Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5831 besök totalt |
Tjena allihopa!
Som en del kanske vet så håller vi på att bygga om Micke Fredrikssons gamla Abarth R1 (www.abarth-r1.se) för gatgodkänt utförande och nu har vi råkat ut för att alltför långt stillestånd. 3månader av funderingar och funderingar och knappt några framsteg på hur vi ska lösa hjulupphängningarna. Först var det tänkt att köra med mcperson runt om men det verkar tydligen vara svårt att hitta några dämpare som skulle passa till en sån lätt bil?! Alternativet nu som vi funderat på är en dubbel a-arms upphängning. Men vi har inte hittat nån spindel som skulle passa. Härom dagen så träffade jag en kompis av en slump och hans far hade ev möjlighet att fräsa nya spindlar åt oss. Är detta nånting att satsa på eller? och hur vet man vinklarna som ska vara för att bilen ska vara körduglig på bana/väg? Bilen är juh så liten så hjulspindlar från andra bilar blir väl tokiga om man skulle ta från nån annan bil? Har bläddrat en hel del i Göran Malmbergs bok och det är en massa vinklar som man måste tänka på. Någon som är en hejare på hjulspindlar och uträkningar som skulle kunna hjälpa oss att få fram en ritning på en spindel som skulle funka? Mått och sånt på bilen och maxlängd på a-armar kan jag mäta ut fort bara jag vet vad som behöver mätas. Eller bara tips på hur man skulle kunna komma vidare med hjulupphängningarna är också tacksamt välkommna. ![]() //Micke Junttila _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. ![]() |
||||
Det bästa måste vara bäst att kopiera en spindel från en annan bil......som har en bra framvagn....och scala ner den.
Axeltappslutningen bör vara 7 -8 grader. Sedan får du använda Görans bok...för att bestämma bärarmarnas längd och läge. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
På mitt bygge så använder jag styrspindlar från en A-ascona och min bil kommer nog att landa på samma viktklass ungefär.
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Jag har en kadett som jag har kikat på och där sitter styrväxeln framför spindeln. Det är nämligen lite tveksamt att vi får plats med den där. Sitter den på framsidan på A-asconan med? Jag har nämligen funderat på spindel från kadetten och bara svarva om en medbringare som drivaxeln passar i. Men då var det med styrväxeln som är lite kinkigt som sagt. _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. ![]() |
||||
Nu så har jag varit och funderat lite mer på kadettens styrspindel och det finns ingen som helst möjlighet att få in en drivaxel i den och samma på en gammal rekord som jag kikade på samtidigt.
Däremot så hittade jag en gammal Escort som har Mcperson upphängning med dämparen nerstucken i en typ av klämma. I den klämman kan man sätta fast en hylsa som en kulled skulle kunna skruvas fast i. Någon som har nån erfarenhet om detta? För/nackdelar? Eller tips på nån annan spindel som man kan montera dubbla a-armar på. Kravet är att styrväxeln måste sitta på baksidan. Som det verkar nu så blir det ett samtal till Storsunds bildemontering i morrn för att beställa spindlar fram. Äntligen verkar det finnas lite ljus runt hörnet. ![]() _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. ![]() |
||||
Just det så var det du hade ju framhjulsdrift
![]() ![]() Men jag kom på en idé, du kanske skulle ta och använda spindlarna från en hundkoja, den har ju dubbla a-armar orginal. De är små och smidiga oxå dock får man bygga en adapter för bromsoket men det finns 3st skruv att fästa med så det ska inte va ngt problem. Jag har en uppsättning liggande om du skulle va intresserad. Kan fixa bilder oxå. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Det är ju just så där som bilens upphovsman Micke har gjort på sin FasT trike. Cirkeln är sluten........... ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Pär:
Då vi ska gatregga bilen som amatörbyggt fordon så måste tillräckligt många delar vara utbytta för att inte bilen ska klassas som ombyggt bara. :Vi letade ett bra tag efter nån som kunde leverera ställbara fjäderben till abarthen så att vi bara skulle behöva byta ut nedre bärarm och dämparen men det fanns inte att få tag i till bilen. Så då tar vi och bygger en dubbel a-arms framvagn. ![]() Kristofer: Fixa gärna några bilder på hundkojans spindlar. Bromsarna kommer ändå att få byggas adaptrar till så det är inget större problem. ![]() /Micke _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. ![]() |
||||
Jupp jag såg det ikväll då jag hade i bakhuvudet att han hade gjort detta. ![]() ![]() //micke _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. ![]() |
||||
om det av någon anledning känns obehagligt att använda Fordgrejor, så kan jag ju tipsa om svenskbyggda bilar som är framhjulsdrivna. De har dessutom dubbla A-armar och styrväxeln bak. Som en sista ledtråd kan jag nämna att de är kusiner till jetjaktplan som går i dubbla ljudhastigheten.
![]() De har alltså inget med baklastare att göra. ![]() ![]() _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Kristofer:
Fixa gärna några bilder på hundkojans spindlar. Bromsarna kommer ändå att få byggas adaptrar till så det är inget större problem. /Micke Jag fixar lite bilder i helgen! _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Då vi tog våran första runda på skroten för att hitta nån spindel kollade vi faktiskt på Saabens spindlar med det var nånting som gjorde att vi inte tog dom. Kommer inte ihåg just nu vad det var men om jag kikar på dom igen så kommer jag säkert på det. ![]() Fordens spindel är iaf relativt liten och lätt vilket är ett stort + då man inte riktigt vill att halva bilens vikt ska sitta i hjulupphängningarna. ![]() //Micke _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. ![]() |
||||
![]() ![]() ![]() _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. ![]() |
||||
![]() Såhär ser en styrspindel till en koja ut, dock så har mina inte ngr fästen för skivbromsar som denna spindel har. Spindeln har (Ej på bilden) en övre och nedre kulled där det sitter tejp på bilden. Jag tar kort på mina så snart som möjligt så kan du få lite fler bilder. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Hur går det med fler bilder? Gärna om du kan ta en bild på kompletta hjulupphängningen med. ![]() Det fanns inte inne nån fordstackare på skroten där vi tar grejer ifrån. Så kojans spindlar är mkt intressanta än. ![]() //micke _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. ![]() |
||||
Jag fixar det så fort som möjligt men det har varit så bra väder så jag har varit ute och glidit mer än suttit framför datorn. Jag ska försöka fixa bilder i helgen.
_________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
Låter fint. ![]() Sommaren har kommit här uppe i norr med så det tar emot att sitta innomhus här med. ![]() _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. ![]() |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Spindlarna har lite ytrost efter att jag avfettat dem ganska så elakt, men lite stålborste eller bläster så blir de som nya. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
![]() ![]() Jag sitter och funderar lite på hjulspindlarna. Är det spindlar fram eller bak det där? Jag vill som ha det till bak då det saknas en styrarm eller hur fäster man den på spindeln om det nu är till framvagn? Dock så behöver vi spindlar till både fram och bakvagn. Men dom är som du säger mycket behändiga i storlek. ![]() //Micke _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. ![]() |
||||
Ang spindlarna:
Spindlarna sitter mont fram på kojan, du har 2st gängor, uppe resp nere och där fäster man kulbultarna som är en äldre sort som man schimsar in och fettar regelbundet. Jag vet flera som byggt om kulbultsfästena för morderna leder ist. Styrarmen fästs i de 2st parallela hålen bredvid ena kulbultsfästet, jag har inga styrarmar liggandes men de borde va lätta att få tag i eller bygga ett par egna som passar till dina applikationer. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
5831 besök totalt |