Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
flytta styrväxeln
7391 besök totalt
karlsson93
umeå
Här sen Nov 2014
Inlägg: 9


Trådstartare
flytta styrväxeln

hejhopp

har en BMW e36 där jag ska i med en annan motor. Bilen ska användas som bruksbil på sommartid, svineri och kanske lite race här och där. problemet är att bulan på nya motorn är fram istället för bak som det är på m50in.
bulan börjar precis där styrväxeln ska sitta.. frågan är då vad man ska göra,
flytta fram hela motorn så det får plats(hur blir det när vikten kommer såpass långt fram, något man känner på banan/vägen?)
Flytta bak styrväxeln? hur blir det med Ackerman osvosv? vad ska man tänka på om man flyttar styrväxeln? vinklar/mått med spindlar ?
alternativt bygga torrsump men det känns som en sista utväg..

Tacksam för svar
mvh Fredrik

_________________
Fredrik Karlsson
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20154



Det finns inget tråg med sumpen på rätt ställe som passar, svetsa om?
Att flytta styrväxel fram/bak ger aldrig rätt ackerman om du inte ändrar styrarmslängd mm samtidigt, och då endast små avstånd,.

Byta framvagn/styrväxel/rattstång helt och hållet (styrväxel på andra sidan framaxeln)?

Men jag är lyckligt ovetande om Beemers

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
karlsson93
umeå
Här sen Nov 2014
Inlägg: 9


Trådstartare
Re:

näee bygga om pumpen går inte eftersom silen sitter i pumpen som direkt på

och alternativa framvagnar är helt klart aktuellt om nån har tips på vilken man ska gå på

_________________
Fredrik Karlsson
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 650



Styrväxel

Kika på BMW e39 med v8. Kan kanske ge lite ideer... den använder ett lite annat koncept, har inte samma typ av styrväxel som e36/e46.

Vet inte riktigt vad som är för/nackdelar för den typen av styrning, mer än att den ger lite mer frihet med vart hur den sitter.

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re: Styrväxel

magnus428 skrev:
Kika på BMW e39 med v8. Kan kanske ge lite ideer... den använder ett lite annat koncept, har inte samma typ av styrväxel som e36/e46.

Vet inte riktigt vad som är för/nackdelar för den typen av styrning, mer än att den ger lite mer frihet med vart hur den sitter.


Nej...det är väl styrsnäcka på dom.....som en gammal e34.
Det vill man inte ha.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 650



Re: Styrväxel

ButterflyRacing skrev:
magnus428 skrev:
Kika på BMW e39 med v8. Kan kanske ge lite ideer... den använder ett lite annat koncept, har inte samma typ av styrväxel som e36/e46.

Vet inte riktigt vad som är för/nackdelar för den typen av styrning, mer än att den ger lite mer frihet med vart hur den sitter.


Nej...det är väl styrsnäcka på dom.....som en gammal e34.
Det vill man inte ha.


Jo, det är samma lösning som på gamla bilar. Men jag tänkte att de kanske löst en del av de nackdelar som den lösningen har på M5 E39, eller har M5 dålig styrrespons?

Nackdelarna med snäcka är ju (efter att ha läst på lite) att de har fler leder som kan glappa, att snäckan till viss del låser feedback från hjulen, kostnad och vikt. Alltså, så är det främst styrresponsen som man skulle vilja ha bättre. Men eftersom jag aldrig pressat en m5 på bana så har jag svårt att uttala mig om hur dålig den lösning är på en någorlunda modern prestanda bil.

Alternativet är väl att placera motorn i ett sämre läge..... Frågan är ju vad som är minst dåligt....

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
karlsson93
umeå
Här sen Nov 2014
Inlägg: 9


Trådstartare
hej igen, tack för alla tips

Har kliat mig i huvudet och spekulerat ett tag men kliar fortfarande...
enklaste vore att flytta fram motorn (blir drygt 13cm....)
Hur mycket påverkar det bilens egenskaper, bilen ska användas till gatkörning och eventuellt till drifting typ gatebil.

Blir även att slopa originaltanken som sitter framför bakaxeln och åka med fuelcell(ca60L), catch, pumpar osv så långt bak som möjligt.

väger detta på något sätt upp att man flyttar motorn framåt eller?

ös på med idéer och tankar

Tack på förhand Mvh Fredrik

_________________
Fredrik Karlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Jag tycker alltihop låter som en dålig ide.

Vad är det för motor ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
karlsson93
umeå
Här sen Nov 2014
Inlägg: 9


Trådstartare
nu kommer ni tycka motorvalet är en mycket dålig idée men det är en m20 och ja den ska ner på ett eller annat vis frågan är bara hur

_________________
Fredrik Karlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

karlsson93 skrev:
nu kommer ni tycka motorvalet är en mycket dålig idée men det är en m20 och ja den ska ner på ett eller annat vis frågan är bara hur


Jag har kastat bort alla m20 vi hade....

Men.....det måste ju gå att modifiera motorn med delar från m50, så du kan använda e36 tråget.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
karlsson93
umeå
Här sen Nov 2014
Inlägg: 9


Trådstartare
grejen är ju att pumpen ser absolut inte likadan ut och därmed går pumpen inte ändra, om man inte kör torrsump..

_________________
Fredrik Karlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Får pumpen plats, överhuvud taget ? Så det bår att bygga tråg på brädden ?

Någon cm kan du flytta styrväxeln.....och sedan flytta kylslingan till servot.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
karlsson93
umeå
Här sen Nov 2014
Inlägg: 9


Trådstartare
problemet är att pumpen bygger för mycket neråt, pumpen sitter i nuläget jävlar mitt i styrväxeln..

_________________
Fredrik Karlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

ButterflyRacing skrev:
Jag tycker alltihop låter som en dålig ide.


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
karlsson93
umeå
Här sen Nov 2014
Inlägg: 9


Trådstartare
det är bara för du är negativ, de blir nått nytt att höra m20in ryta från en e36a så vänd på humöret och hjälp till nu

_________________
Fredrik Karlsson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

karlsson93 skrev:
......................att höra m20in ryta från en e36a ....................


Ja....ända tills vipparmarna går av, efter 20 minuter......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Köp mina e30 325 touringar i stället.

5000:-....för två st.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re:

karlsson93 skrev:
näee bygga om pumpen går inte eftersom silen sitter i pumpen...grejen är ju att pumpen ser absolut inte likadan ut och därmed går pumpen inte ändra, om man inte kör torrsump..


Jag kör med våtsump och extern oljepump, då originalpumpen krockade med framvagnsbalken.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
karlsson93
umeå
Här sen Nov 2014
Inlägg: 9


Trådstartare
lät intressant ice, förklara mer så jag förstår är du snäll

_________________
Fredrik Karlsson
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Tänk dig ett tråg där den främre halvan är djup (25 cm) och den bakre halvan är grund (5 cm).
Om du vänder på den motorn; kommer den djupa delen av tråget att krocka med framvagnsbalken.
Tricket är att ta bort oljepumpen så att du kan vänta motorn UTAN att vända tråget.
men utan oljepump; kommer man inte långt, så då svetsar man fast en oljepickup i den djupa delen av tråget och använder en extern (remdriven) oljepump.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Racetech
flytta styrväxeln
7391 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande