Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... , 107, 108, 109   >>
45 besök idag (656278 totalt)
Fyrken
Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 273



Tråkigt med ras för dig men kul att du är på G igen och ser möjligheterna!

Jag har sett problem med pre-ignition som kommer från att tändstiftet tyvärr har blivit ett glödstift. Det blir också värre med högre etanolhalt och du kanske körde på GOAT 109R?
Vår lösning har varit att köra NGKs stift med tillbakadragen centerelektrod (de röda kartongerna).
Tändstiftet i den cylindern är säkert skadat så svårt att sia om när skadan skedde.

Se till att koppla in knackgivarna när du lyfter i motorn igen! Det skadar inte att kika lite på dem också, även om jag tror att detta var pre-ignition och inte knack (så mappningen var inte fel heller).

_________________
Erik Fyrk

997 turbo on Syvecs.
Professionell motorkalibratör.
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Kul med lite diskussion.

Erik: Det var olika cylindrar varje gång på N54an. 3an, 4an och 1an.

Håkan: Ja, det kan han säga, men så är det inte. Det har gått varmt som fan pga för mycket effektuttag.

Idag fick jag nästa jobbiga överaskning. Toppen är också skrot Den har spruckit mellan insugningsventilerna och tändstifthålet på alla cylindrar... Nu är det ju bara komiskt... Så det blir inga stålfoder. Jag fick dra i nödbromsen. Jag får köpa en ny motor och bygga den smidd från början. Inte riktigt vad jag hade räknat med, men samma peng ungefär. Det är inte skitbilligt att fodra heller.

För jag gissar att ingen har en S55 topp liggandes?

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732




_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Cammo skrev:



,.................. Jag får köpa en ny motor och bygga den smidd från början. ............




Är det inte dax att köpa en riktig motor (min motor). ?

870 hk @ 0.78 bar.
Klarar lätt mer ladd... om man inte tycker det är nog.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
erikjakan skrev:
Fanns ett par på ebay https://www.ebay.com/itm/166360424717?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=7 . . . .

😊


Såg det. Men dubbla pengen så har jag en hel motor. Så det fick bli så.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Cammo skrev:



,.................. Jag får köpa en ny motor och bygga den smidd från början. ............




Är det inte dax att köpa en riktig motor (min motor). ?

870 hk @ 0.78 bar.
Klarar lätt mer ladd... om man inte tycker det är nog.


Nej. Jag vill åka BMW 6a nu. Det är bäst i min kaross.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Jaa, här händer det grejjor.



Nya motorn ramlade in i fredags. Nästa steg för den är att plockas ner och mäta upp vevaxel och cylindrar. Sen ska den in på honing för de nya kolvarna.

När jag var och lämnade in det dåliga blocket för borrning så hämtade jag också veven till min N54. Så idag började jag mäta in den och beställa lager. Den ska byggas ihop och säljas. Behöver finansiera nya motorn lite.
När jag ändå var igång så började jag på en komplett blueprint. Det är lika bra, så får köparen en bra motor med full dokumentation


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Inte det minsta nöjd över att du med väldigt liten marginal hann haffa den motorn innan mig. Lycka till med nya motorbygget och hoppas den håller!

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Westersund skrev:
Inte det minsta nöjd över att du med väldigt liten marginal hann haffa den motorn innan mig. Lycka till med nya motorbygget och hoppas den håller!


Haha, ber om ursäkt för det... Men det blev lite panik när jag upptäckte att toppen var skrot
Du får gärna köpa N54an när den är klar.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Garage19
Eskilstuna
Här sen Jul 2023
Inlägg: 22



Vad blir receptet för denna maskin? du lär ju bygga ordentligt nu så du kan ha lite sinnesro framöver

_________________
Ludwig Karlsson Hedlin
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Garage19 skrev:
Vad blir receptet för denna maskin? du lär ju bygga ordentligt nu så du kan ha lite sinnesro framöver


Haha jo... Jag har jobbat ihop en plan tillsammans med Janne på Custom Racing. Det blir Obehandlat oem block. Det gör att jag måste ha coatade kolvar. Så valet föll på JE. Janne gillar dom och då köper jag som han säger. ACL lager med lite mer spel än original. Samma spel som jag hade nu i denna maskinen. Stakar från Ogge/021 Motor. Alla bultar osv blir BMW original. Vill inte dra toppen med ARP ifall jag deformerar för mycket. OEM cylindrarna går ju inte att borra eller hona utan att lägga ny ytbehandling på. I framtiden kommer jag nog fortsätta med planen att stålfodra, men för nu ligger det på is. Det är tillräckligt dyrt som det är nu...

När motorn är ihop åker jag till Ogge så han får mappa. Jag är sjukt nöjd med det jobbet han gjorde med N54an. I och med att jag inte ska bearbeta blocket något, så är det bara att smacka ihop allt så fort kolvarna och lagren kommer hem. Det är redan beställt. Lägger beställning på bultarna nu i veckan. Så motorn är troligen ihop om nån vecka eller 2.

Jag rev isär den idag för att mäta upp och kontrollera. Inte färdig än, men det sitter ett rent longblock i stativet nu, så 2h till så är allt isär. Men ikväll blir det umgås med familjen och sen kolla F1. River imorgon.

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Hur ser tråget ut på en sån snurra?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Tåget är bara en balja..?
Dubbla pumpar däremot med 4 pickuper. Som S54

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7732



Cammo skrev:
Tåget är bara en balja..?
Dubbla pumpar däremot med 4 pickuper. Som S54


Jag menade mer formen, tycker det ser sjukt högt ut från trågbotten till centrum vev?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Ja, det stämmer. Det är några cm djupare än N54 som är som M50. Det är också rakt på mitten. Ingen midja som på äldre motorer. Detta pga pickupen som går fram till vänstra hörnet. Kan ta lite bilder sen

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1345



Cammo skrev:
Haha, ber om ursäkt för det... Men det blev lite panik när jag upptäckte att toppen var skrot
Du får gärna köpa N54an när den är klar.


Tack men jag föredrar en orörd motor.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare


_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Tänkte att det kunde vara kul med en timelapse när jag plockade ner nya motorn. Den såg jättefin ut inuti. Har bara gått 3400 mil, så det var inte så oväntat. Nu ska jag bara göra rent allt och vänta på att kolvar och lager kommer hem. Sen bygger jag ihop den igen

_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Det tog lite tid, men nu är kolvar och lager hemma.

Det blev JE kolvar, för de kunde leverera med den Coating jag behövde till S55 blocket. Det första jag gjorde var att väga alla kolvar och kolvbultar. Sen matchade jag ihop dem med stakarna. Det skiljer max 1gram på färdigt kit. Så det känns kanonbra. Jag har en onödigt bra våg. En laboratorie våg med 0.01g precision, men jag fick ihop det till slut.





_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1191



Cammo skrev:
Det tog lite tid, men nu är kolvar och lager hemma.

Det blev JE kolvar, för de kunde leverera med den Coating jag behövde till S55 blocket. Det första jag gjorde var att väga alla kolvar och kolvbultar. Sen matchade jag ihop dem med stakarna. Det skiljer max 1gram på färdigt kit. Så det känns kanonbra. Jag har en onödigt bra våg. En laboratorie våg med 0.01g precision, men jag fick ihop det till slut.

https://rejsa.nu/im/user/8659/2023-12-28-19-52-51_img_20231227_131523_ . . . .
https://rejsa.nu/im/user/8659/2023-12-28-19-52-51_img_20231227_131535_ . . . .
https://rejsa.nu/im/user/8659/2023-12-28-19-52-51_img_20231227_183351_ . . . .
https://rejsa.nu/im/user/8659/2023-12-28-19-52-51_img_20231227_131519_ . . . .


Jäkligt fina bitar

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006
Inlägg: 4688


Trådstartare
Sen var det dags att slipa in kolvringarna. Det är ett rätt kul jobb tycker jag. Synd att det inte blir så ofta. Efter en del räknande blev det 50 på topringen och 52 på ring nr2. Det tog nån timme, och sen var det bara att montera grejjerna i blocket. När jag ändå var igång åkte oljepumpen på också.






_________________
Henrik Ryberg

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4GTR DCT-> S55 Racemotor!!
<<   1, 2, 3 ... , 107, 108, 109   >>
45 besök idag (656278 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande