Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 Turbo -91 "Lennart"
6 besök senaste veckan (7840 totalt)
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Halloj!
Har hållt på med Porsche 944 ett tag, haft 3 stycken, har nu två varav det ena är ett projekt och den andra är fullt körbar. Men, har haft lite bristade intresse på sista tiden så dök ett tillfälle upp som jag bara inte kunde missa! En jobbkompis hade en 1994 års 850 Turbo som han ville bli av, den har stått i ungefär 1,5 år, haft 16 ägare och gått 34.000 mil så jag fick den för 2000kr, fullt körbar. Tanken var först att bara fixa till den och sälja den och tjäna en hacka på det men vad är det för roligt med det? :mrgreen:

Tanken är iallafall att jag ska få en bil som går att använda på sommaren men som man även kan t.ex. köra till en ban-dag med och köra hela dagen och sedan köra hem igen. Hade lite tanken på Rydells 855 han körde i BTCC med och tänkte det hade ju varit lite tufft men samtidigt vill jag inte ha en till fullfjädrar racebil med bur (har ju redan två). Så denna ska ha full inredning med fungerande AC etc, men ändå vara tillräckligt vass för att kunna sätta respektabla varvtider. Kanske även åka ner till ringen nån gång?

Detta är iallafall som den står för tillfället, eller gjorde igår













OBS! Har även en tråd om denna bil på Volvo forumet, hoppas det är okej?

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Dag 2 detta. Var två poster på Volvo forumet så fortsätter här.

Var ute idag och pallade upp bilen och skruvade av hjulen. Ville få en ordentlig koll under bilen för att se hur pass rostig den är. Faktiskt inte så illa som jag trodde, finns en hel del ytrost men det enda riktiga hålet i själva chassit var detta:



Finns kanske mer. Vet iallafall att det är hål i båda framdörrarna och även i framskärmarna, men kanske blir begagnat på skroten istället vi får se! Karossen ska ändå blästras så det kommer väl fram isåfall 8)

Lyckades med en rolig grej med när jag provkörde första gången efter jag hade köpt den. Eftersom bilen stått väldigt länge så kärvar huvelåsen och när jag kom ut på motorvägen så flög huven upp. Slog så hårt i taket att den bockade båda gångjärnen, huven samt gjorde bulor i skärmarna på båda sidorna. Fruktansvärd tur att den inte krossade vindrutan eller gjorde bulor i taket iallafall :mrgreen:





Hela huven sprack också



Kan visa väldigt fint och proffsigt monterade xenonljus med angeleyes ala turk style 8)



Spaghetti mycket?

Dimljusen satt fastskruvade i träklossar som sedan var fastskruvade i kofångaren :roll:



Plockade av skärmarna på båda sidor iallafall, plåten ser iallafall fin ut där vilket är tur. Däremot har stötdämparna sett sina bästa dagar, båda två är i princip helt tomma.





Vet inte om det ens är lönt att lägga ner energi på, speciellt inte om jag ändå ska ha V70 front.



Plockade av kofångaren och lamporna med




Klippte bort allt ormbo och extra grejer från xenonljus och larm samt andra kablar för eftermonterad stereo etc. Får ha tag på ett elschema sen så att jag kan återställa kabelmattan till orginal, vill gärna ha orginalfärger och kontakter etc utan skarvar.



Nån som är intresserad?



Rev av intercooler, kondensor och lite rör och slangar till turbo etc.
Hann dock inte mer idag, nästa projekt blir att fortsätta riva ut kylaren och fläkt etc, av med slangar och rör samt kabelmatta till motorn så jag kan lyfta ur motorn. Kanske kan ha ur motorn till helgen tänkte jag.

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Härligt att se att det är fler som vågar bygga på volvos container
Skulle du behöva delar för byte av skärmar, gångjärn och huv så tror jag det finns i mitt garage.
Håller på att demontera en svart 855 T5.
Finns utan för sjöbo.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
TURBO-Fredde skrev:
Härligt att se att det är fler som vågar bygga på volvos container
Skulle du behöva delar för byte av skärmar, gångjärn och huv så tror jag det finns i mitt garage.
Håller på att demontera en svart 855 T5.
Finns utan för sjöbo.


Bra att veta, vet fortfarande inte riktigt om jag ska försöka mig på V70 fronten dock, vet inte riktigt hur mycket som skiljer och om det kräver någon form av modifikation relaterat till vinkelsip och svets

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
jooeell
Kalmar
Här sen Maj 2008
Inlägg: 120



Haha trodde först det var kalmar läns största volvohandlare som skulle bygga nått men förstår nu att det är ditt namn

www.liljasbil.se

_________________
Joel Jakobsson
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Var ute en stund idag. Har en bit att köra till verkstan och jobbar kväll på dagarna så blir mest att jag är ute och skruvar på helgerna. Men en dag lite då och då går väl :P

Tänkte jag skulle plocka ut kylaren och börja rensa bort slangar och kabelmatta etc inför att plocka ut motorn.



Naturligtvis skulle ju slangklämman bråka och jag glömde dremmeln hemma... Så slangen fick följa med kylaren ut.



Kylaren är ändå kass så spelar ingen roll. Tror det kommer bli en aluminiumkylare med extern oljekyl sen. Föredrar luftoljekylare om man ska köra lite bana.



Sen skulle naturligtvis denna skruven snurra runt i sitt fäste och det går inte att komma till att kapa den med vinkelslip utan att kapa i något annat :mrgreen:



Så det blev att borra ut, tog en stund men det gick :-)-)





Kylaren ute. Tog även bort batterihyllan och lossade kabelmattan hela vägen så den inte fastnar någonstans när jag lyfter motorn



Hade tänkt plocka av remmen och servopumpen/generatorn/AC kompressorn men har inget verktyg att lossa remspännaren med. Är det meningen att man bara ska använda en 3/4 tums hylsa till den eller? Finns ett uttag längre ner med men finns ingen plats att sticka in något där.



Proffsmonterad turbo :roll:

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Precis går bra med tappen på3/4 jag har gjort en egen av vinkeljärn, sen har du ett hål som du kan stoppa i typ en klen insexnyckel i uppspärrat läge.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
TURBO-Fredde skrev:
Precis går bra med tappen på3/4 jag har gjort en egen av vinkeljärn, sen har du ett hål som du kan stoppa i typ en klen insexnyckel i uppspärrat läge.


Ska se om jag får en hylsa emellan där annars kan jag långa ett verktyg av en jobbkompis. Kanske går med en stor polygrip med.
Blir lite mer updates imorron!

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
Johan Myren
Torsås / Kalmar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 30



Du behöver inte plocka bort kabelhärvan från motorn , sitter en skarv under boxarna, plocka ur boxarna plocka bort sidan på lådan och sedan går det att dela på bottenplattan i lådan. Mycket smidig lösning så man slipper fundera på var kablarna skall sitta när man skall i med allt igen.

_________________
Johan Myrén
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Johan Myren skrev:
Du behöver inte plocka bort kabelhärvan från motorn , sitter en skarv under boxarna, plocka ur boxarna plocka bort sidan på lådan och sedan går det att dela på bottenplattan i lådan. Mycket smidig lösning så man slipper fundera på var kablarna skall sitta när man skall i med allt igen.


Visste jag inte, ska kolla upp det!
Ska dock plocka ut hela kabelmattan ändå eftersom jag ska slipa och lacka hela karossen. Men kan göra mycket enklare ändå thumbs up

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Halloj, update igen här. Tar lite längre tid nu, har börjat få lite problem på ganska många fronter, skruvar som går runt, insatsmuttrar som snurrar etc. Men det går ju framåt iallafall så det är ju alltid nått.

Fick loss kabelmattan iallafall nu, tog bort hela lådan med motorstyrenheten och delade den där. Så nu är den ur vägen



Har rensat ut lite annat, spolarbehållare, fäste till luftfiltret, växelvajrar och lite annat smått och gott.

Hittade anledningen också till varför växelspaken var så fladdrig



Hittade en annan rolig grej också, man kan ju undra vad detta har använts till



Plockade även ner bromsar och kränghämmarstag, hade dock ingen hylsa som passar till muttern till drivaxeln. Hämtade en på jobb sen så får prova imorron eller på söndag

Roliga grejer, 4 av 3 muttrar har släppt i insatsmuttrarna....



Vet inte riktigt hur jag ska göra här, antar det är dubbelgolv så kan ju inte precis hålla emot på insidan?



Såhär ser det ut nu

_________________
Kristoffer Lilja
Citera
Lilja
Malmö
Här sen Sep 2011
Inlägg: 67


Trådstartare
Varit och plockat ut motorn idag. Har kommit på ett namn på bilen med nu så hädanefter heter han Lennart :mrgreen:

Rensat hjulhusen





Hiva ut motorn. Alla motorfästen var lösa, kunde skruva av skruvarna med fingrarna. Detta har gjort att det bakre fästet som sitter i växellådan har spräckt växellådshuset eftersom det har legat och wobblat.





Här är sprickan, det kanske går att svetsa men blir nog om jag kan komma över en S70/V70 låda billigt att jag sätter på en sån istället. Smidigare med intern kopplingscylinder, blir lite bättre känsla med kanske.









Här va de tomt!



Lösa motorfästen


_________________
Kristoffer Lilja
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 850 Turbo -91 "Lennart"
6 besök senaste veckan (7840 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande