Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
16 besök senaste veckan (320860 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34, 35, 36   >>
   
LuddeR
Täby/Sthlm



Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Tipsa Facebook   Inlägg  06 Nov 2016 19:24     Citera

Sitter elektriska WG på bla nyare VW. Borde gå att använda rakt av.

Fyrken: Med stor kompressor liten turbin positionsåterkopplad WG och mätning av mottryck så borde man kunna reglera ner mottrycket så att man ligger på chokegränsen för turbinen?
Får akta sig för surge bara.

Körde för några år sedan en serieturboapplikation med tial-wg med hembyggd elstyrning. Gav en ny dimension reglermässigt.


_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fyrken
Göteborg



Här sen Nov 2005
Inlägg: 246



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Nov 2016 16:18     Re: Citera

LuddeR skrev:


Fyrken: Med stor kompressor liten turbin positionsåterkopplad WG och mätning av mottryck så borde man kunna reglera ner mottrycket så att man ligger på chokegränsen för turbinen?
Får akta sig för surge bara.


Varför skulle man vilja ha stor kompressor och liten turbin? Avgasmottryck brukar sällan ge roliga eller hållbara motorer. Men visst, de kan ge mycket moment på låga varvtal men även det brukar dra med sig sin beskärda del av problem.

Om man chokar turbinen, hur ska man då ta ut den turbineffekt som krävs för att utnyttja den större kompressorn?


_________________
Erik Fyrk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
96special




Här sen Okt 2004
Inlägg: 312



Tipsa Facebook   Inlägg  08 Nov 2016 20:15     Citera

det blir ju fler problem med att öka kompressor,

Uet i U/Cs ökar.

Om du öppnar WG mer, sjunker Cs

du rör dig åt fel hål på bladhastighetskurvan för optimal verkningsgrad,
turbinverkningsgraden sjunker i princip linjärt med ökande WG-flöde


Större turbinhjul, optimera avgashus för givet expansionstal..
blir såklart lidande i botten... men om man inte kör där......


avgasmottrycket är viktigt att hålla nere...... men inte för lågt.. då funkar turbinen ännu sämre.
lika viktigt är att hålla avgastempen uppe

en bra turbin med bra balans mellan hjul och avgashus ligger runt 2-2,5 i expansionstal.
då är det bara att välja vilket varvtal man vil hamna där........


_________________
Truls Herland
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kalle Buchka
Los Angeles



Här sen Dec 2007
Inlägg: 29



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Nov 2016 23:07     Re: Citera

Ola Fischer skrev:


Funderade en hel del på att bygga något liknande för ett par år sedan. Finns det elektriska eftermarknadswastegatear? Har sett pneumatiska med återkoppling, men inga elektriskt styrda...?


Inga på eftermarknaden som jag känner till. Vet att Garrett/Honeywell har lekt med tanken att sälja dem till eftermarknaden men det verkar inte ha blivit något. Här är ett par aktuatorer från Honeywell som jag har på hyllan (och en Tial MVS):



Konstruktionen är ganska enkel: Likströmsmotor, kulskruv, halleffektgivare. Den till höger är en nyare modell med mer slag (ca. 25mm om jag inte misminner mig) och fetare motor.

Man skulle behöva en H-brygga och ett reglersystem som är både läges- och kraftåterkopplat. Aktuatorerna är tämligen dumma och kan lätt eldas upp eller röjas invändigt om man inte håller strömmarna i styr.


_________________
Volvo 242
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ripper
Växjö



Här sen Maj 2006
Inlägg: 1255



Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jan 2017 06:39     Citera

Va händer Ola, saknar dina updates


_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ola Fischer
Bjärnum



Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2017 01:29     Re: Citera

Ripper skrev:
Va händer Ola, saknar dina updates


Haha, det var ju kul att någon märker bortfallet...

Det händer inte mycket med den svarta för tillfället och jag tvivlar på det blir så mycket gjort på den i vinter. Hoppas kunna köra när jag vill nästa säsong istället. Om jag får tid / ork. Tre ungar tar lite på krafterna...

Det är dock inte helt dött i garaget. Håller på med en adapter mellan RN vittopp och E46 spjällhus till Fyrken för att stilla NC-begäret.

Det börjar bli dax för den vartannatårliga garagefesten. Har ni inget för er den 4:e februari är det bara att droppa in efter 19. Vill man ha en bit smörgåstårta hör man av sig minst en vecka innan så jag kan ordna ihop käk och bord / stolar.

God fortsättning alla!


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Fyrken
Göteborg



Här sen Nov 2005
Inlägg: 246



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jan 2017 12:37     Re: Citera

Ola Fischer skrev:
Ripper skrev:
Va händer Ola, saknar dina updates


Det är dock inte helt dött i garaget. Håller på med en adapter mellan RN vittopp och E46 spjällhus till Fyrken för att stilla NC-begäret.

Det börjar bli dax för den vartannatårliga garagefesten. Har ni inget för er den 4:e februari är det bara att droppa in efter 19. Vill man ha en bit smörgåstårta hör man av sig minst en vecka innan så jag kan ordna ihop käk och bord / stolar.

God fortsättning alla!


Vilka fantastiska prioriteringar!
Jag funderade nyligen på detta och tänkte kolla om Radium Engineering kan tänka sig att göra en custom S54-fuelrail till mig, men det tar vi lite längre fram.

Garagefest! Du bor ju nära så det är bara att åka ner! NLR Christer och Ted är säkert sugna på att åka med. Är jag inte på jobb i Norrland så räkna med att vi/jag kommer.

God fortsättning!


_________________
Erik Fyrk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ola Fischer
Bjärnum



Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Mar 2017 23:28     Citera

Har inte blivit något gjort på bilen på ett bra tag nu men Fyrkens adaptrar är äntligen klara... S54 spjäll ihop med RN-variant av Volvofemma







Skissade ihop ett förslag för att testa på toppen jag fick ner som Christer grundportat




En bit av innerdelen på väg fram i fräsen




En bit av ytterdelen grovfräst




Provmonterat på toppen. Hålbild passar bra men ytterformen fick modifieras lite för att bli bra vid termostatutgången




Portarna blev skit. Riktig ryssböj in i toppen. Dessutom var övergången mot spjällhuset helt kass. Golvet och taket hade olika vinklar och bearbetningen följde inte gjutningen något vidare




Del av fixtur för att bearbeta om spjällhusen till lite trevligare form




Spjäll monterat




Fixturen på plats i maskinen för att prova sig fram till lämplig form








Efter detta var klart gjordes ytterligare 4 versioner i CAD:en innan jag till slut var nöjd med utseende på kanalform och areaökning ut till spjällhuset (sista delen skall bara symbolisera själlhusets början)




Nytt försök i fräsen med en port och nu såg det mycket trevligare ut. Plattan mot toppen passar tillräckligt bra för att portas ihop med kanalen




Komplett med spjällhus




Titt ner i kanalen ser riktigt trevligt ut. Inga dåliga övergångar och en förhoppning om hög flödeskapacitet. Även övergången från portformen till spjällhusets form kändes helt ok
















Sen kom det en liten garagefest och pausade allt jobb ett tag. Riktigt skoj att tjöta teknik med likasinnade dårar. Dårigaste av dem alla var förmodligen bröderna Buchka som lockade med sig en jobbarkompis och flög över från LA...




Var nu tillräckligt modig för att köra fram de slutgiltiga detaljerna. Började med att kanta upp material till fixturerna




Sen var det dax att börja kanta upp material till den yttre detaljen




Ett par tempo senare såg resultatet ut så här




Bara att köra fixturen klar också




Detaljens framsida helt färdig efter ytterligare ett par tempo




Så var även detaljens baksida klar




Detalj helt klar sånär som på lite gradning och genomgängning av fästhålen för spjällhusen




Bara att fortsätta med innerdetaljen




Min maskin är i minsta laget för denna detalj så det blev att köra en hel del innan det var dax att få upp den på sin fixtur




Fixtur körd och ämnet uppspänt




Mycket spån blir det av grovkörningen




Detaljens framsida helt klar




Även detaljens baksida klar




Så var även dessa bitar klara sånär som på lite gradning




Gjorde lite nya hållare till spjällhusfixturen så jag kunde köra resten av spjällhusen klara




Provmontering av innerplattan på toppen. Provade även att montera o-ringar i en port för att kolla att allt var grönt. Passar finfint. Ingen risk att de trillar bort vid montage / demontage




Ytterplattan på




Och så hela raddan med spjällhus monterade. Stack igenom axeln som gemensamt vrider upp spjällen och även denna löpte kalas i nållagerna. Lite tråkigt om jag inte fått vridningen av spjällen rätt....





Smällde även ihop ett andra set så Fyrkastackaren fick lite valuta för pengarna... Är det någon som är sugen så tror jag inte Erik har nytta av två set...




Från början av skisserna till två helt färdiga kit gick det tydligen 160h enligt mina noteringar... Fördelningen är i stora drag 1/3 design i CAD:en, 1/3 jobb med diverse prototyper och 1/3 beredning / tillverkning av slutgiltiga detaljer


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
964RS
Man kan inte komma längre söderut



Här sen Dec 2003
Inlägg: 3204



Tipsa Facebook   Inlägg  30 Mar 2017 23:48     Citera

Goa bilder! Härligt att se att du är på G.

Ljungbyhed snart? Om än inte nu på Lördag så kanske den 25/4.



_________________


964RS, 944 KULRÄSERN & Cayman GT4
Be yourself, everyone else is allready taken
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ola Fischer
Bjärnum



Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Mar 2017 23:57     Re: Citera

964RS skrev:
Goa bilder! Härligt att se att du är på G.

Ljungbyhed snart? Om än inte nu på Lördag så kanske den 25/4.



Hehe... Nä det är nog inte troligt... Ska ta det lugnt med bilen i år. Får se om jag lyckas köra TA-festivalen på Mantorp. Har inte ork till mer...

Körning alltså...


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
TexasRx7
Borås



Här sen Jan 2014
Inlägg: 124



Tipsa Facebook   Inlägg  31 Mar 2017 09:50     Citera

Det är ju så man blir religiös, Gud så vackert


_________________
Jesper Olofsson
Mazda Rx7 FC T2

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonne
Borås



Här sen Jan 2008
Inlägg: 232



Tipsa Facebook   Inlägg  31 Mar 2017 19:44     Citera

Kan bara instämma. Fantastiskt fint


_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 på sommaren.

Ford Sierra på vintern.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ola Fischer
Bjärnum



Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  31 Mar 2017 22:50     Re: Citera

TexasRx7 skrev:
Det är ju så man blir religiös, Gud så vackert


jonne skrev:
Kan bara instämma. Fantastiskt fint


Roligt att höra! thumbs up


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Ricke W
Kisa



Här sen Jun 2010
Inlägg: 210



Tipsa Facebook   Inlägg  02 Apr 2017 13:24     Citera

Jättesnyggt och seriöst som vanligt! Hoppas att du kommer till festivalen så att vi får en titt på konstverket.


_________________
Rickard Wiberg
Volvo 740 Turbo Time Attack.nu Unlimited-klass
Instagram: @rickardwracing
I samarbete med:
TM Racing
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tegheim
Skogen, Nässjö, Jönköping, Schweden



Här sen Nov 2004
Inlägg: 1820



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Apr 2017 09:10     Re: Citera

Ola Fischer skrev:




Snyggt såklart, men måste ändå fråga.
Varför kaka på kaka? Hade de inte funkat i en tjockare fläns?


_________________
Tony Tegheim - Mooseville Performance
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=23282
www.mooseville-performance.com
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Ola Fischer
Bjärnum



Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Apr 2017 00:48     Re: Citera

Tegheim skrev:


Snyggt såklart, men måste ändå fråga.
Varför kaka på kaka? Hade de inte funkat i en tjockare fläns?


Går inte att få ihop med bultdelningen i toppen och en bra kanal. Det är så nära två av portarna att jag får svarva ner bultskallen 0.5mm som det är nu... Även spjällhusens bultdelning sammarbetar dåligt med toppens...


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3621



Tipsa Facebook   Inlägg  10 Apr 2017 10:52     Citera

Riktigt läckert!
Med tiden nedlagd så undrar jag om det inte varit bättre att även designa och tillverka spjällhusen också


_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Ola Fischer
Bjärnum



Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Apr 2017 12:30     Re: Citera

GustafB skrev:
Riktigt läckert!
Med tiden nedlagd så undrar jag om det inte varit bättre att även designa och tillverka spjällhusen också


thumbs up

Fyrken ville använda BMW-skrotet (de är faktiskt riktigt fina med nållager och bra bearbetning för att vara originalprylar)

Kommer separata rullspjäll till min nya motor...


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
ZVR
Torshälla



Här sen Nov 2004
Inlägg: 626



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jul 2017 21:19     Citera

Hej Ola

Fått någon tid över för bilen?

Ha det!


_________________
Oscar Zettervall
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
964RS
Man kan inte komma längre söderut



Här sen Dec 2003
Inlägg: 3204



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jul 2017 21:49     Re: Citera

Ola Fischer skrev:

Kommer separata rullspjäll till min nya motor...


Du Saknar i alla fall inte idéer. 😃


_________________


964RS, 944 KULRÄSERN & Cayman GT4
Be yourself, everyone else is allready taken
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Ola Fischer
Bjärnum



Här sen Sep 2005
Inlägg: 364


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Jul 2017 20:47     Re: Citera

ZVR skrev:
Hej Ola

Fått någon tid över för bilen?

Ha det!


Nä det blir nog inget i år. Får inte ihop tidspusslet...

/Ola


_________________
Ola Fischer
www.ofiengineering.se

Intresserad av att hjälpa till? www.ofiengineering.se/Supporters.htm
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242T6 -75 OFI Engineering - #74 TAnu 2015 [U]
16 besök senaste veckan (320860 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34, 35, 36   >>