Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Abuse understeer - vilka banors kurvor är troligast?
5 besök senaste veckan (9866 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Som vi snackat om tidigare så är ju ett vanligt fel att man går in för fort i en kurva och får understyrning. Förstagångsbesökare på bana tror då ofta att det är bilen som är taskig och börjar tänka massa på ombyggnation osv. Jag har namngett det här till "abuse understeer". Dvs förarmisstagsgenererad understyrning. Ungefär samma sak (fast tvärtom) som att man tror att en Volvo 240 är överstyrd bara för att man gasar för mycket på grusvägen... dvs "power oversteer".

Hursomhelst, misstaget är lätt att göra (att vara lite för het på gröten in i en kurva) och jag klurade lite på vilka kurvor ni tycker det är lätt hänt att man går in lite för fort i.

Utan att ha funderat allt för länge som kommer jag att tänka på dessa ställen där jag tycker det är lätt hänt att överköra lite och få understyrning:
- ingången till kurvan som leder ut på rakan på Kinnekulle
- kurvan (tvära "hörnan") som leder ut på banan igen efter rondellkörandet på Sviestad
- första ingången till Parisen efter den lilla rakan på Mantorp


In i esset på Sviestad är det lätt man kommer lite för fort men det brukar istället ge många överstyrning istället för understyrning... ibland riktigt spektaktulär överstyrning

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Kurvan ut på depå-rakan på anderstorp är klassisk med.... Och ofta slutar det med bakhjulen utanför kanten och sen vändning in muren....... AL's lilla saab bland annat förra året (fast inte med AL bakom ratten förståss)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
Kurvan ut på depå-rakan på anderstorp är klassisk med.... Och ofta slutar det med bakhjulen utanför kanten och sen vändning in muren....... AL's lilla saab bland annat förra året (fast inte med AL bakom ratten förståss)


Håller verkligen med! Det är så svårt att hinna med allt när man kommer ut ur kurvan, fullt spett på den korta rakan, lägga sig till höger, bromsa, växla ner... Ofta var jag inte 100% klar med hela listan av saker att göra när det var dags för turn-in

_________________
Magnus Thomé
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Idioten på Knutstorp är inte min kompis...

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Jag vill lägga till ejes kurva på gelleråsen. Och faktiskt de flesta kurvor efter raksträckor men det beror nog på min körstil. Jag vill ha bättre bromsar

_________________
bmw bmwsson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



vänster hårnålen efter den långa svepande högern på sturup raceway

jag är f.ö "jättebra" på det här med abuse-understeer (mkt bra namn btw) och måste träna bort det, men det kommer väl...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
...kurvan (tvära "hörnan") som leder ut på banan igen efter rondellkörandet på Sviestad...


Den där känner jag igen... Det är ju så kul att stå på genom vänstern (på fel sida av rondellen), speciellt om man jagar någon. Fullt på trean, man åker på sig våldsamt fram mot "tvära hörnan" och lägger om alldeles för mycket och framdäcken raderar mot underlaget. Den man just åkt i kapp försvinner i fjärran medans man kämpar med hjulspinn och vänsterhjulen på gräset ut från "tvära hörnan".

Klockren "Abuse Understeer".

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Esa skrev:
Jag vill lägga till ejes kurva på gelleråsen. Och faktiskt de flesta kurvor efter raksträckor men det beror nog på min körstil. Jag vill ha bättre bromsar


Har vi inte snackat om den förut? Jag har inte problem med den iaf...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
...kurvan (tvära "hörnan") som leder ut på banan igen efter rondellkörandet på Sviestad...


Den där känner jag igen... Det är ju så kul att stå på genom vänstern (på fel sida av rondellen), speciellt om man jagar någon. Fullt på trean, man åker på sig våldsamt fram mot "tvära hörnan" och lägger om alldeles för mycket och framdäcken raderar mot underlaget. Den man just åkt i kapp försvinner i fjärran medans man kämpar med hjulspinn och vänsterhjulen på gräset ut från "tvära hörnan".

Klockren "Abuse Understeer".


Jag känner igen din beskrivning alltför väl (fast jag slipper grepproblemet med fullgas ut ur svängen ändå med RWD, men det kanske beror på att jag håller mig till asfalten istället för gräset )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Magnus Thomé skrev:
Jag känner igen din beskrivning alltför väl (fast jag slipper grepproblemet med fullgas ut ur svängen ändå med RWD, men det kanske beror på att jag håller mig till asfalten istället för gräset )


Har ju inte kört sådar jättemånga varv på Sviestad, så på gräset har jag faktiskt bara hamnat någon enstaka gång.
Det är ju just när jag "kommit in" alldeles för fort och försöker rädda kvar bilen på det svarta som jag "råkar" tvinga fram understyrningen. > om man är lite kall och släpper ut bilen mer i utgången kanske det funkar bättre. (fast där är det väl en djup grop som hjulen smäller ner i förstås)

Abuse Understeer... Vilket schysst begrepp förresten. Är det vedertaget eller har du uppfunnit det, Magnus?

_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lars Falk skrev:

Abuse Understeer... Vilket schysst begrepp förresten. Är det vedertaget eller har du uppfunnit det, Magnus?

Hittade på det i någon tråd här på Rejsa för ett bra tag sen...

_________________
Magnus Thomé
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Depåkurvan på Karlskoga....måste väl vara värst av alla.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Magnus Thomé skrev:
Esa skrev:
Jag vill lägga till ejes kurva på gelleråsen. Och faktiskt de flesta kurvor efter raksträckor men det beror nog på min körstil. Jag vill ha bättre bromsar


Har vi inte snackat om den förut? Jag har inte problem med den iaf...


Kanske det, jag kommer in för fort säkert varannan gång.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Hårnålen i norra delen på Gotland Ring är knepig. Inbromsning i lätt utförsbacke och sedan tror man att det är en 90 grader höger som följer när den i själva verket är närmare 180...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



På mittsverige banan efter chikanen (S:et?) så 'r det väldigt lätt att få detta phenomen då det lutar bra framåt och man får viktförskjutning framåt.. aldrig nån fara då man har hög fart men det stjäl ofta mkt i topphastighet på rakan och stjäl tyvärr då även tid! + att man håller ju inte så fin linje då man gått in lite för fort! I övrigt är det bara Massive übersteer som gäller på den banan om man kliver på för mycke

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Jag råkade ut för detta fenomen (det kan ju inte vara mitt fel så jag kallar det så ) i bergskurvan på Sviestad. Alltså den efter fartböjen som normalt bara mc-förarna använder.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En gammal skoj tråd som tål att kluras på nu inför avrostning och horn i pannan såhär när de första besöken på banorna närmar sig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



får väl lägga till den ombyggda gamla hårnålen på sturup också då.... efter krönet och högerknycken så är där nu en lång vänster innan gamla depårakan, även där har jag problem med abuse understeer.

främst i ingången då man har ganska hög fart ner från krönet, inte vill bromsa allt för mycket in i högerknycken och sen får jag väldigt konstig ingång i vänstern med något för hög fart. Några tips?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bump! Igen!

Var klantar jag till det oftast fortfarande och hamnar i abuse understeer... njaaa... När man lämnar rondellpartiet på Sviestad som vi snackar om längre upp är det fortfarande lätt hänt att det blir lite abuse understeer... Jag brukar säga att jag på bankörningarna gärna kör fort men inte har bråttom. Men just där verkar jag få lite bråttom ändå

Och ibland går det nog lite för fort in i: "nya trösen" på Gelleråsen, hårnålen på Mantorp och kurvan ut på rakan på Kinnekulle när jag bromsat lite för sent och säger "äh, får väl svänga in ändå"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Abuse understeer - vilka banors kurvor är troligast?
5 besök senaste veckan (9866 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande