| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tips: Renovering av lamelldiff till FIAT 124
|
697 besök totalt |
|
Hej! Jag har en FIAT 124 med stel bakaxel som ban/busbil. Jag köpte en lamelldiff (ej ramplamell) till den från en pensionerad banbil för något år sen. Utan att kunna något om diffar synade jag den så gott jag kunde innan jag monterade den, men jag märkte direkt att den ven lite i vissa hastigheter, dock inte så farligt till en början. Under slutet av förra säsongen upplevde jag att vinandet ökade (eller så blev jag kinkigare, vad vet jag) och jag tyckte även att diffbromsverkan började avta. Jag har skaffat fram de lager som behövs, men skulle behöva hjälp med att byta lagren och justera in flankspel etc. Antagligen skulle även en renovering av diffbromsen behövas, men jag inser att det kan vara svårt att få tag på delar till en gammal original FIAT-diff.. Om kronhjul och piniong skulle visa sig vara slitna så har jag sådana från en lös "öppen" diff att ta. Montera ur diffen ur bilen gör jag själv såklart. Jag skulle vara mycket tacksam för tips, privatperson eller firma, som ni kan rekommendera för att förbarma sig över min ylande diff. Tack på förhand! //Emil _________________ Emil Åberg FIAT 124 Spider "Abarth" / SAAB 96-62 / SAAB 9000 Aero / Renault Dauphine -62 (Fruns) |
|
ylande diff brukar efter vad jag förstått bero på pinjonglager.
sätter du dit beggade lager så är det lättare då de redan är inslitna...då förspänner man pinjonglagret lagom...det skall gå "lite" trögt...svagt minne på min bil (fård 8.8" diff) säger 5-8 Nm vid inkörda lager..ta det med en nypa salt. Det var mer för att ge en känsla vad som är lagom. Normalt skall bromsverkan i diffen inte förändras när drev/lager är slitna eftersom diffbromsen bromsar mellan "kronhjulshuset" och drivaxlarna. Man kan alltid spänna upp diffarna med lite mellanläg o liknande. Hur man gör när man shimsar in o kuggflanksmönster osv finns på nätet...det är i princip att kika på vicken bil som helst med liknande kronhjulsstorlek o ta data från den _________________ Mats Andersen |
![]() |
Skruva banåkabil
|
697 besök totalt |