Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U] | 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 >> 70 besök senaste veckan (332577 totalt) |
Kort historia om bygget
Köpte utgångsobjektet -98. Körde en runda på EDPS Kinnekulle -99. Rev ner, byggde bur, plastdelar till karossen, ny lack, bromsar och ny turbofyra klart till 2001. Ras på fyran efter 2 varv på Kinnekulle och det var inte ens jag som körde (var inte min motor heller iofs...). Nya planer med Volvo 24v sexa, dubbelturbo och torrsump. Ombyggd Volvo M45 dogbox med sekventiellt spakställ. Ny bakaxelupphängning. Hyrde Uråsa flygfält för provkörning på sommaren 2006. Gick jättebra i säker en timme. Sen spottade lådan ur sig lite tänder och en del olja på backen... Ny ombyggnad till Sellholms MPG-låda med egen spak och länkning. Klart till Gatebil Mantorp 2008. Första körningen utan missöden. Körde även Gatebil Rudskogen 2008, även detta utan missöden... Direkt efter hemkomst togs första spadtaget till garagebygget. Detta i hop med två födslar har lämnat bilen så gott som orörd fram till början av 2013. Handlade då 17x9" fälgar till gamla STCC slicks jag hade liggande och modifierade karossen för att klämma in dem. Gick fortfarande tungt större delen av 2013 på 240-sidan, bara mindre modifieringar lite här och var. Efter semestern ljusnade det lite och planer började smidas på körning under 2014. STAC lovade mycket men höll mindre. Körde den enda tävlingen som blev av samt King of Mantorp med TAnu. Tog hårt på ekonomin och orken att få bilen körklar men inför 2015 hoppas jag på mer körning med TAnu i Unlimited klassen med #74 som startnummer... Lite kort fakta Motor: Volvo 24v 3l rak sexa med rejält masserad topp. 2st Mitsu T18 aggregat. Torrsump. DTA P8 + dash Låda: Sellholm MPG Hjulupphängning: Sellholm rörbärarmar fram, egen upphängning i originalinfästningar bak Bromsar: AP ok och Alcon skivor runt om Däck: 24/61-17 slicks runt om Vikt: Runt 1150kg med full tank utan förare Byggtid: Ett antal tusen timmar, då det mesta är konstruerat och tillverkat av mig själv. Detta är för mig lika stor drivkraft i vansinnet som själva körningen. Allt finns väldigt noggrant dokumenterat på www.ofiengineering.se Lite bilder som kan beskriva nuläget ganska bra _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||
Denna har man kikat på många gånger på din hemsida, sjukt snyggt gjort!
Har du bromsat maskin? En kompis bygger ett liknande koncept med TT på en m54b30! Mvh _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||
Mycket fet bil! Hoppas du får rejält kul med den!
Är inte 240 sveriges bästa räjsbil? _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||
Äntligen har du hittat hit med ola.
Se nu till att inte blogga för mycket här för då blir du aldrig färdig _________________ Oscar Larsson POWERed by -------------------------------------- Moses Bil & Lack AB Porsche center Borås GT Motorsport SMR Design By Bond |
||
Äntligen en tråd!
Dubbelturbo är melodin. Har åkt med det på 2,65l rödmotor och registret va fantastiskt. Man kunde välja effekt med pedalen som om den va en potentiometer till en elmotor. Helt otroligt svar. _________________ Sammy Lundin |
||
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||
Fy f..n, vilket grymt bygge!
Får en själv o blekna totalt i jämförelse.... Tar du på dig o gör tillverkning om man har en ritning? _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
||
Tjena Erik! Kul att allt arbete uppskattas Nej bromsning är inte genomförd ännu och jag lär väl inte hinna i år heller men jag hoppas på lite utveckling i pannrummet i alla fall. Maskin är bara lite grovmappad av mig själv. Ser väl ok ut i loggarna men det går säkert att putsa mycket på. Något som inte fungerade alls vid samtliga körningar var laddtrycksregleringen. Har runt 0.4 vid 4000 som sedan ökar till 0.7-0.8 vid varvstopp (tror det var typ 7500). Har köpt nya klockor som ska på och testas vid nästa tillfälle. Även magnetventil ligger på hyllan och ska på när tid finnes. Maskin bör ge mellan 6-700 på lite styvt kilot, men där är jag inte än... Körde på ren V-Power sist men kommer nog slå i lite E85 i år _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||
Hahaha... man ska va försiktig med sten i glashus... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||
Nja. Original svängningsdämpare sitter på en original hub. Dämparens innerdel är modifierad för att fästa drivningen till torrsumpspumpen. Har en ATI Super Damper liggandes som ska på så småningom så jag vågar varva lite och då blir det nog lite annat utseende. Ska bygga om drivningen till torrsumpspumpen med spännhjul så det blir lättare att haka av remmen när man ska köra upp tryck eller få ur den sista oljan (3l...?) ur motorn vid oljebyte _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||
Nja. Jag hjälper de närmast sörjande polarna ibland men tiden räcker inte riktigt till. Har kört lite grejor till Oscar bl.a. men han verkar inte få ordning på bitarna i år för då borde han ju varit anmäld till STAC för länge sedan... _________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||
Tack för alla förresten! Har inga större förväntningar på säsongen mer än att förhoppningsvis få köra lite för att det är kul. Bilen är i stort sett bara provkörd vid 3-4 tillfällen ännu. Det borde i alla fall gå fortare och fortare efter varje pass då målsättningen hos alla bilar på banan är att köra fort, inte rita spår i asfalten... Möjlighet att köra in och ut ur depå ger också möjlighet att snabbt öka datainsamlingen / justera. Ser fram emot trevliga dagar på banorna 2014
_________________ Ola Fischer www.ofiengineering.se Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm |
||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U] | 1, 2, 3 ... 34, 35, 36 >> 70 besök senaste veckan (332577 totalt) |