Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
16 besök senaste veckan (321318 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34, 35, 36   >>
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Sitter elektriska WG på bla nyare VW. Borde gå att använda rakt av.

Fyrken: Med stor kompressor liten turbin positionsåterkopplad WG och mätning av mottryck så borde man kunna reglera ner mottrycket så att man ligger på chokegränsen för turbinen?
Får akta sig för surge bara.

Körde för några år sedan en serieturboapplikation med tial-wg med hembyggd elstyrning. Gav en ny dimension reglermässigt.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 248



LuddeR skrev:


Fyrken: Med stor kompressor liten turbin positionsåterkopplad WG och mätning av mottryck så borde man kunna reglera ner mottrycket så att man ligger på chokegränsen för turbinen?
Får akta sig för surge bara.


Varför skulle man vilja ha stor kompressor och liten turbin? Avgasmottryck brukar sällan ge roliga eller hållbara motorer. Men visst, de kan ge mycket moment på låga varvtal men även det brukar dra med sig sin beskärda del av problem.

Om man chokar turbinen, hur ska man då ta ut den turbineffekt som krävs för att utnyttja den större kompressorn?

_________________
Erik Fyrk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 324



det blir ju fler problem med att öka kompressor,

Uet i U/Cs ökar.

Om du öppnar WG mer, sjunker Cs

du rör dig åt fel hål på bladhastighetskurvan för optimal verkningsgrad,
turbinverkningsgraden sjunker i princip linjärt med ökande WG-flöde


Större turbinhjul, optimera avgashus för givet expansionstal..
blir såklart lidande i botten... men om man inte kör där......


avgasmottrycket är viktigt att hålla nere...... men inte för lågt.. då funkar turbinen ännu sämre.
lika viktigt är att hålla avgastempen uppe

en bra turbin med bra balans mellan hjul och avgashus ligger runt 2-2,5 i expansionstal.
då är det bara att välja vilket varvtal man vil hamna där........

_________________
Truls Herland
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Kalle Buchka
Los Angeles
Här sen Dec 2007
Inlägg: 44



Ola Fischer skrev:


Funderade en hel del på att bygga något liknande för ett par år sedan. Finns det elektriska eftermarknadswastegatear? Har sett pneumatiska med återkoppling, men inga elektriskt styrda...?


Inga på eftermarknaden som jag känner till. Vet att Garrett/Honeywell har lekt med tanken att sälja dem till eftermarknaden men det verkar inte ha blivit något. Här är ett par aktuatorer från Honeywell som jag har på hyllan (och en Tial MVS):



Konstruktionen är ganska enkel: Likströmsmotor, kulskruv, halleffektgivare. Den till höger är en nyare modell med mer slag (ca. 25mm om jag inte misminner mig) och fetare motor.

Man skulle behöva en H-brygga och ett reglersystem som är både läges- och kraftåterkopplat. Aktuatorerna är tämligen dumma och kan lätt eldas upp eller röjas invändigt om man inte håller strömmarna i styr.

_________________
Volvo 242
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1278



Va händer Ola, saknar dina updates

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Ripper skrev:
Va händer Ola, saknar dina updates


Haha, det var ju kul att någon märker bortfallet...

Det händer inte mycket med den svarta för tillfället och jag tvivlar på det blir så mycket gjort på den i vinter. Hoppas kunna köra när jag vill nästa säsong istället. Om jag får tid / ork. Tre ungar tar lite på krafterna...

Det är dock inte helt dött i garaget. Håller på med en adapter mellan RN vittopp och E46 spjällhus till Fyrken för att stilla NC-begäret.

Det börjar bli dax för den vartannatårliga garagefesten. Har ni inget för er den 4:e februari är det bara att droppa in efter 19. Vill man ha en bit smörgåstårta hör man av sig minst en vecka innan så jag kan ordna ihop käk och bord / stolar.

God fortsättning alla!

