Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
1, 2, 3 ... 34, 35, 36   >>
70 besök senaste veckan (332577 totalt)
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 367


Trådstartare
Kort historia om bygget

Köpte utgångsobjektet -98. Körde en runda på EDPS Kinnekulle -99. Rev ner, byggde bur, plastdelar till karossen, ny lack, bromsar och ny turbofyra klart till 2001. Ras på fyran efter 2 varv på Kinnekulle och det var inte ens jag som körde (var inte min motor heller iofs...).

Nya planer med Volvo 24v sexa, dubbelturbo och torrsump. Ombyggd Volvo M45 dogbox med sekventiellt spakställ. Ny bakaxelupphängning. Hyrde Uråsa flygfält för provkörning på sommaren 2006. Gick jättebra i säker en timme. Sen spottade lådan ur sig lite tänder och en del olja på backen...

Ny ombyggnad till Sellholms MPG-låda med egen spak och länkning. Klart till Gatebil Mantorp 2008. Första körningen utan missöden. Körde även Gatebil Rudskogen 2008, även detta utan missöden...

Direkt efter hemkomst togs första spadtaget till garagebygget. Detta i hop med två födslar har lämnat bilen så gott som orörd fram till början av 2013. Handlade då 17x9" fälgar till gamla STCC slicks jag hade liggande och modifierade karossen för att klämma in dem. Gick fortfarande tungt större delen av 2013 på 240-sidan, bara mindre modifieringar lite här och var. Efter semestern ljusnade det lite och planer började smidas på körning under 2014. STAC lovade mycket men höll mindre. Körde den enda tävlingen som blev av samt King of Mantorp med TAnu. Tog hårt på ekonomin och orken att få bilen körklar men inför 2015 hoppas jag på mer körning med TAnu i Unlimited klassen med #74 som startnummer...



Lite kort fakta

Motor: Volvo 24v 3l rak sexa med rejält masserad topp. 2st Mitsu T18 aggregat. Torrsump. DTA P8 + dash
Låda: Sellholm MPG
Hjulupphängning: Sellholm rörbärarmar fram, egen upphängning i originalinfästningar bak
Bromsar: AP ok och Alcon skivor runt om
Däck: 24/61-17 slicks runt om
Vikt: Runt 1150kg med full tank utan förare
Byggtid: Ett antal tusen timmar, då det mesta är konstruerat och tillverkat av mig själv. Detta är för mig lika stor drivkraft i vansinnet som själva körningen. Allt finns väldigt noggrant dokumenterat på www.ofiengineering.se


Lite bilder som kan beskriva nuläget ganska bra






















_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Kallentoft
Linköping
Här sen Apr 2009
Inlägg: 564



Helt galen 242:a, vilka detaljer! Skall bli kul att läsa om framstegen här på rejsa

_________________
David Greiff Kallentoft
Citera
Racingse
Skåne
Här sen Maj 2013
Inlägg: 419



Wow, här har lagts ner några timmars arbete
Kommer följas.

_________________
Johnny knudsen
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7856



Denna har man kikat på många gånger på din hemsida, sjukt snyggt gjort!

Har du bromsat maskin? En kompis bygger ett liknande koncept med TT på en m54b30!

Mvh

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Briby
Västerås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 834



Frän.

_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 307



Ett av dom häftigaste byggena i Sverige!

Ni som inte sett den tidigare, missa inte hemsidan!

_________________
Street Triple RS -18
Citera
peter schmidt
Åsbro
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1211



Satan va snygga detaljer du gjort thumbs up

_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1669



Mycket fet bil! Hoppas du får rejält kul med den!

Är inte 240 sveriges bästa räjsbil?

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
DAP
Kristianstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 546



Äntligen har du hittat hit med ola.
Se nu till att inte blogga för mycket här för då blir du aldrig färdig

_________________
Oscar Larsson

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Citera
bullen!
Skåne
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1083



Äntligen en tråd!

Dubbelturbo är melodin. Har åkt med det på 2,65l rödmotor och registret va fantastiskt. Man kunde välja effekt med pedalen som om den va en potentiometer till en elmotor. Helt otroligt svar.

_________________
Sammy Lundin
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



Hubben till torrsumpspumpen & svängdämpen är de egna produkter ???

_________________
Magnus Helin
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564




_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 2767



Fy f..n, vilket grymt bygge!

Får en själv o blekna totalt i jämförelse....

Tar du på dig o gör tillverkning om man har en ritning?



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007
Inlägg: 279



Härligt att du hittat hit, jag har följt din hemsida ett bra tag nu, när man väl kommit ihåg att kika in dvs.

_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Levorg -18
Citera
ZVR
Skogstorp
Här sen Nov 2004
Inlägg: 658



Har följt din hemsida i flera år och kommer fortsätta följa både den och här framöver!

Man kan inte annat än imponeras av din hantverksskicklighet!

_________________
Oscar Zettervall
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Ännu en super fet bil i STAC...Ingen annan Ta serie kan prestera bilar som dessa.. thumbs up

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 367


Trådstartare
erikjakan skrev:
Denna har man kikat på många gånger på din hemsida, sjukt snyggt gjort!

Har du bromsat maskin? En kompis bygger ett liknande koncept med TT på en m54b30!

Mvh


Tjena Erik!

Kul att allt arbete uppskattas thumbs up

Nej bromsning är inte genomförd ännu och jag lär väl inte hinna i år heller men jag hoppas på lite utveckling i pannrummet i alla fall. Maskin är bara lite grovmappad av mig själv. Ser väl ok ut i loggarna men det går säkert att putsa mycket på. Något som inte fungerade alls vid samtliga körningar var laddtrycksregleringen. Har runt 0.4 vid 4000 som sedan ökar till 0.7-0.8 vid varvstopp (tror det var typ 7500). Har köpt nya klockor som ska på och testas vid nästa tillfälle. Även magnetventil ligger på hyllan och ska på när tid finnes. Maskin bör ge mellan 6-700 på lite styvt kilot, men där är jag inte än... Körde på ren V-Power sist men kommer nog slå i lite E85 i år

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 367


Trådstartare
DAP skrev:
Äntligen har du hittat hit med ola.
Se nu till att inte blogga för mycket här för då blir du aldrig färdig



Hahaha... man ska va försiktig med sten i glashus...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 367


Trådstartare
mhelin skrev:
Hubben till torrsumpspumpen & svängdämpen är de egna produkter ???


Nja. Original svängningsdämpare sitter på en original hub. Dämparens innerdel är modifierad för att fästa drivningen till torrsumpspumpen. Har en ATI Super Damper liggandes som ska på så småningom så jag vågar varva lite och då blir det nog lite annat utseende. Ska bygga om drivningen till torrsumpspumpen med spännhjul så det blir lättare att haka av remmen när man ska köra upp tryck eller få ur den sista oljan (3l...?) ur motorn vid oljebyte

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 367


Trådstartare
E21 Racing skrev:
Fy f..n, vilket grymt bygge!

Får en själv o blekna totalt i jämförelse....

Tar du på dig o gör tillverkning om man har en ritning?




Nja. Jag hjälper de närmast sörjande polarna ibland men tiden räcker inte riktigt till. Har kört lite grejor till Oscar bl.a. men han verkar inte få ordning på bitarna i år för då borde han ju varit anmäld till STAC för länge sedan...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 367


Trådstartare
Tack för alla thumbs up förresten! Har inga större förväntningar på säsongen mer än att förhoppningsvis få köra lite för att det är kul. Bilen är i stort sett bara provkörd vid 3-4 tillfällen ännu. Det borde i alla fall gå fortare och fortare efter varje pass då målsättningen hos alla bilar på banan är att köra fort, inte rita spår i asfalten... Möjlighet att köra in och ut ur depå ger också möjlighet att snabbt öka datainsamlingen / justera. Ser fram emot trevliga dagar på banorna 2014

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
1, 2, 3 ... 34, 35, 36   >>
70 besök senaste veckan (332577 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande