Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
1905 besök totalt |
Re: Träning Knutan 20/4
om allt klaffar kommer jag nog med JMB BMW:n... |
||||||
Kommer definitivt som åskådare, bor ju bara 10 minuter från Knutan. Körning lär det inte bli på någon tisdagsträning iår, lite för mycket kvar att fixa på räsern
![]() Mvh Habbe _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
Sörj Ej! Träningen på Knutstorp igår 20/4 blev som jag ser det lite fiasko för bilåkarna. Körtiden var uppdelad i 5 grupper: 1 MC amatör 1 (Hur många hojar som helst) 2 MC amatör 2 (Ytterligare hur många hojar som helst) 3 MC Licens A+B (Ganska många) 4 Formelbil ( ca 10 st formelbilar av väldigt olika prestanda) 5 Standard och sportbil. I "Standard och sportbil" släppte man iväg 30st bilar samtidigt. Biltyperna varierade mellan "standard" Caterham 7 till någon Ferrari Challengebil,samt några hyperpotenta sportbilar typ modsport eller långlopp. Hastghetsskillnaden var väldigt stor mellan de olika bilarna. Det blev till en början en kö runt halva banan. Efter ca 5 varv blev det gulflagg p.g.a någon som fått stopp på NGK krönet samt någon som snurrat av. Efter ytterligare några varv blev det rödflagg tror jag. (Inte mycket körning) Sedan började man om med hojarna igen. 20:40 då släppte man iväg 2:a körpasset för sportbilsklassen hade det nästan blivit mörkt. Deltagarantalet hade minskat till strax över 20 bilar och därmed hade trängseln minskat något. Hyllinge är helproffs på att sköta dessa träningar, men antalet deltagare på en kväll var alldeles för stort. Någon påstod att det alltid kommer många på årets första träning men att deltagarantalet sedan sjunker efter hand. Dessutom blev det helfiasko för min egen del. Som nybliven medlem i MGCC åkte jag till Knutan för att träna till MGCC's klubbmästerskap som börjar på just på Knutan den 9/5. Enligt tidigare uppgift jag fått på förfrågan gällde för MGCC's medlemmar samma tekniska krav på kvällsträningen som för klubmästerskapet........FEL,FEL,FEL!!!!! Jag blev tvärvägrad att få köra utan bur i bilen. ![]() Med tanke på startfältet och hastighetsskillnaderna så har jag full förståelse för detta, men nu blir det ju ingen träning alls. Platt fall efter att har stressmeckat de senaste dagarna för detta. > ![]() Fredrik (Burlös) |
||||||
Jo, att det skulle bli många bilar och lite körtid var jag inställd på, men det verkar ändå ha varit lite värre än jag trodde.
![]() Fram till kl 17 var jag inställd på att åka, fick dock inte motorn att gå riktigt rent, så jag skippade det. Verkar ju varit ett av dom klokare besluten jag tagit sista veckan.... ![]() Håller med om att det är luddigt, att det är ok att köra klubbmästerskapet men inte träningarna med burlös bil.... jag har ivf inte sett någon tydlig information ngnstans om det. ![]() mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||||
Finns det egentligen en samlad skrift om vad som gäller MGCC's klubbtävlingar eller är det att plocka lite här och lite där? Dessutom så såg jag MGCC's samarbete med Hyllinges Tisdagsträningar som ett kanontillfälle att få lärorik bantid men så blev det ju inte. > ![]() En annan sak är att en Caterham 7'a uppbyggd av några 20x20x1,0 fyrkantsrör och klädd med lite alu plåt är godkänd med ett innebandy mål (störtbåge?) monterat bakom föraren emedan man själv som kör en krocktestad och godkänd standardbil på 1200kg ej får köra. Det skulle funnits en träningsklass för "normala sportvagnar" oxå. Man känner sig lite delad i känslorna när man å ena sidan vet att en bur/båge kan skydda föraren vid en ev. krasch och helt klart hör ihop med motorsport (man skulle ju inte vilja köra hoj utan en riktig hjälm på klotet), men å andra sidan känns det tungt att röja ur inredningen samt ge sig på och göra o-återställbara ombyggnader på bilen. Har man dessutom en "knepig" bilmodell där det är omöjligt att bygga en bur/båge som följer SBF's reglemente utan at riva ur orginal bakruta (limmad) mm så blir det ju ännu klurigare. Fick i alla fall kört av den värsta ringrosten på KAK's Sturupkörning i måndags. Där blev det körtid så att man hade träningsvärk i kroppen dagen efter, 4 eller 5 körpass. ![]() Fredrik (Fortfarande burlös) |
||||||
själv fundrade jag på om man ska dela på MC och Bilträningen också??
Av 8 nånting tisdagsträningar skulle man kanske kunna köra 4 bil och 4 MC?? In och utsläppet tar ju sin tid. Nu ska jag väl förmodligen inte yttra mig eftersom jag inte kommer köra någon Tisdagsträning iår, men jag vet att fler än jag har funderat på detta med uppdelad tisdagsträning. _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||||
Detta låter ju inte speciellt kul > ![]() ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||||
Det kan jag bekräfta att hojåkarna inte tycker om att köra "samtidigt" som bilarna då fyrhjulingarna är mer benägna att släppa ifrån sig vätskor ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Det ni beskriver ovan är knappast ett nytt fenomen, nog för att träningarna är trevliga, men mesta tiden består av väntan. Formelpassen brukar vara mycket frustrerande då det ibland har handlat om 2st bilar som ligger ute och kör..
_________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Som formelåkare måste jag protestera! > ![]() ![]() Däremot att de olicensierade MC-åkarna får så myckt tid är lite underligt. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
Det var ingen kritik riktad mot formelbilsåkare ![]() _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
![]() |
Inför träffar
![]() |
1905 besök totalt |