Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Frågor inför första ringenbesöket.
1, 2   >>
13241 besök totalt
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare

Hej alla!
Tanken är att åka till Nürburgring i sommar.
Jag har sökt och läst en del på forumet (10 första sidorna är igenomskummade på denna forumdel bl.a.) men har några saker jag vill kolla av med er. Kan ha missat eller glömt något.
Och istället för att bumpa ett gäng gamla trådar startar jag en ny, hoppas det är okej.

Målet är att köra dit, tar en hyrbil först och sedan köra med egen bil och sedan köra hem.

Fordonsvanor:
Aldrig kört mer än 40 mil bil på en dag, däremot har jag tourat och gjort en bit över 50 på motorcykel.
Kört en gång på Sala race park, tre konbaneträffar och en gång på mantorp i bil, däremot desto mer vana av bana med motorcykel.
Ser mig själv som väldigt grön vad gäller snabb/avancerad bilkörning men av MC-åkandet att dömma kan jag hålla rimliga marginaler och köra ganska säkert.

1. Vilka papper/dokument/handlingar får man inte glömma?
Det jag tänkt ta med är: Regbevis, körkort, försäkringskort, grönt kort, trafikskaderapport (blåa och gula pappret)
Har jag missat något?
Är något överflödigt?

2. Bilarna

Hyrbilen
Tänkte hyra en Suzuki swift från rent4ring eller rsrnurburg
Får en känsla av att det kan vara en kul bil att köra, och min ålder (23) gör att jag inte kan välja så mycket roligare saker

Min bil (Subaru Impreza WRX STi)
Bromsvästkan byttes för 1½ månad sedan (motul RBF600)
Nya belägg och skivor fram (godspeedbrakes kevlarbelägg, påstås vara steget över standard)
Motorolja för uppskattningsvis 200 mil sedan (kan ge exakt siffra senare)

Kommer antagligen köras dit på goodyear eagle F1 asym 2 som sett bättre dagar. Mönstret är inte slut men ytterkanten börjar vara sliten. Funkar det eller bör jag byta innan?
Däcken som kommer efter har antagligen lite sämre våtegenskaper (risk för regn verkar alltid finnas i regionen, eifelwetter ist eifelwetter har jag fått höra) men bättre torr. Dessa däck kanske håller mig lite mer med fötterna på jorden?
Hur ska jag tänka vad gäller däcktryck med gatdäck på ringen?
225/35-18 om det påverkar, har fått rekommendation på 3,0 för gatkörning.

3. Tid
Har ännu inte spikat datum, funderar på att försöka styras av prognos. Även om den är opålitlig så kanske den är bättre än att chansa. Eller?
Siktar på att försöka köra på vardagar.
Klarar man sig utan att boka i förtid? Både vad gäller hyrbil och boende.

4. Resan
Ner till malmö på dag 1, malmö-travemünde under natten och travemünde-adenau andra dagen.
Är det rimligt eller är jag optimistisk vad gäller trafikrytm i tyskland?
Eventuellt blir det Göteborg-kiel om jag prickar in en billig dag (skiljer 2000 kr mellan vissa dagar)

5. Sevärdheter/utflykter etc.
Eftersom TF håller sig till kvällarna på vardagar undrar jag vad man kan göra på dagarna.
Såg i en tråd med några år på nacken att man kunde hyra cyklar ganska billigt och cykla runt ringen. Går det fortfarande?
Annat kul att göra?
Jag kommer försöka dra med mig någon på resan, eventuellt flickvännen eller en bilintresserad kusin. Förslag får gärna vara anpassade.
Förslag längs vägen är också välkommet, inte så ofta jag är i Tyskland så att säga (första gången där jag styr själv)

6. Övrigt
Har fått rekommendation att äta köttbit på varm sten, har testat det i Sverige en gång och det var gott, men har ändå sett att det kallas nybörjarmisstag, varför?
Att man inte ska peppra på stenen har jag förstått, men det lät som att hela konceptet var nybörjarmisstag.

Är det värt att skaffa ett kontantkort för samtal och surf där nere?
Mitt abonnemang i tyskland kostar 2,11kr/min utgående och 0,55kr/min för att ta emot
0,66kr/sms att skicka
Står så här om datamängd
"39 kr/20 MB (under en dag)
eller 199 kr/vecka, 140 MB"
Eller klarar man sig med wifi på boende och hålla telefonerande till minimum i övrigt (kan ju vara skönt en semester?)

Klarar man sig utan miljöplakett? Eller risken stor att åka dit?

Alla tips och åsikter om min resa är välkomna!
Hjälp en gröngöling!

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

skit i köttbiten på Sten, överskattat till det priset och bara massa köt os

jag brukar stanna en vecka, jag köper et momem med surf för en vecka, förvisso bara 500 mb men mer data är inte dyrt, finns att köpa på Euronics i Adenau, alltså detta har jag enbart till surt på min PC
ringa gör jag utan 4G och håller nere det totalt.

Miljöplakett går det at äta?

1. grönt kot är skitbra att ha med

2. swift blir skitbra, gällande däck så skall dom såklart vara i braskick men det går inte så mkt däck på den banan

3. så länge det inte är något större event behöver du INTE boka, sikta in dig på vardagskvällar så är det i regle lugnare, det betyder dock inte att det är helt stilla för det inte alls.

4. Dina tankar är rimliga Finnlines är galet builliga, pyntade 70 euro för en enkel resa

5. med flickvän säger jag Moseldalen med en övernattning, god mat och ett par glas vin, är ni sportiga hyr var en cykel och cklar runt delar eller hela banan, lite småtufft men man behöver inte vara triatlet.

6. Som sagt överskattat ställe Pistenklause men ett besök bör man göra där tycker jag då det är en speciell gej. Dom som känner mig vet att jag brinner för Lindenhof, enklare, god mat, murrigare men med ett HJÄRTA oh dessutom har dom Bitburger

Hojta till om du vill veta något, här eller i PM vilket som funkar.

Och en sak till, ta det lugnt på banan vi är inga proffs någon av oss, förösk inte visa dig själv eller flickvännen hur duktig du är utan ta det lugnt i början. Det är en komplex bana med många idioter som kör runt där.

En sista sak, grattis och beklagar på samma gång, resan kommer säkerligen att bli helt UUUUUUUUUUUNDERBAR men å andra siär det som Herion, efter första gången är man fast

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Lindenhof, finns det något som är riktigt bra att äta där? Besvikelse är väl iof det som närmast beskriver det normala tyska köket

Ang cykling så ligger det en cykelfirma i Adenau längs stora genomfartsvägen (brevid Lidl), där kan man hyra bra MTBs till bra priser. Men ett varv runt kan vara ganska tufft och ta lång tid, förbered er på det. Men det är ett fantastiskt sätt att uppleva ringen på. Man får en känsla av banan som man aldrig kommer få i bilen.

Cochem är fint och ligger i moseldalen, värrt ett besök om ni har tid.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Cédric skrev:
Lindenhof, finns det något som är riktigt bra att äta där? Besvikelse är väl iof det som närmast beskriver det normala tyska köket

Som sagt Det tyska köket är väl inget under av kulinariska underverk men en Rinderrouladen, grillhaxe eller en Tomatsoppa på Lindehof är jävligt gott, deras Beilagen salaten är grymma dessutom.

Själv är jag en riktgi sucker för deras Schnitzel.

Vill man ha stabil vettig mat och kall öl och Tysk hemmakänsla säger jag Lindenhof 200 %
Vill man ha finmat ( som inte alltid är SÅ fin), snofsiga viner och vita dukar passar Pistenklause bättre

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007

Klart Grabben ska gå på Pistenklause thumbs up (och så kommer maten samma vecka som man beställer den, Lindenhof tja den kommer någon gång) Men undvik kanske Pisten när det är som fullast

För bra mat prova La Lanterna I Mullbachen eller Pfeffermuhle men den är en bit bort.

Är man bara där någon dag kan det vara bäst att boka bil, specielt om man vill ha en swift. Det är de som går åt först. Ta med Gröna Kortet och tro inte försäkringbolaget att det inte behövs i tyskland.

Och ta det lugnt....

BMW Z3M
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Tyska köket är ju jättebra. Man vet alltid vad man för, för de ha samma överallt
Fast jag gillar det. Goda Snitzlar, Sweinmedallions och kalvstek. Nu är pfifferling-säsongen (kantarell) i full gång med mycket specialer på det temat. Att ta en soppa som förrätt är givet. Dock är det, precis som överallt annars, stor skillnad på hur bra de olika restaurangerna är. Im Wurstkessel i Kreuzberg är min favorit. Enkel, god och bra mat. Deras sallad (i Tyskland ingår sallad alltid i vissa rätter) har fantastisk god dressing.

Det senaste verkar vara att hyra elcykel. Det står lite överallt att man kan hyra E-bike. Inte så dumt kanske, det är ju backigt i Eifelbergen.
Tyskarna gillar ju att vandra och åker gärna till Eifel för att göra det.

Sevärdigheter finns ju i en annan tråd så det är ju kanske inget att tjata om igen.

Glöm inte att det finns andra byar än just Nürburg som man kan bo i. Adenau är ju välkänt men det finns många fler i området. Missa för övrigt inte att köra natursköna Ahrdalen ner via Altenahr till Ahrweiler. I Altenahr finns för övrigt ganska mycket att välja på när det gäller boende och bra restauranger. Populärt bland många ringenbesökare. Gillar du att dansa gammeldans med tyska och holländska pensionärer så finns dessutom Hotel Lang där med sin "Kristallspiegelsaal". En kollega har faktiskt bott och dansat där. Han berättelse är både skrämmande och fängslande på samma gång

Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Näe det finns bara en by att härja runt i

NÜRBURG

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Tackar för svar! thumbs up

Har lite mer att gå på nu och känns inte som jag är helt ute o cyklar.

Apropå cykel, finns det något lämpligt ställe att stanna och äta under varvet på ringen om man cyklar?
Om man nu utgår från t.ex. Adenau

Citera
bknu
Norrland
Här sen Jul 2014

Re:

Erik Nilsson skrev:

Apropå cykel, finns det något lämpligt ställe att stanna och äta under varvet på ringen om man cyklar?

Nürburg eller matsäck gäller. Närmar det sig tävling finns imbissvagnar i Brünnchen och Pflantzgarten.

I övrigt så finns hur mycket som helst att göra runt ringen. Turisttipsen skulle kunna fylla en hel bok, och den ska jag skriva en vacker dag.

Men maten är viktig. Jag håller med om att Lindenhof inte är någon kulinarisk höjdare men det finns värre.
Det finns minst ett hak i varje liten by men kvaliteten är högst varierande. Söker du genuin mat lagad av lokala råvaror har utbudet blivit sämre. De nya ägarna har förstört Zum wilden schwein men i utkanten av Adenau finns fortfarande Zur gemütlichen ecke.

Förresten, har du en dag över tycker jag du ska köra småvägarna till Spa. Den gamla banan går fortfarande att köra nästan hela sträckningen. Du kan stanna på fritterian i Masta och kolla in museerna i stan. På vägen tillbaka kan du stanna vid Volvokyrkogården och byta några ord med den gamla handlaren.
.Tillbaka i Nürburg kl 17.15 är det bara att rulla ut.

Ringfahrer seit 2001
Rejsasmygare sedan 2003
Rejsamedlem sedan 2014
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

bknu skrev:
Erik Nilsson skrev:

Nürburg eller matsäck gäller. Närmar det sig tävling finns imbissvagnar i Brünnchen och Pflantzgarten.

I övrigt så finns hur mycket som helst att göra runt ringen. Turisttipsen skulle kunna fylla en hel bok, och den ska jag skriva en vacker dag.

Men maten är viktig. Jag håller med om att Lindenhof inte är någon kulinarisk höjdare men det finns värre.
Det finns minst ett hak i varje liten by men kvaliteten är högst varierande. Söker du genuin mat lagad av lokala råvaror har utbudet blivit sämre. De nya ägarna har förstört Zum wilden schwein men i utkanten av Adenau finns fortfarande Zur gemütlichen ecke.

Förresten, har du en dag över tycker jag du ska köra småvägarna till Spa. Den gamla banan går fortfarande att köra nästan hela sträckningen. Du kan stanna på fritterian i Masta och kolla in museerna i stan. På vägen tillbaka kan du stanna vid Volvokyrkogården och byta några ord med den gamla handlaren.
.Tillbaka i Nürburg kl 17.15 är det bara att rulla ut.

Okej!
Finns ett lidl i Adenau och jag har nu bokat lägenhet så man kan tillaga lite själv vid behov också
Resan blir av nästa vecka, ser fram emot det

Hur hittar man till spa via småvägarna?
Någon rutt på lager?

Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003

Tänk på att mataffärerna håller stängt på söndagar. Ifall man ska ska fixa frukost eller matsäck.

Jag åker också ner nästa vecka. På torsdag närmare bestämt

thumbs up

Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

Peppe Fröjd skrev:
Tänk på att mataffärerna håller stängt på söndagar. Ifall man ska ska fixa frukost eller matsäck.

Jag åker också ner nästa vecka. På torsdag närmare bestämt

thumbs up

Jag kommer ner på tisdagen och sticker hem på lördagen (antagligen) så det är nog inget bekymmer

Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Laga mat själv låter jobbigt, det är väl inte därför man åker på semester?

Det finns gott om restauranger av olika slag, allt från gatukök till bra krogar. Både Pistenklause och Lindenhof serverar bra mat och i Adenau finns det ett ännu större utbud.

Men det är ett bra tips att bunkra upp lite dricka, snacks och annat (frukost om man bor i lägenhet!). Skulle det krisa så ha väl bensinmackarna (i alla fall E/D-macken vid Döttinger Höje) öppet söndag och har lite ätbara saker. Och öl. En bensinmack utan öl är ingen bensinmack i Tyskland.

Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

Maxx skrev:

Det finns gott om restauranger av olika slag, allt från gatukök till bra krogar. Både Pistenklause och Lindenhof serverar bra mat och i Adenau finns det ett ännu större utbud.

Men det är bra tips att bunkra upp lite dricka, snacks och annat (frukost om man bor i lägenhet!). Skulle det krisa så ha väl bensinmackarna (i alla fall E/D-macken vid Döttinger Höje) öppet söndag och har lite ätbara saker. Och öl. En bensinmack utan öl är ingen bensinmack i Tyskland.

Hehe
Både jag och tjejen är av det sparsammare slaget, dessutom har jag inget emot matlagning. Sedan har jag svårt för fet mat vilket det ofta blir om man ska äta ute för en billig peng.
Givetvis ska restaurangutbudet utforskas men som det är nu har jag ju ett alternativ att falla tillbaka på

Tackar för matnyttig info.

Just nu lurar det åt malmö travemünde, eller finns det något tidseffektivare/billigare alternativ?
Har avhandlats några gånger men dom priserna tenderar att inte gälla längre (t.ex. går GBG-kiel på drygt 3 tusen aktuell dag)

Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005

Ähh maten är sekundärt när man är där

Golf sportscombi
Vw Arteon sb
RS4 4.2 raggarbil...såld
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Du får väl jämföra pris på din avgång med Trelleborg-Travemünde. Resvägen är ju tämligen lika. Göteborg-Kiel känns orimligt dyrt tycker jag.
Vi brukar alltid köra ner via Danmark men när vi åkte på 24-timmars i Midsommar tog vi Trelleborg-Travemünde (nattfärjan) och det gick väldigt smidigt. Ja, dvs förutom när vi skulle av färjan. Den tyska ordningen rådde inte i färjeläget och vi fick god underhållning när alla lastbilar och personbilar trängdes vid utfarten framför en trafikvakt som ignorerades av alla.

Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Tyska ordningen är en myt, det kommer du notera om du åker dit en stökig helg

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

jag bokade finnlines från Malmö, 70 euro för bil o mig enkel resa.

gällande maten så är jag inne på sjösgärd ide men där är vi olika, REVE markt i adenau är en fantastisk mataffär som håller riktigt hög kvalitet på allt och inte är det dyrt iheller!

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Anders_J
Älvsjö
Här sen Okt 2012

En liten undran, varför hyra bil när du ändå ska köra med din egen bil ? Jag skulle hoppa hyrbilen och lagt stålarna på mat istället Finns några hyfsade matställen i Adenau, i Nurburg vetefan, dock ska man gå till en Pisten en gång, sen räcker det.

Köping
Här sen Jun 2014

Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
jag bokade finnlines från Malmö, 70 euro för bil o mig enkel resa.

gällande maten så är jag inne på sjösgärd ide men där är vi olika, REVE markt i adenau är en fantastisk mataffär som håller riktigt hög kvalitet på allt och inte är det dyrt iheller!

Bokade finnlines nattfärja (praktiskt att sova bord transporttid), 2pers+bil blev 255EUR för nattfärjan
Trelleborg var 400 spänn dyrare (fanns ett erbjudande som var billigare men dom biljetterna var slut på aktuellt datum)

Anders_J skrev:
En liten undran, varför hyra bil när du ändå ska köra med din egen bil ? Jag skulle hoppa hyrbilen och lagt stålarna på mat istället Finns några hyfsade matställen i Adenau, i Nurburg vetefan, dock ska man gå till en Pisten en gång, sen räcker det.

Vore ju kul att testa en preppad bil, dessutom kanske det är bra för hornen i pannan att ha 200 hästar mindre än vanligt

Citera
maxx
Eskilstuna
Här sen Apr 2004

Re:

Erik Nilsson skrev:
Maxx skrev:

Men det är bra tips att bunkra upp lite dricka, snacks och annat (frukost om man bor i lägenhet!). Skulle det krisa så ha väl bensinmackarna (i alla fall E/D-macken vid Döttinger Höje) öppet söndag och har lite ätbara saker. Och öl. En bensinmack utan öl är ingen bensinmack i Tyskland.

Hehe
Både jag och tjejen är av det sparsammare slaget, dessutom har jag inget emot matlagning. Sedan har jag svårt för fet mat vilket det ofta blir om man ska äta ute för en billig peng.
Givetvis ska restaurangutbudet utforskas men som det är nu har jag ju ett alternativ att falla tillbaka på

Tackar för matnyttig info.

Just nu lurar det åt malmö travemünde, eller finns det något tidseffektivare/billigare alternativ?
Har avhandlats några gånger men dom priserna tenderar att inte gälla längre (t.ex. går GBG-kiel på drygt 3 tusen aktuell dag)

Jag är lite skadad så naturligtvis har jag suttit och räknat ut billigaste resvägen sett till totalkostnad, dvs färje-/brokostnader plus körsträcka.

Billigast (med stor marginal) blir en dagtur med färjan Malmö-Travemünde tack vare de färre körda milen. Näst billigast blir att åka Helsingborg-Helsingör och Rödby-Puttgarden eller dagtid Trelleborg-Travemünde. Om man vill åka över natten så kostar det ungefär lika mycket att ta Öresundsbron + Rödby-Puttgarden som att ta färjan Malmö-Travemünde (med en billig hytt).

Har man bråttom så torde väl Öresundsbron och Rödby-Puttgarden vara bästa alternativet? I alla fall om man vill köra ner på natten. Alternativt Öresundsbron och Stora Bältbron om man vill undvika dålig timing, eventuella köer eller annat strul vid färjorna.

Johan Sjöström skrev:

Johan är en klok man så honom ska man lyssna på. Handla på Rewe i Adenau, det är en riktigt bra och trevlig matbutik. En sak som kan vara värd att nämna är att alla drycker som vatten, läsk, öl, vin, sprit säljs i en separat butik, Rewe Getränkemarkt, på andra sidan parkeringen. Kan vara en aning förvirrande ...

Lidl ligger tvärs över vägen och bakom Rewe finns det även ett Aldi.

Nürburgring
1, 2   >>
13241 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande