Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Hur hantera däckstrycksökning under ett sprintlopp?
2355 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Jag var och körde Kinnekulle i helgen och hade Kumho på bilen för första gången. Det har snackats lite om att man inte bör gå ut hårt på låga kalltryck med dem jämfört med vissa rdäck som har stommar som tål i princip vad som helst. Exakt hur försiktig man bör vara eller inte vet jag inte men det här var förloppet under dagen:

Dagen börjar. Drygt 2,2 kalla. Ut och känn på bilen under några pass. Vänster fram går förstås upp mest, jag tar ner trycket från drygt 2,7 (inte lika stor ökning på alla däck förstås) till drygt 2,3 runt om. Jag laddar inte helt fullt och har inte riktigt grusplockartemp i däcken.

Sen står bilen en lång stund innan det är dags för timeattacktävling och trycket är bara 1,9 när vi går ut. Inte så bra kanske. Vi får köra tio varv under tävlingen. Jag är helt medveten om att man kan nyttja sina varv på helt olika sätt om det är timeattack jämfört med sprintrace. Det är ju tidskval helt enkelt. Men eftersom jag inte är den mest konsekventa och jämna föraren så tar jag efter att ha ökat tempot successivt de två första varven och kör för fullt helt enkelt. Lite som många sprintrace alltså När tävlingen är slut så noterar jag 2,8 i tryck. Oooops. Starttryck troligen under vad som är lämpligt. Sluttryck klart över vad som är lämpligt.

Hur hanterar ni som kör sprintrace däckstrycksökningen?

Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag skulle gå på däcktemp efter racet, ett pass. Låter nästan som de blir överhettade, tappade du fäste på slutet?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Hur hantera däckstrycksökning under ett sprintlopp?

Magnus Thomé skrev:
Kör på torr luft så lär du dig hantera tryckökningen, den blir då förutsägbar och inte så stor.

Det finns bara ett sätt att veta att du har lika mycket vatten i alla fyra hjulen, det är att sikta på noll.

1,6->2,0 är min normala ökning.

Annars kan du ju köra med däcksvärmare så tempen och trycket aldrig går ner

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Björn skrev:
Jag skulle gå på däcktemp efter racet, ett pass. Låter nästan som de blir överhettade, tappade du fäste på slutet?

Nää, det var helt ok fäste från början till slut. Ingen överhettning alls greppmässigt trots den stora ökningen i tryck. Men att ha automagiskt pyttsat ut en handfull hekton mitt i körpasset borde ha varit optimalt

Det jag reflekterade över är att i hobbysprintracing där däcksvärmare liksom inte är på tapeten så måste man jämnt och ständigt förhålla sig till hur lågt starttryck man går ut på och var man hamnar i temp osv. Och att det blir viktigare och därmed svårare att hålla sig inom vissa ramar med vissa däcksmodeller?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Kör på torr luft så lär du dig hantera tryckökningen, den blir då förutsägbar och inte så stor.
...

Tänkte att torr luft hjälper såklart men hur hanterar man det rent praktiskt som hobbyist?

Stor tub för ipyttsning av lite till tryck? Men vid omläggning av däck?

Fixhult
Här sen Apr 2004

Magnus Thomé skrev:
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
...

Tänkte att torr luft hjälper såklart men hur hanterar man det rent praktiskt som hobbyist?

Stor tub för ipyttsning av lite till tryck? Men vid omläggning av däck?
Min lilla tub (0,85L 200bar)

räckte till att fylla fyra tomma 205/50-15 till 2 bar.

Har nu en 3L 300bar istället som räcker till et däcksbyte och hela säsongens justeringar (till mig och två depåkompisar).

Har man fri tillgång till dykarkompressor så underlättar det, men fyllningarna på dykcenter är ju inte så enormt dyra (annars kan man gå ihop om en 12L 300bars tub och dekanteringslang).

Däck för banåka
2355 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande