Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Den långa tråden med snack om Classicformula
1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
2 besök senaste veckan (107434 totalt)
Classicformula

Här sen Apr 2004

Trådstartare

Jag har tillsammans med Magnus Thomé inlett ett sammarbete för att få ut våra intressen på flera håll.
Det kommer först och främst användas av förare i vår klass.
Vår första tävling inleds nästa helg. För mer information om vår klass besök, www.classicformula.se

Mvh
Martin Zippert
Webmaster

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

En enkel direktlänk till denna gästbok är rejsa.nu/classicformula (ger de nyaste inläggen längst upp)

För att skriva inlägg behöver du registrera dig vilket du mycket enkelt gör här

Skriv o lägg upp massa bilder från rejsen nu så att vi andra blir tvärsugna på det här

Forshaga
Här sen Dec 2002

Va bra att ni är här......för då kanske ni kan ge mej inspiration att sätta ihop vår gamla formel V......

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Start

Jaha, då har vi ett forum, då saknas bara ngt att diskutera........
Dags att lägga ner mailgruppen med andra ord!

Henrik

Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Det skall bli kul med årets första race! Hade motorn igång igår & ikväll skall jag försöka få hjulen att peka åt rätt håll. Ute i god tid som vanligt...

B

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Kinnekulle

Hej
Björn
Har du lackat om bilen?
Skall du träna på fredagen?

Henrik

Här sen Maj 2004

Ja, bilen var med om en liten FETincident på Gelleråsen, jag körde med för lite markfrigång (väger ca 40 kg mer är Göran) &skrapade upp botten. Passade på att byta färg & göra sittbrunnskanten lite vidare.

Färgtemat är valt för att locka en elanpolare vars bil är lackad likadant att börja köra GTny!

Jag anländer senare på fredag kväll, hinner inte till träningen som det ser ut just nu.

Björn

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Träning

Nåja det var inte så mkt träning, makalöst att bara hinna med 2x15min på en hel eftermiddag. Jävla karossbilar som tar upp en massa bantid.....
Trevligt att du kommer ut igen då blir ni allafall 2 i klassen Atte har väl ungefär samma viktfördel....
så ni borde va jämna
Henrik

http://www.rhkswe.org/tracks/anmalda_kinnekulle.htm

Gråbo
Här sen Apr 2004

Mantorp och Karlskoga

Från RHK's klotterplank.
Det är ju bättre att anmäla sig och ev avanmäla sig om man är osäker på om bilen är hel efter föregående tävling, än att det är för få anmälda och tävlingen blir inställd.

Henrik

Från: Bruno
BRÅTTOM, BRÅTTOM!

Alla Ni som inte anmält er till Mantorp och Karlskoga. Vad väntar Ni på? Anmälningstiden till Mantorp har redan gått ut och riskerar att ställas in om inget radikalt förändras i anmälningslistorna. Bara ca 50-talet hittills! Full fart på Er alla.
Till Karlskoga är det inte heller lovande ännu. Bara ett 50-tal. Vi måste skärpa oss med anmälningstiderna. Det är omöjligt att få till program etc. Om inga uppgifter på deltagande finns.
Kasta Er över anmälningarna genast.

Solweig Behrendtz
Rydsvägen 70 B, 58431 Linköping.
Tel 013/174275, Fax 013/179014

Här sen Maj 2004

Jag har anmält mig till Gelleråsen!

B

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Björn Larsson
Här sen Maj 2004

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Reportage

Det var ju ett rejält reportage om våran klass! man undrar om reportern såg det över huvud taget eller bara skrivit om resultatlistan......

http://www.sportinformation.com/Motor/Media/ssk.htm

och i formel äldre
En katt bland hermelinerna
"Göteborgaren Jörgen tog dock i för mycket och åkte rakt ut i en sandfålla där han blev stående"
Snygg omskrivning av att blivit avputtad!

Här sen Maj 2004

Citat:
och i formel äldre
En katt bland hermelinerna
"Göteborgaren Jörgen tog dock i för mycket och åkte rakt ut i en sandfålla där han blev stående"
Snygg omskrivning av att blivit avputtad!

Tänkte det samma. Det vore nog bättre om "Formel Ford äldre" körde med oss!

B

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Klasser

Formel Ford äldre du måste mena "small bore FF" ie Formula Junior. Han vill köra med oss på Mantorp och inte med Kamikaze piloterna FVee

Henrik

Här sen Maj 2004

Var det inte du som myntade FFä en gång i tiden ?!? Har för mig Jörgen drog någon historia om det.

Har en polare vars Effyh står i väntan på delar sedan några år tillbaka då han -just det- blev påkörd bakifrån av en -just det- Fvee...

Från det ena till det andra. Rev lådan igår & kan inte se något fel?!? Pratade med Johan & han tyckte jag skulle inspektera slutväxeln. Har inte hunnit det än.

B

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Jag skriver väl detta med risk för att få ovänner men jag gör det ändå....
Han var minst sagt ivägen för samtliga FV i svängarna och ställde till deras fighter för att sen dra ifrån på "rakan". Det funkar inte att köra bilar med så olika karaktär ihop i samma heat. Att släppa ut långsama midgetbilar ihop med FV är ju ännu värre. Inte konstigt att de kan bli påkörda. Jag anser att det är dumt och farligt!
Tyvärr tror jag inte att Juniorbilarna funkar speciellt bra ihop med formel ny heller, även om de hänger med rakt fram är fartskillnaden i kurvorna allt för stor.
Missförstå mig inte nu. Alla ska givetvis köra och Juniorbilar och midget är ju helt underbara att se men vissa kombinationer av heat är inte bra. Jörgen körde nog så fort hans bil kunde (med de däck den har) men tempot var ett helt annat än vad en FV håller. Ännu värre är det ju dock när förkrigsbilarna släpps ut tillsammans med FV. De är stora långsamma och tunga. Karin Hansen blev t ex överkörd av en sådan för några år sedan och det kunde ha slutat mycket illa.

Personligen tycker jag det var mycket tråkigt att han gick av banan men jag tycker inte att den förare som "puttade av" honom gjorde fel. Han höll sitt spår på innern och när Jörgen styrde in mot innern så hade han inte mycket chans att hinna försöka bromsa! Tråkigt men sånt händer i racing. Domarna tyckte dock annorlunda och det respekterar jag.

Citera
Björn Larsson
Här sen Maj 2004

Jo, så är det, vissa mixar är olyckliga. Samma när RS & RS1800 kör ihop. Den ena typen går fort i kurvorna, den andra på rakorna.

B

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Blandning

Göran, vi har samma problem Med Fvee bilarna när vi tränar ihop. FVee bilarna står still och är allmänt ivägen. Vi måste dock bibehålla respekten för de olika biltyperna och förarnas förmåga. Men om Jörgen blivit påkörd precis framför bakhjulet så har väl föraren på innern satsat på en lucka som inte fanns. Kan det vara så att de som kör med en billigare bil satsar lite vildare?

Kungälv
Här sen Feb 2003

Givetvis finns det de som satsar mer, samtidigt som det finns lika många som kör försiktigt ändå. Bara för att bilen är "billig" behöver man ju inte ha råd att ha stor budget!
Jag vet ju bara vad jag tyckte att jag såg och vad FV föraren sa men det finns alltid fler sidor på myntet! Gjort är gjort och tyvärr gick de ihop. Dessutom är det väl troligt att han ändå hade kommit förbi bara någon kurva senare så... Synd!

Men, problemet i grunden är ju blandningen av klasser. Det som ställer till det med just FV och Junior är att Juniorn är fruktansvärt snabb på rakorna men långsam i kurvorna. En FV är givetvis betydligt långsammare rakt fram men håller ändå ganska god fart i kurvorna. Vi har samma problem i Roadsport med A, B och C men det jämnas ut lite av att kurvhastigheten är ungefär lika. Omkörningarna blir på rakorna istället.
Som du säger måste man ha respekt för olika förare och bilars förmåga. Det innebär ju även att en förare som kör en "annan typ" bil får försöka undvika att hindra två förare som slåss inbördes i sin cup. Tyvärr blev det på det sättet i detta fall.

Hur mycket skiljer det i varvtid och "karaktäristik" mellan olika versioner/årsmodeller av t ex Formel Ford? Finns det någon gräns när de plötsligt blir mycket snabbare eller när kurvhastigheten plötsligt höjs?

Citera
hh-tech
Gråbo
Här sen Apr 2004

Formel Formel Ford

Det finns inget distink årtal när FF-bilarna siljer sig däremot började det hända en hel del i början på 80-talet, när det kom inbord fjädring. Det blir lite annorlunda med en FF för man kör knappast om på rakorna. i tider så skiljer det kanske 2-3 sekunder på de älsta till de nyaste bilarna, mest skiljer det nog på förarna. Största problemet i vårat heat som jag ser det är hur sakta slicks bilarna går i början för att sedan köra förbi när dom fått lite temp i däcken.

Gråbo
Här sen Apr 2004

Växellåda

Björn, ngn diagnos på missljudet?

1, 2, 3 ... 12, 13, 14   >>
2 besök senaste veckan (107434 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande