Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 106, 107, 108, 109   >>
75 besök idag (656308 totalt)
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Man måste ge dig att du är en envis jävel, bara det är värt beröm!

Nu skulle jag inte kalla Alusil för skit, det gör precis det den är ämnad att göra. Men det är inget du behöver bry dig om för det finns ingen Alusil i S55 utan cylinderväggarna är coatade med järn med en teknik som kallas LDS. http://australiancar.reviews/bmw_S55.php

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Mats Ahlgren
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 289



Har du prövat Sandåsen Motorsport ligger hyfsat nära dig, flera från Vette klubben med rätt höga effekter som varit där och dynokört med mappning osv med bra resultat, låter som du inte varit helt nöjd med mappningen och köra på gatumapp är ju inte helt lyckat på fullgas, måste upp på en riktig dyno.
Har inte läst hela tråden så ursäkta om jag kanske påpekar något som du antagligen redan har koll på

_________________
Mats Ahlgren

C6 Corvette Callaway SC606 -2010 Cybergrey
NS: 16
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Fredin skrev:
Men den där kolven har ju inte rasat pga alusil problem eller högt cylinder tryck. Är ju värsta härdsmälta jag sett. Har ju gått alldeles för varmt för länge mot vad kolven klarar av.


Ja, Alusil är inte problemet, men än att cylindern är skrot. Därav stålfoder. Anledning 2 till stålfoder är att det är lättare med kolvar och smidigare att renovera igen om det skulle behövas.

Härdsmältan kommer av för mycket laddtryck och tändning under för lång tid. Jag pressade den för hårt. Jag har kört sönder den helt enkelt. Den håller inte för det trycket och den värme som blir. Bilen gick riktigt jefla bra och jag rycktes med lite. Skulle tagit det lugnt, men... Det var roligt. Jag ser det så här: Jag lär mig något varje gång det rasar. Det blir dessutom en kul historia. Visst blir det dyrt, men detta är min hobby. Jag har aldrig varit i Thailand tex. Jag åker hellre till garaget.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Mats Ahlgren skrev:
Har du prövat Sandåsen Motorsport ligger hyfsat nära dig, flera från Vette klubben med rätt höga effekter som varit där och dynokört med mappning osv med bra resultat, låter som du inte varit helt nöjd med mappningen och köra på gatumapp är ju inte helt lyckat på fullgas, måste upp på en riktig dyno.
Har inte läst hela tråden så ursäkta om jag kanske påpekar något som du antagligen redan har koll på


Jag mappade förr hos Maxxtuning, men Natanael har inte tid nu. Numer mappar jag hos Ogge. Fast denna motorn har inte varit uppe i bänken ännu. Jag har snyggat till bränslemappen själv och den är kanonbra. Tändningen däremot fick jag nog lite för agressiv. Det är alltså jag som mappat detta själv. Ogge hade inte tid i våras, och sen blev det aldrig av riktigt. Hade en massa strul och då var det inte värt att lägga den tiden och pengarna.

När nya motorn är klar åker jag till Ogge igen.

Som jag skrev tidigare, jag rycktes med och tänkte mig inte riktigt för. Planen var att ta det lite lugnt, men det blev 100% attack. Glömde bort i stridens hetta att det var oem kolvar i.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Westersund skrev:
Man måste ge dig att du är en envis jävel, bara det är värt beröm!

Nu skulle jag inte kalla Alusil för skit, det gör precis det den är ämnad att göra. Men det är inget du behöver bry dig om för det finns ingen Alusil i S55 utan cylinderväggarna är coatade med järn med en teknik som kallas LDS. http://australiancar.reviews/bmw_S55.php


Tack.

Jaha, nu när du skriver det, så minns jag att jag läst det innan, men jag har blandat ihop det med Alusil. (tror S65 är Alusil...) I vilket fall så är det ju skador i cyl 1 nu, så det blir stålfoder i alla fall.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Känns som det skulle kunna vara nån sorts knack/preignition av stöddigare karaktär för att få så pass brutal lokal värmepåverkan på kolven. Fascinerad/imponerad av din ork i garaget efter motgångarna 99% av alla vanliga människor hade gett up för länge sen.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Cédric skrev:
Känns som det skulle kunna vara nån sorts knack/preignition av stöddigare karaktär för att få så pass brutal lokal värmepåverkan på kolven. Fascinerad/imponerad av din ork i garaget efter motgångarna 99% av alla vanliga människor hade gett up för länge sen.


Ja, detonation är det ingen tvekan om. Anledningen gissar jag är för högt cylinder tryck. Motgångar är bara jobbiga om man låter dem slå ner dig. Ja, jag har ju tränat lite innan. När jag åkte med Porsche V8an så höll jag på att ge upp. Fast detta är ju roligt. Jag får ju lära mig nya saker hela tiden. Det bästa som finns.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Fredin skrev:
Men den där kolven har ju inte rasat pga alusil problem eller högt cylinder tryck. Är ju värsta härdsmälta jag sett. Har ju gått alldeles för varmt för länge mot vad kolven klarar av.


Jag menade mer att alusil är ett jäkla skit när det kommer till renoverbarhet, har sjölv stått med ett v8:a block som hade 5 dåliga lopp. Kostnaden att fodra om blev lite hög för att lägga på den bilen .

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 887



Har motorn gått väldigt lean?

_________________
Magnus Falk
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
stilldouble skrev:
Har motorn gått väldigt lean?


Nej. Det är inget fel på bränsle tillförseln. Många tror det, men jag har loggar på precis allt. Materialutmattning, precis som jag gjorde på N54an. Jag har pressat den hårdare än den klarar av. Det "sägs" att den ska klara över 600hk. Jag har gissningsvis kört den på 750-800hk enl mina 100-200 tider. Jag gjorde en miss när jag mappade och sen glömde jag bort att ta det lugnt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
För att enklare kunna förklara...

Precis innan det smäller ser det ut så här. Lambda target är där jag vill att den ska vara, och Lambda är vad som händer i verkligheten


Här under har vi hela händelse förloppet. Vissa valda kanaler sm betyder något.
Det börjar med den gula längst till vänster. Den är sågtandad. Det var den inte innan jag växlade till 6an. Markören är det ljusblå vertikala strecket mitt på bilden. Där är det redan härdsmälta. Alla siffror i rutorna till vänster är just där den markören pekar. Här har jag redan släppt gasen. Om man kollar på varvtalet i översta fältet så ser ni när jag växlar. Då går varvet ned en aning och blir ännu lite mer "taggigt". I fältet längst ned ser man ett grönt streck som "försvinner upp" Detta är växeln. Men vi håller oss till det övre fältet. Den blå är laddtrycket. Man ser att det ligger rätt stabilt på 1,6bar, men strax efter växlingen ungefär samtidigt som varvtalet börjar bli konstigt så börjar laddet att sjunka. Där blir det hål i kolven och allt cylindertryck går ner i vevhuset.

Lambda är den lila grafen. Tambda target är den bruna. De ligger exakt ihop hela vägen. Den lilla toppen vid växlingen är när motorn klipper för att minska vridet vid växling. Det ser alltid ut så. Men precis när det börjar bli knasigt så sticker lambdan upp högt. Där börjar det bli lite konstig blandning eftersom det är hål i kolven. Mitt i mellan de lila vertikala strecken är ett orange streck. Det är när jag går från 100% till 0% throttle. Sen kommer lambdan ner igen, för nu börjar jag bränna olja i förbränningsrummet. Hela bilden är 5sekunder. Så det går rätt fort. Mitten fältet kan vi strunta i, där är hastighet och lite annat som inte spelar roll just nu.

Längst ner ligger lite varningar ock såånt. Det ända som händer innan härdsmältan är en fuelcut i växlingen, som det ska vara, men sen när det börjar bli konstigt så blir allt som en julgran på High Chapparall. Ingenting blir som det ska när alla olika givare får tokspel. Det ska ju inte vara hål ner i vevhuset.

Med denna förklaring vill jag både förklara och slå hål på att det skulle vara fel på bränslet på något sätt. Kolven orkar inte med den misshadling som jag utsätter den för helt enkelt.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Jag lägger en stor bild för den som vill se lite mer i detalj.


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Fast lambda hinner inte reagera på leant innan det är hål i kolven tror jag, skulle kollat spridarna om jag var du.

Känns skumt att en kolv går sönder så hårt.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
erikjakan skrev:
Fast lambda hinner inte reagera på leant innan det är hål i kolven tror jag, skulle kollat spridarna om jag var du.

Känns skumt att en kolv går sönder så hårt.


Jo, men det är inget fel på bränslet. Kan vi bara släppa den diskussionen? Självklart ska spridarna testas. Det gör jag varje vinter. Men jag har ju gjort samma ras 3ggr på N54an. Det har varit samma sak varje gång. På N54an berodde det på högt mottryck i för litet avgashus. Denna gång var det jag som glömde bort att det var 10.2 i komp. Den motor jag hade som referens var komp sänkt till 9,5. Det är viss skillnad i cylindertryck när man laddar 1,6på 10,2 mot 1,6 på 9,5

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Jag håller med Cammo här lambdan kan ju vara helt rätt och plötsligt händer det...

Det här är loggen från en rally bil när det blev ett general ras... titthål i blocket, motorn är inte öppnad än
så vet inte riktigt vad som är hönan eller ägget men en vevstake är av.

Stefan hann bara starta på sträckan och när 6:n las i blev den lite svag....

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Bensinskallen
Arboga/ GBG
Här sen Dec 2013
Inlägg: 91



Jag är också helt med på Cammos hypotes. Man ser tydligt att kolven smält, alltså är det förhöjd temperatur som orsakat materialförsvagning och en bit har helt enkelt blåst ur kolven. Aluminium blir mjukt väldigt snabbt när det blir varmt.

På max mos får man varken pre-ignition eller nämnvärt knack eftersom motorn varvar alldeles för hårt, pre-igntion och knack får man på låga varv med högt cylindertryck. Hade det varit knack eller pre-ignition hade kolven blivit flis eller en stake tittat ut genom blocket snarare.

