| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
lite allmänna frågor kring torrsump och lite specifikt s50
|
692 besök totalt |
|
Hej! har lite funderingar på att bygga torrsump, detta egentligen Endast på grund av frigångsproblem. Som jag ser det nu är det ett väldigt starkt alternativ som lösning på mitt problem då det andra är att riva torpeden min tanke är att köpa en begagnad pump, 3 eller 4 steg, att köpa en alu-tank samt att bygga ett eget tråg med simpla specifikationer, sen tillkommer slangar och detaljer mina allmänna frågor är då följande: 1. är det nödvändigt att bygga ett tråg i Aluminium? är anledningen endast för att avleda värme? min tanke är att bygga i plåt, dels för att det är enklare för egen del och dels för att jag vill ha det rätt så robust 2. hur löser man kallstartsdelen? jag vill gärna undvika att stå och prima pumpen. handlar det om placering av tanken? 3. vad jag förstått och kan se är att man kan demontera och montera steg på de flesta eftermarknadspumparna, en av mina funderingar är om man skulle kunna ta bort trycksteget och istället koppla oljetanken till den standardmonterade oljepumpen i motorn? mest för att slippa slangdragning och eventuellt krångel. dvs endast använda sugstegen på torrsumpspumpen och använda orginal pump som "trycksteg" 4. vad bör man ha för innerdiameter på slangarna? (kan jag nog egentligen söka mig till) 5. hur många sugsteg bör man ha på en raksexa? rent naturligt känns 3 rätt men duger 2? 6. Ni som kör/kört med torrsump på en s50/s54, vart kopplar ni in er till tryckdelen om man kör externt trycksteg? kan man använda orginal filterhus och koppla in sig där? i detta fall är det en s50b30 det handlar om. Tack på förhand, Henrik Hvitfeldt _________________ MVH |
![]() |
Skruva banåkabil
|
692 besök totalt |