Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjulupphängningar Abarth R1?
5831 besök totalt
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Tjena allihopa!

Som en del kanske vet så håller vi på att bygga om Micke Fredrikssons gamla Abarth R1 (www.abarth-r1.se) för gatgodkänt utförande och nu har vi råkat ut för att alltför långt stillestånd. 3månader av funderingar och funderingar och knappt några framsteg på hur vi ska lösa hjulupphängningarna.
Först var det tänkt att köra med mcperson runt om men det verkar tydligen vara svårt att hitta några dämpare som skulle passa till en sån lätt bil?!
Alternativet nu som vi funderat på är en dubbel a-arms upphängning. Men vi har inte hittat nån spindel som skulle passa. Härom dagen så träffade jag en kompis av en slump och hans far hade ev möjlighet att fräsa nya spindlar åt oss. Är detta nånting att satsa på eller?
och hur vet man vinklarna som ska vara för att bilen ska vara körduglig på bana/väg? Bilen är juh så liten så hjulspindlar från andra bilar blir väl tokiga om man skulle ta från nån annan bil?
Har bläddrat en hel del i Göran Malmbergs bok och det är en massa vinklar som man måste tänka på.

Någon som är en hejare på hjulspindlar och uträkningar som skulle kunna hjälpa oss att få fram en ritning på en spindel som skulle funka? Mått och sånt på bilen och maxlängd på a-armar kan jag mäta ut fort bara jag vet vad som behöver mätas.
Eller bara tips på hur man skulle kunna komma vidare med hjulupphängningarna är också tacksamt välkommna.

//Micke Junttila

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Det bästa måste vara bäst att kopiera en spindel från en annan bil......som har en bra framvagn....och scala ner den.

Axeltappslutningen bör vara 7 -8 grader.
Sedan får du använda Görans bok...för att bestämma bärarmarnas längd och läge.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139



På mitt bygge så använder jag styrspindlar från en A-ascona och min bil kommer nog att landa på samma viktklass ungefär.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Cooper Killen skrev:
På mitt bygge så använder jag styrspindlar från en A-ascona och min bil kommer nog att landa på samma viktklass ungefär.


Jag har en kadett som jag har kikat på och där sitter styrväxeln framför spindeln. Det är nämligen lite tveksamt att vi får plats med den där. Sitter den på framsidan på A-asconan med? Jag har nämligen funderat på spindel från kadetten och bara svarva om en medbringare som drivaxeln passar i. Men då var det med styrväxeln som är lite kinkigt som sagt.

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Nu så har jag varit och funderat lite mer på kadettens styrspindel och det finns ingen som helst möjlighet att få in en drivaxel i den och samma på en gammal rekord som jag kikade på samtidigt.
Däremot så hittade jag en gammal Escort som har Mcperson upphängning med dämparen nerstucken i en typ av klämma. I den klämman kan man sätta fast en hylsa som en kulled skulle kunna skruvas fast i. Någon som har nån erfarenhet om detta? För/nackdelar?
Eller tips på nån annan spindel som man kan montera dubbla a-armar på. Kravet är att styrväxeln måste sitta på baksidan.
Som det verkar nu så blir det ett samtal till Storsunds bildemontering i morrn för att beställa spindlar fram.
Äntligen verkar det finnas lite ljus runt hörnet.

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Låter som rejält huvudbry, men vad jag inte fattat är varför det måste byggas om? Bilen kördes ju med i fjol?

_________________
Pär Hylander
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139



Just det så var det du hade ju framhjulsdrift kom inte ihåg det

Men jag kom på en idé, du kanske skulle ta och använda spindlarna från en hundkoja, den har ju dubbla a-armar orginal. De är små och smidiga oxå dock får man bygga en adapter för bromsoket men det finns 3st skruv att fästa med så det ska inte va ngt problem. Jag har en uppsättning liggande om du skulle va intresserad. Kan fixa bilder oxå.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Micke Junttila skrev:
Nu så har jag varit och funderat lite mer på kadettens styrspindel och det finns ingen som helst möjlighet att få in en drivaxel i den och samma på en gammal rekord som jag kikade på samtidigt.
Däremot så hittade jag en gammal Escort som har Mcperson upphängning med dämparen nerstucken i en typ av klämma. I den klämman kan man sätta fast en hylsa som en kulled skulle kunna skruvas fast i. Någon som har nån erfarenhet om detta? För/nackdelar?
Eller tips på nån annan spindel som man kan montera dubbla a-armar på. Kravet är att styrväxeln måste sitta på baksidan.
Som det verkar nu så blir det ett samtal till Storsunds bildemontering i morrn för att beställa spindlar fram.
Äntligen verkar det finnas lite ljus runt hörnet.

Det är ju just så där som bilens upphovsman Micke har gjort på sin FasT trike.

Cirkeln är sluten...........

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Pär:
Då vi ska gatregga bilen som amatörbyggt fordon så måste tillräckligt många delar vara utbytta för att inte bilen ska klassas som ombyggt bara. :Vi letade ett bra tag efter nån som kunde leverera ställbara fjäderben till abarthen så att vi bara skulle behöva byta ut nedre bärarm och dämparen men det fanns inte att få tag i till bilen. Så då tar vi och bygger en dubbel a-arms framvagn. För nu har vi stått still på samma ställe lite för länge.
Kristofer:
Fixa gärna några bilder på hundkojans spindlar. Bromsarna kommer ändå att få byggas adaptrar till så det är inget större problem.

/Micke

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
Micke Junttila skrev:
Nu så har jag varit och funderat lite mer på kadettens styrspindel och det finns ingen som helst möjlighet att få in en drivaxel i den och samma på en gammal rekord som jag kikade på samtidigt.
Däremot så hittade jag en gammal Escort som har Mcperson upphängning med dämparen nerstucken i en typ av klämma. I den klämman kan man sätta fast en hylsa som en kulled skulle kunna skruvas fast i. Någon som har nån erfarenhet om detta? För/nackdelar?
Eller tips på nån annan spindel som man kan montera dubbla a-armar på. Kravet är att styrväxeln måste sitta på baksidan.
Som det verkar nu så blir det ett samtal till Storsunds bildemontering i morrn för att beställa spindlar fram.
Äntligen verkar det finnas lite ljus runt hörnet.

Det är ju just så där som bilens upphovsman Micke har gjort på sin FasT trike.

Cirkeln är sluten...........


Jupp jag såg det ikväll då jag hade i bakhuvudet att han hade gjort detta. Dock tar det emot då det är från en ford.
//micke

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



om det av någon anledning känns obehagligt att använda Fordgrejor, så kan jag ju tipsa om svenskbyggda bilar som är framhjulsdrivna. De har dessutom dubbla A-armar och styrväxeln bak. Som en sista ledtråd kan jag nämna att de är kusiner till jetjaktplan som går i dubbla ljudhastigheten.
De har alltså inget med baklastare att göra. (Volvo var faktiskt tidiga med framhjulsdrift)

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139



Kristofer:
Fixa gärna några bilder på hundkojans spindlar. Bromsarna kommer ändå att få byggas adaptrar till så det är inget större problem.

/Micke

Jag fixar lite bilder i helgen!

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
tvåtaktsmicke skrev:
om det av någon anledning känns obehagligt att använda Fordgrejor, så kan jag ju tipsa om svenskbyggda bilar som är framhjulsdrivna. De har dessutom dubbla A-armar och styrväxeln bak. Som en sista ledtråd kan jag nämna att de är kusiner till jetjaktplan som går i dubbla ljudhastigheten.
De har alltså inget med baklastare att göra. (Volvo var faktiskt tidiga med framhjulsdrift)


Då vi tog våran första runda på skroten för att hitta nån spindel kollade vi faktiskt på Saabens spindlar med det var nånting som gjorde att vi inte tog dom. Kommer inte ihåg just nu vad det var men om jag kikar på dom igen så kommer jag säkert på det.

Fordens spindel är iaf relativt liten och lätt vilket är ett stort + då man inte riktigt vill att halva bilens vikt ska sitta i hjulupphängningarna.

//Micke

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Cooper Killen skrev:
Kristofer:
Fixa gärna några bilder på hundkojans spindlar. Bromsarna kommer ändå att få byggas adaptrar till så det är inget större problem.

/Micke

Jag fixar lite bilder i helgen!


thumbs up thumbs up

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139






Såhär ser en styrspindel till en koja ut, dock så har mina inte ngr fästen för skivbromsar som denna spindel har. Spindeln har (Ej på bilden) en övre och nedre kulled där det sitter tejp på bilden. Jag tar kort på mina så snart som möjligt så kan du få lite fler bilder.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Cooper Killen skrev:



Såhär ser en styrspindel till en koja ut, dock så har mina inte ngr fästen för skivbromsar som denna spindel har. Spindeln har (Ej på bilden) en övre och nedre kulled där det sitter tejp på bilden. Jag tar kort på mina så snart som möjligt så kan du få lite fler bilder.


Hur går det med fler bilder?
Gärna om du kan ta en bild på kompletta hjulupphängningen med.
Det fanns inte inne nån fordstackare på skroten där vi tar grejer ifrån. Så kojans spindlar är mkt intressanta än.

//micke

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139



Jag fixar det så fort som möjligt men det har varit så bra väder så jag har varit ute och glidit mer än suttit framför datorn. Jag ska försöka fixa bilder i helgen.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
Cooper Killen skrev:
Jag fixar det så fort som möjligt men det har varit så bra väder så jag har varit ute och glidit mer än suttit framför datorn. Jag ska försöka fixa bilder i helgen.


Låter fint. thumbs up
Sommaren har kommit här uppe i norr med så det tar emot att sitta innomhus här med.

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139
















Spindlarna har lite ytrost efter att jag avfettat dem ganska så elakt, men lite stålborste eller bläster så blir de som nya.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Micke Junttila
Piteå
Här sen Okt 2003
Inlägg: 24


Trådstartare
thumbs up thumbs up
Jag sitter och funderar lite på hjulspindlarna.
Är det spindlar fram eller bak det där? Jag vill som ha det till bak då det saknas en styrarm eller hur fäster man den på spindeln om det nu är till framvagn? Dock så behöver vi spindlar till både fram och bakvagn. Men dom är som du säger mycket behändiga i storlek.

//Micke

_________________
mvh Micke Junttila
Abarth R1!! Life starts at 8000rpm.
Citera
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1139



Ang spindlarna:

Spindlarna sitter mont fram på kojan, du har 2st gängor, uppe resp nere och där fäster man kulbultarna som är en äldre sort som man schimsar in och fettar regelbundet. Jag vet flera som byggt om kulbultsfästena för morderna leder ist. Styrarmen fästs i de 2st parallela hålen bredvid ena kulbultsfästet, jag har inga styrarmar liggandes men de borde va lätta att få tag i eller bygga ett par egna som passar till dina applikationer.

_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Lexus nx450H -24(Bruksbil)
Vw polo Tdi-13 (Bruksbil)
Citera
Skruva banåkabil
Hjulupphängningar Abarth R1?
5831 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande