Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Konkurrenskraftig i modifierat? eller börja med standard?
1, 2   >>
10886 besök totalt
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010

Trådstartare

Överväger att utöka bilparken och prova på riktig racing med bmw cup i modifierat till 2015, eller i värsta fall 2016, hänger lite på om det ska köpas färdig bil eller kanske försöka sig på ett bygge (tummen mitt i handen så får lejja bort det mesta isåfall )

Så vilken väg ska man gå?
En 1serie vore ju drömmen, dock tillåter inte min ekonomi det... dom alternativen jag ser är;
E30 med m50b28
E36 328 (slipper man motorbytet)
E46 328/330

Sen e ju frågan om man ska ha compact, coupe, limo eller touring?

Har läst mycket trådar här och försökt skaffa mig en uppfattning men tänkte nu se om ni som åkt och skruvat mycket kan komma med en bra input.
Tyvär har jag inte obegränsat med pengar så söker ju så klart det "minst dyra" alternativet, men som jag ser det så är det väl egentligen bara inköpet utav bilen/karossen som skiljer dom olika alternativen åt. Alla uppgraderingar/modifieringar kommer ju kosta lika mycket oavsett utgångsobjekt.

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009

Gillar din tanke Svensson thumbs up

Går allt och smådrömmer jag med..

*E36 328 skulle jag nog satsa på BTW. I med CC bur = Plug-and-play

Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Börjeson skrev:

Mjo, men e samtidigt sugen på så nytt som möjligt, inbillar mig att det e bättre för mig med tummen mitt i näven

Sen behöver jag ju en riktigt kompetent bil eftersom en mindre kompetent förare ska ratta den

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Det är alltid enklast att köpa färdigt.

Enklaste alt annars borde vara är att köpa en 328, certad wieschers skruvbur och du bygger en tävlingsbar bil på en intensiv helg och med några kompisar med burmontering, huvudbrytare, dragöglor stol, bälte och huvlås. Sen har du alla åkafortsakerna som chassie bromsar mm som du kan utvecka/byta i den takt du vill, orkar med. En tidig icke helbilsgodkänd E36 328 är dessutom reggbar i detta utförande om du vill kunna köra med den på gatan.

Go for it! (Och det gäller Hr Börjesson med).

Stockholm
Här sen Feb 2013

Jag går i samma tankar

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
Vätterleden Racing
Jönköping
Här sen Sep 2005

Eller så gör ni som Rikard, finns många M3 E36 som istort sett bara är att fixa vagnbok på.

Strandbaden
Här sen Jul 2012

Jag tror inte ni vågar

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009

Re:

mblixt@gmail.com skrev:
Jag tror inte ni vågar

Blir ju cert på buren i den röda iof.. :shifty:

Här sen Feb 2009

Re:

E.Svensson skrev:
Börjeson skrev:

Mjo, men e samtidigt sugen på så nytt som möjligt, inbillar mig att det e bättre för mig med tummen mitt i näven

Sen behöver jag ju en riktigt kompetent bil eftersom en mindre kompetent förare ska ratta den

Eller så fixar vi varsin halvkompetent bil Kan vi småsladda för oss själva längst bak ist

Här sen Apr 2010

Trådstartare
Re:

Trevligt med all input både här och på pm!

Printade reglementet och suttit och lusläst det mest hela dagen idag och bläddrat fram och tillbaka... min känsla nu är att en e36 eller e46 328 och börja i standard kanske vore en bättre idee? (för att sedan eventuellt bygga vidare till modifierat)
Hur ser för och nackdelarna ut mellan dessa 2?

Som jag fattat det så är det okej att etanolkonvertera och mappa i båda klasserna?

Börjeson skrev:
Eller så fixar vi varsin halvkompetent bil Kan vi småsladda för oss själva längst bak ist

Haha ja det lät som en god ide... får lägga in en motion om extra klass för oss som inte kör så rysligt fort

Vätterleden Racing skrev:
Eller så gör ni som Rikard, finns många M3 E36 som istort sett bara är att fixa vagnbok på.

Att gå in i special som nybörjare känns lite väl overkill, puttrar idag runt i min m3 e46 på ungefär samma tider som dom snabbaste bilarna i standard

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012

Re:

Börjeson skrev:
mblixt@gmail.com skrev:
Jag tror inte ni vågar

Blir ju cert på buren i den röda iof.. :shifty:

Nåh, då var det ju färdigfunderat då

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Erik, 328 funkar i standard men blir rätt tung att dra runt på 205or. Men med utmärkt potential för mod.

Kinnekulle
Här sen Sep 2003

328 e46 funkar fint i std. 1 uppsättning däck hittills denna säsongen på no21 i cupen. Lite tung är den men verkar ju funka fint ändå.

Kristianstad
Här sen Aug 2005

Re:

Börjeson skrev:

Haha Rickard Plug and play.. Du har ju byggt på den där buren i ett år nu väl Weichers e plug and play.
Att slänga ihop en bil på en helg är väl liiite att ta i Ahlin.. Ang bilval så kan jag inte tänka mig att en e46 skulle vara det minsta snabbare än en e36. Iaf inte i standard. I modifierad får e46 ju visserligen köra 3,0 motor men å andra sidan ska dom väl väga mer. Äpplen o päron känns det som. Håller med om att en 1a vore en cool bil thumbs up

Toyota Supra -84
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Klass Modifierad har ju faktiskt varit väldigt jämn oavsett vilket val av bil som använts så det är mer en fråga om tycke och smak.

Patrik Skoog körde några tiondelar för fort i sin 330ti Compact E46 sista året jag körde med min "328is" E30, men jag är inte lika säker på att han hade haft försprånget kvar om jag haft vassare stötdämpare. I år har bröderna Skoog skruvat upp tempot ytterligare i E36 kombin, men å andra sidan brukar det går lite fortare hela tiden. Vi alla utvecklas ju.
Året innan dess var Lundwall mannen att slå i sin 325i E30.

Vad jag vill ha sagt är att jag tycker reglementet gör det möjligt att välja den bilen man känner mest för, det finns inget enkelt "snabbaste och bästa valet"-variant i klass Modifierad.
Jag har den sista tiden funderat mycket på vad jag vill ha för tävlingsbil. För min del blev bilbyte verklighet långt innan jag själv tänkt mig att det skulle vara dags, men jag resonerade så att jag ville ha en så ny bil som möjligt. Mitt resonemang bygger på att en så ny bil budgeten tillåter kommer kännas fräsh längre. Bygga nytt kostar löjligt mycket pengar och kan man hålla motivationen kvar i sin befintliga bil kanske det dröjer längre innan spargrisen krossas nästa gång.

Kopplar jag bort känslor tycker jag E46 är det klart smartaste valet, både för klass Modifierat och klass Special. Det är en bil som fortfarande ser modern ut, har bra väghållning och ändå inte speciellt tung. Det finns mycket delar på begagnatmarknaden så man kan kan bygga en värstingbil för, i sammanhanget, rimliga pengar.

Eller så köper man "färdigt", kör några år till nästa lämpliga bil dyker upp och låter bilvalet bli en happening...
Men jag lovar er, har ni provat att tävla kommer ni aldrig vilja återgå till gatbilskörningen.

NS: 38 varv
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Hej Erik och alla andra som funderar på att börja köra!

En del bilar/byggen har passerat min ägo och detta är mina högst personliga reflektioner:

Jag blir glad av att läsa att allt fler börjar fundera på att tävla i BMW Cup, ni är inte ensamma och framtiden ser ljus ut! Att jämföra tider mellan en anpassad gatbil och en "riktig" tävlingsbil tycker jag inte man skall göra. Som förare utvecklas man flera gånger snabbare i en tävlingsbil och i ett tävlingsheat, det går inte att jämföra helt enkelt. Grundtempot skruvas upp ett par snäpp.

I vilken klass man skall börja och vilken modell man skall välja är en smaksak. Erik, du som kört mycket och "hittar runt" skall nog satsa på modifierat klassen. Där finns hyfsat med vikt/effekt och mekaniskt grepp för att det skall vara kul och utmanande även om du kört M3E46. Dessutom är klassen inte lika strikt som standard och du får göra lite mer saker med bilen. Därav inte sagt att standard är tråkig, det finns grymt mycket roliga fighter och en extra utmaning är att köra fort med just standard prylar.

Precis som Samson skrev så finns det ingen riktig "vinnare" i klass mod då de olika kombinationerna har sina för/nackdelar. Personligen tror jag att E30/328 är den snabbaste, men kräver också mycket av föraren och är svårkörd på regn. E36 är modernare och betydligt bättre väghållning från början. E46 är snäppet bättre, ser modernare ut och är väldigt lättkörd. Med en lättkörd bil kan du fokusera på körning istället för att ratta.

Halva grejen för mig är att få ihop en bra bil och halva är att tävla. Gillar man inte att skruva och inte har hyfsade förutsättningar är det smartare att köpa något "färdigt". Det är dyrt att bygga från grunden och kalkylen spricker alltid med minst 50%....-i alla fall för min del, jag räknar alltid fel

Jag skulle satsat på en lite modernare bil som du kan utveckla över tid. Det fina med reglementet är att i princip kan du köpa en E46 325/328 och börja i klass standard, bygga om till modifierad och sen åka special. Mycket av sakerna kan återanvändas vilket ger en bättre ekonomi än att hela tiden bygga om/bygga nytt.

=>Köp något "färdigt" och utveckla i din egna takt
=> Kör, istället för att skruva
=>Satsa på att göra "stommen", dvs kaross/bur bra och seriös, då har du en bra stomme framöver.
=>Försök hitta en bil med "riktig" bur, dvs svetsad fullbur med alla stag till tornen fram mm.
=>4 dörrars karosser är mer vridstyva och det finns massor av reservdelar, både på skroten och eftermarknad
=>Använd så mycket standard delar du kan för minst strul och hållbarhet. Kommer du inte i mål får du inte mycket poäng.
=>Köp hellre de delar du vill från början, tex bakaxel, motor och stötdämpare. En del gör misstaget att köpa något billigt och får nästan alltid byta till det som de egentligen ville köpa från början pga kvalitetsproblem och/eller att prylarna inte räcker till. Finns inte ekonomin, vänta tills dagen kommer. Att köpa billigt, blir oftast dyrare.
=>Köp inte "supervärstingprylar". På vår nivå kan vi varken utnyttja eller ställa in ändå.
=>Kapa vikt, fila, skrapa och kasta ur saker som inte behövs.

Här finns en trevlig bil som varit tillsalu länge. Den platsar nog med lite mindre ändringar i klass mod:
http://www.blocket.se/goteborg/BMW_130I_TA__M_Sport__54997257.htm?ca=2 . . . .

Ett coolt alternativ:
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_E36_Widebody___Drifting_55997720.h . . . .

Kanske går att bygga om till något riktigt:
http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_E46_54515668.htm?ca=23_10&w=3

Kanske är det så att vi har följande tillsalu efter den 11 oktober om du/någon behöver:
=>13st 17" Team Dynamics fälgar 9*17
=>Lite 225 R Kuhmo R däck
=>4 nya 225 Kuhmo regndäck/skurna K21
=>Komplett M52B28 från kombin, seriöst renoverad efter alla konstens regler. Lämnar gott med "mos".
=>5 vxl växellåda

Lycka till med planerna

Västra Götaland
Här sen Feb 2009

Re:

frapp skrev:
Börjeson skrev:

Haha Rickard Plug and play.. Du har ju byggt på den där buren i ett år nu väl Weichers e plug and play.
Att slänga ihop en bil på en helg är väl liiite att ta i Ahlin.. Ang bilval så kan jag inte tänka mig att en e46 skulle vara det minsta snabbare än en e36. Iaf inte i standard. I modifierad får e46 ju visserligen köra 3,0 motor men å andra sidan ska dom väl väga mer. Äpplen o päron känns det som. Håller med om att en 1a vore en cool bil thumbs up

Det är ju plug-and-play Problemet är att de dyker upp annat som är roligt = Mer play än plug..

Weichers är ju helt klart ett enklare alternativ men är de krav på certad bur i samtliga klasser?

Tack alla för input och Svensson för ditt dåliga inflytande

Här sen Feb 2009

Re:

E.Svensson skrev:
Överväger att utöka bilparken och prova på riktig racing med bmw cup i modifierat till 2015, eller i värsta fall 2016, hänger lite på om det ska köpas färdig bil eller kanske försöka sig på ett bygge (tummen mitt i handen så får lejja bort det mesta isåfall )

Denna kan du köpa Svensson!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=96278

Bara att skaffa maskin från en 328 så har du bil för både modifierat och framtida special

Här sen Apr 2005

Re:

Börjeson skrev:
Denna kan du köpa Svensson!

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=96278

Bara att skaffa maskin från en 328 så har du bil för både modifierat och framtida special

Årets kap
Vet vart det finns en bra 2,8l maskin också.

Vilken kombo

Kristianstad
Här sen Aug 2005

Grymt bra o inspirerande info från Skoog o Samson thumbs up Sjukt cool 130 Patrik länkade till Erik: Sälj din e46 o köp den istället
Rickard: Wiechers kan köpas som certad FIA-bur. Helt ok att tävla med. Men såklart styvar en "riktig" bur upp bilen på ett helt annat vis.

Toyota Supra -84
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
10886 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande