Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Defekta bältesinfästningar - hur laga? | 1, 2 >> 6043 besök totalt |
Hej!
Nu har jag en stor fundering kvar innan min 924a kan komma loss från garaget och passera SBP på väg mot Mantorp... Bältenas infästningspunkter är kass... Jag menar jättekass. Po (Previous owner, nåt jag lärt mig på 924.org som betyder ung. "tidigare ägare/klant som lagade din bil med ståltråd och bubbelgum") har någongång bytt bälten och använt vanlig metrisk gängad skruv i 4 av 8 infästningspunkter. Obra. För det första är gängorna paj och för det andra gick två av bultarna av vid demontering av de gamla fransiga bältena. > Delproblemen: 1. Två av dessa 4 punkter är lokaliserade i tröskellådan, ingen åtkomst från baksidan av den punkten. 2. De andra två punkterna sitter i kardantunneln. Här kan jag komma åt dom från baksidan i en extra plåtbygel som även verkar tjäna som upphängning för avgasrör? Delproblem nr 1 är det enda jag har en (antagligen dålig) idé till lösning på: Skär bort en fyrkantig plåtbit runt infästningen och svetsa dit en SBF-förstärkningsplatta istället. Nackdelen här borde vara att vid ev. krock kommer alla krafter att koncentreras i svetsfogen då SBF-plattan är i 3mm stålplåt? Alternativet är att: Skära ut en lite större plåtbit, knacka loss muttern på dess baksida, svetsa på SBF-plattan på den lösa plåtbiten och därefter svetsa tillbaka allt i tröskeln? Får jag samma problem med krafter som koncentreras i svetsfogen? Delproblem nr 2 kanske nån av 924-gurusarna har nån lösning på? Går det att byta den plåtdetaljen utan att byta hela kardan och golvbiten? (Fick prata med en tekniker på Porsche Sverige och han kunde inte se att det gick... ) Hjälp, jag vill verkligen komma ut ur garaget nu! Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||||||
|
||||||||||||
Kardantunnelplåten går inte att ta bort (inte lätt i alla fall). Däremot kommer man åt hyffsat att svetsa i en ny UNF(el. är det UNC?) 3/16 bult på baksidan, problemet är nog att få bort den gamla, men kör med extralånga skruvar och svetsa ovanpå det gamla fästet (de är rätt tunna "muttrar" som sitter i blåtbygeln) I tröskeln skulle jag skära upp en lucka en bit fram i innertröskeln(eller ännu bättre en smal slits ovanför). Sedan loppa fast FIA-plattan på en stång. Borra 2 5mm hål i tröskeln där plattan skall sitta. Sedan för du in plattan med stången, svetsar fast plattan genom hålen, vrider loss stångloppan med en rörtång, drar ut stången, svetsar igen luckan/slitsen i tröskeln. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||||
De vanliga fästena inom racing är 7/16" UNF. Det är väl de gängorna på många bilar orginal också? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||||||||
Yes, måste väl nästan bli smidigast så? Då ska jag bara få tag på två ersättningsmuttrar till det. Den gamla muttern kan jag nog testa min lilla Dremel-kopia på om inte vinkelslipen får plats där!
Jag tror jag fattar hur du menar, slitsen blir kanske lite lurig att få igenom FIA-plattan genom... Men hur ska jag få bort den mutter som idag är fastsvetsad på baksidan (insidan) av tröskelplåten? Du menar alltså att det räcker att bara fästa plattan med "loppor" i de två hålen? (Så länge plattan ligger mot tröskelplåten och fördelar ut krafterna så... OK, tror jag fattar!)
Bultarna till det "nyare" orginalbältet passar iaf i SBF-plattans mutter.
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||||||
Det är väl den enda standard bilbranschen har lyckats komma överens om! Kan det bero på att det bara finns 2-3 "stora" företag som tillverkar bilbälten? Det stämmer att det är UNF, var bara inte helt 110%. De gamla bultarna får du ut genom att borra bort dem från kupésidan med borr, modell stor (så du får med hela bulten! Det gör ju inget att hålet blir stort när du har FIA plattan på baksidan. _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||||
Jag har inte klart för mej hur det ser ut på 924.......men där har du ju fått en massa tips. Vill bara tillägga att om du kapar bort en fyrkant.....och svetsar dit nya plåtar....så är det inget problem med hålfastheten. Men de nya plåtarna bör nog vara 80-100 mm i kvadrat. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||
Jo, bultarna är väl inte problemet, liksom. Muttrarna på baksidan av tröskelplåten däremot sitter ju svetsade, de sitter väl ivägen för FIA-plattan om jag ska använda samma punkt i karossen? Nån idé på hur jag kan få bort dom?
okej, tack! FIA-plattan är ju 80x50mm så den är ju en kandidat till isvetsning. Eller så blir det modell lager-på-lager med FIA-plattan innerst, sen en plåtfyrkant som fästes i tröskellådan. Bara att hoppas på att mina svetsfogar är av bra kvalitet just där! Tack för alla förslag, jag ska samla mina två hjärnceller och även prata med Kristian och Andreas lite. Ska nog lösa sig! Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||||||
_________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||||
[quote="Magnus Karlssonokej, tack! FIA-plattan är ju 80x50mm så den är ju en kandidat till isvetsning. [/quote]
NEJ.....inte svetsa Fia-plattan.......den ska sitta innanför en plåt.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||
Finns det så stora borrar??? (Hålsåg, kanske?)
Ah!!! Tror nästan att det förslaget vinner hitills! Minsta åverkan med bästa resultat!
Äsch, då fattade jag fel igen. 2 Då är vi alla inne på samma idé, och det lutar nog åt att pillra in FIA-plattan bakom plåten via Christians idé ovan. Tackar igen, Christian & Håkan! Detta forum = Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||||||
Hålborrar rockar!!!!, man måste bara ha ett centrumstöd(gamla bulten?) Förslag 3) Skär upp en slits + sidor (som en dörr) i botten på tröskeln (så du får in 5*50mm FIAplatta nerifrån. Svetsa fast plattan som i tidigare förslag, vik tillbaks "dörren", svetsa igen _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||||
Iiih! Nog med förslag, min tjänstgörande hjärncell är överlastad! Eller: Men då måste jag ändå använda hålsågen för att få bort gamla muttern... OK, får grunna på det också! /M _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||||||
Att bara borra ur dom befintliga fingängorna till närmaste överdimension är inte alls aktuellt eller?...tex en metrisk fingänga..skulle nog iaf jag göra för enkelhetens skull om jag nu hittade fingängade bult i lämplig dimension
_________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||||||||
Hmm, bälten är UNF 7/16 original, dumt att byta om man t.ex. vill fästa bältesöglor. Hur mycket gods blir set kvar på "muttern" vid en överdimension? _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||||
En fingängas skärning är ju inte så djup beroende på just stigningen....gränsfall för M12x1 (borras 11) kanske om den dimensionen finns ...bultar går ju att göra egna om det är så... Annars 1/2" UNF tror jag som borras 11.5 Lättare än att skära upp tröskellådor o annat kanske!? Jag kan kanske bistå Magnus med verktygen om det behövs för en dylik operation EDIT: hur mycket det blir kvar på mutter vet ju inte jag eftersom jag inte vet hur stor den är..hm..eller står det längre upp här i tråden tro EDIT2: *host*..ska visst dit förstärkningsplattor o grejer ändå så då faller väl mittt förslag... _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||||||||
Precis, problemet är att man inte vet....utan att öppna balken _________________ Christian Merheim - There are places were only a racecar can take you - |
||||||||||||
Fast å andra sidan går man ju bara upp en milliflisa eller 2 i diameter så det borde vara möe mutter kvar _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||||||||
Hej Anders! Tja, en milliflisa eller två kanske skulle funka men jag siktar nog in mig på att få bort muttern och dit med en FIA-platta. Jag är ändå kass på att borra rakt så jag skulle säkert få ett ovalt hål...
FIA-platta förresten, det var bara för att det sitter en bra mutter med rätt gänga i dom... Lätta att få tag på också! om/När det blir rejs-stol och fyrpunktsbälte så siktar jag nog på att sätta höftremsfästet i golvet istället. Lättare att komma åt baksidan för FIA-plattan då, liksom. /Mangan, vars tröskellådor ändå är halvt uppätna och förmodlingen ganska lättåtkomliga. När man skär bort de lagningar vi redan gjort... _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||||||||
Skruva banåkabil Defekta bältesinfästningar - hur laga? | 1, 2 >> 6043 besök totalt |