| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulspindlar
|
1408 besök totalt |
|
Hjulspindlar
Retar mig på mina hjulspindlar (chevrolet monza, dubbla a-armar) som är konstruerade för att för att citera "fuling": bilen skall bli "tryckt understyrd". Problemet är att bileländet får positiv camber på ytterhjulen vid kurvtagning. Ett råd har varit att öka caster och jag har börjat förbereda för det genom att lägga igen hålen för spindellederna (två jag har i reserv) för att ta upp nya då framvagnsinställningsmöjligheterna inte räcker till. Med det känns lite halvdant.... Så jag har två frågor: 1: Hur sitter normalt hjulspindelaxeln fast i spindeln (vanlig gjuten i nått gjutstål och axel i nått axelmaterial) ? 2: Jag har sett att det finns dem som gjort egna hjulspindlar. Är det något problem i sig med uppskattade belastningar, vettigt material i spindel och axel som t.ex therealpinto kan rek. att göra egna ? Edit: bilen är tänkt att reggas som ombyggt fordon om jag bygger nya spindlar och jag är medveten om at jag måste ändra bärarmarna i så fall. (Bakaxel, motor o halva bromssystemet är redan ändrat) _________________ Mats Andersen |
|
De spindlar jag kommit i kontakt med har varit i ett stycke, alltså ingen separat axel. De jag känner till med lös axel har haft axeln instucken i ett koniskt hål i spindeln och en mutter på baksidan. Har du möjligen en bild på spindeln du har? Jag tycker det verkar märkligt att spindeln är boven i dramat när det oftast är relativt enkelt att flytta bärarmarnas infästning för att få bättre camberkompensation.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
|
Det är alltid lurigt att dimensionera spindlar, ska det garanterat hålla för en ganska tung bil blir det rätt tungt. Därför rekommenderar jag i första hand att leta spindlar från en annan bil som man tycker funkar bättre.
Vill man bygga själv kan jag tycka att moderna lagerkasetter som skruvas med 4 skruvar i spindeln är rätt smidiga. Då vet man att infästningen är dimensionerad för att funka. En gammal jänkespindel kan vara gjord för knasig caster, tokig KPI och stor styrradie så visst kan det vara idé att byta ut den. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Camber kompensationen som kommer av ökad caster
är inte så stor om vi nu håller oss inom hur mycket man vrider framhjulen vid kurvtaging. Tumme pekfinger med en ok geomtri på A-armarna så kan man få ca ca ca ca 0,5grader per 1grad kräning. Sen kan man ha vanskapt geometri som ger negativ kompenstaion. Brukare vara så om övre och undre bärarmarna lutar ihopp utåt. hauge: Bäst är om du mäter upp framvagnen så slipper vi gissa.
_________________ Johan Sjölinder |
![]() |
Skruva banåkabil
Hjulspindlar
|
1408 besök totalt |