Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Bygga om splittfälgar. Ser detta ok ut?
2739 besök totalt
AD7

Här sen Jul 2013

Trådstartare

Har 8,5x15" samt 11x15" idag enligt denna bild.
225/50VR15 och 285/40VR15.

Tanken är att gå ifrån detta och hålla sig till mera standard
195/50R15 samt 235/50R15.

Tanken är att ta yttre fälgbana från fram. Sätta bak istället. Spacer på 3cm i bak.
Skaffa en ny yttre fälgbana fram och spacer 1cm.
Får då mera normala 7,5" fram och 9" bak.
Är detta vettigt tänkt eller förstör jag bilens idag bra egenskaper?

Jönköping
Här sen Jul 2011

Kan förstå tanken, breda däck i 13 - 15" är svåra att hitta och/eller kostar multum ...men jag reagerar på två saker:

Du kommer att gå ner 30 mm i diameter och 92 mm i rullningsomkrets fram, samtidigt som du går upp 7 mm i diameter och 21 mm i rullningsomkrets bak, var detta en önskad effekt, eller har du kollat mest efter lämpliga bredder?

Varför inte byta innerbanor i stället? Då kommer du ifrån otyg som spacers, och däckens ytterkanter hamnar inom några mm från dagens thumbs up

Här sen Jul 2013

Trådstartare
Re:

Top Notch skrev:
Kan förstå tanken, breda däck i 13 - 15" är svåra att hitta och/eller kostar multum ...men jag reagerar på två saker:

Du kommer att gå ner 30 mm i diameter och 92 mm i rullningsomkrets fram, samtidigt som du går upp 7 mm i diameter och 21 mm i rullningsomkrets bak, var detta en önskad effekt, eller har du kollat mest efter lämpliga bredder?

Varför inte byta innerbanor i stället? Då kommer du ifrån otyg som spacers, och däckens ytterkanter hamnar inom några mm från dagens thumbs up

Det skadar nog inte med lite mindre diameter men jag tog ett exempel bara.
Tittade på 235or bak bara. Kanske nöjer mig med 225or istället och
225/45R15 och 195/50R15.

Tanken var att behöva köpa så lite dyra saker som möjligt men som du säger det kanske är lika bra och köpa nya inre fälgbanor istället och låta fälgarna sitta som de sitter så att säga.
Spacers bak går på 1500kr fram har jag liggandes redan. Får se när jag får pris på fälgbanor.

Här sen Jul 2013

Trådstartare
Re:

Top Notch skrev:

7500kr för nya inre fälgbanor till alla 4 fälgar:-(
Kanske funkar med 8.5" och 205or fram så jag slipper ändra de. Bara smalna av från 11" till 9" bak. Köra 235 där. Då kommer jag undan med strax under 4000kr.

Kanske låta någon smalna av och Svetsa? Funkar det hållbarhetsmässigt. Fälgbanor bak kanske går på 4000kr totalt. Borde väl kosta hälften av det att smalna av.

Här sen Jul 2013

Trådstartare
Bakre inre fälgbana. Från yttre kant in till där muttrarna sitter ca 15cm.
Här var tanken om de lätt kunda skäras av och sedan svetsas ihop med gott resultat.

Här sen Jul 2013

Trådstartare
Re:

Top Notch skrev:

Några kloka ord från dig?

2739 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande