Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 10886 besök totalt |
Konkurrenskraftig i modifierat? eller börja med standard?
Överväger att utöka bilparken och prova på riktig racing med bmw cup i modifierat till 2015, eller i värsta fall 2016, hänger lite på om det ska köpas färdig bil eller kanske försöka sig på ett bygge (tummen mitt i handen så får lejja bort det mesta isåfall ![]() Så vilken väg ska man gå? En 1serie vore ju drömmen, dock tillåter inte min ekonomi det... dom alternativen jag ser är; E30 med m50b28 E36 328 (slipper man motorbytet) E46 328/330 Sen e ju frågan om man ska ha compact, coupe, limo eller touring? Har läst mycket trådar här och försökt skaffa mig en uppfattning men tänkte nu se om ni som åkt och skruvat mycket kan komma med en bra input. Tyvär har jag inte obegränsat med pengar så söker ju så klart det "minst dyra" alternativet, men som jag ser det så är det väl egentligen bara inköpet utav bilen/karossen som skiljer dom olika alternativen åt. Alla uppgraderingar/modifieringar kommer ju kosta lika mycket oavsett utgångsobjekt. |
||||
Re:
Mjo, men e samtidigt sugen på så nytt som möjligt, inbillar mig att det e bättre för mig med tummen mitt i näven ![]() Sen behöver jag ju en riktigt kompetent bil eftersom en mindre kompetent förare ska ratta den ![]() ![]() |
||||
_________________ olof Johansson |
||||
Det är alltid enklast att köpa färdigt.
Enklaste alt annars borde vara är att köpa en 328, certad wieschers skruvbur och du bygger en tävlingsbar bil på en intensiv helg och med några kompisar med burmontering, huvudbrytare, dragöglor stol, bälte och huvlås. Sen har du alla åkafortsakerna som chassie bromsar mm som du kan utvecka/byta i den takt du vill, orkar med. En tidig icke helbilsgodkänd E36 328 är dessutom reggbar i detta utförande om du vill kunna köra med den på gatan. Go for it! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
Re:
Eller så fixar vi varsin halvkompetent bil ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Trevligt med all input både här och på pm! Printade reglementet och suttit och lusläst det mest hela dagen idag och bläddrat fram och tillbaka... min känsla nu är att en e36 eller e46 328 och börja i standard kanske vore en bättre idee? (för att sedan eventuellt bygga vidare till modifierat) Hur ser för och nackdelarna ut mellan dessa 2? Som jag fattat det så är det okej att etanolkonvertera och mappa i båda klasserna?
Haha ja det lät som en god ide... får lägga in en motion om extra klass för oss som inte kör så rysligt fort ![]()
Att gå in i special som nybörjare känns lite väl overkill, puttrar idag runt i min m3 e46 på ungefär samma tider som dom snabbaste bilarna i standard ![]() |
||||
Re:
Nåh, då var det ju färdigfunderat då ![]() _________________ Mikael Blixt BMW M3 3,2 -98 2016 - 2:a BMW CUP Special 2015 - 3:a BMW CUP Special 2015 - Årets Rookie BMW CUP |
||||
Re:
Haha Rickard ![]() ![]() Att slänga ihop en bil på en helg är väl liiite att ta i Ahlin.. ![]() ![]() _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
Klass Modifierad har ju faktiskt varit väldigt jämn oavsett vilket val av bil som använts så det är mer en fråga om tycke och smak.
Patrik Skoog körde några tiondelar för fort i sin 330ti Compact E46 sista året jag körde med min "328is" E30, men jag är inte lika säker på att han hade haft försprånget kvar om jag haft vassare stötdämpare. I år har bröderna Skoog skruvat upp tempot ytterligare i E36 kombin, men å andra sidan brukar det går lite fortare hela tiden. Vi alla utvecklas ju. Året innan dess var Lundwall mannen att slå i sin 325i E30. Vad jag vill ha sagt är att jag tycker reglementet gör det möjligt att välja den bilen man känner mest för, det finns inget enkelt "snabbaste och bästa valet"-variant i klass Modifierad. Jag har den sista tiden funderat mycket på vad jag vill ha för tävlingsbil. För min del blev bilbyte verklighet långt innan jag själv tänkt mig att det skulle vara dags, men jag resonerade så att jag ville ha en så ny bil som möjligt. Mitt resonemang bygger på att en så ny bil budgeten tillåter kommer kännas fräsh längre. Bygga nytt kostar löjligt mycket pengar och kan man hålla motivationen kvar i sin befintliga bil kanske det dröjer längre innan spargrisen krossas nästa gång. Kopplar jag bort känslor tycker jag E46 är det klart smartaste valet, både för klass Modifierat och klass Special. Det är en bil som fortfarande ser modern ut, har bra väghållning och ändå inte speciellt tung. Det finns mycket delar på begagnatmarknaden så man kan kan bygga en värstingbil för, i sammanhanget, rimliga pengar. Eller så köper man "färdigt", kör några år till nästa lämpliga bil dyker upp och låter bilvalet bli en happening... Men jag lovar er, har ni provat att tävla kommer ni aldrig vilja återgå till gatbilskörningen. ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||
Hej Erik och alla andra som funderar på att börja köra!
En del bilar/byggen har passerat min ägo och detta är mina högst personliga reflektioner: Jag blir glad av att läsa att allt fler börjar fundera på att tävla i BMW Cup, ni är inte ensamma och framtiden ser ljus ut! Att jämföra tider mellan en anpassad gatbil och en "riktig" tävlingsbil tycker jag inte man skall göra. Som förare utvecklas man flera gånger snabbare i en tävlingsbil och i ett tävlingsheat, det går inte att jämföra helt enkelt. Grundtempot skruvas upp ett par snäpp. I vilken klass man skall börja och vilken modell man skall välja är en smaksak. Erik, du som kört mycket och "hittar runt" skall nog satsa på modifierat klassen. Där finns hyfsat med vikt/effekt och mekaniskt grepp för att det skall vara kul och utmanande även om du kört M3E46. Dessutom är klassen inte lika strikt som standard och du får göra lite mer saker med bilen. Därav inte sagt att standard är tråkig, det finns grymt mycket roliga fighter och en extra utmaning är att köra fort med just standard prylar. Precis som Samson skrev så finns det ingen riktig "vinnare" i klass mod då de olika kombinationerna har sina för/nackdelar. Personligen tror jag att E30/328 är den snabbaste, men kräver också mycket av föraren och är svårkörd på regn. E36 är modernare och betydligt bättre väghållning från början. E46 är snäppet bättre, ser modernare ut och är väldigt lättkörd. Med en lättkörd bil kan du fokusera på körning istället för att ratta. Halva grejen för mig är att få ihop en bra bil och halva är att tävla. Gillar man inte att skruva och inte har hyfsade förutsättningar är det smartare att köpa något "färdigt". Det är dyrt att bygga från grunden och kalkylen spricker alltid med minst 50%....-i alla fall för min del, jag räknar alltid fel ![]() Jag skulle satsat på en lite modernare bil som du kan utveckla över tid. Det fina med reglementet är att i princip kan du köpa en E46 325/328 och börja i klass standard, bygga om till modifierad och sen åka special. Mycket av sakerna kan återanvändas vilket ger en bättre ekonomi än att hela tiden bygga om/bygga nytt. =>Köp något "färdigt" och utveckla i din egna takt => Kör, istället för att skruva =>Satsa på att göra "stommen", dvs kaross/bur bra och seriös, då har du en bra stomme framöver. =>Försök hitta en bil med "riktig" bur, dvs svetsad fullbur med alla stag till tornen fram mm. =>4 dörrars karosser är mer vridstyva och det finns massor av reservdelar, både på skroten och eftermarknad =>Använd så mycket standard delar du kan för minst strul och hållbarhet. Kommer du inte i mål får du inte mycket poäng. =>Köp hellre de delar du vill från början, tex bakaxel, motor och stötdämpare. En del gör misstaget att köpa något billigt och får nästan alltid byta till det som de egentligen ville köpa från början pga kvalitetsproblem och/eller att prylarna inte räcker till. Finns inte ekonomin, vänta tills dagen kommer. Att köpa billigt, blir oftast dyrare. =>Köp inte "supervärstingprylar". På vår nivå kan vi varken utnyttja eller ställa in ändå. =>Kapa vikt, fila, skrapa och kasta ur saker som inte behövs. Här finns en trevlig bil som varit tillsalu länge. Den platsar nog med lite mindre ändringar i klass mod: http://www.blocket.se/goteborg/BMW_1 Ett coolt alternativ: http://www.blocket.se/stockholm/BMW_ Kanske går att bygga om till något riktigt: http://www.blocket.se/uppsala/Bmw_E4 Kanske är det så att vi har följande tillsalu efter den 11 oktober om du/någon behöver: =>13st 17" Team Dynamics fälgar 9*17 =>Lite 225 R Kuhmo R däck =>4 nya 225 Kuhmo regndäck/skurna K21 =>Komplett M52B28 från kombin, seriöst renoverad efter alla konstens regler. Lämnar gott med "mos". =>5 vxl växellåda Lycka till med planerna ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Re:
Det är ju plug-and-play ![]() ![]() ![]() Weichers är ju helt klart ett enklare alternativ men är de krav på certad bur i samtliga klasser? Tack alla för input och Svensson för ditt dåliga inflytande ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
Denna kan du köpa Svensson! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Bara att skaffa maskin från en 328 så har du bil för både modifierat och framtida special ![]() _________________ ![]() |
||||
Re:
![]() ![]() Vet vart det finns en bra 2,8l maskin också. Vilken kombo ![]() _________________ Patrik Skoog |
||||
Grymt bra o inspirerande info från Skoog o Samson
![]() ![]() ![]() Rickard: Wiechers kan köpas som certad FIA-bur. Helt ok att tävla med. Men såklart styvar en "riktig" bur upp bilen på ett helt annat vis. _________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 10886 besök totalt |