Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Understyrd 964 RS -92 (Konbana)
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8472 totalt)
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731


Trådstartare
Tjena!

Körde konbana igår, och bilen är väldigt understyrd.

Jag hade ingen däcktrycksmätare, har visst slarvat bort den under vintern.
Men jag hade även lite problem med det förra året.

Vad gör understyrningen?

För det jag vet är att jag hade för högt tryck, och att det sitter 225:or fram istället för 205 som är original.
Hade även nästan fulltank.
Kan det vara att däcken gör så mycket?

Hoppas ni kan komma med bra tips.

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Åkte med i en RS för nått år sedan i en slalombana. Han hade oxå problem med understyrning! För att minska detta så var det full tank o maximum attack som gällde .
Tack vare att 911 är så pass "baktung" så tror jag att en viss understyrning är oundvikligt.
Vi får höra vad 911folket säger.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



LeWaN skrev:


Hoppas ni kan komma med bra tips.


Enklast och mest effektivt på din bil är att justera om krängningshämmaren. RS-en är väl justerbar både bak och fram?

Ett snäpp styvare bak brukar göra susen. Ta med lite verktyg (två fasta nycklar, kommer inte ihåg storleken) och en domkraft nästa gång
så kan man ju faktiskt justera på plats och hitta en riktigt bra inställning. thumbs up

_________________
--
Citera
lewan
Hässleholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 731


Trådstartare
FredrikÅ skrev:


Enklast och mest effektivt på din bil är att justera om krängningshämmaren. RS-en är väl justerbar både bak och fram?


Där sa du något, sett att vissa hissar upp sina bilar innan dom börjar köra.
Får ta och skruva lite å sen hitta nån stor parkering här i stan.
Eller så får man åka till Malmby på Lördag.

Tackar!

_________________
//Tobias "LeWaN" Lewandovski
VW Passat Allrack GTS -16, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ahha Malmby på lör. Det hade jag missat!
Bra uppvärmning in för Mantorp thumbs up !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Körstilen påverkar det väldigt mycket, (jmf det som Magnus brukar kalla "abuse understeer").

Jag menar att man "måste" jobba mycket med gasen för att skapa lastväxel på 911 (om man vill åka fort alltså), nu har jag iofs inte kör 964RS men på min 911 3.2 var det så.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Tänkte just säga det, du måste få fram vikten genom att dutta till bromsen en mikrosekund eller släppa gasen (kan ju sluta väldigt spektakulärt dock, hehe!)
Kan du inte få någon erfaren elva/slalom/RS -92 förare att prova din bil så du får veta om du ska pilla på krängarna, ändra hjulvinklar eller justera körstilen?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Hittade lite bilder från evenemanget thumbs up ! LeWaN du var oxå med på några.
Hade du oxå kameran med dig?

http://phqd.mine.nu/ph/PCS/

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



911:or understyr nästan alltid i små konbanor. T.o.m. polarens 996C2:a jag körde på konbanan på Lunda gjorde det. Min förståelse är att det är så det ligger till...dom är inte gjorda för att köras på gocartbanor och styrningen blir "helt perfekt" så fort det börjar gå lite fortare.

En herre med 2.7 Carrera tipsade om att man kan ta bort bakre kränghämmare för att få dom att understyra mindre på välidgt tajta banor. Har ej testat.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
En herre med 2.7 Carrera tipsade om att man kan ta bort bakre kränghämmare för att få dom att understyra mindre på välidgt tajta banor. Har ej testat.

Hmm är detta verkligen korrekt????
Annars skulle jag utan att veta bättre säga tvärt om, allså ta bort den fram för att minska understyringen.
Eller har jag missat något????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2632



beepbeep skrev:

En herre med 2.7 Carrera tipsade om att man kan ta bort bakre kränghämmare för att få dom att understyra mindre på välidgt tajta banor. Har ej testat.


Det låter helt galet, dessvärre. om jag vore LeWan, skulle jag inte försöka mig på det.
Ta inte bort någon krängningshämmare, för guds skull.

_________________
--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

beepbeep skrev:
911:or understyr nästan alltid i små konbanor. T.o.m. polarens 996C2:a jag körde på konbanan på Lunda gjorde det. Min förståelse är att det är så det ligger till...dom är inte gjorda för att köras på gocartbanor och styrningen blir "helt perfekt" så fort det börjar gå lite fortare.

En herre med 2.7 Carrera tipsade om att man kan ta bort bakre kränghämmare för att få dom att understyra mindre på välidgt tajta banor. Har ej testat.


Tvärtom bör det väl vara Dvs släpp efter på främre. Väldigt vanligt bland de som kör AutOX i USA (med alla möjliga sorters bilar då) att haka av främre hämmaren inför slalomrejsen.


Men grundproblemet med elvan är den låga vikten fram. Så det gäller att få fram lite extra vikt som jag skrev ovan. Men kolla om den är vettigt inställd eller inte mha av någon erfaren innan du börjar skruva!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag och Mäkinen stod och kikade när LeWaN körde...
Vi är ju absolut inte experter på 11'or, men nog tyckte jag att problemet såg ut som att det kunde bero på en kombination av en i grunden (i alla fall i låg fart innan man får någon krängning/viktförflyttning att tala om) styv & understyrd bil, körteknik (abuse understeer) och kanske lite för mycket luft i framdäcken. Jag tyckte nog att det lät lite knorrigt om däcken.
Jag inbillar mig att man måste lura bilen så att man får lite viktförskjutning framåt/åt sidan. Jag brukar göra det genom att liksom vingla till en aning för mycket i porten innan så bilen liksom sätter sig på returen (Små rörelser! Svårt att förklara). Men jag vet ju inte om det funkar på en 11'a förståss...
I vändningen där vi stod tror jag understyrningen förstärktes en aning av att det lutade en liten smula (off-camber) när man kommit runt halva vändningen. Skulle varit intressant att testat om vändning åt andra hållet givit mindre understyrning.



Vi kan naturligtvis utvärdera saken närmare om vi får låna bilen och ett lämpligt flygfält över en helg...

_________________

Rice and shine
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Tänkte just säga det, du måste få fram vikten genom att dutta till bromsen en mikrosekund eller släppa gasen (kan ju sluta väldigt spektakulärt dock, hehe!)


Jag använder gasen, är för trögfotad för att hinna skifta mellan broms och gas. Tycker det funkar bra, när det är en flera konor på en linje kan man ofta få in en rytm som påminner mkt om att åka slalom på skidor, bilen liksom "stampar ifrån" i andra halvan runt en kon . Att man gör en 180° då och då gör ju inget, för i PCS slalom så har man 3 chanser att sätta 2 tider.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Pär Hylander skrev:
Magnus Thomé skrev:
Tänkte just säga det, du måste få fram vikten genom att dutta till bromsen en mikrosekund eller släppa gasen (kan ju sluta väldigt spektakulärt dock, hehe!)


Jag använder gasen, är för trögfotad för att hinna skifta mellan broms och gas. Tycker det funkar bra, när det är en flera konor på en linje kan man ofta få in en rytm som påminner mkt om att åka slalom på skidor, bilen liksom "stampar ifrån" i andra halvan runt en kon . Att man gör en 180° då och då gör ju inget, för i PCS slalom så har man 3 chanser att sätta 2 tider.


Men.... du kär väl med motorn fram väl? Inte så svårt att använda gassläppstekniken då jmfrt med en elva

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



LeWaN:

Sänk trycket i framdäcken, minimera vikten så gott det går, minska på krängaren fram och öka den bakre. Det är inga problem att få till en sättning som gör bilen balanserad med standard RS-prylar.

I övrigt, kör så mjukt det går utan att stöka till bilen genom duttar, uppsläpp, småsladdar osv. Om bilen inte vill följa med runt, ändra bilen eller körstilen, men sänk inte bilens max-gräns genom att lära dig "klant-köra". Går inte bilen ändra på, byt bil. Som tur är går en RS lätt att ändra på till skillnad från diverse oplar, Fordar och annat junk som är till för att frakta folk till och från sommarstugor.

Gamla 911:or (till -94) som inte är tok-understyrda (dvs. inte original) är extremt känsliga för gasuppsläpp, så ska man korrigera kurs med gasen ska man vara försiktig och ha tränat mycket innan på öppna ytor.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Jonas Jarlmark skrev:
Som tur är går en RS lätt att ändra på till skillnad från diverse oplar, Fordar och annat junk som är till för att frakta folk till och från sommarstugor.









thumbs up ord och inga visor!

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jonas Jarlmark skrev:
....I övrigt, kör så mjukt det går utan att stöka till bilen genom duttar, uppsläpp, småsladdar osv. Om bilen inte vill följa med runt, ändra bilen eller körstilen, men sänk inte bilens max-gräns genom att lära dig "klant-köra". ...

Asch då... jag "klant-kör" mycket men jag har skoj

_________________
Magnus Thomé
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



och till sist är det ju det vi är här för.

Men man behöver ju inte göra fel för att ha kul, men man kan ha kul medans man gör fel.

Sen är det ju som vanligt, vissa (tex. jag) anser en sak vara "fel" trots att den är 99% rätt. Men om en varvtid är 1% längre så går det långsammare...

/ Jonas Jarlmark
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Jonas Jarlmark skrev:
och till sist är det ju det vi är här för.

Men man behöver ju inte göra fel för att ha kul, men man kan ha kul medans man gör fel.

Sen är det ju som vanligt, vissa (tex. jag) anser en sak vara "fel" trots att den är 99% rätt. Men om en varvtid är 1% längre så går det långsammare...

/ Jonas Jarlmark


Jag tror iof att beroende på bil så kan det lite aggressiva körsättet jag har vara snabbare i vissa typer av konbana men en begränsning på bana. För jag får runt åbäket riktigt snabbt i konbanor men är bara "ganska bra" på bana.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
....I övrigt, kör så mjukt det går utan att stöka till bilen genom duttar, uppsläpp, småsladdar osv. Om bilen inte vill följa med runt, ändra bilen eller körstilen, men sänk inte bilens max-gräns genom att lära dig "klant-köra". ...

Asch då... jag "klant-kör" mycket men jag har skoj

Då är vi två
Visserligen är inte konkurrensen lika stenhård i PCS slalomcup syd som i STCC, men man kan komma rätt långt där med "klantkörning"

944:an däremot kör jag nog "bättre" enligt Jonas definition.

_________________
Pär Hylander
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Understyrd 964 RS -92 (Konbana)
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8472 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande