| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgasmottryck vid mappning
|
722 besök totalt |
|
Håller på att "förädla" min opel speedster turbo och behöver lite expertsynpunkter. Bilen har i dagsläget en större turbo och jag har som vinterprojekt att montera en chargecooler och bygga ett nytt avgassystem. Vill ju ha så så lite mottryck som möjligt. Bilen ska sedan mappad om. Har hittat en trevlig lösning, se bif länk http://www.vx220.org.uk/forums/topic Frågan är om detta är en bra lösning. Det sitter en ventil som öppnar upp vid ett visst laddtryck så det blir "raka rör". Det betyder ju att det är ganska mycket mottryck vid låga varv/lite gaspådrag för att sedan när ventilen öppnar bli väldigt (snabbt) lite mottryck. Detta borde väl ställa till det lite för mappningen, eller har jag fel? Det är kanske så att man kan kompensera detta i mappen så att det lirar. Men vad händer om man vill köra med ventilen stängd vid tex besiktning, funkar det under en kortare tid om man inte "buskör". Med vänlig hälsning, Fredrik _________________ Fredrik Berndtson |
|
Borde inte vara ett problem om du mappar bilen med ventilen aktiv. Du får ju två områden i mappen, ett med stängs och ett med öppen ventil. Det enda som händer med stängd ventil är att det blir lite högre motttryck och att du får köra lite senare tändning. Kan bli problem om ventilen slutar fungera om inte styrsystemet har fungerande knackreglering.
Mottryck är i allmänhet inga problem förutom runt maxeffekt. Det lilla mottryck som avgassystemet bidrar med spelar liten roll på dellast. Tror inte man vinner så mycket på en sådan vantil, kan nog snarare bli problem att klara ljudnivån på banorna. Bättre att byta till en större turbo _________________ Renault 5 GTE -88 |
![]() |
Skruva banåkabil
|
722 besök totalt |