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 248



Ola Fischer skrev:
Ripper skrev:
Va händer Ola, saknar dina updates


Det är dock inte helt dött i garaget. Håller på med en adapter mellan RN vittopp och E46 spjällhus till Fyrken för att stilla NC-begäret.

Det börjar bli dax för den vartannatårliga garagefesten. Har ni inget för er den 4:e februari är det bara att droppa in efter 19. Vill man ha en bit smörgåstårta hör man av sig minst en vecka innan så jag kan ordna ihop käk och bord / stolar.

God fortsättning alla!


Vilka fantastiska prioriteringar!
Jag funderade nyligen på detta och tänkte kolla om Radium Engineering kan tänka sig att göra en custom S54-fuelrail till mig, men det tar vi lite längre fram.

Garagefest! Du bor ju nära så det är bara att åka ner! NLR Christer och Ted är säkert sugna på att åka med. Är jag inte på jobb i Norrland så räkna med att vi/jag kommer.

God fortsättning!

_________________
Erik Fyrk
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Har inte blivit något gjort på bilen på ett bra tag nu men Fyrkens adaptrar är äntligen klara... S54 spjäll ihop med RN-variant av Volvofemma







Skissade ihop ett förslag för att testa på toppen jag fick ner som Christer grundportat




En bit av innerdelen på väg fram i fräsen




En bit av ytterdelen grovfräst




Provmonterat på toppen. Hålbild passar bra men ytterformen fick modifieras lite för att bli bra vid termostatutgången




Portarna blev skit. Riktig ryssböj in i toppen. Dessutom var övergången mot spjällhuset helt kass. Golvet och taket hade olika vinklar och bearbetningen följde inte gjutningen något vidare




Del av fixtur för att bearbeta om spjällhusen till lite trevligare form




Spjäll monterat




Fixturen på plats i maskinen för att prova sig fram till lämplig form








Efter detta var klart gjordes ytterligare 4 versioner i CAD:en innan jag till slut var nöjd med utseende på kanalform och areaökning ut till spjällhuset (sista delen skall bara symbolisera själlhusets början)




Nytt försök i fräsen med en port och nu såg det mycket trevligare ut. Plattan mot toppen passar tillräckligt bra för att portas ihop med kanalen




Komplett med spjällhus




Titt ner i kanalen ser riktigt trevligt ut. Inga dåliga övergångar och en förhoppning om hög flödeskapacitet. Även övergången från portformen till spjällhusets form kändes helt ok
















Sen kom det en liten garagefest och pausade allt jobb ett tag. Riktigt skoj att tjöta teknik med likasinnade dårar. Dårigaste av dem alla var förmodligen bröderna Buchka som lockade med sig en jobbarkompis och flög över från LA...




Var nu tillräckligt modig för att köra fram de slutgiltiga detaljerna. Började med att kanta upp material till fixturerna




Sen var det dax att börja kanta upp material till den yttre detaljen




Ett par tempo senare såg resultatet ut så här




Bara att köra fixturen klar också




Detaljens framsida helt färdig efter ytterligare ett par tempo




Så var även detaljens baksida klar




Detalj helt klar sånär som på lite gradning och genomgängning av fästhålen för spjällhusen




Bara att fortsätta med innerdetaljen




Min maskin är i minsta laget för denna detalj så det blev att köra en hel del innan det var dax att få upp den på sin fixtur




Fixtur körd och ämnet uppspänt




Mycket spån blir det av grovkörningen




Detaljens framsida helt klar




Även detaljens baksida klar




Så var även dessa bitar klara sånär som på lite gradning




Gjorde lite nya hållare till spjällhusfixturen så jag kunde köra resten av spjällhusen klara




Provmontering av innerplattan på toppen. Provade även att montera o-ringar i en port för att kolla att allt var grönt. Passar finfint. Ingen risk att de trillar bort vid montage / demontage




Ytterplattan på




Och så hela raddan med spjällhus monterade. Stack igenom axeln som gemensamt vrider upp spjällen och även denna löpte kalas i nållagerna. Lite tråkigt om jag inte fått vridningen av spjällen rätt....





Smällde även ihop ett andra set så Fyrkastackaren fick lite valuta för pengarna... Är det någon som är sugen så tror jag inte Erik har nytta av två set...




Från början av skisserna till två helt färdiga kit gick det tydligen 160h enligt mina noteringar... Fördelningen är i stora drag 1/3 design i CAD:en, 1/3 jobb med diverse prototyper och 1/3 beredning / tillverkning av slutgiltiga detaljer

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
964RS
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3370



Goa bilder! Härligt att se att du är på G.

Ljungbyhed snart? Om än inte nu på Lördag så kanske den 25/4.


_________________


964RS HÄRLIGT RÖD
944 KULRÄSERN
Be yourself, everyone else is allready taken
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
964RS skrev:
Goa bilder! Härligt att se att du är på G.

Ljungbyhed snart? Om än inte nu på Lördag så kanske den 25/4.



Hehe... Nä det är nog inte troligt... Ska ta det lugnt med bilen i år. Får se om jag lyckas köra TA-festivalen på Mantorp. Har inte ork till mer...

Körning alltså...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 131



Det är ju så man blir religiös, Gud så vackert

_________________
Jesper Olofsson
Mazda Rx7 FC T2

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
jonne
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 232



Kan bara instämma. Fantastiskt fint

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 på sommaren.

Ford Sierra på vintern.
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
TexasRx7 skrev:
Det är ju så man blir religiös, Gud så vackert


jonne skrev:
Kan bara instämma. Fantastiskt fint


Roligt att höra! thumbs up

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Ricke W
Kisa
Här sen Jun 2010
Inlägg: 217



Jättesnyggt och seriöst som vanligt! Hoppas att du kommer till festivalen så att vi får en titt på konstverket.

_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
I samarbete med:
TM Racing
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1820



Ola Fischer skrev:




Snyggt såklart, men måste ändå fråga.
Varför kaka på kaka? Hade de inte funkat i en tjockare fläns?

_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tegheim skrev:


Snyggt såklart, men måste ändå fråga.
Varför kaka på kaka? Hade de inte funkat i en tjockare fläns?


Går inte att få ihop med bultdelningen i toppen och en bra kanal. Det är så nära två av portarna att jag får svarva ner bultskallen 0.5mm som det är nu... Även spjällhusens bultdelning sammarbetar dåligt med toppens...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3724



Riktigt läckert!
Med tiden nedlagd så undrar jag om det inte varit bättre att även designa och tillverka spjällhusen också

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
GustafB skrev:
Riktigt läckert!
Med tiden nedlagd så undrar jag om det inte varit bättre att även designa och tillverka spjällhusen också


thumbs up

Fyrken ville använda BMW-skrotet (de är faktiskt riktigt fina med nållager och bra bearbetning för att vara originalprylar)

Kommer separata rullspjäll till min nya motor...

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
ZVR
Torshälla
Här sen Nov 2004
Inlägg: 635



Hej Ola

Fått någon tid över för bilen?

Ha det!

_________________
Oscar Zettervall
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
964RS
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3370



Ola Fischer skrev:

Kommer separata rullspjäll till min nya motor...


Du Saknar i alla fall inte idéer. 😃

_________________


964RS HÄRLIGT RÖD
944 KULRÄSERN
Be yourself, everyone else is allready taken
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Ola Fischer
Bjärnum
Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
ZVR skrev:
Hej Ola

Fått någon tid över för bilen?

Ha det!


Nä det blir nog inget i år. Får inte ihop tidspusslet...

/Ola

_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
16 besök senaste veckan (321318 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34, 35, 36   >>


Lista alla annonsörer som stöttar Rejsa.nu på något sätt