| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Två eller fyrkolvsok med inbyggd handbroms för bakbromsar
|
1 besök senaste veckan (2344 totalt) |
|
Hej, Behöver bygga om mina bakbromsar för att kunna regga bilen som ombyggt fordon. Jag har i nuläget 238*8 solida skivor bak med orginal bromsok med inbyggd handbroms. Är inget fel på dessa förutom att beläggen har lite konstig fästmekanism och att ena skivan har spruckit. Vad finns det för lätta och bra bromsok med inbyggd handbroms som fungerar med 240-260mm skivor, antingen solida 8-10mm eller upp mot 20mm ventilerade? Vill om möjligt undvika separata handbromsok då det kostar mer pengar och ökar vikten. Hittade en sammanställning här http://www.danstuff.info/brakesr.htm Just nu lutar det åt VAG aluminium oken men jag hade helre velat ha icke flytande 2 eller 4 kolvsok med inbyggd handbroms. Finns lite flerkolvsok med inbyggd handbroms men frågan är om handbromsmekanismen är tillräckligt bra för att klara en besiktning. http://www.hispecmotorsport.co.uk/UL Finns även Wilwood Powerlite http://www.rallydesign.co.uk/product Har även hört rykten om några Brembo ok från nån alfa som skulle ha inbyggd handbroms, har dock inte lyckats hitta dem. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Re: Två eller flerkolvsok med inbyggd handbroms för bakbroms
Coolt, Dan är en gammal polare sedan ca 15 år tillbaka! _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
Vad säger SFRO om att flytta ut befintliga ok på en större skiva (räcker det som prestandamodd, eller är det för enkelt/bolt-on)?
Det är ju inte så vanligt att man är ute efter minskat flex för ökad känsla på bakbromsarna (ok, om frambromsarna är superprefekta så kanske det finns att vinna), så befintliga ok med befintlig handbroms hade ju underlättat. Detta om det finns skiva tillgänglig med 260mm eller så med samma bultcirkel, offset, bell etc etc.. |
||
|
Definitionen på ombyggt fordon (som Transportstyrelsen, inte SFRO, tagit fram) säger att bromsarna ska bytas, inte modifieras, för att det ska klassas som ombyggt fordon. Så att flytta ut befintliga ok "räknas" inte.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Vad tycker du själv är byte av bromsar? ;-)
Ok och skivor samt huvudbromscylinder är vad som normalt sett avses med "bromssystem utbytt". Det är enligt mig en ganska rimlig tolkning, speciellt om man sätter in huvuddefinitionen på ombyggt fordon; "ändrats (...) i sådan omfattning att tidigare egenskaper eller prestanda i större grad förändrats". För att egenskaperna eller prestandan hos bromssystemet i större grad ska förändras får man nog byta allt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Det som är lurigt i detta fall är att hjullagret sitter inpressat i centrum på skivan. Samt att det inte finns några större skivor som har samma hjullager. Sitter samma skivor (fast med ABS ring) på Clio Sport fram till 2005. Likadana bromsok också. Iofs kan kolvdiametern vara annorlunda på Clio oken vilket skulle kunna räknas som att egenskaper ändras, även fast man kan välja en annan diameter på huvudcylindern och få samma utväxling. Har insett att jag troligen behöver tillverka nya nav och sen använda en flytande eller en vanlig skiva. Orginal bromsskiva bak. Axeltappen sitter pressad i bakaxeln.
Det som är viktigast för mig just nu är att bestämma bromsok, sen köper jag nog en flytande skiva och ritar ett nytt nav. Det navet kan jag anpassa så att det blir enkelt att göra okfästet samt att jag får frigång mot fälgen. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Re:
Jag skulle kunna tänka mig att tycka att jag "bytt bromsar" om jag behållit original skivor och bytt till ok med större belägg. Vad jag ville veta var hur SFRO/Bilprovningen ser på saken och det vet jag nu!
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2344 totalt) |