| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga rörramschassie
|
3696 besök totalt |
|
Bygga rörramschassie
Har sökt på forumet men inte hittat nå, går i funderingar på att bygga ett rörramschassie anpassat till en Audi A3 kaross eller en Golf 4:a Och sedan flytta över min drivlina,motor,bakvagn och bärmarna fram och fjädring från min s4:a -92 Är det nån som vet nån bra sida som man kan läsa lite på hur konstruktion och tillvägagångssätt, även hur man ska tänka när man bygger ett chassie så det blir bra och hållbart. Bilen är tänkt för bana, svetsning,kapning,svarvning,fräsning blockning av rör vattenskärning mm är inte nå problem. Bara kunskapen om att bygga ett bra chassie, så länka gärna till bra sidor med bilder o info om hur man ska gå tillväga. Kom gärna med era egna idéer erfarenheter också, all info är bra! Även vilket material som bör användas, jag tänkte bygga i fyrkantsrör. Eventuellt så tänkte jag besikta bilen som ombyggt fordon men det ligger inte högst på prio listan, men de har väl bestämmelser angående material kan jag tro. //Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
|
Göran Malmbergs böcker kan fungera som en bra start.
http://speedlabacademy.se/produkt-ka _________________ /Anton Lillsund |
||
|
Tror inte golfen eller a3:an är lång nog i nosen för en sån operation.
Kolla redan s2 har ju motor ända ut i grillen. s4 v6 har kortare motor. Har för mig att ts motor och kai roger bakken(gatebil) har speciella lådor och drivaxlar föra tt få bak motorpaketet. Har för mig att dahlbäck hade det med. Vill inte grusa dina planer men mät lite på bilarna. Kul ide! |
||
|
Re:
Jo Kai köpte sin sekventiella låda på sellholm när jag jobbade där, så jag vet att han kör med en annan låda. Jo jag ska mäta lite men kylaren hamnar i skuffen hur som helst, där har man ju 100mm direkt haha //Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
|
Re:
Dahlbäcks golf 4 hade ju rak femma och audi låda - det fick ju plats i den så varför inte i en annan Golf4/A3?? _________________ Henrik Eriksson Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet! |
||
|
Har för mig,(kan ha fel var några år sen nu den var aktuell)att han hade en särskild låda, imsa låda men om det innebär att drivaxlarna kommer ut längre fram på lådan vet jag inte.
Men a8 och a4 from 2010 har en låda som har drivaxlarna längre fram för att korta överhänget fram. Jag VILL att det ska gå! gillar såna projekt. Men det är ju bara att riva fram "tummaträt" o kolla. |
||
|
Bestämde mig för att bygga på en c4, blir enklare att få delarna att passa. Sen blir jag nog ganska ensam om att ha en s4:a c4 med röramschassi. Finns väl inte många som är så korkade att bygga på ett sånt slag skepp haha
Dock lite tråkigt att det inte finns nå glasfiber detaljer att tala om till en sådan bil.
//tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
|
Re:
Hej! Låter som du har liknade planer som jag hade med min rörramsschssi volvo 850. Skulle kunna komma med några tips om du vill. Jag bor ju också i arboga. Har du fixat en kaross eller är du på planerings stadiet? _________________ Jonas Persson Porsche 986 RS |
||
|
Jag har fixat kaross, ska börja i veckan o riva ner den. Ja tips är ju alltid välkommet.
//Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
|
är det tänkt att det ska klassa in i någon tävlingsklass eller hos sfro??
beroende på användningsområdet , dvs vilken instans ska godkänna den så behöver man ju tänka på lite olika saker. när jag har byggt så har jag inte brytt mig om sånna saker utan bara byggt efter eget huvud och det har funkar hitills, bara kapa ur allt man inte vill ha kvar , sen börja med ett rör någonstans och bygga vidare, typ
polaren bygger dock efter 7.50 klassning lr va det heter i sin dragracingbil och då har man ju ett reglemente att följa och han har därför kontakt med killen som ska godkänna det med jämna mellanrum... en annan polare som byggt sfro gatbil har haft samma , dvs kontackt med sfro killen med jämna mellanrum för att bekräfta diverse ideer. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Re:
Jag hade tänkt att köra bana med min, och det enda som min kan klassa in i är ju timeattack så där är det ju ganska fritt. Skulle ju vara kul att få den sfro godkänd men det får jag se hur jag gör med det. Jo jag har sett att många bygger efter eget huvud och det tänker jag också göra. Har fått in bilen nu i garaget o på lyften så imorgon ska det börjas att strippa bilen, när det är klart så ska jag bygga nån form av jigg som jag kan spänna upp skalet i o sen börja bygga. Gjorde även en rörnotch på jobbet till svarven som jag provade idag o den funkade kanon tänkte starta en projekt tråd sen men jag blir tokig på hur man lägger upp bilder med paddan haha
//Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga rörramschassie
|
3696 besök totalt |