Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga upp gammal motor eller bygga nytt (2.0 N/A)
3 besök senaste veckan (2645 totalt)
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Jag står just nu lite i ett dilemma och hoppas jag kan få lite goda råd (fast alla vill väl säga att man ska gå hardcore )

Jag håller på att bygga upp min motor igen efter den rasade. Råkade få en skruv in i motorn..

Motorn är från en Peugeot 306 GTi om det gör någon skillnad.

Idag är (var) motorn 87x86 (borr/slag, original är 86/86) och en extra motor finns att bygga på igen om jag vill.
Såhär ser effektkurvan ut:



Nu när jag ska bygga ny motor finns det två vägar att gå som jag ser det.

    1. Fixar fram en ny uppsättning kolvar som är identiska med de jag har idag, de är plana och ger ca 12-12.5:1 i kompförhållande med 0.5mm planad topp. Detta betyder att jag måste plana den nya toppen eller renovera/laga den gamla.
    Detta måste då göras; borra upp blocket, nya kolvar, plana topp. Till detta hör iofs lite till att jag har 22mm kolvbult idag på mina smidda stakar, vilket kanske inte är så optimalt i en sugmotor men fungerar.
    Detta alternativet kommer kanske gå på 8-10k för kolvar och borrning plus vev- och ramlager, toppackning, bultar och allt sånt.

    2. Detta alternativet är nya kolvar och stakar så kan jag smälla i en smidd vev på 92mm istället och borra upp det gamla blocket 1mm ytterliggare och få 88/92 vilket ger en volym på 2250cc ungefär om jag minns rätt. Detta alternativet kommer kosta ca 25k kanske med kolvar, stakar, borrning, bearbetning av toppen för att matcha 88mm kolvar (istället för 86mm original) och ev slipa veven för veven sitter i en Peugeot 406 2.1TD som står hemma som ändå ska till skroten.
    Här måste jag köpa till ramlager, toppackning och bultar. Här låter jag bli att plana toppen.
    Kompet jag siktar på är 13.5:1 och köra på e85 istället för bensin som jag kör idag.
    Just detta alternativet så blir det specialbeställda grejer för att passa veven och kolvar på ca 6cc i dome och en förändrad toppvolym till ca 43cc. får räkna lite mer på exakt dome och det.


I båda fallen ska kolvarna ha deck height på 0 och en 1.2mm (kanske 1.0mm) toppackning användas.
Varvet kommer ligga kvar på ca 8200rpm pga orörd topp.

Till detta hör iofs att mina kammar är följande och kanske liiite för tama.
Catcams 4903108
Insug:
236 grader vid 1mm
12mm lyft
Avgas:
233 grader vid 1mm
11.20mm lyft

Båda kammarna ska ha peak angle på 110 grader enligt catcams. Vilket gör att insugsventilen "stänger" 48 grader efter BDC (1mm)


Skillnaden kommer vara mer effekt och ytterliggare 15k kr fattigare.
Nu har jag kanske vinklat denna infon lite åt alt 2 för det lockar, men är det värt det?
Bilen kommer mestadels användas på bana i form av "förarutveckling" och lite ibland på gata.
Eller är det någon som har något att tillägga som jag missat att tänka på?


En video från mappningen
https://www.youtube.com/watch?v=hZ8TyS6-Ng0

Det kommer komma upp en projekttråd i helgen eller i början på veckan på bilen.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Alex H skrev:
Bilen kommer mestadels användas på bana i form av "förarutveckling" och lite ibland på gata.
Gå för känsla och inte sista effekten. Kurvan du har (hade) ser väldigt trevlig ut.

Kommer du att vinna flera mm större smajl med den lite större motorn? Här är ljudbild, självkänsla mm helt acceptabla parametrar, det är ju du som ska trivas med det.
Räcker dessutom insug/avgas till för den större volymen, eller kommer du att "behöva" karva där med.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Ligger inne med 48mm separata spjäll och avgaset ska bytas mot lite grövre doningar också. Så spjällhusen kommer räcka till 260-280hk i alla fall

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Du har medelkolvhastigheten att ta hänsyn till också

Alternativ
1. 23.5 m/s
2. 25.15 m/s

Om alternativ 2 ska ha samma medelkolvhastighet som alternativ 1 så kan du varva 7760rpm. Då kommer du att öka effekten med 10hk ungefär. Varvar du mer än så kommer du att öka belasningen på vevaxel, kolvar och stakar. Varvar du 8200 med alternativ två kan du öka effekten med ungefär 25hk på bensin.

Kör du alternativ två kommer kan du få ut upp emot 280 hk. Men du får en dyrare motor med kortare livslängd.

Om det är värt det eller inte kan bara du svara på.

Upplever inte samma effekt som du har nu som otillräckligt i min lätta framhjulsdrivna bil. Men det är ju alltid kul med mycket effekt, dock inte till vilket pris som hellst.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Asse
Karlstad
Här sen Jun 2004
Inlägg: 513



Alt. 2 låter ju klart skoj!

Har du räknat med kostnaden att byta soppapump, spridare och soppaledningar?
Sen så tror jag att du behöver större spjäll för att få ut max ur en sån maskin.

Jag blev tex rekommenderad minst 62mm spjäll om det skulle vara nån idé att byta till separata spjäll till min 2,4L motor.

_________________
Erik Lindgren
Honda
Integra Type R K24 -98
Accord -04
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Asse skrev:
Jag blev tex rekommenderad minst 62mm spjäll om det skulle vara nån idé att byta till separata spjäll till min 2,4L motor.
Men det är ju en Honda... (att ha det utgångsläget kan man inte vara annat än avis på.)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 350


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
Du har medelkolvhastigheten att ta hänsyn till också

Alternativ
1. 23.5 m/s
2. 25.15 m/s

Om alternativ 2 ska ha samma medelkolvhastighet som alternativ 1 så kan du varva 7760rpm. Då kommer du att öka effekten med 10hk ungefär. Varvar du mer än så kommer du att öka belasningen på vevaxel, kolvar och stakar. Varvar du 8200 med alternativ två kan du öka effekten med ungefär 25hk på bensin.

Kör du alternativ två kommer kan du få ut upp emot 280 hk. Men du får en dyrare motor med kortare livslängd.

Om det är värt det eller inte kan bara du svara på.

Upplever inte samma effekt som du har nu som otillräckligt i min lätta framhjulsdrivna bil. Men det är ju alltid kul med mycket effekt, dock inte till vilket pris som hellst.


Tack för input. Jag ser inte 25.15m/s som orimligt högt utan det blir nya smidda stakar och kolvar. Jag ser det som fullt möjligt. Men visst så kommer påfrestningarna öka. Jag har nästan vänt mot att köra alternativ två just nu för att ska jag göra allt detta så kan jag lika gärna lägga ut lite mer pengar. För arbetet kvarstår och är väl det lite tråkiga. :P Känns bara så onödigt att riva ner motorn och bygga ihop den igen. Nu har jag chansen att köpa nya roligare grejer utan att riva en fungerande motor.
Men hur lång är livslängden egentligen?

Tyvärr hann jag aldrig köra bilen på bana innan det rasade, men den gick riktigt fint. Prova köra ett par repor 402m med en sådan "racemätare" och det gick på typ 14s, fanns lite mer att hämta

Här är en liten kalkyl jag slängde ihop hur motorn kommer vara och det enda jag är osäker på är max piston accelration




Asse skrev:
Alt. 2 låter ju klart skoj!

Har du räknat med kostnaden att byta soppapump, spridare och soppaledningar?
Sen så tror jag att du behöver större spjäll för att få ut max ur en sån maskin.

Jag blev tex rekommenderad minst 62mm spjäll om det skulle vara nån idé att byta till separata spjäll till min 2,4L motor.


Alt 2 låter helt klart roligare :P Så kanske det finns någon Peugeot som kan hänga på en och annan bil ^^

Det jag har läst mig till är att 48mm räcker till närmre 300hk men då börjar det ställa lite högre krav på att allt stämmer, men köra 48mm till 260 är inga problem (men de börjar bli i minsta laget) och hade jag kört din 330hkmotor så hade jag kört 52 eller kanske max 54/55mm. 62mm känns överdrivet stort i mina öron. Men det beror på var din butterfly sitter och vilket vartal du stämmer av insuget till.

Det sitter redan ombyggt bränslesystem på den med catchtank, extern pump, AN-kopplingar överallt så det bör nog räcka till dessa extrapollarna. Nya spridare får inhandlas och bör nog bli ett par 550cc om jag räknat rätt.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
Skruva banåkabil
Bygga upp gammal motor eller bygga nytt (2.0 N/A)
3 besök senaste veckan (2645 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande