Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
flyttad styrväxel, mäta bumpsteer bla
1 besök senaste veckan (4130 totalt)
Nyberg_
umeå
Här sen Jan 2008

Trådstartare

bygger på en bmw 02a med e30 framvagn samt en e36 styrväxel.
eftersom jag kortade av framvagnen var jag tvungen att fimpa fästena för styrväxeln (som jag också kortar)
men nu ska jag snart ihop med det det där igen och då är ju frågan hur jag ska se till att jag får en körbar bil.

är jag någorlunda rätt om jag sänker bilen till tänkt rideheight och placerar styrväxeln så att styrstagen är närmaste horisontella samt att det blir en rak vinkel ut till infästning vid spindeln?

eftersom jag även har andra mått på länkarmens bakre infästning, kommer då t ex ackerman att bli felaktig?

hel grön på detta så hoppas någon kan förklara lite

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Generellt sett vill du ha styrstagen parallella med bärarmen i körläge, och du vill ha styrväxelns inre ledpunkter nära en linje mellan bärarmens inre ledpunkt och topplagringens ledpunkt (röd linje):

I praktiken har man ofta yttre styrleden lite närmare hjulet pga Ackerman så då kan oftast inre ledpunkten ligga lite utanför röda linjen.

Länkarmens bakre infästning påverkar inte Ackerman, men det lär väl ha viss effekt på hur camber och ev. caster förändras med fjädringsrörelsen, tycker jag.

Det bästa sättet att mäta bump steer är en bump steer gauge (finns massa exempel att hitta på nätet), men har jag ingen sådan brukar jag använda en laserpekare på navet. Om hjulupphängningen har liten spårviddsförändring vid fjädring brukar jag peka framåt, cirka 1 meters avstånd till en kartongskiva. Då kan man plotta ut styrvinkeländringen. Med mycket spårviddsförändring kan det vara bättre att lysa 90 grader åt sidan men då får man hålla koll på caster istället så man inte blir lurad.

Jag brukar rekommendera att man börjar med att bara klämma fast styrväxeln ungefär där man tror den ska vara, sedan mäta och prova olika höjder för att hitta bästa läget, innan man bygger fästen.

Gustaf

Citera
Racetech
1 besök senaste veckan (4130 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande