Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Tung bil och budget R-däck??
891 besök totalt
Kroegarn
Linköping
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Har en Audi S2 Avant (á 1700kg) som jag skulle vilja slänga på lite klistrigare sulor på. Dagens Pzero Rosso som jag sist använde på banträff förraförra året ( abstinens nu??? JAAAAA) blev alldeles för varma för fort och slets oroväckande mycket (splittnya då).

Så nu till min fråga vilka budget alternativ finns det som klarar vikten? RE540 verkar ju vara det optimala då bilen kommer få däcken skodda på extrafälgar 16x7,5" och Pzero däcken till vardags, men Bridgestonedäcken kostar ju en del.

Läst lite här om Toyo R1R:orna och de verkar ju funka hyggligt iaf när det är lättare bilar, men vad tror expertpanelen om de däcken på en tung bil??

Tack på förhand

/Micke

Toyota Celica ST -77
BMW I4 M50 -23,
+ Aprilia Touno -18
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Har Kumho V70A 225/50-16 fram på min kombi. Monterade på sjutummare. 60-65% (?) av 1610 kg fram. Neutral camber.

Har funkat mkt bra efter min begränsade erfarenhet avseende slitage, men det kan ju finnas snabbare däck, det vet jag inte. Men jämnt fördelat och måttligt slitage utan överhettning är mina erfarenheter. Sen kan ju en del av förklaringen vara bristande attack från min sida, men jag tror nog att jag uttnyttjar greppet rätt hyfsat.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är inte priset på Dunlops Super Sport Race ganska vettigt jmfrt med "topp-r-däcken"? De håller även för banåka på några tyngre bilar som jag vet kör bana med dem. Sen kanske beggade S60 challengedäck, dvs Pirellis Corsa kan vara något att överväga. Funkar väl inte helt perfekt på alla bilar men för priset som men betalar för beggade så....

Överhetta däcken på några varv går ju naturligtvis med lite god vilja oberoende vad man väljer för däck...

/Magnus Thomé

PS: du har PM "Kroegarn"

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Tung bil och budget R-däck??

Kroegarn skrev:
Läst lite här om Toyo R1R:orna och de verkar ju funka hyggligt iaf när det är lättare bilar, men vad tror expertpanelen om de däcken på en tung bil??
Tack på förhand
/Micke

Jag körde med det på min 1550-1600 kgs klump. Med ett gravt övertryck så gick det ganska bra. Slets måttligt, bra grepp och tålde värme ok. Jag har dock inget annat än R-däck att jämföra med så ta det med en nypa salt. Jämfört med gatdäck var det kanon!!
Men de kräver sitt övertryck, annars kalvar dem...

891 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande