Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
7391 besök totalt |
flytta styrväxeln
hejhopp har en BMW e36 där jag ska i med en annan motor. Bilen ska användas som bruksbil på sommartid, svineri och kanske lite race här och där. problemet är att bulan på nya motorn är fram istället för bak som det är på m50in. bulan börjar precis där styrväxeln ska sitta.. frågan är då vad man ska göra, flytta fram hela motorn så det får plats(hur blir det när vikten kommer såpass långt fram, något man känner på banan/vägen?) Flytta bak styrväxeln? hur blir det med Ackerman osvosv? vad ska man tänka på om man flyttar styrväxeln? vinklar/mått med spindlar ? alternativt bygga torrsump men det känns som en sista utväg.. Tacksam för svar mvh Fredrik _________________ Fredrik Karlsson |
||||
Det finns inget tråg med sumpen på rätt ställe som passar, svetsa om?
Att flytta styrväxel fram/bak ger aldrig rätt ackerman om du inte ändrar styrarmslängd mm samtidigt, och då endast små avstånd,. Byta framvagn/styrväxel/rattstång helt och hållet (styrväxel på andra sidan framaxeln)? Men jag är lyckligt ovetande om Beemers ![]() |
||||
Styrväxel
Kika på BMW e39 med v8. Kan kanske ge lite ideer... den använder ett lite annat koncept, har inte samma typ av styrväxel som e36/e46. Vet inte riktigt vad som är för/nackdelar för den typen av styrning, mer än att den ger lite mer frihet med vart hur den sitter. _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
Re: Styrväxel
Nej...det är väl styrsnäcka på dom.....som en gammal e34. Det vill man inte ha. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re: Styrväxel
Jo, det är samma lösning som på gamla bilar. Men jag tänkte att de kanske löst en del av de nackdelar som den lösningen har på M5 E39, eller har M5 dålig styrrespons? Nackdelarna med snäcka är ju (efter att ha läst på lite) att de har fler leder som kan glappa, att snäckan till viss del låser feedback från hjulen, kostnad och vikt. Alltså, så är det främst styrresponsen som man skulle vilja ha bättre. Men eftersom jag aldrig pressat en m5 på bana så har jag svårt att uttala mig om hur dålig den lösning är på en någorlunda modern prestanda bil. Alternativet är väl att placera motorn i ett sämre läge..... Frågan är ju vad som är minst dåligt.... _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
hej igen, tack för alla tips
Har kliat mig i huvudet och spekulerat ett tag men kliar fortfarande... enklaste vore att flytta fram motorn (blir drygt 13cm....) Hur mycket påverkar det bilens egenskaper, bilen ska användas till gatkörning och eventuellt till drifting typ gatebil. Blir även att slopa originaltanken som sitter framför bakaxeln och åka med fuelcell(ca60L), catch, pumpar osv så långt bak som möjligt. väger detta på något sätt upp att man flyttar motorn framåt eller? ös på med idéer och tankar Tack på förhand Mvh Fredrik _________________ Fredrik Karlsson |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Jag har kastat bort alla m20 vi hade.... ![]() Men.....det måste ju gå att modifiera motorn med delar från m50, så du kan använda e36 tråget. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Får pumpen plats, överhuvud taget ? Så det bår att bygga tråg på brädden ?
Någon cm kan du flytta styrväxeln.....och sedan flytta kylslingan till servot. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Ja....ända tills vipparmarna går av, efter 20 minuter...... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Jag kör med våtsump och extern oljepump, då originalpumpen krockade med framvagnsbalken. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Tänk dig ett tråg där den främre halvan är djup (25 cm) och den bakre halvan är grund (5 cm).
Om du vänder på den motorn; kommer den djupa delen av tråget att krocka med framvagnsbalken. Tricket är att ta bort oljepumpen så att du kan vänta motorn UTAN att vända tråget. men utan oljepump; kommer man inte långt, så då svetsar man fast en oljepickup i den djupa delen av tråget och använder en extern (remdriven) oljepump. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
7391 besök totalt |