Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
hjulinställningar e36
1148 besök totalt
Forsberg_84
Köping
Här sen Sep 2012

Trådstartare
hjulinställningar e36

Finns det nån vänlig som skulle vilja dela med sig om hjulinställningar till en e36
Bilen är en ren banbil som kommer gå på 18"slicks.. chassit består av ledlager och delrinbussningar sellholmben med knivkrängare 180nm fram och 80nm fjädrar bak casterbussningar från millway justerbara camberstag bak...Börjar bli dax att göra en hjulinställning men skulle gärna vilja veta vad ni andra fortåkare kör med för innställningar

Skåne
Här sen Dec 2011

Eftersom det verkar lite dåligt med respons kan ju en halv snabb komma med några tankar?
Det finns ju info lite var stans här!
Har ju lie erfarenhet men egentligen har jag inte börjat finlira med det jag har kunskapen kommer från rejsa och malmbergs bok.
Så man kan ju se detta som ett försök till sammanfattning av info på rejsa mer än bara min kuskap.

Detta är ju individuellt för varje bil beroende på fjädring däck mm och ev förare så det får ses som utgångsvärden.
Sätt höjden så låg som möjligt men max så att nedre länkarm blir horisontell (vinkel mätt med centrum på leder.) vid max krängning du hade rc kitt med?
Bredda så mycket som möjligt.
Ha så breda fälgar som möjligt i föhållande till däcken.
Max caster brukar det komma upp och då tror jag att e36 m3 3.2 länkarmar i kombination att man har fjäderbenet i mitten av hålet i fjädertornet så långt bak som möjligt finns väl lagringar så man till och med kommer under plåten.vet inte men kanske 10 grader? Det viktiga är väl att när du vrider på ytterhjulet så ska ytterhjulets camber inte minska.
Sedan justerar man till önskat - camber ca 3.5 r.däck till 4.5 fram slicks med att lägga brickor mellan nedre infästning av fjäderben och spindel obs skruvlängd. Provas med temp eller tider eller förslitning mm
Toe out förordaren del men jag hade nog börjat med lite toe in och sedan testat out efteråt.
Bak vet jag inte så mycket lite toe in och ca 1 grad mindre camber än fram 2.5 till 3.5
Tja en utgång i alla fall , skriv gärna kommentarer om mina ideer.
Lycka till uffe

hjulinställningar e36
1148 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande