Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bygga rörramsbil för Modsport alt Norska GT1 serien! Problem
1 besök senaste veckan (5899 totalt)
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8034


Trådstartare
Bygga rörramsbil för Modsport alt Norska GT1 serien! Problem

Hej!

Jag har en vän i Norge som börjat bygga på en rörramsbil som är tänkt att gå i Norska GT1 alternativt i Modsport.

Det kommer bli en mittmotorbil med BMWs v10.



Han har stött på patrull i Norge med chassit, norska bilsportförbundet påstår att hans chassi måste godkännas av en "godkänd chassibyggare" som kan intyga att det följer GT1 reglementet (900 sidor), enligt utsago ska det ej finnas nån sådan person i Norge, och dem har också svårt att berätta för mig vän exakt vilken typ av certifiering som behövs för att få det godkänt.


Så nu går tankarna åt modsporthållet istället, då modsport 1 med tanke på effekten i maskin (507)



Vilka har vi som är kunniga angående detta med regler och reglemente i just modsport?

Nån med insyn i GT1 problematiken?


All hjälp uppskattas då bygget numera står helt still.

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1731



modsport reglementet är väl ganska fritt... Bara det är en sportvagn/bil med förlaga.
507hk "standardmotor" ger att den skall väga minst 1267,5 i mål med chaffis. mycket mer är det inte...

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7159

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator


_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Bilen måste uppfylla SBF:s tekniska regler:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2015_2.pdf

Låter konstigt att Norges bilsportförbund inte skulle ha något liknande?
900 sidor?
Deras GT1 reglemente baseras väl mycket på hemmabyggen, vilket detta verkar vara, om jag inte minns fel.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Zoomzoom
Kungälv
Här sen Okt 2003
Inlägg: 86



Nu är väl iofs norska GT-reglementet ungefär 7 sidor långt:
http://bilsport.no/uploads/2008/02/teknisk_reglement_gt_1-2-2015-siste . . . .

Dock ser det ganska mörkt ut för hemmabyggda rörramsbilar inom ramen för det reglementet

_________________
Mikael Mohlin
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Jag kom tydligen ihåg fel, kanske var innan 2008...
Verkar som FIA-klassad bur krävs, bilar som har haft vagnsbok sedan tidigare kan få undantag.
Satsa på Modsport istället och bygg enligt SBF:s reglemente. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Norrmän har sin egen tolkning på FIA.
Jag har sålt en e30 till Norge....och dom godkännde inte skarv på taksträvorna framåt.

EDIT: Dessutom harn dom ett Locost-reglemente som kräver att chassit ska vara tillverkat av godkänd tillverkare.
Det är ju inte precis det Locost bygger på från början....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1881



Kul att han överväger Modsport!

Angående motorn i Modsport har han som bekant 2 alternativ: Trimmad eller Standard:

Trimmad är lätt: Fyll i detta XL-ark med all info och vips får du den beräknade effekten (och minimivikten). Om den faktiskta effekten blir högre eller lägre spelar alltså ingen roll.
http://www.spvm.se/index.php?page=vagndeklaration-modsport

Om han vill köra motorn som Standardmotor måste motorn vara helt original från gasspjäll till avgaspackning. Helt original, dvs allt skall vara enligt verkstadshandboken. Inga utbytta fjädrar, inga eftermarknadskammar, inte så mycket som en gjutgrad filad i insuget. Han måste också kunna visa en motorspecifikation med info om vilken bil motorn suttit i som original samt vad tillverkaren specat för motorn (volym, effekt, etc).

Sedan är det väl bara att ögna igenom sportvagnsreglementet:
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_Sportvagn_Reglemente_2013-2015.pdf

Lista på godkända sportvagnar hittas här:
http://www.spvm.se/sportvagnar.html
Som vanligt går det bra att höra av sig till SPVM om man tycker en bil fattas på listan, så kommer den övervägas.

_________________
/Torkel Kristensson
Westfield Aerorace R1 - Modsport 2
"Best bad idea ever!"

GMAB
Ordsmedjan
Citera
andrem3
Norge
Här sen Jan 2007
Inlägg: 6



Hei. Så hvem som helst kan bygge et chassis å få det godkjent i modpsort? Vist bilen blir godkjent i modsport. Hvilken andre klasser kan bilen kjore i? Er forresten et chassis til en bmw m1 body jeg skal bygge.

_________________
Andre Vikestrand
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

andrem3 skrev:
Hei. Så hvem som helst kan bygge et chassis å få det godkjent i modpsort? Vist bilen blir godkjent i modsport. Hvilken andre klasser kan bilen kjore i? Er forresten et chassis til en bmw m1 body jeg skal bygge.


Här i Swe kan du köra Modsport 1 som sagt även i SSK och dom svenska timeattack serierna. även gatebil tävlingar

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
andrem3
Norge
Här sen Jan 2007
Inlägg: 6



Takker for svar

Hvem er det som godkjenner bilen/chassiet når jeg er ferdig å bygge? En fra SBF?

_________________
Andre Vikestrand
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Re:

andrem3 skrev:
Takker for svar

Hvem er det som godkjenner bilen/chassiet når jeg er ferdig å bygge? En fra SBF?


Ja det är bara ta kontakt med SBF så utfärdar dom en vagsbook åt dig, om det uppfyller reglerna alltså

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Re:

andrem3 skrev:
Takker for svar

Hvem er det som godkjenner bilen/chassiet når jeg er ferdig å bygge? En fra SBF?


Ja, man får bygga buren själv om man bygger den enligt reglementet, börjar på sid 22:
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tekniska_Regler-2015_2.pdf
Sedan måste ju resten av bilen också uppfylla dessa regler samt klassreglerna som Torkel länkade till.
Bilen kontrolleras av en SBF besiktningsman när man gör en vagnsboksbesiktning.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
andrem3
Norge
Här sen Jan 2007
Inlägg: 6



Hmm. Så jeg må bygge buret på samme måte som med en vanlig bil? Tenker da på innfesting av buret til bilen.




Ikke slik som på tegnigen her?

_________________
Andre Vikestrand
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2493



Det bästa är nog att kontakta en SBF besiktningsman och fråga:
http://www.sbf.se/info/kontakt/regbesiktare/racing-rallycross/

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
andrem3
Norge
Här sen Jan 2007
Inlägg: 6



Er nok best det ja

_________________
Andre Vikestrand
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



SBF's regler gäller burbygge i vanliga karossbilar.
Dom har väldigt lite med att göra, hur buren i ett rörramschassi ser ut,

Du kan svetsa buren som en del av chassit......och inget av bestämmelserna med infästningsplattor gäller rörramsbil.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
andrem3
Norge
Här sen Jan 2007
Inlägg: 6



Ok. Det hores mere logisk ut.

_________________
Andre Vikestrand
Citera
Allmänt banåkaforum
Bygga rörramsbil för Modsport alt Norska GT1 serien! Problem
1 besök senaste veckan (5899 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande