Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1968 besök totalt |
Kvävedämpare VS Coilovers
Vad är anledningen till att man aldrig kör med kvävedämpare i racebilar, förrutom i Baja-trucks och offroadbilar? Alltså dämpare helt utan spiralfjädrar då. Jag har försökt hitta info om detta men lyckas inte hitta någon vettig förklaring. Finns ju rätt avancerade dämpare som har massa finurliga backventiler med ställbar strypning (så bound/rebound kan ändras beroende på kolvens läge i dämparen) och så finns det dom "vanliga" med enkel strypning. Båda har dock en reservoar som fylls med kväve som agerar som fjäder. Högre tryck ger styvare fjäder osv. Även coilovers brukar ju ha en liten behållare som är fylld med kväve för att minska risken för att oljan kaviterar, vad jag förstått. Här är två exempel jag googlat fram på nätet bara: ![]() ![]() Verkar ju alltid vara jäääääättelångt slag i alla dessa dämpare. _________________ Konrad Lindblad Mitsubishi Evo VII |
![]() |
Racetech
![]() |
1968 besök totalt |