Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf R 2011
1, 2   >>
12694 besök totalt
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19


Trådstartare

Tänkte jag skulle skriva lite om min Golf R som jag har haft sen den varit ny, har börjat att köra lite bana och blivit biten av detta, saker jag gjort sen jag köpte den:

1. VAG OEM 2,0T FSi Cam Follower

2. VAG OEM New Upgraded Diverter Valve

3. Carbotech XP8 Brake Pads For The Front

4. StopTech Brake Pads For The Rear

5. StopTech Stainless Steel Braided Line Kit The Front

6. StopTech Stainless Steel Braided Line Kit The Rear

7. pro'ART Engineering Golf R Turbo-Back Exhaust system Carbon Tips

8. Autotech Sport Tuning 2,0T FSi Hi-Volume Fuel Pump UpGrade kit

9. H&R Golf R MK6 Sport Springs (Lowering 20mm)

10. H&R MK5 / MK6 4-Motion / Quattro Anti-Roll Bar Front (24mm) and Rear (26mm)

11. GIAC DSG Performance Stage 3 Software for mk6

12. OES VW DSG Paddle Extensions with Carbon Fiber Inlay

13. Stertman Motorsport stage 2,5

Nu kommer jag att göra lite mer inför denna säsong för att få lite mer fart i kärran detta är beställt:

1. Eurojet MK5/MK6 2,0T FSi Pendulum Mount Inc Torque Mount Insert

2. Eurojet MK6 2.0T Intecooler OEM Fitment FMIC Kit

3. Stertman Motorsport MK5/MK6 Brake Cooling Solution

4. Audi RS4 B7 OEM Fuel Pressure Regulator Valve

5. AWE Tuning Golf GTi MK6 Vent Mounted Boost Gauge Kit

6. Haldex Performance Race Box Gen 4 for 0BR

7. VF Engineering 2,0T FSi K04 Air Intake.

8. Stertman Motorsport stage 2,75

9. OZ Alleggerita HLT Titanium Tech 17

10. R däck MICHELIN Pilot Sport Cup

Redan innan allt detta så har denna Golf R gått riktigt bra när jag kört på bana
Med allt detta så hoppas jag det blir lite mer fart på kärran och genom att få en större IC samt få lite lättare fälgar och Haldex uppgraderingen så kommer beteendet på bana bli mycket bättre, har valt än så länge att inte byta turbo men allt ovan så är det väl på gränsen vad man plocka ut ur Orginal turbon, men efter som jag kör den dagligdags så kommer jag nog inte göra mer utan framöver i så fall på chassi och broms detaljer.

Återkopplar om ca 3 veckor när allt är på plats och provkörd.

_________________
Peter Vinter
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Hej svejs, kul att se att ngn satsar på R golf, en jobbig kluns att få fart på men en bil att man kan både "rejsa" och bruksa men hyfsat resultat på båda grenarna.

Stertman 2.75 togs fram i samband med min R och den var Europas snabbaste R i rattlås grenen det året
Sedan spårade det ur...

Mvh Erik Umeå

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11880



Kul thumbs up

Hoppas det kommer upp lite bilder oxå

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19


Trådstartare
Hej nu är bilen klar med allt utom Haldex blev fel version så den levereras en rätt version inom snar framtid, det blev sjukt bra drag i kärran testade lite på små vägar blev nästan lite rädd :-) när jag klev på. Angående bilder som efterfrågas så måste jag göra ordning den till bansäsongen så när den är klar så kommer lite bilder.

_________________
Peter Vinter
Citera
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19


Trådstartare
OZ Algerita HLT Tech Titanium 17x8 hemlevererade :-)

http://www.ozracing.com/car_wheels_var/OZ%20Racing/25182/I%20-%20TECH/ . . . .

Så nu är frågan vilka R däck som skall köpas in:

1. Michelin Sport CUP

2. Dunlop Direzza DZ03G

Är den nån som har några tankar kring dessa R däck?

_________________
Peter Vinter
Citera
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19


Trådstartare
gasekke skrev:
Hej svejs, kul att se att ngn satsar på R golf, en jobbig kluns att få fart på men en bil att man kan både "rejsa" och bruksa men hyfsat resultat på båda grenarna.

Stertman 2.75 togs fram i samband med min R och den var Europas snabbaste R i rattlås grenen det året
Sedan spårade det ur...

Mvh Erik Umeå


Hej Erik

Har sätt den ett par gånger på Stertman :-) men verkar gå i Stockholm efter du sålt den, jag har ju lite närmare till Stertman än du tar typ 30 min att åka dit :-) vad tror du att min bil kan göra i Superstage banan?

Mvh
Peter Tyresö

_________________
Peter Vinter
Citera
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19


Trådstartare
Har beställt GTECH PRO RR Fanatic får hem den på Måndag kommer att testa av den så får jag en indikation på hur bilen går, det finns mycket åsikter på nätet angående värdet av dessa manicker men det är i alla fall något att mäta prestandan med, lägger ut resultaten efter jag har tunat in alla inställningar korrekt så att de värden jag får ut blir så korrekta som möjligt.

_________________
Peter Vinter
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



MrGolf_R skrev:
gasekke skrev:
Hej svejs, kul att se att ngn satsar på R golf, en jobbig kluns att få fart på men en bil att man kan både "rejsa" och bruksa men hyfsat resultat på båda grenarna.

Stertman 2.75 togs fram i samband med min R och den var Europas snabbaste R i rattlås grenen det året
Sedan spårade det ur...

Mvh Erik Umeå


Hej Erik

Har sätt den ett par gånger på Stertman :-) men verkar gå i Stockholm efter du sålt den, jag har ju lite närmare till Stertman än du tar typ 30 min att åka dit :-) vad tror du att min bil kan göra i Superstage banan?

Mvh
Peter Tyresö


Jag svarar åt Erik.
Yes , bilen går i Stockholm.
Och den var inne på Stertman nyss

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19


Trådstartare
Fick hem den i dag givetvis ville jag testa, så jag konfade up RR men de värden den behöver vikt m.m. men regnade ute försökte att göra en launch kontroll men detta fungerade inte idag för blöt det bara span men körde en repa med sportläget och sen gasa på körde ett par gånger detta blev resultatet har inget att relatera till så bra eller dåligt men med torrt väglag samt mina nya lätta fälgar r däck och haldex uppgraderingen så finns det utrymme till förbättringar.

Dessutom full tank 98 samt ingen lättingar så som reserv hjul med mera. Jag skall göra lite mer körningar då det blir torrt ute med x antal körningar för att se att jag får koncisa värden, fanns ingen chans att köra 402 meter då rusningstrafiken var igång får nog åka till en flygraka jag känner till en bit från Stockholm så att jag kan göra detta utan att äventyra säkerheten i trafiken.


_________________
Peter Vinter
Citera
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19


Trådstartare
Lillen skrev:
MrGolf_R skrev:
gasekke skrev:
Hej svejs, kul att se att ngn satsar på R golf, en jobbig kluns att få fart på men en bil att man kan både "rejsa" och bruksa men hyfsat resultat på båda grenarna.

Stertman 2.75 togs fram i samband med min R och den var Europas snabbaste R i rattlås grenen det året
Sedan spårade det ur...

Mvh Erik Umeå


Hej Erik

Har sätt den ett par gånger på Stertman :-) men verkar gå i Stockholm efter du sålt den, jag har ju lite närmare till Stertman än du tar typ 30 min att åka dit :-) vad tror du att min bil kan göra i Superstage banan?

Mvh
Peter Tyresö


Jag svarar åt Erik.
Yes , bilen går i Stockholm.
Och den var inne på Stertman nyss


Hej Jocke är det du som äger bilen nu? vore kul att träffas kommer du att köra någon banåkning i sommar?

_________________
Peter Vinter
Citera
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19


Trådstartare



_________________
Peter Vinter
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



MrGolf_R skrev:
Lillen skrev:
MrGolf_R skrev:
gasekke skrev:
Hej svejs, kul att se att ngn satsar på R golf, en jobbig kluns att få fart på men en bil att man kan både "rejsa" och bruksa men hyfsat resultat på båda grenarna.

Stertman 2.75 togs fram i samband med min R och den var Europas snabbaste R i rattlås grenen det året
Sedan spårade det ur...

Mvh Erik Umeå


Hej Erik

Har sätt den ett par gånger på Stertman :-) men verkar gå i Stockholm efter du sålt den, jag har ju lite närmare till Stertman än du tar typ 30 min att åka dit :-) vad tror du att min bil kan göra i Superstage banan?

Mvh
Peter Tyresö


Jag svarar åt Erik.
Yes , bilen går i Stockholm.
Och den var inne på Stertman nyss


Hej Jocke är det du som äger bilen nu? vore kul att träffas kommer du att köra någon banåkning i sommar?


Hallå.
Och beklagar det sena svaret.

Nej jag äger inte bilen.
Jag skruvar i samma garage som den tidigare ägaren

Nya ägaren heter Filip Engström tror jag.
Han finns i dina trakter , OM du inte hittar honom så brukar han serva mm hos stertman.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



, ser bra ut , Filip som köpte min bor i Stockholm så det stämmer bra, jag har kontakt med honom lite lagom och "min" golf har förhoppningsvis skött sig bra med den nya ägaren.
Hälsa Jimmy och Mattias nästa gång när/om du ska dit igen.

4.37 är bra , min peakade på 3.30 0-100 grenen men med lite mer än steg2.75 då synd bara att de är så tunga.
Jag har numret till Filip så om du pm:ar mig så kan du få det om du vill.
Med vänlig hälsning, Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19


Trådstartare
gasekke skrev:
, ser bra ut , Filip som köpte min bor i Stockholm så det stämmer bra, jag har kontakt med honom lite lagom och "min" golf har förhoppningsvis skött sig bra med den nya ägaren.
Hälsa Jimmy och Mattias nästa gång när/om du ska dit igen.

4.37 är bra , min peakade på 3.30 0-100 grenen men med lite mer än steg2.75 då synd bara att de är så tunga.
Jag har numret till Filip så om du pm:ar mig så kan du få det om du vill.
Med vänlig hälsning, Erik


Hej Erik innan jag fick dåligt olje och bränsle tryck körde jag 3.9 har fått ordning på oljetrycket en kamkedja, magnetventil nån brygga samt en givare och bättre bensinpump i tanken senare har också fått ditt haldexen vet inte om den gör något rakt fram skulle prova i kväll men då flög fönsterlisten på vänster av och jag hittade den inte igen, så får vänta med att prova detta. Kommer att köra superstage med Bilsport 2014-06-05 så får vi se vad det innebär.
Med Vänlig Hälsning, Peter

_________________
Peter Vinter
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Lycka till på superstage då thumbs up , gullabo slängde runt min på 1.23.25 på Emmaboda i SS. Det var med kassa bromsar och utan haldex oppdateringen, är nog snabbare nu.

Haldexen gör nog sitt även rakt fram största problemet för mig där var fäste med Rdäcken och ett hyfsat hårt chassie HR Nürnburg ring för Audi S3 hade jag på min.
Mvh Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19


Trådstartare
Var på Lunda flygfält i dag och provade R däcken och bilen på konbana och det var roligt då det var blandat med bilar dock så var det ingen tidtagning men bra övning inför superstage, den gick sjukt bra men under super attack som Jimmy stod för, då jag inte riktigt är van att köra r däck än så är den understyrd så lite camber måste till, hinner inte fixa detta till nästa Torsdag Superestage Emmaboda samt BUGRUN på Fredag kan inte vara där Lördag och Söndag :-(, men jag har chans att fixa cambern innan nästa superstage i sommar.

_________________
Peter Vinter
Citera
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19


Trådstartare
308 WHP och 404,9 NM

[/img]

_________________
Peter Vinter
Citera
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19


Trådstartare
gasekke skrev:
Lycka till på superstage då thumbs up , gullabo slängde runt min på 1.23.25 på Emmaboda i SS. Det var med kassa bromsar och utan haldex oppdateringen, är nog snabbare nu.

Haldexen gör nog sitt även rakt fram största problemet för mig där var fäste med Rdäcken och ett hyfsat hårt chassie HR Nürnburg ring för Audi S3 hade jag på min.
Mvh Erik


Tack så mycket Erik, det skall bli skoj efter detta så stannar jag på BUGRUN och kör bana på Fredagen.

_________________
Peter Vinter
Citera
Peter Vinter
Södermanland
Här sen Mar 2014
Inlägg: 19


Trådstartare
Nu har jag varit och kört superstage med Bilsport, lånade ut bilen till Gullabo han körde 1.25.4 bästa tiden för dagen andra bil Masserati 1.28, detta får väl man vara nöjd med original DCC dämpare samt understyrt och original ok och skivor skall bli intressant att fixa chassi och bromsdetaljer detaljer och se vad detta kan ge i framtiden. Själv var det andra gången med R däck och den nya effektökning var väl lite för feg men körde 1.32 detta var snabbaste förartid för dagen då inte Gullabo körde bilarna, på min tid finns det att kapa men superstage var inte helt lätt att köra.

_________________
Peter Vinter
Citera
sliparn
Tranås
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1207



MrGolf_R skrev:
Nu har jag varit och kört superstage med Bilsport, lånade ut bilen till Gullabo han körde 1.25.4 bästa tiden för dagen andra bil Masserati 1.28, detta får väl man vara nöjd med original DCC dämpare samt understyrt och original ok och skivor skall bli intressant att fixa chassi och bromsdetaljer detaljer och se vad detta kan ge i framtiden. Själv var det andra gången med R däck och den nya effektökning var väl lite för feg men körde 1.32 detta var snabbaste förartid för dagen då inte Gullabo körde bilarna, på min tid finns det att kapa men superstage var inte helt lätt att köra.

Man får gratulera! Den golfen verkar funka som den ska thumbs up

Jag var själv med på den första superstagedagen med Bilsport 23 maj,
och kammade hem vinsten med 1,24,14 , (Gullabo 1,24,47)
Men om min tid var dagens bästa vet jag däremot inte, en Audi sportQuattro (som kör 9or på strippen)
var riktigt snabb med Gullabo vid spakarna, har för mej den gick på 1,23 nånstans.
den bilen var förövrigt den brutalaste någonsin Gullabo kört

Förresten, gjordes det något reportage när ni var där?
Vi blev iallafall intervjuade och fotade, så det lär väl komma ett reportage framöver.

_________________
Erik Lange.
Snabbare än Gullabo i superstage
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



MrGolf_R skrev:
Nu har jag varit och kört superstage med Bilsport, lånade ut bilen till Gullabo han körde 1.25.4 bästa tiden för dagen andra bil Masserati 1.28, detta får väl man vara nöjd med original DCC dämpare samt understyrt och original ok och skivor skall bli intressant att fixa chassi och bromsdetaljer detaljer och se vad detta kan ge i framtiden. Själv var det andra gången med R däck och den nya effektökning var väl lite för feg men körde 1.32 detta var snabbaste förartid för dagen då inte Gullabo körde bilarna, på min tid finns det att kapa men superstage var inte helt lätt att köra.


Det är mkt svårare än man tror med superstage , ruskigt roligt däremot och ställer en del krav på kylning och bromsar.
Uppdatering av bromsar och chassie så kan det gå en bra bit snabbare tror jag nog.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf R 2011
1, 2   >>
12694 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande