Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (78704 totalt) |
Det ser väl rimligt ut, vad jag kan se. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det är Cobra Classic CS som jag har köpt via Dalhems. Mått och vikt hittar du här: http://www.cobraseats.com/.ClassicCS _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||
Jag har gått och glott på infästningen för övre bärarm på min ram. Corvette C4 har antidive inbyggt i framvagnen. Min bil kommer skilja sig avsevärt från en Corvette C4'a; kortare hjulbas, 500 kg lägre vikt, sannolikt lägre tyngdpunkt osv. Det är inte så svårt att ändra infästningen för övre bärarmen men det tar ändå emot att sätta tigersågen i ramen igen. Hur göra?
I bakvagnen finns det antisquat inbyggt, jag har sett att man bygger bort även detta med andra fästen. Fördelar och nackdelar? Jag kommer inte köra dragrace. Mina hjulupphängningar är från -88. Men förändringar har gjorts på toestag och undre bärarmar i bakvagnen runt -90. Sådana förändringar gör inte biltillverkare av en slump eftersom det kostar utvecklingspengar. Borde jag byta till nyare variant? Någon som har koll och kan komma med input? ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||
Antidiven i fram, ska bort.
Det fixas genom att byta plats på övre bärarmarna, så det går att vinkla upp dom. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
OK, infästningarna för övre bärarm vågrätt och sedan byta plats höger och vänster. Ska jag skita i casterjustering och lägga mig statiskt på, säg 9 grader? De olika långa distanserna känns rätt märkliga också... _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||
Ja...ungefär så. Fast det är en del att bygga om...innan du kommer rätt. Vilken spindel har du ? Tidig eller sen C4. Med den sena spindeln är väl 9 grader minimum. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Sen spindel -88, det är väl uppåt 17 grader KPI/SAI på den. Hur tänker du om distanserna som sitter på var sida om bärarmen? _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||
Ja...17 stämmer nog bra. Vi använder inte orginalaxlarna som går igenom busningarna och skruvas i ramen. Ska du använda dessa axlar.....så ska du ha dom skålade distanserna som passar mot axeln. Men dom behöver ju inte vara så tjocka........svarava av dom. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Det är smidigt att det bara tar 5 timmar och skruva på allt och ta ner den från pallbockarna.
![]() Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||
+1 ![]() |
||||||
Jag gillar ditt vardagsrum. Finbilen ska ju stå på fingolvet så klart ![]() Lycka till med bygget och bli klar ![]() _________________ Henrik Magnusson BMW 320d till vardags |
||||||
Tänker du på traktorn jag köpte som jag skall renovera motorn på så att jag kan använda den när jag bygger det nya garaget som jag skall bygga Cobran i? ![]() Jag kommer lägga in allt sånt i min tråd om att renovera en lada men uppdateringarna där dröjer nån månad till. Slänger dock in en teaser från det befintliga "stallet" som i all hast fick konverteras till traktorverkstad... Det finns en frontlastare med skopa som redan hade monterats av när bilden togs. ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||
![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||||||
Det är inte så att du skulle kunna ta lite fler bilder på hur din bakvagn sitter fast?
Typ främre fästet och coiloverfästen som du byggde ute vid hjulen. _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||
Jag letade runt i bildarkivet för bilen står 45 min hemifrån. De flesta som bygger Cobra med C4 sätter helt enkelt coilovern i stötdämparfästet i uprighten och sedan sätter man ett fäste uppe i ramen. Mina fästen är kraftigt överdimensionerade. ![]() ![]() ![]() _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||
Bygget på Cobran ligger stilla för tillfället vilket jag visste att det skulle göra ett tag. Det var därför jag målade hela ramen med kallgalv. I år har jag renoverat motorn på min traktor som jag av oklar anledning skaffade. Det var något med att jag behövde skotta i vinter... Tro mig, det är den dyraste snöskyffel jag någonsin kommer äga! Problemet med att jag har fått en paus i cobrabygget är att jag har fått en massa idéer som jag har svårt att skaka av mig. T.ex. är ramen byggd i 3 mm godstjocklek - det räcker med 2 mm med en välbyggd ram och då kapar jag 30% vikt på ramen... Jag är inte riktigt kompis med bakvagnen från C4 Corvette - det går ju att stoppa in C5 bärarmar... Samtidigt är det ju bra om jag blir klar någon gång också... ![]() Nästa år skall jag riva den gamla ladan och bygga nytt. Det blir 304 m2 garage, stall och hobbygarage. Mitt hobbygarage blir ca 130 m2. Vi schaktar i mars och gjuter i april. När det är klart skall jag fortsätta med Cobran. _________________ A.n.d.3.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.3.r.g Mazda MX-5 NBFL AC Cobra 427 S/C Replica https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 6 besök senaste veckan (78704 totalt) |