Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Andra projekttrådar Solstads saab biltransport | 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (82228 totalt) |
Hallåj, har ägt denna saab i några år nu så ska starta en liten projekt tråd.
2009/2010 nångång köpte jag saaben som ett rostrenoverings objekt, byggd på en saab 900-87 ombygt 1990. Jag har rostlagat golvet i kupen och bytt balkarna som utgör flaket, Nu senaste veckan har jag påbörjat lackering och broms renovering, även tagit tag i sista biten på flaket som jag inte trodde var i så dåligt skick men blästern tyckte annat, Bilden längst ner är orsaken jag bytte all balk på flaket, var väldigt många fiffiga fusk lagningar lite här och där. _________________ jimmy salomonsson |
||||
|
||||
Den är ombygd 1990. Jo rosten har härjat fritt ett bra tag, men det är helt borta nu, beroende påhur mycket tid jag hinner lägga på den nu så borde det vara besiktnings dax on några veckor _________________ jimmy salomonsson |
||||
Skoj! Skoj med solstad, vill också ha en sådan rackare. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||
Vill ha/bygga! Hur är det byggt - går flakets balkar/ram genom hyttens bakvägg och fäster i trösklar/främre hjulhus? Vad är det för dimensioner på dessa rambalkar? Vad är det för bakaxlar/fjädring?
_________________ Crister Borg Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773 SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165 |
||||
SFRO har regler i sin bygghandbok _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Balkarna går ända in i främre hjulhusen, och är i 80*80*3mm
Axlarna bak är bpw 1500kg axel obromsad, och så är det påsvetsat skivbroms färste till orginal saab bak bromsar *2 Finns oxå lastkänings ventilet till bägge axlar men just nu är dom helt fastrostade så någon som vet var man kan hitta tag i nya sånna, _________________ jimmy salomonsson |
||||
Det sitter en 8v 2liters, har en donator bil med 16v som jag funderar på flytta över, men inte i första skedet, blir isåfall nästa vinter. Är mest k jetroniken jag vill bort med, 16v har bosh elekrtonsikt sprut.
_________________ jimmy salomonsson |
||||
det är inte mycket jag kan här på rejsa känner jag ofta men gamla 900or är min grejj är det en 2.0 eller en 2.1 du har som donator? har lite svårt o e hur den stackars 8v pallar med o lasta något _________________ Mattias Broberg |
||||
Vet inte vad jag har för motor i donatorn mer änn att det är 16v. Men har dragit husvagn med den förut och det har gått ganska bra, 1500kg vägde vagn och körde till björkliden så endel branta backar fins det på den sträckan. _________________ jimmy salomonsson |
||||
2,0i 16 - 126 HK
2,1i 16 - 140HK 2,0t (LTT) 145 hk det är dom vanligaste egentligen. turbon finns som fulltryckare men HK beror på årsmodell och eventuell fabrikstrimning. varierar mellan 175hk och 160 h 8v turbo finns som 140hk eller 155hk (med intercooler) men då är det ju K-jet med. alla 16v motorer är bättre än 8v egentligen. _________________ Mattias Broberg |
||||
Ah fin info, tack för det. Ja k jet med många år på nacken är väll inte så jätte bra, men blir först nästa år jag orkar byta motor, blir ännu en grejj å fixa annars så måste låta det som funkar sitta kvar, nu första prio så ska ju min bmw åka flak mest och den väger under tonnet så då får man kämpa på med 8v motorn _________________ jimmy salomonsson |
||||
Dagens arbete, borrat en fäst skruv till broms skivan på ett nav, och renoverat samma nav, blir att borra resterande nav imorgon, även blir det att svarva centrumstyrningar till resterande skivor då enbart en skiva hade det när jag demonterade. Har skruvar bort fram oken ochså och dom ska renoveras i helgen, och mina skärmar bak har kommit.
Lackering är uppskjutet till nästa helg, blir nog att passa in bak rutan nu i helgen ochså så man slipper göra det sen när bilen är lackad och tvättad invändigt, _________________ jimmy salomonsson |
||||
Skoj med Solstad bilar
Har funderat mer än en gång på något sådant för rejsbilen. Får och kan man sätta drag på en sådan? Givetvis kräver det motor och transmission som kan hantera vikten. |
||||
Jo det är drg på den, men kommer plocka bort det, ser ingen nytta i ett drag på en redan 7.750m lång bil, som du säger så är motorn å lådan redan nära max känns det som,, och att då får man inte köra 120kmh nå mera vilket är den största fördelen över biltransport släp som saaben har _________________ jimmy salomonsson |
||||
Andra projekttrådar Solstads saab biltransport | 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (82228 totalt) |