Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 -01
1 besök senaste veckan (3905 totalt)
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jaha, efter flera års väntan blev det till slut en Alfa Romeo GTV 3.0 V6 från 2001.
Mycket angenäm körning, trots nominell effekt i samma härad som BMW 330i e46 så är känslan helt annorlunda gissningsvis tack vare den manuella växellådan men också pga V6:an som har ett helt annat beteende: inget lullull som VANOS m.m., Busso-sexan ska varvas ordentligt, vilket den gör med den äran

Utrustning:
- ratt
- bälten
- svart skinnklädsel
- ABS
- krockkudde
- gaspedal
- bromspedal
- kopplingspedal
- växelspak
- 6-växlad låda
- trång kupé
- "baksäte"
- "baklucka"
- treliters V6:a på 218 hk
- bakluckeöppnarknapp dold i handsfacket

Jeremy Clarkson ger den högsta betyg i Top Gear ca 6:30 in i detta klipp:
http://www.youtube.com/watch?v=5YNWzIXFPOc

Mycket och snabb sportbil för en rimlig peng



Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Vill man kunna öppna bilen med fler fjärrkontroller än en sliten originalnyckel duger Fiats en-knappare lika bra.
Finns på Ebay för en spottstyver.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Intressant, alla tidigare bilar med fjärrkontroll jag ägt har aldrig följts av några riktigt knepiga nyckelproblem; hos BMW kan man få ut nya nycklar till E46:an, Saab 9000 vet jag inte, gamla Saab 900:or startar man med glasspinnar, men...

Alfa Romeo GTV (samt några andra Alfa-/Fiat-modeller) kommer med masternyckel-konceptet.
Tappar man masternyckeln kan man inte koda in nya nycklar, tappar man alla nycklar är bilen i princip död, Alfa Romeo erbjuder/erbjöd endast ny styrdator och ny immobilizer som lösning på det problemet.
För ca 25 000 kr typ. Jätteskoj om det motsvarar typ halva bilens värde.

Situationen är liknande med fjärrkontrollerna till centrallås och larm.
Borttappade fjärrnycklar betyder manuell upplåsning och inget fungerande larm.

Men... Det går att lösa

Med min GTV följde bara en väl använd fjärrnyckel och en valet-nyckel som inte gör någon glad, den passar inte i dörrlåsen pga annan profil.
Masternyckeln saknades, så också nödstartskoden (som deaktiverar immobilizern via gaspedalen) samt koden som låser upp fjärrmottagaren för programmering. Inte läge att tappa bort dessa nycklar alltså.

Att klona nycklarnas transponderkoder är en baggis så backuppnycklar att starta med är inga problem, jag klonade valet-nyckeln och lät en firma i UK tillverka två nya nycklar utifrån en bild på nycklarna, en baggis tydligen att räkna ut fräsningskoden. Den lokale skomakaren hade utrustning för att programmera transpondrar, så långt var allt ok.
Men fjärrkontrollerna då?

Envist läsande bland trådarna på AlfaOwner.co.uk gav till slut resultat, fjärrkontrollsystemet i GTV:n delas med flera andra bilar i Fiat-koncernen, bl a Fiat Punto/Marea/Bravo/Brava osv.

Ett par vändor på Ebay senare och jag hade några billiga blå enknappsnycklar från Fiat att labba med. Nu återstod bara utmaningen att koda in dom i bilens fjärrsystem, utan upplåsningskoden till fjärrmottagaren.
Tricket är/var att läsa ut minnet ur fjärrmottagaren och räkna fram koden som låser upp mottagaren. Antingen tar man den som sitter i bilen, eller så köper man en från skroten och jobbar med. Jag valde det senare.

Så, jag räknade fram upplåsningskoden för labbmottagaren, öppnade den för mottagning och programmerade in Fiat-nycklarna utan problem. Nu fanns förutsättningarna att komplettera med flera fjärrkontroller utan att det skulle kosta en förmögenhet.

Upplåsningskoden till min GTV fick jag fram genom att programmera in min enda originalfjärrnyckel i labbmottagaren, läsa ut minnet igen och räkna fram koden för fjärrnyckeln. Varje fjärrnyckel har en kod och så fort nyckeln är inprogrammerad låser den koden också upp mottagaren för programmering.

Så med rätt mottagarkod kunde jag låsa upp min GTV för programmering och koda i två Fiat-fjärrkontroller att använda istället för den röda originalnyckeln som nu får leva ett pensionärsliv hemma i byrålådan.

Masternyckeln undrar någon kanske?

Enkelt, man läser ut minnet ur immobilizern och räknar fram transponderkoderna för samtliga nycklar som är inlagda, inkl masternyckeln som ligger först i minnet. Sen är det bara att programmera en transponder med masternyckeln transponderkod och nyckeln är återskapad. Så även nödstartskoden.

Labbmottagare och fjärrkontroller från Fiat.


EPROM-läsare.


Ny nyckel.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV 3.0 V6 -01
1 besök senaste veckan (3905 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande