| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur ska man börja?
|
1264 besök totalt |
|
Hur ska man börja?
Ska börja att bygga rörchassie till min bil, och är det nån som har några idéer om hur man ska börja. Har kollat på mycket bilder på nätet o även nascar bilar, men vet inte riktigt hur jag ska börja. Har ni några smarta idéer/råd? Jag har kapat ur golvet än så länge så jag tänkte börja där, ska man börja bygga från kardantunneln o ut mot trösklarna eller tvärtom? //Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
|
Bygg buren först sen brukar det göra sig själv hur du ska bygga vidare för att få fram och bakvagn att sitta ihop.
|
||
|
Re:
Okej, känns ju som att man vill börja med rören i golvet o vidare ut i motorutrymmet o bakåt. Och sedan "ställa" buren på det
//Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
|
|
||
|
Re:
Tänkte göra mig en bottenplatta av rör o sen bygga vidare på den o sen ställa buren på den när tiden är inne
Vet inte om det är rätt, men så hade jag tänkt lägga upp det
//Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
|
jag brukar ställa motor och låda på önskad plats och sen utå ifrån att få gott om plats kring det så det blir lättskruvat
sen ställa hjul på sin plats och bygga fjäderben etc, buren vill jag gärna anpassa efter det den är ju vanligen rätt flexibel i position men ändå en ganska given form men jag brukar prioritera att motor å låda blir så lättskruvat att få ur som möjligt så man inte behöver skruva flera dagar för att serva motorn
ska du ha avgassystem under bilen så kan det vara bra at ha det i planerna ganska tidigt i sammband med golvbygge så man bygger någon avgastunnel tex.... men finns nog inte många som bygger hela skiten å allt passar direkt , man får börja loppa upp lite rör här å var allt eftersom och komma ganska långt innan man börjar helsvetsa då du ganska garanterat kommer få flytta rör ett antal ggr innan bygger är klart för det är oftast saker man glömmer bort eller ändrar prioritering under byggets gång-... _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||
|
Jag har en extra motor o bakdiff som jag tänkte ha o måtta med, men allt annat sitter i den andra bilen. Så jag tänkte svetsa div stag och plattor med hålbild så jag vet vart det mesta kommer att sitta, men det visar sig ju om det blev rätt sen haha. Ska flytta bak infästningen för toppmonteringarna fram till fjäderbenen o bakvagnsbryggan ska jag flytta upp ca 40mm i karossen så jag kan få bilen lite lägre.
Men som sagt, det är ju mycket att tänka på o man vill ju inte sätta dit extra stag för att man glömde att vissa saker ska sitta där. //tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur ska man börja?
|
1264 besök totalt |