Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 97a nervös bakända, tips?
4 besök senaste veckan (128078 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 382


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Jocke K skrev:
Låter som du har samma problem som vi hade länge
Kolla så huvudcylindrarna sitter på rätt plats och båda är grund justerade
Just detta trodde vi att vi hade koll på , men de hade vi inte och ja har pratat med flera som gjort samma groda som vi
Som vår E36 är nu så e den underbar i inbromsning


Ja just det.
Det är jätteviktigt att gafflarna inte sitter för tight mot röret på pedalen.



Om dessa inte vore grundinställda så borde väl bromsarna ligga an mer eller mindre hela tiden ? (Eller tänker jag fel ? 😊)

När vi montera bromsvågen osv så ställde vi in allting mer eller mindre exakt och gaffeln mot pedalen ligger bra tycker jag bromsarna ligger aldrig imot iaf och den känns bra när man kör.
Ska självklart kolla över detta igen så det inte har ändrats något.

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 382


Trådstartare
Blev en körning på Knutstorp i år också med GRC.

Justerade till ännu mer broms fram men ibland låste sig bromsarna bak på rakan så man fick lite halvställ dock så blev det bättre med mer broms fram men ändå inte tillräckligt då problemet återstår.

Samtliga bussningar i bakvagnen är nya då jag bytade från 210 bakvagn till 188 för något år sedan och då körde vi millway bussningar i det hela där bak då.
Men det här med att gafflarna ligger för tight mot röret ska jag kolla nu i vinter.

Annars gick körningen bra och justerade mitt personbästa med 0,4 sekunder så det är åt rätt håll, dock mycket trafik emellanåt på banan men fick ändå några sköna varv med bra flyt.


Tackar Tobias Lewandovski för bilderna.










Har fått en ganska rejäl lista att fixa i vinter också så får vi se hur mycket som blir gjort men där är mycket att önska och fixa.


mvh

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Niklas Rosell
Flen
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1508



Nu har jag inte läst vad du har för dämpare men jag hade problem med upplåsning bak när det var för lite utfjädring på bakdämparna. Med ABS bromsade bilen inte alls och när jag kopplade ur den fick jag upplåsning bak för ingenting.

Dämparna var från Compact så de var lite kortare. Jag snickrade ihop ett par aludistanser för att förlänga dämparna och det blev mycket bättre, men misstänker att jag behöver ännu mer utfjädring för att få det riktigt bra.

_________________
BMW M3 3,0 -94
BMW 318is/4 -97
Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Visa användarens profil
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 623



Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 382


Trådstartare
[quote="Jocke K"][/quote

Tack så jätte mycket för det! Så kan jag säga att dom verkligen inte står, dom är raka utan pedalen påverkad.



_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 623



Glöm inte att cylindern till fram bromsarna ska sitta närmast justerings Wiren det är viktigt ☺️
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 623



Glöm inte att cylindern till fram bromsarna ska sitta närmast justerings Wiren det är viktigt ☺️
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
erikjakan
Sockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 6126



På med en gt vinge och sänk den lite bak är mitt tips.

_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 382


Trådstartare
erikjakan skrev:
På med en gt vinge och sänk den lite bak är mitt tips.


Sålde min förhöjda GT-Vinge för att jag hade hittat min drömvinge men det har strulat med den, förhoppningsvis får jag tag i den till nästa säsong.


Har kört Corner weight på bilen men kanske är värd att sänka lite mer där bak ändå, ska på med breddarna bak i vinter så jag kan köra mina 18" bak nästa säsong också

Tack för tipsen ! =)

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 382


Trådstartare
Tackar Benjamin för riktigt fina bilder från GRCs körning förra veckan








_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13905



Jocke K skrev:
Glöm inte att cylindern till fram bromsarna ska sitta närmast justerings Wiren det är viktigt ☺️


Varför det ....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 382


Trådstartare
Blir en körning till på Knutstorp i år om vädret är med oss.

Glömde lägga upp en logg från Harrys från sista körningen. Blev en 1,07,90 tid så det går åt rätt håll!



_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 623



ButterflyRacing skrev:
Jocke K skrev:
Glöm inte att cylindern till fram bromsarna ska sitta närmast justerings Wiren det är viktigt ☺️


Varför det ....


Vet faktiskt inte , men de står i instruktionerna och vi hade gjort fel och det blev inte bra
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 13905



Jocke K skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jocke K skrev:
Glöm inte att cylindern till fram bromsarna ska sitta närmast justerings Wiren det är viktigt ☺️


Varför det ....


Vet faktiskt inte , men de står i instruktionerna och vi hade gjort fel och det blev inte bra


Har aldrig hört det förut... men det måste jag kolla på min bil.... och ändra om det är fel.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1081



ButterflyRacing skrev:
Jocke K skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jocke K skrev:
Glöm inte att cylindern till fram bromsarna ska sitta närmast justerings Wiren det är viktigt ☺️


Varför det ....


Vet faktiskt inte , men de står i instruktionerna och vi hade gjort fel och det blev inte bra


Har aldrig hört det förut... men det måste jag kolla på min bil.... och ändra om det är fel.

Är det för att texten "Front"/"Rear" på justeringsratten ska stämma?

_________________
Johan Lekås
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
And reas Mill bro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2589



Johan Lekås skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jocke K skrev:
ButterflyRacing skrev:
Jocke K skrev:
Glöm inte att cylindern till fram bromsarna ska sitta närmast justerings Wiren det är viktigt ☺️


Varför det ....


Vet faktiskt inte , men de står i instruktionerna och vi hade gjort fel och det blev inte bra


Har aldrig hört det förut... men det måste jag kolla på min bil.... och ändra om det är fel.

Är det för att texten "Front"/"Rear" på justeringsratten ska stämma?


På min Tilton ratt så följer det med dekaler för båda riktningarna. Antar att det är för att man ska kunna sätta justeringswiren på båda sidorna.

Finns bild hur det ser ut här.
https://www.amazon.com/Tilton-72-508-REMOTE-CABLE-ADJUSTER/dp/B003TQ4B . . . .

Är intressant att höra om vad som behövs för att få till bra känsla i bromsvågen. Min är inte riktigt 100 men jag tror det beror på att vågen inte står riktigt rakt med nedtryckt pedal. Är ett helvete att justera till det då det går trögt att rotera stängerna på cylindrarna och då det är trångt

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Skicka personligt meddelande Skicka e-post Visa användarens profil
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 382


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:

På min Tilton ratt så följer det med dekaler för båda riktningarna. Antar att det är för att man ska kunna sätta justeringswiren på båda sidorna.

Finns bild hur det ser ut här.
https://www.amazon.com/Tilton-72-508-REMOTE-CABLE-ADJUSTER/dp/B003TQ4B . . . .

Är intressant att höra om vad som behövs för att få till bra känsla i bromsvågen. Min är inte riktigt 100 men jag tror det beror på att vågen inte står riktigt rakt med nedtryckt pedal. Är ett helvete att justera till det då det går trögt att rotera stängerna på cylindrarna och då det är trångt



Mina cylindrar går riktigt lätt och smidigt faktiskt dock är ju denna bara ett år gammal också så det gör väl sitt.

Bilen är redo inför helgen iaf så får vi hoppas det går bättre med bromsarna nu, vore sjuk skönt ifall man kan få lite ordning med det hela

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Skicka personligt meddelande Visa användarens profil
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 97a nervös bakända, tips?
4 besök senaste veckan (128078 totalt)
<<   1, 2, 3 ... 15, 16, 17