Luftfördelningen kan säkert vara olika mellan cylindrarna, vilket kan göra att 1:an går lite varmare p.g.a. högre lambda (högre flamtemperatur, men säkert liknande avgastemp p.g.a bättre kylning på 1:an/ 6:an) (ni ska bara veta hur mycket det kan skilja i lambda mellan cylindrar........), men en spontan avvikelse p.g.a. en injektor låter långsökt, så snabbt borde inte temperaturen stiga, och hade det blivit en sådan avvikelse på en injektor borde det ha synts på loggen.

_________________
Kristoffer Clasén
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Bensinskallen skrev:
Jag är också helt med på Cammos hypotes. Man ser tydligt att kolven smält, alltså är det förhöjd temperatur som orsakat materialförsvagning och en bit har helt enkelt blåst ur kolven. Aluminium blir mjukt väldigt snabbt när det blir varmt.

På max mos får man varken pre-ignition eller nämnvärt knack eftersom motorn varvar alldeles för hårt, pre-igntion och knack får man på låga varv med högt cylindertryck. Hade det varit knack eller pre-ignition hade kolven blivit flis eller en stake tittat ut genom blocket snarare.

Luftfördelningen kan säkert vara olika mellan cylindrarna, vilket kan göra att 1:an går lite varmare p.g.a. högre lambda (högre flamtemperatur, men säkert liknande avgastemp p.g.a bättre kylning på 1:an/ 6:an) (ni ska bara veta hur mycket det kan skilja i lambda mellan cylindrar........), men en spontan avvikelse p.g.a. en injektor låter långsökt, så snabbt borde inte temperaturen stiga, och hade det blivit en sådan avvikelse på en injektor borde det ha synts på loggen.


Jo jag är benägen att hålla med, men efter 3 likadana ras på n54an (var det på samma cyl?) så känns det som nåt är förbisett.

Men såklart, för att det ska bli så varmt krävs lite mosa på bana, räcker inte med strippkörning i USA.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Fredin
Hjo
Här sen Dec 2005
Inlägg: 569



erikjakan skrev:
Bensinskallen skrev:
Jag är också helt med på Cammos hypotes. Man ser tydligt att kolven smält, alltså är det förhöjd temperatur som orsakat materialförsvagning och en bit har helt enkelt blåst ur kolven. Aluminium blir mjukt väldigt snabbt när det blir varmt.

På max mos får man varken pre-ignition eller nämnvärt knack eftersom motorn varvar alldeles för hårt, pre-igntion och knack får man på låga varv med högt cylindertryck. Hade det varit knack eller pre-ignition hade kolven blivit flis eller en stake tittat ut genom blocket snarare.

Luftfördelningen kan säkert vara olika mellan cylindrarna, vilket kan göra att 1:an går lite varmare p.g.a. högre lambda (högre flamtemperatur, men säkert liknande avgastemp p.g.a bättre kylning på 1:an/ 6:an) (ni ska bara veta hur mycket det kan skilja i lambda mellan cylindrar........), men en spontan avvikelse p.g.a. en injektor låter långsökt, så snabbt borde inte temperaturen stiga, och hade det blivit en sådan avvikelse på en injektor borde det ha synts på loggen.


Jo jag är benägen att hålla med, men efter 3 likadana ras på n54an (var det på samma cyl?) så känns det som nåt är förbisett.

Men såklart, för att det ska bli så varmt krävs lite mosa på bana, räcker inte med strippkörning i USA.


Om den går snålt på 1 cyl (som då inte syns på totala lambda) så blir det ju så även på höga effektuttag och varvtal. Smällt kolv är vi många som gjort tidigare. Och som sagt, inte första motorn som rasat nu. Värt att kolla upp noggrannare. Eller kanske rasa en motor till. 🤔

_________________
Daniel Fredin
--------------
Sierra Cosworth
Superstage 1.17.71
Kinnekulle 54.51

BMW E46 compact 332i
Kinnekulle 1.00.5 - ska under minuten 2023
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19499



Det kan nog finnas många tricks att få dessa kolvar att leva några procent extra ("köra med kallare förbränning"), men lösningen att använda kolvar som tål mera (fit for purpose) låter väl inte fel.

Ett idiottest kan ju vara att bara byta ettan till smidd och se hur långt det går innan nästa smälter osv, men varför?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Bensinskallen skrev:
Luftfördelningen kan säkert vara olika mellan cylindrarna, vilket kan göra att 1:an går lite varmare p.g.a. högre lambda (högre flamtemperatur, men säkert liknande avgastemp p.g.a bättre kylning på 1:an/ 6:an) (ni ska bara veta hur mycket det kan skilja i lambda mellan cylindrar........

Det löser man ju med avgastemp på varje cylinder och individuell cylinderkompensering på spridarna thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Jag har inte lusläst vad man anser att raset beror på.
Men min motorgubbe hävdar med bestämdhet att det är för lite soppa.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... 106, 107, 108, 109   >>
75 besök idag (656308 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande