Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
krängningshämnarens vara och icke vara
6637 besök totalt
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Funderade lite efter att ha surfat diverse forum nu när jag saknar krängare bak för tillfället. En del säger att det funkar bra men bilen blir lite 'tail happy' utan , vilket för mig känns som min Evo skulle må bra av. Alternativet är en riktigt arg krängare antar jag ?

Nu kanske det är fel forumdel, men det är mest jag som är nybörjare på bilchassin

Förutsätter att det är olika mellan typ alla bilar, chassifrågor blir lätt en 'hur långt är ett snöre' frågor.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Är bilen FWD, RWD eller AWD? Finns en bra lathund här på rejsa https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Är bilen FWD, RWD eller AWD? Finns en bra lathund här på rejsa https://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp


Evo's är generellt 4wd Ska kolla setuptabellen, den hade jag helt missat

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



GluffiS skrev:
Anders Karlsson skrev:
Är bilen FWD, RWD eller AWD?...


Evo's är generellt 4wd ...


Inte i Alfa-land.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



ice skrev:
GluffiS skrev:
Anders Karlsson skrev:
Är bilen FWD, RWD eller AWD?...


Evo's är generellt 4wd ...


Inte i Alfa-land.


Inte i Opel-land heller...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
ice skrev:
GluffiS skrev:
Anders Karlsson skrev:
Är bilen FWD, RWD eller AWD?...


Evo's är generellt 4wd ...


Inte i Alfa-land.


Inte i Opel-land heller...


Det är förvisso sant Men jag har varken nån Alfa eller Opel

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



fel

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



GluffiS skrev:
En del säger att det funkar bra men bilen blir lite 'tail happy' utan , vilket för mig känns som min Evo skulle må bra av.

Avsaknad av bakre krängningshämnare gör din bil mer understyrd ('tail unhappy').

Väldigt förenklat gäller för både fjädrar och krängare:
- Hårt fram/mjukt bak=understyrt
- Mjukt fram/hårt bak=överstyrt.

Berätta gärna lite mer om bilen.
- Vad är det för chassi (standard/sänkfjädrar/coilovers)?
- Om det inte är standardchassi, vet du hur hårda fjädrar fram/bak?

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Fredrik Nyström skrev:
GluffiS skrev:
En del säger att det funkar bra men bilen blir lite 'tail happy' utan , vilket för mig känns som min Evo skulle må bra av.

Avsaknad av bakre krängningshämnare gör din bil mer understyrd ('tail unhappy').

Väldigt förenklat gäller för både fjädrar och krängare:
- Hårt fram/mjukt bak=understyrt
- Mjukt fram/hårt bak=överstyrt.

Berätta gärna lite mer om bilen.
- Vad är det för chassi (standard/sänkfjädrar/coilovers)?
- Om det inte är standardchassi, vet du hur hårda fjädrar fram/bak?


Jo det är väl min uppfattning att den blir understyrd utan krängare bak. Mest fundersam eftersom ett gäng jänkare , med diverse bilar , körde utan med gott resultat.

Det kommer, om dagens skruvande går bra, monteras Öhlins R&T på den med okända fjädrar, måste ta o maila killen jag köpte av o fråga om han vet
Krängare kommer monteras en 24mm H&R verkar det som just nu.

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
Bara för att fyllla på hur det gick sedan då

Krängaren visade sig vara 27mm, för det var tydligen det enda som H&R gjorde till Evo8
Chassit känns bra och bilen beter sig som jag vill än så länge, det är nog mest jag som inte är van att det kanar fram när man svänger. Det gjorde det ytterst ställan på MC

2 vändor på Gelleråsen har avverkats samt lite konbana på det lokala flygfältet. Fick veta att bilen precis lyfter inre bakhjul i kurvorna, kollegan var inte säker på om det var nära eller om det faktiskt lyfte. Så krängaren bak gör nog susen

Mer annat som behöver fixas i chassi sättningen

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512


Trådstartare
För att spinna vidare på det här med krängare. Har läst lite av Mark Ortiz artiklar, men tror jag behöver repetera det ett par gånger tills jag faktiskt förstår på ritkigt

Nu under 'vintermekande' så funderar jag slå till på o byta krängare fram när lådan ändå är ur. Försöker reda ut om det faktiskt är ide att göra det eller inte. Om jag försått allt rätt så kommer den bli mer understyrd om jag styvar upp den fram. Men om jag har en relativt grov, 27mm, krängare bak och byter orginal fram mot en 26mm så borde bilen bli ganska neutral i uppträdandet ?

Målet är såklart att ha så mycket däck i marken som möjligt i kurvorna

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
krängningshämnarens vara och icke vara
6637 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande