Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Måla på underredsmassa?
2 besök senaste veckan (4270 totalt)
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Måla på underredsmassa?

Halloj alla!
Jag håller som bäst på att fräscha upp min 944 undertill och tänkte skrapa rent från underredsmassa och måla undersidan istället. Inte för de kilona man blir av med, utan mest för att jag vill ha en bil som är trevlig att vara under.

MEN så kom jag på att det är ett ofantligt jobb (dessutom vill jag gärna behålla underredsmassan med tanke på ljudet) och tänkte kolla om någon vet vad man kan tänkas använda för färg för att måla på underredsmassan?

Jag tänker att man kanske kan tvätta bilen undertill och sedan torka av med thinner eller aceton innan målning.

Några tankar?

klippan
Här sen Mar 2009

jag har sett bilar som är målade på underredsmassan, även orginal, jag tror min gamla Honda hade trösklarna målade från fabrik.
Jag hade även tänkt göra samma sak på min bil..

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

undereds massa

Det finns två typer av massa den från fabrik kan målas over men inte sån vi lägger på här i sverge typ Tektyl Dinitrol den är oljebaserad och tas bort med hetvatten tvätt 140-150° mjukas upp med avfettnings medel först.

Austin 1275 GT 1975
Austin Cooper 1968
Citera
S6_johan
Hässleholm
Här sen Mar 2010

Skrapade min bil helt inne o måla den. På dom ställe där jag inte fick väck precis allt blev det missfärgningar. Den e målad vit men där massan satt kvar blev den pissegul. Störde mig så mycket så jag fick ta bort de sista masse/lim resterna med. Då är jag inte världens petigaste heller. Kör funktion före form.

Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Förr fanns det färgad (får man skriva det ordet i dagens pk-värld) underredsmassa, Hagmans som tillverkade har jag för mig.

Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Ja, då får jag precisera...

Vi pratar om en Porsche från 80-talet. Massan är gummiaktig och inte alls "dinitrol-ig".

Men jag antar att det bara är att prova...eller skrapa skiten så är problemet löst

Kävlinge
Här sen Nov 2002

Jasså den massan, den är bara måla på. Har själv "bättrat" på några ställen över den gamla massan på min och det fäster bra. Det jobbiga i ditt fall är att få det rent innan du målar och där har jag inga tips

seb280z
klippan
Här sen Mar 2009

Re:

Eddie Varvstopp skrev:
....är att få det rent innan du målar och där har jag inga tips

Ta en trasa indränkt i Xylene eller Thinner eller något annan lösningsmedel som "tar lite" och gnugga bort det värsta smutset. Låt det gärna stå ett antal timmar/nån dag så ångorna kan dunsta bort innan du målar, annars kan det bli en massa prickar i lacken då ångorna dunstar igenom lacken.
Lycka till!

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Toppen! Jag tackar så mycket för åsikterna.

Västerås
Här sen Jan 2011

Den där porsche gäggan brinner nåt sjukt när den blir upphettad till
tändpunkt. Måste vara giftig & innehålla allt onyttigt i världen.
Tänker prova pensla på e85 när de blir varmare ute. Får vi se om de löser upp det.
Drömmer om en vit bottenplatta med ;-)

Måla på underredsmassa?
2 besök senaste veckan (4270 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande