram mindre. Friskluft från fronten är bra, det förlänger livet på beläggen och är därmed en bra investering. |
||||||
Jag körde första året 4 ggr med "prova på licens" med SBF, köper på plats för 150:- Så du måste inte gå kursen direkt SMA fungerar likadant. Vissa arr vill veta i förväg om du kommer använda prova på licens. Lycka till, kört hårt! |
||||||
Okej! då rycker de allvärldens väg! Var en sväng till i garaget idag och fixade lite! Men jag hann visst göra lite för mycket innan jag kolla upp Resultatet iaf: Hört att de kan spricka när man borrar dem? _________________ Christian Thornqvist Bmw 325 e36 sedan |
||||||
Jo, det är sant, mkt mer sprickbenägen pga hålen. Blir fina vibrationer av... Men snyggt gjort, utan delningsapparat, kört i pelarborren eller? _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||||||
Ajdå, aja då får jag väl köra sålänge de funkar iaf Haha tackar nä använde faktiskt en créme fraisch (stavning) burk som passade bra i navhålet, med en skruv i centrum och sen ett snöre runt skruven och runt en penna. Nä pelarborr hade jag inte tillgång till idag så köra med skruvdragaren, stadig på hand har man ju fått från jobbet [/quote] _________________ Christian Thornqvist Bmw 325 e36 sedan |
||||||
Ang bromsskärmar så har jag kapat bort det som inte behövs. Inte sagt något på besiktningen till mig iaf.
_________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||||
Okej, ska höja fjädrarna lite sen när jag sätter tillbaka dem! Kom förresten på att förra ägarn hade inte satt dit "skruvarna" så den stod på orginalgummit!
_________________ Christian Thornqvist Bmw 325 e36 sedan |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 -92 Körning på BOS och uppgraderings funderingar | 1, 2, 3 >> 15784 besök totalt |