Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
#Club1000... ?
1 besök senaste veckan (11190 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3  Nästa>>
   
Lars Falk
Bromma



Här sen Nov 2002
Inlägg: 12257

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2017 20:40     #Club1000... ? Citera

Det här konceptet som Dale & Co dragit igång tycker jag är hyfsat coolt. thumbs up
http://www.bridgetogantry.com/forums/forum/club1000/
https://www.facebook.com/groups/350839798709122/?ref=br_rs
https://www.youtube.com/watch?v=TIOgIA9fptA

Vore ju nice att replikera även här i krokarna.
Nästan så att man skulle tänka sig att handla en Aygo/C1 om det spred sig till våra breddgrader.
Lite rensning, en stol och bur och man är i princip hemma.
Vore ballt med en serie i soft-race-anda. Kanske ett par deltävlingar slalom/challenge på Lunda eller Malmby, några sprintrace på Gröndal och ett par långlopp på Sviestad över en säsong.

Åsså kunde man ju släpa ner racerbilen till ringen kanske.

Vinter-race någon.?




_________________

Rice and shine
Senast ändrad av Lars Falk, 25 Okt 2017 14:40, ändrad totalt 1 gång
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33408

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2017 21:42     Citera

thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
carl.josefsson
Göteborg



Här sen Jul 2008
Inlägg: 328



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2017 21:45     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
thumbs up


+ 1 på det

/C


_________________
Carl Josefsson

Mazda MX-5 2002 "Vilma the track day lady"

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=104718
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Wärhner
Huddinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3096



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2017 22:17     Re: Citera

Magnus Thomé skrev:
thumbs up


What he said!


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Role
Ronneby



Här sen Jun 2012
Inlägg: 327



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2017 22:32     Citera

Verkat skitkul


_________________
Matthias Karlsson
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Himlar
Linköping



Här sen Mar 2007
Inlägg: 1015



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2017 22:37     Citera

Jag gillar! Amerikanerna verkar ju köra en "Spec Fit" i Gridlife Time Attack, vem snackar med TANU om att köra en tusenkubiksklass?





http://www.grid.life/spec-fit/


_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Tord
Ekerö



Här sen Jun 2004
Inlägg: 8981



Tipsa Facebook   Inlägg  20 Okt 2017 23:32     Citera

Absolut!


_________________
Tord Ringenha11
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)



Här sen Maj 2004
Inlägg: 1986



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Okt 2017 08:50     Citera

Aygon står ju redan på uppfarten!

Hmm, bygga om till manuellt växlad, ut med all komfortskit & i med en båge...
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fredrik - SLC




Här sen Nov 2002
Inlägg: 13347



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Okt 2017 09:55     Citera

coolt....lätt hitta arrangörer som gör saker för en sån klass..... både sprint och timeattack och endurance....

jag kan hjälpa till med tekniken....


_________________
Fredrik SLC ...
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33408

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  21 Okt 2017 11:26     Citera




_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Wärhner
Huddinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3096



Tipsa Facebook   Inlägg  21 Okt 2017 14:32     Citera

En liten nackdel är att det inte är jättevanligt med 1000cc i småbilar i Sverige vilket begränsar beg-utbudet jämfört med övriga europa.

Många småbilar i Sverige är 1200-1400cc.

Typ Micra K11 finns som 1.0 men de flesta är 1.3.

Yaris verkar vara vanligare med 1.0.

C1 & Aygo är ju lite av mopedbil med sina 3cylinders motorer


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daniel Johansson
Avesta



Här sen Mar 2003
Inlägg: 65



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Okt 2017 07:43     Re: Citera

Wärhner skrev:
En liten nackdel är att det inte är jättevanligt med 1000cc i småbilar i Sverige vilket begränsar beg-utbudet jämfört med övriga europa.

Många småbilar i Sverige är 1200-1400cc.

Typ Micra K11 finns som 1.0 men de flesta är 1.3.

Yaris verkar vara vanligare med 1.0.

C1 & Aygo är ju lite av mopedbil med sina 3cylinders motorer
KAnske sätta en regel för originaleffekt på max 75 hk eller så? Så kommer Skoda Felicia och andra heta grejer med


_________________
Absolute beginner
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Wärhner
Huddinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3096



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Okt 2017 08:20     Re: Citera

Daniel Johansson skrev:
Wärhner skrev:
En liten nackdel är att det inte är jättevanligt med 1000cc i småbilar i Sverige vilket begränsar beg-utbudet jämfört med övriga europa.

Många småbilar i Sverige är 1200-1400cc.

Typ Micra K11 finns som 1.0 men de flesta är 1.3.

Yaris verkar vara vanligare med 1.0.

C1 & Aygo är ju lite av mopedbil med sina 3cylinders motorer
KAnske sätta en regel för originaleffekt på max 75 hk eller så? Så kommer Skoda Felicia och andra heta grejer med


Jag är på!


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
robber
STHLM



Här sen Mar 2003
Inlägg: 4526



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Okt 2017 09:11     Citera



https://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=3&c=&fu=1&gb=1&ca=11&is=1&l=0&md=th&cp=


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
zero, zip, zilch, nada
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Victor.
Lund



Här sen Dec 2003
Inlägg: 1204



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Okt 2017 10:12     Re: Citera

Daniel Johansson skrev:
Wärhner skrev:
En liten nackdel är att det inte är jättevanligt med 1000cc i småbilar i Sverige vilket begränsar beg-utbudet jämfört med övriga europa.

Många småbilar i Sverige är 1200-1400cc.

Typ Micra K11 finns som 1.0 men de flesta är 1.3.

Yaris verkar vara vanligare med 1.0.

C1 & Aygo är ju lite av mopedbil med sina 3cylinders motorer
Kanske sätta en regel för originaleffekt på max 75 hk eller så? Så kommer Skoda Felicia och andra heta grejer med

Jag tänkte i samma banor, under 1,6 liter finns det ju ändå i princip inga "vassa" motorer (åtminstone inte utan turbo), de flesta motorer på 1,1-1,3 liter har inte mycket mer effekt än en Aygo (särskilt inte om de är några år äldre). Så max 75 hk (eller kanske 55 kW DIN för att undvika diskussion om bhp, hp, hk/PS osv.) och max 1400 cc (inga lågtrimmade 1,6:or med för mycket bottenvrid här inte ) kanske är lagom. Då får man med Ford Fiesta, Polo/Lupo/Felicia/Ibiza 1,4, Peugeot 1,4 och en massa annat med 50-70 hk. Fast det hade ju varit tråkigt om en enskild modell (t.ex. Polo 1,4 16V med 75 hk) blir det enda som är konkurrenskraftigt, då kanske man får minska till 1300 cc istället.

Man blir klart sugen, det är ett roligt koncept även i enlitersutförande thumbs up


_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Subaru Legacy 2,5i -09
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Nillet
Eslöv, Skåne



Här sen Okt 2004
Inlägg: 3382



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Okt 2017 13:22     Citera

Läste reglerna men mitt bilval föll på reglen: no turbos/superchargers (original or aftermarket)
Annars hade denna bil med 660cc varit mitt val: http://int.caterhamcars.com/cars/seven-165-0
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lars Falk
Bromma



Här sen Nov 2002
Inlägg: 12257

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  25 Okt 2017 14:03     Citera

Klippte ut #Club1000's regler nedan (minus de Tysk/Ring-specifika bitarna).
Om en så'n här "klass" skulle komma till stånd här på hemmaplan tycker jag det vore enklast att haka på det som den stora massan i Eifel kommer fram till. (Vore bra inte minst om nå'n skulle komma på idén att åka ner till Ringen med bilen.) En del i konceptet som jag ser det, och tycker är centralt, är att själva bilkostnaden ska vara så låg att i princip vem som helst som är bilåkaintresserad, själv eller kompisgäng, skulle kunna ha råd att ordna en bil utan att gå i konkurs.
De pushar ju också för att "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Nå't som tilltalar mig - kul i första hand, inte blodigt allvar - huvudsaken att man har kul och inte att man till varje pris måste fuska sig till vinst.
Nå't annat som tilltalar mig vore, som jag skrev tidigare, att ha några olika discipliner, t.ex. sprint, timeattack, konbana, långlopp... (drifting blir nog svårt - fast McDonaldsbrickor kanske vore en grej... )

#Club1000 skrev:
 Road-legal cars originally fitted with engines up to 1049cc
 Cars must use the original chassis and original motors with original un-modified internals, only like-for-like replacements are allowed. No fitting Fiesta engines to Pumas, no de-stroking a 1.4 K-series to 1.0, or fitting Schrick cams to a Polo. Standard cam-timing, standard pulleys.
 No bike engine kit-cars, no turbos/superchargers (original or aftermarket), no nitrous, no methanol.
 Intakes and exhausts are free. (Remember those cams and cranks are stock, so your £4k Jenvey throttle bodies aren't going to have much of an effect)
 Minimum safety requirements for participation on track will be half-cage, fixed-back bucket seat and road-legal 4-point harness, helmet and a hand-held fire extinguisher securely fastened.
 Nankang tyres are compulsory. We recommend an AR1 semi-slick for ultimate performance, an AS1 street tyre for the best price, or an NS2R for the best of both worlds
 Suspension: Dampers, springs and anti-roll bars are free, BUT no coil-overs or height adjustable platforms.
 Weight-saving is fine, but ultimately the car should be considered road-legal ... So don't think you can cut the roof off, or replace the windscreen with a sheet of sticky-back plastic. Glass front windscreens and intact body panels are compulsory, as are mirrors and windscreen wipers! Dashboards must be stock, door-cards must protect both driver and passenger from any sharp-edges


_________________

Rice and shine
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
robber
STHLM



Här sen Mar 2003
Inlägg: 4526



Tipsa Facebook   Inlägg  25 Okt 2017 15:00     Re: Citera

Lars Falk skrev:
Klippte ut #Club1000's regler nedan (minus de Tysk/Ring-specifika bitarna).
Om en så'n här "klass" skulle komma till stånd här på hemmaplan tycker jag det vore enklast att haka på det som den stora massan i Eifel kommer fram till. (Vore bra inte minst om nå'n skulle komma på idén att åka ner till Ringen med bilen.) En del i konceptet som jag ser det, och tycker är centralt, är att själva bilkostnaden ska vara så låg att i princip vem som helst som är bilåkaintresserad, själv eller kompisgäng, skulle kunna ha råd att ordna en bil utan att gå i konkurs.
De pushar ju också för att "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Nå't som tilltalar mig - kul i första hand, inte blodigt allvar - huvudsaken att man har kul och inte att man till varje pris måste fuska sig till vinst.
Nå't annat som tilltalar mig vore, som jag skrev tidigare, att ha några olika discipliner, t.ex. sprint, timeattack, konbana, långlopp... (drifting blir nog svårt - fast McDonaldsbrickor kanske vore en grej... )

#Club1000 skrev:
 Road-legal cars originally fitted with engines up to 1049cc
 Cars must use the original chassis and original motors with original un-modified internals, only like-for-like replacements are allowed. No fitting Fiesta engines to Pumas, no de-stroking a 1.4 K-series to 1.0, or fitting Schrick cams to a Polo. Standard cam-timing, standard pulleys.
 No bike engine kit-cars, no turbos/superchargers (original or aftermarket), no nitrous, no methanol.
 Intakes and exhausts are free. (Remember those cams and cranks are stock, so your £4k Jenvey throttle bodies aren't going to have much of an effect)
 Minimum safety requirements for participation on track will be half-cage, fixed-back bucket seat and road-legal 4-point harness, helmet and a hand-held fire extinguisher securely fastened.
 Nankang tyres are compulsory. We recommend an AR1 semi-slick for ultimate performance, an AS1 street tyre for the best price, or an NS2R for the best of both worlds
 Suspension: Dampers, springs and anti-roll bars are free, BUT no coil-overs or height adjustable platforms.
 Weight-saving is fine, but ultimately the car should be considered road-legal ... So don't think you can cut the roof off, or replace the windscreen with a sheet of sticky-back plastic. Glass front windscreens and intact body panels are compulsory, as are mirrors and windscreen wipers! Dashboards must be stock, door-cards must protect both driver and passenger from any sharp-edges


Håller helt med här.
Dock blir det alltid dyrt pga personlig utrustning etc men helt klart vore det skoj om det blev som ett glatt "community" för bilälskare.


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
zero, zip, zilch, nada
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Wärhner
Huddinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 3096



Tipsa Facebook   Inlägg  26 Okt 2017 07:11     Re: Citera

Himlar skrev:
Jag gillar! Amerikanerna verkar ju köra en "Spec Fit" i Gridlife Time Attack, vem snackar med TANU om att köra en tusenkubiksklass?

http://www.grid.life/spec-fit/


I enhet av klassvärd så har jag nu lyft frågan med Micke som driver TANU.se

Jag tror det skulle finnas utrymme att köra timeattack eller racing med dessa 1000cc bilar under enklare förhållanden på de träningsdagar/trackdays som normalt sett hålls dagen innan TANU kör sina race.


robber skrev:
Lars Falk skrev:
Klippte ut #Club1000's regler nedan (minus de Tysk/Ring-specifika bitarna).
Om en så'n här "klass" skulle komma till stånd här på hemmaplan tycker jag det vore enklast att haka på det som den stora massan i Eifel kommer fram till. (Vore bra inte minst om nå'n skulle komma på idén att åka ner till Ringen med bilen.) En del i konceptet som jag ser det, och tycker är centralt, är att själva bilkostnaden ska vara så låg att i princip vem som helst som är bilåkaintresserad, själv eller kompisgäng, skulle kunna ha råd att ordna en bil utan att gå i konkurs.
De pushar ju också för att "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Nå't som tilltalar mig - kul i första hand, inte blodigt allvar - huvudsaken att man har kul och inte att man till varje pris måste fuska sig till vinst.
Nå't annat som tilltalar mig vore, som jag skrev tidigare, att ha några olika discipliner, t.ex. sprint, timeattack, konbana, långlopp... (drifting blir nog svårt - fast McDonaldsbrickor kanske vore en grej... )

#Club1000 skrev:
 Road-legal cars originally fitted with engines up to 1049cc
 Cars must use the original chassis and original motors with original un-modified internals, only like-for-like replacements are allowed. No fitting Fiesta engines to Pumas, no de-stroking a 1.4 K-series to 1.0, or fitting Schrick cams to a Polo. Standard cam-timing, standard pulleys.
 No bike engine kit-cars, no turbos/superchargers (original or aftermarket), no nitrous, no methanol.
 Intakes and exhausts are free. (Remember those cams and cranks are stock, so your £4k Jenvey throttle bodies aren't going to have much of an effect)
 Minimum safety requirements for participation on track will be half-cage, fixed-back bucket seat and road-legal 4-point harness, helmet and a hand-held fire extinguisher securely fastened.
 Nankang tyres are compulsory. We recommend an AR1 semi-slick for ultimate performance, an AS1 street tyre for the best price, or an NS2R for the best of both worlds
 Suspension: Dampers, springs and anti-roll bars are free, BUT no coil-overs or height adjustable platforms.
 Weight-saving is fine, but ultimately the car should be considered road-legal ... So don't think you can cut the roof off, or replace the windscreen with a sheet of sticky-back plastic. Glass front windscreens and intact body panels are compulsory, as are mirrors and windscreen wipers! Dashboards must be stock, door-cards must protect both driver and passenger from any sharp-edges


Håller helt med här.
Dock blir det alltid dyrt pga personlig utrustning etc men helt klart vore det skoj om det blev som ett glatt "community" för bilälskare.


I enklare klasserna i TANU krävs endast samma typ av utrustning som på de flesta trackdays, heltäckande klädsel, hjälm och handskar.


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 997.2 turbo PDK 2010
Tidigare: 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01 RHD, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Magnus Thomé
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 33408

Forumägare
Forumägare

Tipsa Facebook   Inlägg  26 Okt 2017 09:13     Re: Citera

Wärhner skrev:
I enhet av klassvärd så har jag nu lyft frågan med Micke som driver TANU.se

Jag tror det skulle finnas utrymme att köra timeattack eller racing med dessa 1000cc bilar under enklare förhållanden på de träningsdagar/trackdays som normalt sett hålls dagen innan TANU kör sina race.



Som sagt, det går nog bra


_________________
Magnus Thomé
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge



Här sen Nov 2006
Inlägg: 1749



Tipsa Facebook   Inlägg  26 Okt 2017 11:48     Citera

Då jag har otroligt svårt att bästämma mig för vilken hobbybil jag vill ha så kan detta vara ett bra alternativ.

Det ryms innnom butget och det som Falk skrev attraherar mig "#Club1000 is a CLUB and NOT a race". Då kan man lägga sin egen abitionsnivå lagom högt.

Jag ger iden thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S -88
Ex: Porsche 944 -84, 2x 968 -92 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Allmänt banåkaforum
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Allmänt banåkaforum
#Club1000... ?
1 besök senaste veckan (11190 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
1, 2, 3  Nästa>>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.150 sec)
Webbrowser render:
sec