Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B - 77 - Racebygge
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (17065 totalt)
Emil_1988
Åmotfors
Här sen Feb 2014
Inlägg: 22


Trådstartare
Tjena! =) Jag och min polare har precis börjat med ett kul projekt som vi tänkte dela med oss av här!
Vi är som sagt i ett mycket tidigt stadie, men bilen är iaf en Opel Ascona B som är ett påbörjat rallybygge.
Nu hade vi tänkt oss nåt form av racebygge att köra på banträffar och konbana mm. Funderar på att bygga efter SSK klass 3 reglementet eftersom det tillåter det mesta och man i så fall har möjligheten att tävla om man vill! =) Många ideér finns men mycket är oklart i nuläget, så vi tar ett steg i taget! Motorn kommer iaf att bli en B234f 16v från 740 GLT.

Kommer lägga ut lite bilder på vad vi har i dagsläget.
Alla tips, ideér och frågor är välkomna! Finns ju gott om duktiga bilbyggare här!

_________________
Emil Andersson
Citera
Emil_1988
Åmotfors
Här sen Feb 2014
Inlägg: 22


Trådstartare
Gula faran!
Request Timeout
Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Emil Andersson
Citera
Emil_1988
Åmotfors
Här sen Feb 2014
Inlägg: 22


Trådstartare
Jävligt bra vikter att utgå ifrån! =)
Request Timeout
Uppladdad med Rejsas Android-app.


_________________
Emil Andersson
Citera
Emil_1988
Åmotfors
Här sen Feb 2014
Inlägg: 22


Trådstartare
Strippad!

_________________
Emil Andersson
Citera
Emil_1988
Åmotfors
Här sen Feb 2014
Inlägg: 22


Trådstartare
Sitter en Dana lamelldiff på Volvoaxel med 4-link som vi tänkte använda till att börja med. Men pinionen hade varit med i kriget! Så vi bytte utväxlingen å fick på lite färg så får det duga så länge!


_________________
Emil Andersson
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Bilen borde passa perfekt till långloppsracing, då får alla köra
kolla reglemente och tävlingstillfällen i bifogad länk.
http://www3.idrottonline.se/KarlskogaMF-Bilsport/NordicSixHoursCup/Dat . . . .
Lycka till med bilen.
MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Emil_1988
Åmotfors
Här sen Feb 2014
Inlägg: 22


Trådstartare
Problemet med detta reglemente är ju att torpedväggen inte får byggas om.. Annars såg det ju jävligt intressant ut! =) Tack för tipset! thumbs up

_________________
Emil Andersson
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



I klass 3 så går det att massera torpedväggen enl. punkt 9 i reglementet
Så göra plats för Volvo motor och växellåda är ok men däremot får ni inte flytta hela torpedväggen.

9)[i]
Brandvägg, torpedvägg
Torpedvägg skall vara original till plats, form och material, dock får det beredas plats för
tändfördelare, huvudbromscylinder, insugsdämpare och växellåda.[/i

Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Emil_1988
Åmotfors
Här sen Feb 2014
Inlägg: 22


Trådstartare
Ja detta får vi fundera lite på! Det är ju en tolkningsfråga hur mycket man får 'massera'
Men antar att man inte kan flytta bak motorn nåt markant från orginalposition!

Tack för inputen Tommy! =) Har du en långloppsbil själv lr? =)

_________________
Emil Andersson
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Jag driver ett Team i NSHC, Wot-Racing#1
Ni är hjärtligt välkomna att köra med oss, har du några frågor gällande tävlingsupplägg eller regler så tveka inte utan fråga.

MVH Tommy
[/img]

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



För att få ner en volvo motor med låda borde inte torped eller vxl tunnel behöva modiferas något alls (om det inte ska dit en M90 låda eller en BMW ZF då)

Getrag 240 (5-pet till CIH) passar då utan bekymmer och jag tror inte de vanliga 5 växlade lådorna till Volvo är större än den. M90 lådan dock är ju lite högre så den kan ev. ta i taket.

Nu slår jag dock på gnäll-läget. Ber om ursäkt i förväg..

Men Volvo motor i Ascona B känns ungefär lika vanligt som Volvo motor i en Volvo 240... Och i ärlighetens namn är en Volvo motor varken bättre byggd, billigare att trimma eller enklare att hitta delar till än en hel rad andra motorer! Enda gången jag kan köpa att en Volvo motor är vettigast är om det är en -färdig- motor som redan fanns på lagret.

Nu vet jag inte vad reglementet tillåter, men något mer fantasifullt än en rödblockare borde ni väl få åka med? Om ni nu prompt vill ha en Volvo motor borde väl t ex en vit-fyra vara en bättre utgångspunkt? Eller varför inte en vit-femma? Annars finns det en UPPSJÖ av BRA motorer att välja på. 3SGE, C20XE, M42B18, Ford YB, VAG KR är ett axplock av andra 4 cyl spisar som alla trimmats till höger och vänster i diverse bilar. Det finns gott om delar och know-how att få fram och alla är i min mening, på något plan, bättre än en B234F. Alla motorer nyss nämnda, utom kanske KR motorn (även om jag har för mig att det är en sån som sitter i Corrado G60?) och BMW motorn finns dessutom i överladdade versioner om man vill åka så Alla går dessutom få fram växellådor för bakhjulsdrift till.

Men nu ska jag inte gnälla mer! Jag har framfört min åsikt, det är er bil så ni gör som ni vill Det känns bara som att många inte ser skogen för alla volvomotorer i vårt kära avlånga land Nu vet jag som sagt inte vad reglementet tillåter, men jag hade personligen nog valt något med låg liter effekt. T ex en Audi V8 på 4.2l och 280hk.. Men det är säkert inte tillåtet

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Emil_1988
Åmotfors
Här sen Feb 2014
Inlägg: 22


Trådstartare
Det såg ut som en rolig bil Tommy! Tack så mycket!

Nej du har nog rätt att det kanske inte behövs tas bort så mycket, men det som är trångt (som är värre med 16v toppen) är grenröret. Det går rakt ner i bakre länkarmen, så det underlättar mycket om man kommer bakåt en bit med paketet så att grenröret går ner bakom den Alternativet är väl att rakställa motorn kanske :P

Jag förstår din poäng och håller med till viss del Men anledningen till motorvalet är dels att vi redan har en sådan motor som är påkostad en del. Sen är det så att både jag och min polare har aldrig skruvat på nåt annat än Volvomotorer, så det känns tryggare på nåt sätt!

Sen om vi ska bygga efter SSK Klass 3 så passar den bra med volymen mot Asconans vikt
Där funkar det inte med en stor motor för då skenar minimivikten iväg

Men detta är bara en start så kan hända att det blir andra planer i framtiden!

Någon som har tips på val av insug till 16 ventilaren? Vi ska använda LH sprutet till att börja med för att se hur långt det pallar med Vettigt att bygga ett eget plenum med trattar och kanske större spjäll? Hur stort spjäll är nödvändigt till en 2,3-2,4 liters sugmotor egentligen?

_________________
Emil Andersson
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Bygga race bil är kul men jag vet genom egen erfarenhet att prioriteringarna i det första bygget gärna hamnar på fel ställe.
kör första året med så mycket original som möjligt och gör en prioriteringslista ut ifrån det istället för att satsa på för många ombyggnationer innan första start.
driftsäkerhet och låg vikt är det grundläggande för att kunna tävla på ett enkelt sätt.
MVH Tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Emil_1988
Åmotfors
Här sen Feb 2014
Inlägg: 22


Trådstartare
Visa ord där! Känner att det lätt skenar iväg med ideér! Man får ju lägga sej på en rimlig nivå, allt är ju så fruktansvärt dyrt också! :P

_________________
Emil Andersson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Emil_1988 skrev:
Jag förstår din poäng och håller med till viss del Men anledningen till motorvalet är dels att vi redan har en sådan motor som är påkostad en del. Sen är det så att både jag och min polare har aldrig skruvat på nåt annat än Volvomotorer, så det känns tryggare på nåt sätt!

Sen om vi ska bygga efter SSK Klass 3 så passar den bra med volymen mot Asconans vikt
Där funkar det inte med en stor motor för då skenar minimivikten iväg


Finns ju "färdiga" alternativ om man känner sig mindre trygg, F20C (Honda S2000) t ex, den är dock jävligt hög.. kan kräva dieselhuv samt att en bakåtflytt är nödvändig. 3SGE-Beams "Red top, MT" (Altezza RS200), måste importeras.. Men en 2 liters motor på 210hk N/A @ 7600 rpm med 6 växlad låda och singespjäll, titan ventiler, VVTi mm original

Men har ni motorn redan och den inte ska byggas från grunden förstår jag valet! Jag har dock svårt från att hålla käften stängd om det är någon med liknande planer som för det första inte köpt en motor ännu och för det andra planerar att bygga motorn själv från grunden med nya stakar, kolvar osv osv osv..

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Andreas.G
Halmstad
Här sen Jan 2011
Inlägg: 33



Jag vill bygga en ascona eller manta med Saab motor någongång i framtiden. T5 (saab) motorerna är riktigt stabila och lätta att skrämma upp i lagom effekt utan att göra något invändigt. 400 hk klarar dem utan problem.

T5 kan man dessutom mappa själv så det behövs inget annat styrsystem.

Kombinerat med en BMW växellåda så har man en riktigt potent räser. :-)

_________________
Andreas Gustavsson
Citera
Emil_1988
Åmotfors
Här sen Feb 2014
Inlägg: 22


Trådstartare
Ja det finns ju onekligen mycket bättre motorer att tillgå Titanventiler som standard liksom, mumma!
Men jag tror att 16v har bra potential och man behöver inte trimma lika extremt som med en 8v för att få hyfsad snurr! thumbs up

Då tycker jag att du bygger en Ascona med Saabmotor Andreas så har vi en Volvo/Saab kamp där!
Ja Bmw låda har jag också funderat på! Är dom svåra att få tag på/dyra?

_________________
Emil Andersson
Citera
Emil_1988
Åmotfors
Här sen Feb 2014
Inlägg: 22


Trådstartare
Nu åker motorn ur 740in för lite omvårdnad!
Request Timeout
Uppladdad med Rejsas Android-app.

Orginalinsuget är väldigt klent! Bredvid ligger ett gammalt Audi STCC insug som vi tänkte modda med Volvo flänsen så att det passar =)

Med ett schysst plenum! =)

Finns att ta av i toppen också!

_________________
Emil Andersson
Citera
Emil_1988
Åmotfors
Här sen Feb 2014
Inlägg: 22


Trådstartare
Rev isär motorn idag! Får bli en renorvering och lite filande här å där!


_________________
Emil Andersson
Citera
efzonracing
Aneby
Här sen Jan 2009
Inlägg: 45



Kolla in ww.4-timmars.se(som döps om till SLRS i år)
Reglementet tillåter ombyggd torpedvägg mm. Vi har haft många bilar genom åren som funkat bra med Volvomotorer.

Fr.o.m i år har vi delat upp racet i två deltävlingar.
Vi kör 4 deltävlingar i 2 x 2 timmars format och en tävling i 2 x 3 timmars format.


VÄLKOMNA att köra med oss.

_________________
Christer Folkesson
Citera
Emil_1988
Åmotfors
Här sen Feb 2014
Inlägg: 22


Trådstartare
Ja men det låter ju intressant! Var hittar jag reglemente?

_________________
Emil Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B - 77 - Racebygge
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (17065 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande