Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
tråden läst  
275209 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 32, 33, 34  Nästa>>
 
   
Ola Fischer
Bjärnum





Här sedan: 21 Sep 2005
Inlägg: 339
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 00:16     Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U] Citera

Kort historia om bygget

Köpte utgångsobjektet -98. Körde en runda på EDPS Kinnekulle -99. Rev ner, byggde bur, plastdelar till karossen, ny lack, bromsar och ny turbofyra klart till 2001. Ras på fyran efter 2 varv på Kinnekulle och det var inte ens jag som körde (var inte min motor heller iofs...).

Nya planer med Volvo 24v sexa, dubbelturbo och torrsump. Ombyggd Volvo M45 dogbox med sekventiellt spakställ. Ny bakaxelupphängning. Hyrde Uråsa flygfält för provkörning på sommaren 2006. Gick jättebra i säker en timme. Sen spottade lådan ur sig lite tänder och en del olja på backen...

Ny ombyggnad till Sellholms MPG-låda med egen spak och länkning. Klart till Gatebil Mantorp 2008. Första körningen utan missöden. Körde även Gatebil Rudskogen 2008, även detta utan missöden...

Direkt efter hemkomst togs första spadtaget till garagebygget. Detta i hop med två födslar har lämnat bilen så gott som orörd fram till början av 2013. Handlade då 17x9" fälgar till gamla STCC slicks jag hade liggande och modifierade karossen för att klämma in dem. Gick fortfarande tungt större delen av 2013 på 240-sidan, bara mindre modifieringar lite här och var. Efter semestern ljusnade det lite och planer började smidas på körning under 2014. STAC lovade mycket men höll mindre. Körde den enda tävlingen som blev av samt King of Mantorp med TAnu. Tog hårt på ekonomin och orken att få bilen körklar men inför 2015 hoppas jag på mer körning med TAnu i Unlimited klassen med #74 som startnummer...



Lite kort fakta

Motor: Volvo 24v 3l rak sexa med rejält masserad topp. 2st Mitsu T18 aggregat. Torrsump. DTA P8 + dash
Låda: Sellholm MPG
Hjulupphängning: Sellholm rörbärarmar fram, egen upphängning i originalinfästningar bak
Bromsar: AP ok och Alcon skivor runt om
Däck: 24/61-17 slicks runt om
Vikt: Runt 1150kg med full tank utan förare
Byggtid: Ett antal tusen timmar, då det mesta är konstruerat och tillverkat av mig själv. Detta är för mig lika stor drivkraft i vansinnet som själva körningen. Allt finns väldigt noggrant dokumenterat på www.ofiengineering.se


Lite bilder som kan beskriva nuläget ganska bra























_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm


Senast ändrad av Ola Fischer, 28 Nov 2014 23:43, ändrad totalt 4 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Kallentoft
Linköping





Här sedan: 19 Apr 2009
Inlägg: 534
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 01:03     Citera

Helt galen 242:a, vilka detaljer! Skall bli kul att läsa om framstegen här på rejsa


_________________
David Greiff Kallentoft
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Racingse
Skåne





Här sedan: 08 Maj 2013
Inlägg: 419
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 07:15     Citera

Wow, här har lagts ner några timmars arbete
Kommer följas.


_________________
Johnny knudsen
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erikjakan
Sthlm





Här sedan: 31 Dec 2004
Inlägg: 5220
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 07:36     Citera

Denna har man kikat på många gånger på din hemsida, sjukt snyggt gjort!

Har du bromsat maskin? En kompis bygger ett liknande koncept med TT på en m54b30!

Mvh


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Briby
Västerås





Här sedan: 29 Okt 2004
Inlägg: 620
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 08:15     Citera

Frän.


_________________
Robert Briby
______________________________________
pugaction.se

Tack till: FR Autosport, Finess, Kewlar&Carbon
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Marcus Nyström
Karlstad





Här sedan: 22 Apr 2003
Inlägg: 305
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 08:21     Citera

Ett av dom häftigaste byggena i Sverige!

Ni som inte sett den tidigare, missa inte hemsidan!


_________________
Impala 1967 Banbil
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
peter schmidt
Åsbro





Här sedan: 08 Okt 2003
Inlägg: 1183
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 08:24     Citera

Satan va snygga detaljer du gjort thumbs up


_________________
Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net

Sponsrad av http://www.bjprace.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Davidsson
Huddinge





Här sedan: 24 Jul 2005
Inlägg: 850
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 09:16     Citera

Mycket fet bil! Hoppas du får rejält kul med den!

Är inte 240 sveriges bästa räjsbil?


_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskärning.net
www.harryj.se
www.flemingsbergsdack.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
DAP
Kristianstad





Här sedan: 25 Sep 2005
Inlägg: 546
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 12:10     Citera

Äntligen har du hittat hit med ola.
Se nu till att inte blogga för mycket här för då blir du aldrig färdig


_________________
Oscar Larsson

POWERed by
--------------------------------------
Moses Bil & Lack AB
Porsche center Borås
GT Motorsport
SMR
Design By Bond
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
bullen!
Skåne





Här sedan: 31 Jul 2007
Inlägg: 1082
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 12:10     Citera

Äntligen en tråd!

Dubbelturbo är melodin. Har åkt med det på 2,65l rödmotor och registret va fantastiskt. Man kunde välja effekt med pedalen som om den va en potentiometer till en elmotor. Helt otroligt svar.


_________________
Sammy Lundin
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
mhelin
Västerås





Här sedan: 28 Jan 2011
Inlägg: 638
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 14:49     Citera

Hubben till torrsumpspumpen & svängdämpen är de egna produkter ???


_________________
Magnus Helin
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
ezroller
Partille





Här sedan: 01 Okt 2006
Inlägg: 533
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 15:17     Citera



_________________
Peter Lindberg i Pattille

Yrkesfotograf - just nu undras det om det finns några fräsiga åk som vill vara med på bild! PM:a!
http://www.peterlindberg.com
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
E21 Racing
Gävle





Här sedan: 05 Jan 2004
Inlägg: 2689
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 16:06     Citera

Fy f..n, vilket grymt bygge!

Får en själv o blekna totalt i jämförelse....

Tar du på dig o gör tillverkning om man har en ritning?




_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racerbil
BMW 525tds E12 Dieselprojekt
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Mikael Svantesson
Stockholm





Här sedan: 23 Dec 2007
Inlägg: 278
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 16:46     Citera

Härligt att du hittat hit, jag har följt din hemsida ett bra tag nu, när man väl kommit ihåg att kika in dvs.


_________________
Mikael Svantesson
"Busbil": Nissan 200SX S13 -92
Bruksräser: Subaru Impreza STI -08
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ZVR
Malmköping





Här sedan: 18 Nov 2004
Inlägg: 597
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 16:49     Citera

Har följt din hemsida i flera år och kommer fortsätta följa både den och här framöver!

Man kan inte annat än imponeras av din hantverksskicklighet!


_________________
Oscar Zettervall
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Supramannen






Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 11126
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Jan 2014 17:02     Citera

Ännu en super fet bil i STAC...Ingen annan Ta serie kan prestera bilar som dessa.. thumbs up


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ola Fischer
Bjärnum





Här sedan: 21 Sep 2005
Inlägg: 339
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jan 2014 00:56     Re: Citera

erikjakan skrev:
Denna har man kikat på många gånger på din hemsida, sjukt snyggt gjort!

Har du bromsat maskin? En kompis bygger ett liknande koncept med TT på en m54b30!

Mvh


Tjena Erik!

Kul att allt arbete uppskattas thumbs up

Nej bromsning är inte genomförd ännu och jag lär väl inte hinna i år heller men jag hoppas på lite utveckling i pannrummet i alla fall. Maskin är bara lite grovmappad av mig själv. Ser väl ok ut i loggarna men det går säkert att putsa mycket på. Något som inte fungerade alls vid samtliga körningar var laddtrycksregleringen. Har runt 0.4 vid 4000 som sedan ökar till 0.7-0.8 vid varvstopp (tror det var typ 7500). Har köpt nya klockor som ska på och testas vid nästa tillfälle. Även magnetventil ligger på hyllan och ska på när tid finnes. Maskin bör ge mellan 6-700 på lite styvt kilot, men där är jag inte än... Körde på ren V-Power sist men kommer nog slå i lite E85 i år


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Ola Fischer
Bjärnum





Här sedan: 21 Sep 2005
Inlägg: 339
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jan 2014 00:58     Re: Citera

DAP skrev:
Äntligen har du hittat hit med ola.
Se nu till att inte blogga för mycket här för då blir du aldrig färdig



Hahaha... man ska va försiktig med sten i glashus...


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Ola Fischer
Bjärnum





Här sedan: 21 Sep 2005
Inlägg: 339
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jan 2014 01:08     Re: Citera

mhelin skrev:
Hubben till torrsumpspumpen & svängdämpen är de egna produkter ???


Nja. Original svängningsdämpare sitter på en original hub. Dämparens innerdel är modifierad för att fästa drivningen till torrsumpspumpen. Har en ATI Super Damper liggandes som ska på så småningom så jag vågar varva lite och då blir det nog lite annat utseende. Ska bygga om drivningen till torrsumpspumpen med spännhjul så det blir lättare att haka av remmen när man ska köra upp tryck eller få ur den sista oljan (3l...?) ur motorn vid oljebyte


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Ola Fischer
Bjärnum





Här sedan: 21 Sep 2005
Inlägg: 339
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jan 2014 01:13     Re: Citera

E21 Racing skrev:
Fy f..n, vilket grymt bygge!

Får en själv o blekna totalt i jämförelse....

Tar du på dig o gör tillverkning om man har en ritning?




Nja. Jag hjälper de närmast sörjande polarna ibland men tiden räcker inte riktigt till. Har kört lite grejor till Oscar bl.a. men han verkar inte få ordning på bitarna i år för då borde han ju varit anmäld till STAC för länge sedan...


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Ola Fischer
Bjärnum





Här sedan: 21 Sep 2005
Inlägg: 339
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Jan 2014 01:28     Citera

Tack för alla thumbs up förresten! Har inga större förväntningar på säsongen mer än att förhoppningsvis få köra lite för att det är kul. Bilen är i stort sett bara provkörd vid 3-4 tillfällen ännu. Det borde i alla fall gå fortare och fortare efter varje pass då målsättningen hos alla bilar på banan är att köra fort, inte rita spår i asfalten... Möjlighet att köra in och ut ur depå ger också möjlighet att snabbt öka datainsamlingen / justera. Ser fram emot trevliga dagar på banorna 2014


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
tråden läst  
275209 ggr 
1, 2, 3 ... 32, 33, 34  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec (varav server render 0.339 sec)
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec