Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mappa Motronic 3.3?
1530 besök totalt
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Mappa Motronic 3.3?

Nån i sverige som är kunnig på mappa Motronic 3.3 styrbox?

Här sen Jan 2004

Vad för styrbox? (och från vilken bil?)
Motronic 3.3 säger mig inget ...

Har mappat motronic 3.3.1 (bmw e36 325i med turbo) och ska gå på en box motronic 3.3 nu (bmw 540i).

Nu är det nog långa avstånd mellan oss men skulle eventuellt kunna skicka egengjorda definitioner till tunerpro om du vill mappa själv

Västkusten
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Sitter i en Alpina B8 E36 1996.

Man programmerar om chipet på dessa kan tänkas?

Har mappat RX-8 via obd2 och piggyback så viss erfarenhet finns, dock inte BMW kolvmotor specifikt.

Tunerpro? Kostar pengar?

EDIT: Läst på lite om tunerpro, känner igen vissa saker ifrån wankelvärlden - Sådana här opensource / freeware lämnar oftast en dålig eftersmak - Är detta verkligen fullt ut användbart? speciellt på gamla bilar som inte går att mappa via obd2? att plocka ur chippet för att gissa en mapp och sen i, logga, ur med chippet mappa om och repitera så länge du orkar.

Sorry om jag låter bitter men vis av erfarenhet från wankelvärlden... (Har lärt mig mappa i ett flertal RX-8a system men det tog 1-2 år av min tid och inget fungerade fullt ut)

Här sen Jan 2004

Ist för att stoppa i och ur chippet så ersätter du det med en chip-simulerare t.ex Ostrich 2.0 ( https://www.moates.net/ostrich-20-the-new-breed-p-169.html?cPath=95 )
Fixar du då definitioner till Alpinan till Tunerpro så kan du då livemappa
När man sedan är nöjd så bränner man ett chip av bin-filen. Går även låta simuleraren sitta kvar helatiden men har stött på lite problem efter ett tag att batteriet i den inte orkar hålla hur länge som helst.

Jo dedär med loggning är lite av ett problem. Jag själv loggar allt "på sidan av" mha bredbandslambda-enhet med ingångar för loggning. (Innovate LM-1)
Vet att folk fått Tunerpro och Innovates LC-1 att prata med varandra för att logga ännubättre men känns inte motiverat att lägga ner tid på det när det funkar hyfsat som det är nu.

Har mappat och chippat ett flertal bilar på detta sätt bland annat båda mina egna bilar är livemappade. Så erfarenhet finns om du behöver hjälp

Ett annat alternativ kan vara http://shop.fekzen.se/product.php?id_product=168 ?

Västkusten
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Ok så denna box kopplas i bilen så du kan mappa direkt till box?

Livetuning kör du på gata då? hehe ser ett problem med Alpinan här... var jobbigt redan på RX-8an att köra svep på högre växlar, i Alpinan innebär det ca 220 på fyran, 250 på femman RX-8an mappade jag på natttid på E6an ca 60 custom mappar tog sin tid.

Vad kostar det mellan tumme och pekfinger att sätta upp utrustning för detta? var ju ett litet el labb på bilderna på tunerpro sidan, bredbandslambda lär vara ett måste och klarar gamla BMW Maffar av att leverera justa kurvor?

Funkar tunerpro bra? mkt buggar?

Fekzen varianten kändes kanske inte så fel?!?! slippa bygga upp ett microprocessor lab hemma

Här sen Jan 2004

Jepp mappas direkt till box.

Jo är gata ... man kan ha hittat varvstoppen på 5:an då man loggat

Jadu det jag lagt ut på min anläggning är nästan bara vad Ostrich 2.0 samt Innovate LM1 kostar. Vet inte vad det kostar i dagens läge?
Har även en chipbrännare och chipraderare för att göra de färdigmappade chippen.

Har ännu inte hittat några direkta buggar i Turnerpro, är mestadels "buggar" som man skapat själv.

Jadu BMW MAF:en på e36:an jag mappade (m50b25 med turbo) klarade iaf leverera runt 400hk som trycksatt och fanns nog lite mer att ta ur. Ska tydligen vara ännu större på m60b40.

Jo kom på Fekzen sen, vet att han även har trimchip till B8 Alpina så kanske är enklast så?
bara fixa bredbandslambda

Västkusten
Här sen Okt 2007

Trådstartare
Så det har han? Då vet jag vart jag ska gå. Undrar om han är så generös att man får fingra på hans mappar eller om de är låsta som alla andra gör?

Btw tack för tipsen! Grymt bra.

Bridgemill
Här sen Apr 2009

Re:

Fastlane skrev:
Så det har han? Då vet jag vart jag ska gå. Undrar om han är så generös att man får fingra på hans mappar eller om de är låsta som alla andra gör?

Btw tack för tipsen! Grymt bra.

andreas gör mappen precis så som du vill ha den, bara o meddela dina önskemål

Mappa Motronic 3.3?
1530 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande