Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: Escort mk1 -73
10 besök senaste veckan (6486 totalt)
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168


Trådstartare
SÄLJES: Escort mk1 -73



Pris: 80000 kr

Bilen är en Ford Escort 1300L -73 som är ombyggd som en RS2000 kopia. Den är byggd enligt historisk racing reglemente, dvs. ska efterlikna hur Fords tävlingsbilar såg ut. Det enda som jag vet inte är godkänt är 4-kolvsoken fram. Ingen vagnsbok finns dock.
Fullt gatgodkänd som ombyggt fordon av SFRO och godkänd kontrollbesiktning hos bilprovningen. Inskrivet i registreringsbeviset 170 hk och bur bland annat.


Tråkigheter:
Tyvärr kuggade kamremmen över för ett tag sedan. Detta resulterade i 8 lätt deformerade ventiler. Haveriet skedde på lågt varvtal utan last så ventilerna ser hela ut, men ett läcktest visade att det antagligen inte är så. Motorn är därför demonterad och delad på.
Bilen har nu stått inomhus i ett par år.

Visas för verkligt intresserade personer efter överenskommelse. Eftersom bilen inte står där jag bor krävs det lite samordning.



Lite information om bilen.

Motor:

Blocket kommer från en Sierra med 2,0 l cylindervolym. Lättat svänghjul och balanserad vevaxel. Smidda Mahle kolvar och smidda Conrocko vevstakar.
Toppen är från en Sierra. Den är portad och har de största ventilerna som kan sitta, dvs. 38 mm avgas och 45 mm insug.
Kamaxeln är av typen rullkam och är slipad enligt Holbay 509M. Rullvippor.
Dubbla weber 45:or med Pipercross luftfilter.
Bromsad till 170 hk och 205 Nm. Finns mer att få ut om man bland annat byter fördelaren. Gick bra innan haveriet.

Kylsystem:
Kylare från Volvo 740 med flyttad anslutning till expansionskärlet.
Kylfläkten kommer från Peugeot 405 Mi16 och är styrd av termoelement samt kan aktiveras från kupén.

Avgassystem:
Egenbyggt med 2" Simons rör med två ljuddämpare.
Grenröret är av typen extraktorgrenrör 4-2-1.

Kraftöverföring:
Ford type E låda med Quaife drevsats. 4 växlad med utväxling 2,48 1,69 1,21 1.
Kardanaxeln är utbytt mot en RS2000 enkelkardanaxel.

Bakvagn:
Bakaxeln är en Ford Capri axel av typen "engelsk axel". Enkelbladfjädrar 146 lbs/in. Sänkt 2,5 med aluminiumblock. Deflex polyuretan bussningar.
Panhardstag samt anti-tramp bars.

Framvagn:
Fjäderben från Capri mk1 omgjord till coilovers. Fjädrarna har hårdheten 600 lbs/in.
Reaktionsstag för bättre stabilitet.
Deflex polyuretan bussningar.
Borttagen krängningshämmare


Bromsar:
Fram är den bestyckad med nyrenoverade 4 kolvsok från Austin Princess samt ventilerade skivor från Capri 2,8. Skivorna är 240 mm i diameter.
Bak är det original 7 trumbromsar.
Stålomspunna bromsslangar.
Bromsvåg

Kaross:
Helt original brunmetallic.
Skyddsbur med 6 infästningspunkter i karossen (skruvade).

Fälgar/Däck:
Uppsättning 1:
13x6 slotmags, tidsenligt lackerade i rött på insidan.
Yokohama A048 däck. Fram 185-60-13. Bak 205-60-13.
Uppsättning 2:
15x7" AEZ Xylo
Kumho V700 däck. Fram 195-15-15. Bak 225-50-15

Övrigt:
I bagaget har jag placerat en Red Top bränslepump med tillhörande regulator. Här sitter även batteriet i en skyddad låda med ventilation.
En sportstol finns monterad.

[/img]


Bilen finns utanför Göteborg.

Ni når mig på:
0707-158373
lars.rosqvist@gmail.com

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: Escort mk1 -73
10 besök senaste veckan (6486 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande