Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Ginetta GT5 Challenge 2014
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (29806 totalt)
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132


Trådstartare
Nu startar jag en ny tråd för den kommande säsongen av Ginetta GT5 Challenge.

Vi kommer ha en häftig säsong med kul banor och bra upplägg ihop med GT serien, autoropa och västkustloppet under samma helg som STCC.

Så här ser vår kalender ut:

10-11 maj Våler (Norge)
30-31 maj Mantorp Park (Autoropa Racing Day's)
13 juli Falkenberg (Västkustloppet)
16-17 augusti Karlskoga (Kanonloppet)
12-13 september Knutstorp (Autoropa Racing Day's)
4 oktober Mantorp Park (Mantorp Park 500)

Vi som kör Ginetta GT5 Challenge kör alltså Ginetta bilar (Ginetta G20 eller Ginetta G40)

Själv kör jag en Ginetta G20, detta är en liten öppen roadster bil som är grymt häftig att köra.
Racingen är riktigt kul och jämn tack vare att det är en enhetsbil där alla bilar måste vara lika vilket gör att det hänger mer på förarna.
Roligare och bättre racing till de pengar man måste lägga på detta finns inte.

Ginetta G20 bilar tävlar (jagar poäng) bara mot varandra och det samma gäller för G40.

Vi kör våra race samtidigt (G20 och G40) vilket ger stora startfält och jäkligt mycket kul action ute på banan.

Om du funderar på vad detta är för racing så tveka inte att höra av er och ställ frågor. Och om ni funderar på att ev. köpa eller hyra bil så kan vi hjälpa till att förmedla fram bilar som står redo.

Mvh Joakim Strid

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



Härligt! Jag är supertaggad!

Jag kommer att köra bil nr6 (G20) som förra året. Fast i år siktar jag på en lite bättre placering i serien än förra året

Någon har tydligen redan testat sin bil på bana i år medan min är väl nedplockad ännu. Lådan är på service och lite allmänt fix.

Känns riktigt bra att köra tillsammans med Swedish GT och ett STCC race.

Tråden från förra årets säsong hittas här med lite bilder och videos för den som är intresserad.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=88154

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Ekvall
Hallstahammar
Här sen Dec 2012
Inlägg: 31



Hej hej!

Jag är också taggad, ska bli kul att komma igång med tävlandet i år igen. Och inte för att stressa er men jag har redan provkört på Gröndal förra veckan. Kul att köra igen, även om det var lite kallt...

I morse körde jag bilen till Ferrita så nu ska de ta fram ett nytt system till oss i klassen så vi klarar ljudkraven. Jag återkommer när jag vet mer, jag försökte förmedla så mycket bra info jag kunde så de tar fram ett funktionellt och effektivt system. På fredag ska jag få hämta bilen igen. Jag föreslog att det bör vara en flex-del innan katten så att grenröret inte spricker av vibrationer, borde vara bra Daniel?

/Andreas

_________________
Andreas Ekvall

Ginetta G20 -07, #95 GT5 Challenge 2015
Corvette C5 Z06 -03
Honda CBR900 Fireblade -92
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



Hej! Jepp, jag kör nu med rör i rör bara, efter grenröret. det tätar hyfsat och tillåter lite flex. Monterat stumt tog mitt grenrör lite stryk.

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132


Trådstartare
Jag är mitt uppe i fix med karossen, jäklar vad jobb det blir...
Jag är kanske lite petig och noggrann, men hoppas den blir riktigt snygg, har bestämt mig för att lägga lack på den.

Tiden går fort nu och snart är i i norge och rejsar, ska bli riktigt kul.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
Ekvall
Hallstahammar
Här sen Dec 2012
Inlägg: 31



Idag hämtade jag tillbaka bilen från Ferrita med nytt system monterat. Det ser bra ut och ska förhoppningsvis göra att vi klarar ljudkraven. De mätte bilen före och efter och sänkte ca 2dB så det verkar lovande. Min G20 mättes för 96dB på Kinnekulle så det borde räcka nu. Jag tror inte det går/behöver göras mer på avgas-sidan utan ska vi dämpa mer så är nog luftburk lika som G40 har som gäller. Det är mycket insugsljud från G20. Men förhoppningsvis slipper vi det. Leif kommer nog komma ut med officiell info om hur ni kan göra med ljuddämperiet och vad priset blir, jag har bara preliminär info, men det var rimligt pris tycker jag.

Det kändes märkligt att lasta bilen i nysnö i morse... hoppas våren kommer tillbaka.

_________________
Andreas Ekvall

Ginetta G20 -07, #95 GT5 Challenge 2015
Corvette C5 Z06 -03
Honda CBR900 Fireblade -92
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132


Trådstartare
Ok, alltid trevligt med nya prylar i bilen.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



Kom och snacka racing med mig och andra förare på ELMIA i Påsk, Monter Swedish Racing i Hall B. Där visar vi upp Ginetta GT5 Challenge med en G40 och en G20

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



Uppdatering efter Elmiamässan.
Väldigt många intresserade! Har pratat mer eller mindre nonstop i fyra dagar med intresserade personer.
Runt 30 personer har skrivit upp sig på en intresselista som jag ska kontakta vidare.
Jag kommer att anordna någon form av "Prova på dag" dit jag ska försöka samla de som är så intresserade att de vill testa en bil eller åka med (och andra med såklart). Jag har passagerarstol och jag ska höra runt med de som vill hyra ut bil. Extra kul vore det om flera hakade på och det blev som en extra testdag för Ginettaförare.
Jag tänker mig Gelleråsen på någon av deras onsdagsträningar, kväll eller heldag i juni.
Tack alla Ginettaförare som kom förbi montern och snackade. Speciellt Joakim och Andreas som vigde varsin heldag att hjälpa till!

Ni som läser det här och tycker det verkar intressant med Ginetta GT5 Challenge, tveka inte att ställa frågor och funderingar direkt här på forumet, det är vad det är till för

Det många på mässan var förvånade över var att det är så billigt. "Jaha, då är det ju billigare än folkrace" sa en besökare
Många gillade också att det är en enhetsklass där alla bilar hålls lika för att hålla nere kostnaden samt att det mera hänger på föraren än plånboken

Riktigt roligt att det var så många intresserade! thumbs up

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



Hej hopp!
Då var säsongspremieren avklarad!
Lite trevlig kvällskörning på Sviestadbanan i solnedgång är inte fel



Tråkiga nyheter är att Premiären på Vålerbanan är inställd på grund av strul med tullen, nu kommer första racet i Ginetta GT5 Challenge köras på Mantorp den 29-30 maj tillsammans med Swedish GT och Autoropa racing days. Kom gärna och kika då

Här kommer lite bilder till, om någon fotade på banan får ni gärna lägga upp de bilderna här



Lite ringrostig var man men 1.02 lyckades jag med men runt 1.05 var det för det mesta på fjolårsdäck med okänt lufttryck





Tack LMS för att ni anordnar kvällar som denna



Det är smidigt med folie, enkelt att byta ut delar av den och håller ihop bilen bättre om man skulle gå emot någon i stridens hetta. Dock en svår bil att lägga folien på

Just det, jag kör på Mantorp imorn kväll (6maj) och på Gelleråsen på onsdag kväll (7maj)

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



Hej!

Var och körde på Karlskoga Motorstadion idag! Kalaskul trots regn. Det var bara två Ginetta G20 som trotsade vädret så vi hade hela banan för oss själva! Tack till de tappra funktionärerna som lät oss hållas

Jag kommer köra flera Onsdagsträningar och det är flera Ginettor som kommer dit så har ni vägarna förbi och är nyfikna, tveka inte att komma och snacka lite med oss i depån

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132


Trådstartare
Jäklar vad fin din bil är Daniel, ska bli kul att se det grinet på din bil i min backspegel. ;P
Jag jobbar på med min bil G20 och hoppas att få köra den i veckan på Ljungbyhed.
Det var verkligen kul att ställa ut den på Elmia, responsen var ju över all förväntan och jag är mycket tacksam att du Daniel kunde stå där och snacka dig hes om vårt fantastiska race koncept om billig enhetsracing. Synd jag bara kunde vara där på lördagen, men nästa år så ska jag se till att vara där mer så vi kan fånga upp ännu mer nyfikna och intresserade besökare.

Lite tråkigt att racet i Norge blev inställt, tullen i Norge är ju inte direkt smidig att ha att göra med om inte man har full koll och ordning på dokument. Det var ett bra beslut att ställa in den tävlingen då jag tror att det sparade mycket bekymmer för många.
Nu är jag grymt taggad inför Mantorp tävlingen, och vi får väl se om vi kanske ses på någon annan kul tillställning innan dess.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Är även det kromade folierat? iså fall blev det bra tycker du och var det kostsamt?

Jörgen b

_________________
Jörgen Bock
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



Supersnake skrev:
Jäklar vad fin din bil är Daniel, ska bli kul att se det grinet på din bil i min backspegel. ;P
Jag jobbar på med min bil G20 och hoppas att få köra den i veckan på Ljungbyhed.
Det var verkligen kul att ställa ut den på Elmia, responsen var ju över all förväntan och jag är mycket tacksam att du Daniel kunde stå där och snacka dig hes om vårt fantastiska race koncept om billig enhetsracing. Synd jag bara kunde vara där på lördagen, men nästa år så ska jag se till att vara där mer så vi kan fånga upp ännu mer nyfikna och intresserade besökare.

Lite tråkigt att racet i Norge blev inställt, tullen i Norge är ju inte direkt smidig att ha att göra med om inte man har full koll och ordning på dokument. Det var ett bra beslut att ställa in den tävlingen då jag tror att det sparade mycket bekymmer för många.
Nu är jag grymt taggad inför Mantorp tävlingen, och vi får väl se om vi kanske ses på någon annan kul tillställning innan dess.



Är det krångligare nu än vad det va gör några år sedan att åka till Norge? Då räckte det att skriva upp vart enda verktyg och pryl som inte ansågs vara privat. Jag blev stoppad och det räckte gott med fyra handskrivna A4a pappren. Du va endast flyktingar som öppnade och kollade efter.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132


Trådstartare
Superkart skrev:
Supersnake skrev:
Jäklar vad fin din bil är Daniel, ska bli kul att se det grinet på din bil i min backspegel. ;P
Jag jobbar på med min bil G20 och hoppas att få köra den i veckan på Ljungbyhed.
Det var verkligen kul att ställa ut den på Elmia, responsen var ju över all förväntan och jag är mycket tacksam att du Daniel kunde stå där och snacka dig hes om vårt fantastiska race koncept om billig enhetsracing. Synd jag bara kunde vara där på lördagen, men nästa år så ska jag se till att vara där mer så vi kan fånga upp ännu mer nyfikna och intresserade besökare.

Lite tråkigt att racet i Norge blev inställt, tullen i Norge är ju inte direkt smidig att ha att göra med om inte man har full koll och ordning på dokument. Det var ett bra beslut att ställa in den tävlingen då jag tror att det sparade mycket bekymmer för många.
Nu är jag grymt taggad inför Mantorp tävlingen, och vi får väl se om vi kanske ses på någon annan kul tillställning innan dess.



Är det krångligare nu än vad det va gör några år sedan att åka till Norge? Då räckte det att skriva upp vart enda verktyg och pryl som inte ansågs vara privat. Jag blev stoppad och det räckte gott med fyra handskrivna A4a pappren. Du va endast flyktingar som öppnade och kollade efter.


Det är säkert inte direkt krångligare nu än innan, men för att genomföra tävlingen så måste vi känna att vi har kontroll på vad som verkligen gäller så det inte riskerar att bli problem för någon i tullen. Vissa säger att det räcker att visa vagnbok, andra att det ska vara fullständig lista på allt man ha med sig och en 3:e säger att det finns dokument som Norska bilsportförbundet kan tillhanda hålla så att det inte ska bli så mycket krångel. Enligt serie ansvarig så har inte Norge återkommit i detta ärende trots flera påminnelser och tiden blev knapp, därav tog beslutet att ställa in. Vi hoppas att om det blir tal om tävling i Norge igen så är det bättre framförhållning på saker och ting i god tid.

Men nu blickar vi mot serie start på hemmaplan (Sverige) på Mantorp. Om ni är nyfikna på Ginetta och vill veta mer och känna den grymma atmosfären i depån så rekommenderar jag att ni kommer dit och kollar. Vi tycker det är skitkul att snacka racing och visa våra fina bilar, detta är verkligen den bästa enhetsracingen till de pengarna man lägger. Ginetta G20 är billigare än många karting klasser.

Eller så skaffar ni er licens lite snabbt och skaffa er en bil så är ni med och kör serien med oss, och ni som redan har racing licens borde bara köpa en bil och hänga på. Ni ångrar er aldrig.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



Hej Jörgen!

Hela bilen är folierad med kromfolie. För att vara en racerbil är det bra men inte för en personbil. Dels är det skarvar lite här och var eftersom Ginettan inte har många naturliga karosskarvar och dels är det jag som folierat den. Jag har bara folierat en bil och det är Ginettan, förra året och detta år
Det tar mig ungefär en dag och jag köpte en rulle för några tusingar från Kina stor nog för minst 3 Ginettor så betydligt billigare än att lämna bort om man inte räknar arbetstid.

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



I nuläget är vi 4 stycken Ginettor som kommer träna på kvällsträningen på Karlskoga Motorstadion, så kom och kika om du är nyfiken
kl 16-20

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132


Trådstartare
Nu är man anmäld till Mantorp racet den 30-31/5. Ska bli grymt kul, hoppas jag får möjlighet till lite träning innan. Undrar hur många vi blir och det hade varit kul om det dyker upp många nyfikna framtida Ginetta åkare.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132


Trådstartare
Nu är det snart dax att köra första racet på Mantorp, ska bli grymt kul men just nu ser det ut att bli regn. Det kan bli mycket spännande race, men tyvärr kan det medföra att folk är lite rädda för att gå utanför dörren för att se ett så häftigt evenemang som GT racing är.

Jag testade min bil för första gången nu i helgen på Kinnekulle, jag var där på fredagen och körde några träningspass. Bilen kändes riktigt bra men tyvärr hade jag ingen annan G20 att köra mot, så det är lite svårt att avgöra hur man står sig i konkurrensen.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
Reodor
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 133



Hej allihopa!

Första racet för säsongen blev inte så lyckat för min del. Efter 4 varv på träningen gav en drivaxelknut upp och det gjorde att jag bara hann med ett fåtal varv på kvalet efter att ha bytt den, Stort tack till Henrik som hjälpte mig att skruva!
Fel lufttryck i regnet på första racet gjorde att det mest blev en transportsträcka med målet att ha en hel bil vid målgång.

Race två avbröts pga startkrash och kördes senare då jag inte kunde närvara men Tomas Berg körde min bil efter lite ihoptejpande. Ska försöka hitta någonstans att ladda upp det klippet utan att behöva ange födelseort och skostorlek.

Inlägget är ändrat

_________________
Daniel Axelsson
Citera
Supersnake
Limmared
Här sen Jul 2013
Inlägg: 132


Trådstartare
Hej!

Racet gick något bättre för min del. Första racet så kom regnet plötsligt, så det var spännande att rulla ut på banan med däck jag aldrig tidigare kört på. I det racet ledde jag större delen av racet men blev jag 2:a vilket jag är hyfsat. Jag hade hård fight med Anders Hedensjö, men med tanke på hans erfarenhet och rutin så var det svårt att hålla ihop det och inte göra misstag.

Det 2:a racet ledde jag i princip hela racet, jag och Anders fightades från start till mål och han låg mest och avvaktade på att jag skulle göra misstag. Något misstag gjorde jag och han kom om, men jag tog snabbt tillbaks ledningen. Men på sista varvet la han in attack och i sista svängen innan mål så kom vi in jämsides och jag hade innerspår. Jag kände då att detta skulle jag fixa, men nog fan missade jag min växel och hade friläge i svängen. detta gjorde att jag inte kunde driva ur bilen ur svängen och möta upp den lilla sladd man får och var tvungen att släppa bilen utanför bankanten för att undvika att snurra. Så jag blev 2:a igen, känns en aning surt.

Men summa summarum så är jag nöjd, detta var mitt livs 2:a racehelg i karriären och jag hade aldrig kört race med denna bilen innan och heller aldrig kört på Mantorp tidigare. Jag kom hem med en hel och fin bil och är redo för nästa race på Falkenberg, jag hoppas verkligen vi blir många som kommer dit och fightas.

Ginetta racing är verkligen en helt suverän klass, formatet är i princip oslagbart. Enkelt med att det är samma för alla och dessutom är G20 bilen grymt lätt att lära sig köra och man märker själv hur man förbättras som förare hela tiden. Det är kul att se att dom som från början varit med som kanske inte var vana förare och supersnabba på banan har utvecklats till riktigt duktiga förare och helt klart konkurrenskraftiga.

_________________
Joakim Stridh
Ginetta G20 Challenge mästare 2014, 2015 och 2018
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Ginetta GT5 Challenge 2014
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (29806 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande