Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
Slaglängd vs fjädringsväg - Sportig gatbil för blandat skoj!
Tråden har besökts  
16 gånger den senaste veckan (3533 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>
   
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2014 22:37     Slaglängd vs fjädringsväg - Sportig gatbil för blandat skoj! Citera

Hur mycket bör man ha?
Slaglängd på dämparen?

Hur mycket fjädringsväg behöver man?

Verkar bli ganska godtyckligt när man googlar.
Men vad kan vara lämpligt att ha som kompromiss?

Framvagn med dubbla A-armar(volvo 142).
Bakvagn med dubbla A-armar(Audi).

Dämparen sitter ca: 10cm in från spindel/hjul.
Svagt lutande innåt mot chassiet.

Troligtvis blir det dämpare(coilovers) från GAZ.
Och då köps nog ett antal fjäderallternativ med.
Men vad för spec på dämparen bör man välja?

ALLA tips och råd är välkomna!


_________________
Jocke Hellqvist.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 14334
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2014 22:49     Citera

2/1 bump/utfjädring.

Det går att få till dämparen så du slipper hjälpfjädrar, men då behöver du först klura ut fjäderkonstant med minst en praktisk testomgång (det går inte att räkna perfekt).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2014 23:10     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
2/1 bump/utfjädring.

Det går att få till dämparen så du slipper hjälpfjädrar, men då behöver du först klura ut fjäderkonstant med minst en praktisk testomgång (det går inte att räkna perfekt).


Tack för svar.
Men räcker det med den utfjädringen?
Vi har ju rätt kassa vägar här uppe.

Och hur räknar jag fram det enklast.
Tar bara ett exempel , 10cm in och 5cm ut!?!?
Fjädringsväg alltså på hjulet.

Hade väl tänkt ha lite att välja på iofs.
Så man kan ha en setup för gatan och en för bus/sport/bana.


_________________
Jocke Hellqvist.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 14334
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2014 23:24     Citera

Vad ska du med mer utfjädring till när fjädern är olastad (tex hjulet i luften), utgår från enkel fjäderkonstant och inte 2 eller fler.
Sen ger ju den grundregeln endast 2x nollast som maxbump, det kan ju kräva bumpstopp om du ska åka "offroad".


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Mar 2014 23:36     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Vad ska du med mer utfjädring till när fjädern är olastad (tex hjulet i luften), utgår från enkel fjäderkonstant och inte 2 eller fler.
Sen ger ju den grundregeln endast 2x nollast som maxbump, det kan ju kräva bumpstopp om du ska åka "offroad".


Nja.....jag vet inte.
Var mest en fråga för att förstå.

Och det är just det att SLIPPA ha hjulet i luften som frågan uppkomm pga.
Om mer utfjädring avhjälper att dämparen fjädrar ut i stoppläget.

Men det kanske är utopi att man hamnar i det läget??


_________________
Jocke Hellqvist.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Guson
Uppsala





Här sedan: 03 Sep 2003
Inlägg: 1109
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Mar 2014 08:53     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
Vad ska du med mer utfjädring till när fjädern är olastad (tex hjulet i luften), utgår från enkel fjäderkonstant och inte 2 eller fler.
Sen ger ju den grundregeln endast 2x nollast som maxbump, det kan ju kräva bumpstopp om du ska åka "offroad".


Maxbump blir väl tre gånger normallast?

Guson


_________________
Tomas Gunnarsson
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 14334
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Mar 2014 09:04     Re: Citera

Guson skrev:
Niklas Falk skrev:
Vad ska du med mer utfjädring till när fjädern är olastad (tex hjulet i luften), utgår från enkel fjäderkonstant och inte 2 eller fler.
Sen ger ju den grundregeln endast 2x nollast som maxbump, det kan ju kräva bumpstopp om du ska åka "offroad".


Maxbump blir väl tre gånger normallast?

Guson
Beror väl på om man räknar med normallasten eller inte. Precis som man kan prata övertryck eller absoluttryck.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Mar 2014 19:23     Re: Citera

Guson skrev:
Niklas Falk skrev:
Vad ska du med mer utfjädring till när fjädern är olastad (tex hjulet i luften), utgår från enkel fjäderkonstant och inte 2 eller fler.
Sen ger ju den grundregeln endast 2x nollast som maxbump, det kan ju kräva bumpstopp om du ska åka "offroad".


Maxbump blir väl tre gånger normallast?

Guson


Vad bör man gå på för mått då?

