| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
fuelcell och catch tank ett måste vid ban åka?
|
1582 besök totalt |
|
hejsan undrar som topic. Kör lite bana med en bmw e30 som jag har haft original tank på under dom åren jag har åkt. Upplevde i somras (vart en hel del åkande då) på Gotland ring att jag aldrig kunde gå under 1/2 eller 3/4 tank för då fanns det ingen bensin i ledningarna vid gaspådrag efter kurva. Utan bilen började bara bluddra osv. kan detta bero på att pumpen börjar bli dålig, tjuter osv i dagsläget. eller är det enbart för att soppan hamnar i fel halva av tanken så att säga? bygger ny motor i år och ska köra e85 med värre pump är tanken. Så frågan är då bör jag även satsa på Catch tank osv till nästa år. måste jag ha det, eller hur gör ni? Kan tillägga att jag inte alls upplevde det här fenomenet i min andra kaross utan kunde då köra till tom tank mer eller mindre. tack på förhand! Kim lindstål _________________ Kim Lindstål kim_lindstal@hotmail.com 0722032016 BMW e46 M3 BMW e30 -325 (328a) BMW e30 -320 pallbocksracer |
||
|
pumpen känner inte om du kör i kurva... vad som ev kan ske (om den bli sliten) är att den inte bygger upp tryck lika fort när den väl får bensin igen.
min 1:a tanke är att du har nått fel inne i tanken/armaturen eftersom det inte funkar trots halvfull- 3/4 tank hde det vart 1/2-1/3 hade det varit nått annat tokigt _________________ Mats Andersen |
||
|
Re: fuelcell och catch tank ett måste vid ban åka?
En sliten pump har svårare att börja suga bensin igen och bygga upp pump än en ny frisk pump. Men varför inte låta original pump pumpa till en liten catchtank på kanske 2 liter som du gömmer under bilen och har den nya pumpen i? _________________ Roland Johansson |
||
|
E30-tanken är rätt bra om grejorna är friska. Vanligt att de kapas på mitten så att endast den delen som sitter på passagerarsidan används = Vikten på rätt ställe och soppan på rätt sida tanken. Sitter sådana halva E30-tankar på massor av BMW-cupbilar, främst E36or.
Jag hade det på min E36 compact, men satte pumpen utanför tanken och hårdlödade i ett pickuprör som ersatte pumpen i tanken. _________________ Rikard Ahlin |
||
|
Får tacka för svaren!
Pumpen skall som sagt bytas i tanken då den låter illa så känns som den har en kraftig bidragande faktor Catch tank är även det av intresse men provar nog hur det funkar i.år med ny pump så får det bli på nästa års lista. Att dela tanken var ingen dum ide har hela tiden varit inställd på fuelcell och catch tank längre fram men detta ska jag kolla upp. Mvh kim lindstål _________________ Kim Lindstål kim_lindstal@hotmail.com 0722032016 BMW e46 M3 BMW e30 -325 (328a) BMW e30 -320 pallbocksracer |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1582 besök totalt |