Exempel 15cm in och 5cm ut?
Bara för att visa!


_________________
Jocke Hellqvist.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Rolle Scirocco
Stockholm





Här sedan: 04 Nov 2002
Inlägg: 4658
Tipsa Facebook   Inlägg  05 Mar 2014 22:22     Re: Citera

Lillen skrev:
Guson skrev:
Niklas Falk skrev:
Vad ska du med mer utfjädring till när fjädern är olastad (tex hjulet i luften), utgår från enkel fjäderkonstant och inte 2 eller fler.
Sen ger ju den grundregeln endast 2x nollast som maxbump, det kan ju kräva bumpstopp om du ska åka "offroad".


Maxbump blir väl tre gånger normallast?

Guson


Vad bör man gå på för mått då?

Exempel 15cm in och 5cm ut?
Bara för att visa!



Finns ju fler parametrar och allt beror på språket.

Men om du utgår från en vanlig standardbil så har de ofta 120mm markfrigång, korta små bilar kan ha uppemot 130mm.

Om du nu smäller på en standard sänksats på 60mm sänkning så blir det kvar 60mm markfrigång. Men om du nu mäter under bilen så är det kanske 80-85mm kvar. Dvs en 60mm sänkningsats sänker normalt inte 60mm.

Vill du nu kunna köra bilen på lappvägar etc så är nog ett minimum 90mm markfrigång, och då får du räkna med lite skrap ibland. Vill du slippa skrap så 10mm högre blir risken väldigt mycket mindre.
Inte helt racemässigt men landsvägen är inte räjsmässig alltid.

Hur lång stötdämparrörelse du då kan behöva beror på längd ifrån infästningspunkt från karossen. Men säg 80% så en 120mm lång stötdämpare bör du kunna klara dig på. Och då 40mm nedtryckt i rideheight.


_________________
Roland Johansson
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2014 00:46     Citera

Bilen är i utgångsläget en Volvo 142.
Den skall få dubbla a-armar bak åxå.
Höjden lär inte bli toklåg i normalmode.
Sen kan man ju alltid "slamma" den , men då får man ju skylla sig själv.

Frågan är ju vad man ska välja för spec på dämparen?


_________________
Jocke Hellqvist.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
t16
Vetlanda





Här sedan: 30 Jun 2005
Inlägg: 334
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2014 17:11     Citera

Min bil fjädrar in mindre än 3cm av bilens vikt om jag minns rätt fast jag skulle hellre ha hjälpfjädrar och lite mer utfjädring innan hjulen lyfter.
Jag har 6cm markfrigång och det funkar väl på gata om man inte har frontspoiler men 9cm är nog en bra rekommendation, försök flytta upp avgas osv. om möjligt.
Mät mellan dämparens infästningar när bilen är 5cm utfjädrad och sen när underredet står på backen så har du stötdämparens längder ungefär.
Dämparen ska vara ännu kortare i infjädrat läge om den inte skall stå för genomslagsgummit.

Mvh


_________________
Dennis Mollberg

Alfa gt -76
saaben: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=69
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
johanz
Göteborg





Här sedan: 27 Dec 2002
Inlägg: 566
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2014 20:45     Citera

Om man tänkt regga som ombyggt eller amatörbyggt fordon vill jag minnas att det rekommenderas följande i SFRO boken ang fjädringsväg räknat från "ride hight".

Fram:
In 6cm, ut 2cm (3 är dock inte fel).

Bak:
In 6cm, ut 6cm.

Detta kan vara bra att ha i åtanke så man inte bygger bort sig. För ren racing kan dock detta minskas en hel del bortsett från utfjädring fram.

Med vänlig hälsning, Johan


_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2014 21:06     Re: Citera

johanz skrev:
Om man tänkt regga som ombyggt eller amatörbyggt fordon vill jag minnas att det rekommenderas följande i SFRO boken ang fjädringsväg räknat från "ride hight".

Fram:
In 6cm, ut 2cm (3 är dock inte fel).

Bak:
In 6cm, ut 6cm.

Detta kan vara bra att ha i åtanke så man inte bygger bort sig. För ren racing kan dock detta minskas en hel del bortsett från utfjädring fram.

Med vänlig hälsning, Johan


Precis så är det.
Men är inte de måtten rekomendationer för MINSTA mått?

Personligen TROR jag att jag vill ha mer för gatan iaf!


_________________
Jocke Hellqvist.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
knotan
norrköping





Här sedan: 23 Feb 2006
Inlägg: 3535
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2014 21:09     Citera

någonstans 30 in 50 ut har jag kört på flertalet bilar å det har (i mina ögon) funkat rätt bra.

på skylinen nu som jag bygger så bygger jag upphängningen med distanser jag kan flytta till ovansidan resp undersidan av fjäderbenslagringen för att best'ämma hljden å har då möjlighet att få dit hjälpfjädrar men fortfarande samma rideheight om det blir så att man behöver mer fjädringsväg vid eventuell bygg/regbes thumbs up

i övrigt skulle jag inte ens dundera över att bygga med hjälpfjädrar m varför akulle man behöva så lång fjädringsväg liksom


_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
johanz
Göteborg





Här sedan: 27 Dec 2002
Inlägg: 566
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2014 21:10     Re: Citera

Lillen skrev:
johanz skrev:
Om man tänkt regga som ombyggt eller amatörbyggt fordon vill jag minnas att det rekommenderas följande i SFRO boken ang fjädringsväg räknat från "ride hight".

Fram:
In 6cm, ut 2cm (3 är dock inte fel).

Bak:
In 6cm, ut 6cm.

Detta kan vara bra att ha i åtanke så man inte bygger bort sig. För ren racing kan dock detta minskas en hel del bortsett från utfjädring fram.

Med vänlig hälsning, Johan


Precis så är det.
Men är inte de måtten rekomendationer för MINSTA mått?

Personligen TROR jag att jag vill ha mer för gatan iaf!



Jo detta är minsta mått, men tror inte du behöver så mycket mer om det inte är komfort med mjuk fjädring som planeras.

/Z


_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Mar 2014 21:16     Re: Citera

knotan skrev:
......på skylinen nu som jag bygger så bygger jag upphängningen med distanser jag kan flytta till ovansidan resp undersidan av fjäderbenslagringen för att best'ämma hljden å har då möjlighet att få dit hjälpfjädrar men fortfarande samma rideheight om det blir så att man behöver mer fjädringsväg vid eventuell bygg/regbes thumbs up


Min tanke var fler hål att ha vid infästningen.
Eller som du skriver en distans. thumbs up

johanz skrev:
Lillen skrev:
johanz skrev:
Om man tänkt regga som ombyggt eller amatörbyggt fordon vill jag minnas att det rekommenderas följande i SFRO boken ang fjädringsväg räknat från "ride hight".

Fram:
In 6cm, ut 2cm (3 är dock inte fel).

Bak:
In 6cm, ut 6cm.

Detta kan vara bra att ha i åtanke så man inte bygger bort sig. För ren racing kan dock detta minskas en hel del bortsett från utfjädring fram.

Med vänlig hälsning, Johan


Precis så är det.
Men är inte de måtten rekomendationer för MINSTA mått?

Personligen TROR jag att jag vill ha mer för gatan iaf!



Jo detta är minsta mått, men tror inte du behöver så mycket mer om det inte är komfort med mjuk fjädring som planeras.

/Z


Nää det är kanske så.
Man får väl fundera lite.
Men det kan nog vara som ni skriver.

Bara bra med lite åsikter som man får en uppfattning om vad som fungerar på andra byggen. thumbs up


_________________
Jocke Hellqvist.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
t16
Vetlanda





Här sedan: 30 Jun 2005
Inlägg: 334
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Mar 2014 00:27     Re: Citera

knotan skrev:
någonstans 30 in 50 ut har jag kört på flertalet bilar å det har (i mina ögon) funkat rätt bra.

på skylinen nu som jag bygger så bygger jag upphängningen med distanser jag kan flytta till ovansidan resp undersidan av fjäderbenslagringen för att best'ämma hljden å har då möjlighet att få dit hjälpfjädrar men fortfarande samma rideheight om det blir så att man behöver mer fjädringsväg vid eventuell bygg/regbes thumbs up

i övrigt skulle jag inte ens dundera över att bygga med hjälpfjädrar m varför akulle man behöva så lång fjädringsväg liksom


Två lägen på fjädringen är inte alls dumt, har funderat på att göra två extra hål så jag kan höja bilen och köra på isen!

Anledningen att ha hjälpfjädrar är flera, har du inte det måste du räkna ganska noga på hur mycket fjädern komprimeras av bilens vikt och anpassa dämparens längd efter det(för lång dämpare=lös fjäder).
Om man sedan blir sugen på att sänka bilen mera och skruvar på fjäderplattorna(jag antar vi pratar coilovers?) så kommer fjädrarna sitta lösa vid utfjädring så tallriken kan komma på sniskan eller i värsta fall ramla bort(beror på coilver konstruktion) när man hoppar över kerbs eller trehjular. Dessutom har SBP och SFRO säkerligen åsikter om lösa fjädrar.
En gat/banbil har normalt så hårda fjädrar att utfjädringen blir ganska liten innan fjädern är helt lös så att ha mindre utfjädring än vad som behövs skulle jag undvika, 2cm utfjädring skulle ju innebära att hjulet hänger i luften över tjälskott och svackor.

Dessutom är det så att så fort ett innerhjul lättar i en kurva så läggs all ofjädrad vikt på innerhjulet över på ytterhjulet samt den viktens g-kraft så därför skall trehjulande om möjligt undvikas.

Nu tror jag inte Volvon kommer trehjula men hade du haft en lätt motor placerad bakom framaxeln så...

Mvh


_________________
Dennis Mollberg

Alfa gt -76
saaben: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=69
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Mar 2014 23:27     Citera

Så.....
I mitt fall blir det då att köra minst 2 i infjädring och 1 i utfjädring.
Vill kunna ha lite marginal på våra skitvägar här i norr.

Kör hellre så och skaffar en annan setup i reserv.
Så kan man ha denna setup att laborera med.

Men även att ha 2-3 olika infästningspunkter för dämparen.
Då han man ju samma fjädringsväg men kan välja lite ridehight. thumbs up
Och vill man då ha hjälpfjäder är det ju mer en smaksak.

Men vad för tips angående dämparna har ni?
Är ganska insnöad på att köra GAZ Shocks.
Men vilka , vill ha både höjd och hårdhet.
Dubbeljusterbara eller Monotube med bara en ratt.
Tror jag klarar mig med enkel......men vad tycker ni andra?


_________________
Jocke Hellqvist.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
t16
Vetlanda





Här sedan: 30 Jun 2005
Inlägg: 334
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Mar 2014 00:40     Citera

Jag kör med AVO enkel justerbara, jag tror inte de är bättre än GAZ men de har många olika kombinationsmöjligheter och är de enda som gav ut och erbjöd sig anpassa dämparkurvor vilket troligen är rätt unikt i den prisklassen.

De ändrade så att maxläget på dämparjusteringen är hårdare än vanligt, på en tidigare bil med mycket utväxling på fjädringen och hårda fjädrar räckte nämligen inte maxläget till.


_________________
Dennis Mollberg

Alfa gt -76
saaben: http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=69
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Mar 2014 01:23     Re: Citera

t16 skrev:
Jag kör med AVO enkel justerbara, jag tror inte de är bättre än GAZ men de har många olika kombinationsmöjligheter och är de enda som gav ut och erbjöd sig anpassa dämparkurvor vilket troligen är rätt unikt i den prisklassen.

De ändrade så att maxläget på dämparjusteringen är hårdare än vanligt, på en tidigare bil med mycket utväxling på fjädringen och hårda fjädrar räckte nämligen inte maxläget till.


Ok.
Jag det är ju liiite lite utväxling.
Men tror knappt den spelar in.

Det är ungefär samma fram som bak.
Inte många graders lutning på paketet.

Vet inte ens om jag behöver mycket att justera på.
Men det underlättar ju att kunna ställa på hårdheten.
Då har man lite mer spelrum.


_________________
Jocke Hellqvist.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Lillen
Ume





Här sedan: 09 Jul 2003
Inlägg: 7489
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Maj 2014 19:41     Citera

Har mätt lite.
Kommer kunna få dit en mellan 30-35cm lång coilover.

Sedan kommer den tyvärr inte kunna luta speciellt mycket.
Den går att flytta5cm mot hjulet till och kanske nån cm innåt upptill.
Men det bli väldans lite lutning , SFRO tycker den ska luta lite innåt.

Så undrar OM det räcker eller om man ska ta en kortare totallängd men få flytta in övre infästningen nån ytterligare centimeter för att få lite utväxling.

Eller ska jag bara köra på typ 35cm och det vinkel jag kan få till på det sättet?

Tips eller åsikter mottages tacksamt.


_________________
Jocke Hellqvist.
Skruva banåkabil
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Skruva banåkabil
Slaglängd vs fjädringsväg - Sportig gatbil för blandat skoj!
Tråden har besökts  
16 gånger den senaste veckan (3533 totalt)
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>



Från request till första response:
sec (varav server render 0.171 sec)
Webbrowser render:
sec