Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Defekta bältesinfästningar - hur laga?
1, 2   >>
6043 besök totalt
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Hej!

Nu har jag en stor fundering kvar innan min 924a kan komma loss från garaget och passera SBP på väg mot Mantorp...

Bältenas infästningspunkter är kass... Jag menar jättekass. Po (Previous owner, nåt jag lärt mig på 924.org som betyder ung. "tidigare ägare/klant som lagade din bil med ståltråd och bubbelgum") har någongång bytt bälten och använt vanlig metrisk gängad skruv i 4 av 8 infästningspunkter. Obra.

För det första är gängorna paj och för det andra gick två av bultarna av vid demontering av de gamla fransiga bältena. >

Delproblemen:
1. Två av dessa 4 punkter är lokaliserade i tröskellådan, ingen åtkomst från baksidan av den punkten.
2. De andra två punkterna sitter i kardantunneln. Här kan jag komma åt dom från baksidan i en extra plåtbygel som även verkar tjäna som upphängning för avgasrör?

Delproblem nr 1 är det enda jag har en (antagligen dålig) idé till lösning på:
Skär bort en fyrkantig plåtbit runt infästningen och svetsa dit en SBF-förstärkningsplatta istället.
Nackdelen här borde vara att vid ev. krock kommer alla krafter att koncentreras i svetsfogen då SBF-plattan är i 3mm stålplåt?
Alternativet är att:
Skära ut en lite större plåtbit, knacka loss muttern på dess baksida, svetsa på SBF-plattan på den lösa plåtbiten och därefter svetsa tillbaka allt i tröskeln? Får jag samma problem med krafter som koncentreras i svetsfogen?

Delproblem nr 2 kanske nån av 924-gurusarna har nån lösning på? Går det att byta den plåtdetaljen utan att byta hela kardan och golvbiten? (Fick prata med en tekniker på Porsche Sverige och han kunde inte se att det gick... )

Hjälp, jag vill verkligen komma ut ur garaget nu!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ring mig.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Magnus Karlsson skrev:
Hej!

Nu har jag en stor fundering kvar innan min 924a kan komma loss från garaget och passera SBP på väg mot Mantorp...

Bältenas infästningspunkter är kass... Jag menar jättekass. Po (Previous owner, nåt jag lärt mig på 924.org som betyder ung. "tidigare ägare/klant som lagade din bil med ståltråd och bubbelgum") har någongång bytt bälten och använt vanlig metrisk gängad skruv i 4 av 8 infästningspunkter. Obra.

För det första är gängorna paj och för det andra gick två av bultarna av vid demontering av de gamla fransiga bältena. >

Delproblemen:
1. Två av dessa 4 punkter är lokaliserade i tröskellådan, ingen åtkomst från baksidan av den punkten.
2. De andra två punkterna sitter i kardantunneln. Här kan jag komma åt dom från baksidan i en extra plåtbygel som även verkar tjäna som upphängning för avgasrör?

Delproblem nr 1 är det enda jag har en (antagligen dålig) idé till lösning på:
Skär bort en fyrkantig plåtbit runt infästningen och svetsa dit en SBF-förstärkningsplatta istället.
Nackdelen här borde vara att vid ev. krock kommer alla krafter att koncentreras i svetsfogen då SBF-plattan är i 3mm stålplåt?
Alternativet är att:
Skära ut en lite större plåtbit, knacka loss muttern på dess baksida, svetsa på SBF-plattan på den lösa plåtbiten och därefter svetsa tillbaka allt i tröskeln? Får jag samma problem med krafter som koncentreras i svetsfogen?

Delproblem nr 2 kanske nån av 924-gurusarna har nån lösning på? Går det att byta den plåtdetaljen utan att byta hela kardan och golvbiten? (Fick prata med en tekniker på Porsche Sverige och han kunde inte se att det gick... )

Hjälp, jag vill verkligen komma ut ur garaget nu!

Mvh
Mangan


Kardantunnelplåten går inte att ta bort (inte lätt i alla fall). Däremot kommer man åt hyffsat att svetsa i en ny UNF(el. är det UNC?) 3/16 bult på baksidan, problemet är nog att få bort den gamla, men kör med extralånga skruvar och svetsa ovanpå det gamla fästet (de är rätt tunna "muttrar" som sitter i blåtbygeln)

I tröskeln skulle jag skära upp en lucka en bit fram i innertröskeln(eller ännu bättre en smal slits ovanför). Sedan loppa fast FIA-plattan på en stång. Borra 2 5mm hål i tröskeln där plattan skall sitta. Sedan för du in plattan med stången, svetsar fast plattan genom hålen, vrider loss stångloppan med en rörtång, drar ut stången, svetsar igen luckan/slitsen i tröskeln.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5619



porschedriver skrev:
en ny UNF(el. är det UNC?) 3/16 bult på baksidan


Är väl UNF på säkerhetsbältes infästningar pga det höga momentet muttrarna skall dras

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Ring mig.


Eller oss

Var man med från början får man väl vara med och slutföra det hela!

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1647



super7 skrev:
porschedriver skrev:
en ny UNF(el. är det UNC?) 3/16 bult på baksidan


Är väl UNF på säkerhetsbältes infästningar pga det höga momentet muttrarna skall dras


De vanliga fästena inom racing är 7/16" UNF. Det är väl de gängorna på många bilar orginal också?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
porschedriver skrev:
Kardantunnelplåten går inte att ta bort (inte lätt i alla fall). Däremot kommer man åt hyffsat att svetsa i en ny UNF(el. är det UNC?) 3/16 bult på baksidan, problemet är nog att få bort den gamla, men kör med extralånga skruvar och svetsa ovanpå det gamla fästet (de är rätt tunna "muttrar" som sitter i plåtbygeln)

Yes, måste väl nästan bli smidigast så? Då ska jag bara få tag på två ersättningsmuttrar till det. Den gamla muttern kan jag nog testa min lilla Dremel-kopia på om inte vinkelslipen får plats där!
porschedriver skrev:
I tröskeln skulle jag skära upp en lucka en bit fram i innertröskeln(eller ännu bättre en smal slits ovanför). Sedan loppa fast FIA-plattan på en stång. Borra 2 5mm hål i tröskeln där plattan skall sitta. Sedan för du in plattan med stången, svetsar fast plattan genom hålen, vrider loss stångloppan med en rörtång, drar ut stången, svetsar igen luckan/slitsen i tröskeln.

Jag tror jag fattar hur du menar, slitsen blir kanske lite lurig att få igenom FIA-plattan genom... Men hur ska jag få bort den mutter som idag är fastsvetsad på baksidan (insidan) av tröskelplåten? Du menar alltså att det räcker att bara fästa plattan med "loppor" i de två hålen? (Så länge plattan ligger mot tröskelplåten och fördelar ut krafterna så... OK, tror jag fattar!)

Patrik Rydh skrev:
De vanliga fästena inom racing är 7/16" UNF. Det är väl de gängorna på många bilar orginal också?

Bultarna till det "nyare" orginalbältet passar iaf i SBF-plattans mutter.

Andreas Lidström skrev:
Ring mig.
Kristian Larsson skrev:
Eller oss
Låter bra! Låt mig bara klura lite så tar jag mycket tacksamt emot Eder eminenta & handlingskraftiga hjälp!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Patrik Rydh skrev:
super7 skrev:
porschedriver skrev:
en ny UNF(el. är det UNC?) 3/16 bult på baksidan


Är väl UNF på säkerhetsbältes infästningar pga det höga momentet muttrarna skall dras


De vanliga fästena inom racing är 7/16" UNF. Det är väl de gängorna på många bilar orginal också?


Det är väl den enda standard bilbranschen har lyckats komma överens om!

Kan det bero på att det bara finns 2-3 "stora" företag som tillverkar bilbälten?

Det stämmer att det är UNF, var bara inte helt 110%.

De gamla bultarna får du ut genom att borra bort dem från kupésidan med borr, modell stor (så du får med hela bulten! Det gör ju inget att hålet blir stort när du har FIA plattan på baksidan.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



Magnus Karlsson skrev:


Nackdelen här borde vara att vid ev. krock kommer alla krafter att koncentreras i svetsfogen då SBF-plattan är i 3mm stålplåt?


Jag har inte klart för mej hur det ser ut på 924.......men där har du ju fått en massa tips.

Vill bara tillägga att om du kapar bort en fyrkant.....och svetsar dit nya plåtar....så är det inget problem med hålfastheten.
Men de nya plåtarna bör nog vara 80-100 mm i kvadrat.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
porschedriver skrev:
De gamla bultarna får du ut genom att borra bort dem från kupésidan med borr, modell stor (så du får med hela bulten! Det gör ju inget att hålet blir stort när du har FIA plattan på baksidan.

Jo, bultarna är väl inte problemet, liksom. Muttrarna på baksidan av tröskelplåten däremot sitter ju svetsade, de sitter väl ivägen för FIA-plattan om jag ska använda samma punkt i karossen? Nån idé på hur jag kan få bort dom?

ButterflyRacing skrev:
Vill bara tillägga att om du kapar bort en fyrkant.....och svetsar dit nya plåtar....så är det inget problem med hålfastheten.
Men de nya plåtarna bör nog vara 80-100 mm i kvadrat.

okej, tack! FIA-plattan är ju 80x50mm så den är ju en kandidat till isvetsning. Eller så blir det modell lager-på-lager med FIA-plattan innerst, sen en plåtfyrkant som fästes i tröskellådan. Bara att hoppas på att mina svetsfogar är av bra kvalitet just där!

Tack för alla förslag, jag ska samla mina två hjärnceller och även prata med Kristian och Andreas lite. Ska nog lösa sig!

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Magnus Karlsson skrev:
porschedriver skrev:
De gamla bultarna får du ut genom att borra bort dem från kupésidan med borr, modell stor (så du får med hela bulten! Det gör ju inget att hålet blir stort när du har FIA plattan på baksidan.

Jo, bultarna är väl inte problemet, liksom. Muttrarna på baksidan av tröskelplåten däremot sitter ju svetsade, de sitter väl ivägen för FIA-plattan om jag ska använda samma punkt i karossen? Nån idé på hur jag kan få bort dom?

ButterflyRacing skrev:
Vill bara tillägga att om du kapar bort en fyrkant.....och svetsar dit nya plåtar....så är det inget problem med hålfastheten.
Men de nya plåtarna bör nog vara 80-100 mm i kvadrat.

okej, tack! FIA-plattan är ju 80x50mm så den är ju en kandidat till isvetsning. Eller så blir det modell lager-på-lager med FIA-plattan innerst, sen en plåtfyrkant som fästes i tröskellådan. Bara att hoppas på att mina svetsfogar är av bra kvalitet just där!

Tack för alla förslag, jag ska samla mina två hjärnceller och även prata med Kristian och Andreas lite. Ska nog lösa sig!


STooOOR borr, borra bort muttern också (typ 20mm)

Personligen tycker jag man skall vara försiktig med att svetsa originalplåten runt bältesinfästningarna om man inte är en j_el på att svetsa och ordentligt nogrann. Det är j_t svårt att inspeketar svetsen på baksidan och se att man har ordentlig genombränning. Jag gillar inte heller att svetsa tjock FIAplatta kant i kant med tunn bilbplå, svårt att få till en bra svets, dessutom är plåten galvad och lackad på baksidan vilket inte gör det lättare att få en bra svetsfog.

Ett annat trix är att skära bort det gamla bulthålet+ en spalt 5mm*50mm, då kan man pilla in plattan på högkant. Sedan fäster man plattan med svets i själva spalten. Liten kompromiss.

Mvh
Mangan

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14546



[quote="Magnus Karlssonokej, tack! FIA-plattan är ju 80x50mm så den är ju en kandidat till isvetsning. [/quote]

NEJ.....inte svetsa Fia-plattan.......den ska sitta innanför en plåt..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
porschedriver skrev:
Magnus Karlsson skrev:
porschedriver skrev:
De gamla bultarna får du ut genom att borra bort dem från kupésidan med borr, modell stor (så du får med hela bulten! Det gör ju inget att hålet blir stort när du har FIA plattan på baksidan.

Jo, bultarna är väl inte problemet, liksom. Muttrarna på baksidan av tröskelplåten däremot sitter ju svetsade, de sitter väl ivägen för FIA-plattan om jag ska använda samma punkt i karossen? Nån idé på hur jag kan få bort dom?

STooOOR borr, borra bort muttern också (typ 20mm)

Finns det så stora borrar??? (Hålsåg, kanske?)

porschedriver skrev:
Ett annat trix är att skära bort det gamla bulthålet+ en spalt 5mm*50mm, då kan man pilla in plattan på högkant. Sedan fäster man plattan med svets i själva spalten. Liten kompromiss.

Ah!!! Tror nästan att det förslaget vinner hitills! Minsta åverkan med bästa resultat!

ButterflyRacing skrev:
NEJ.....inte svetsa Fia-plattan.......den ska sitta innanför en plåt..

Äsch, då fattade jag fel igen. 2 Då är vi alla inne på samma idé, och det lutar nog åt att pillra in FIA-plattan bakom plåten via Christians idé ovan.

Tackar igen, Christian & Håkan! Detta forum = thumbs up
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Magnus Karlsson skrev:
porschedriver skrev:
Magnus Karlsson skrev:
porschedriver skrev:
De gamla bultarna får du ut genom att borra bort dem från kupésidan med borr, modell stor (så du får med hela bulten! Det gör ju inget att hålet blir stort när du har FIA plattan på baksidan.

Jo, bultarna är väl inte problemet, liksom. Muttrarna på baksidan av tröskelplåten däremot sitter ju svetsade, de sitter väl ivägen för FIA-plattan om jag ska använda samma punkt i karossen? Nån idé på hur jag kan få bort dom?

STooOOR borr, borra bort muttern också (typ 20mm)

Finns det så stora borrar??? (Hålsåg, kanske?)

porschedriver skrev:
Ett annat trix är att skära bort det gamla bulthålet+ en spalt 5mm*50mm, då kan man pilla in plattan på högkant. Sedan fäster man plattan med svets i själva spalten. Liten kompromiss.

Ah!!! Tror nästan att det förslaget vinner hitills! Minsta åverkan med bästa resultat!

ButterflyRacing skrev:
NEJ.....inte svetsa Fia-plattan.......den ska sitta innanför en plåt..

Äsch, då fattade jag fel igen. 2 Då är vi alla inne på samma idé, och det lutar nog åt att pillra in FIA-plattan bakom plåten via Christians idé ovan.

Tackar igen, Christian & Håkan! Detta forum = thumbs up
Mangan


Hålborrar rockar!!!!, man måste bara ha ett centrumstöd(gamla bulten?)

Förslag 3)
Skär upp en slits + sidor (som en dörr) i botten på tröskeln (så du får in 5*50mm FIAplatta nerifrån.

Svetsa fast plattan som i tidigare förslag, vik tillbaks "dörren", svetsa igen

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
porschedriver skrev:
Hålborrar rockar!!!!, man måste bara ha ett centrumstöd(gamla bulten?)

Förslag 3)
Skär upp en slits + sidor (som en dörr) i botten på tröskeln (så du får in 5*50mm FIAplatta nerifrån.

Svetsa fast plattan som i tidigare förslag, vik tillbaks "dörren", svetsa igen

Iiih! Nog med förslag, min tjänstgörande hjärncell är överlastad!

Eller:
Men då måste jag ändå använda hålsågen för att få bort gamla muttern... OK, får grunna på det också! thumbs up

/M

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Att bara borra ur dom befintliga fingängorna till närmaste överdimension är inte alls aktuellt eller?...tex en metrisk fingänga..skulle nog iaf jag göra för enkelhetens skull om jag nu hittade fingängade bult i lämplig dimension

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Anders Larsson skrev:
Att bara borra ur dom befintliga fingängorna till närmaste överdimension är inte alls aktuellt eller?...tex en metrisk fingänga..skulle nog iaf jag göra för enkelhetens skull om jag nu hittade fingängade bult i lämplig dimension


Hmm, bälten är UNF 7/16 original, dumt att byta om man t.ex. vill fästa bältesöglor. Hur mycket gods blir set kvar på "muttern" vid en överdimension?

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



porschedriver skrev:
Hmm, bälten är UNF 7/16 original, dumt att byta om man t.ex. vill fästa bältesöglor. Hur mycket gods blir set kvar på "muttern" vid en överdimension?


En fingängas skärning är ju inte så djup beroende på just stigningen....gränsfall för M12x1 (borras 11) kanske om den dimensionen finns ...bultar går ju att göra egna om det är så...

Annars 1/2" UNF tror jag som borras 11.5

Lättare än att skära upp tröskellådor o annat kanske!?

Jag kan kanske bistå Magnus med verktygen om det behövs för en dylik operation

EDIT: hur mycket det blir kvar på mutter vet ju inte jag eftersom jag inte vet hur stor den är..hm..eller står det längre upp här i tråden tro

EDIT2: *host*..ska visst dit förstärkningsplattor o grejer ändå så då faller väl mittt förslag...

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Anders Larsson skrev:


EDIT: hur mycket det blir kvar på mutter vet ju inte jag eftersom jag inte vet hur stor den är..hm..eller står det längre upp här i tråden tro


Precis, problemet är att man inte vet....utan att öppna balken

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



porschedriver skrev:
Anders Larsson skrev:


EDIT: hur mycket det blir kvar på mutter vet ju inte jag eftersom jag inte vet hur stor den är..hm..eller står det längre upp här i tråden tro


Precis, problemet är att man inte vet....utan att öppna balken


Fast å andra sidan går man ju bara upp en milliflisa eller 2 i diameter så det borde vara möe mutter kvar

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
Hej Anders! Tja, en milliflisa eller två kanske skulle funka men jag siktar nog in mig på att få bort muttern och dit med en FIA-platta. Jag är ändå kass på att borra rakt så jag skulle säkert få ett ovalt hål...

FIA-platta förresten, det var bara för att det sitter en bra mutter med rätt gänga i dom... Lätta att få tag på också!

om/När det blir rejs-stol och fyrpunktsbälte så siktar jag nog på att sätta höftremsfästet i golvet istället. Lättare att komma åt baksidan för FIA-plattan då, liksom.

/Mangan, vars tröskellådor ändå är halvt uppätna och förmodlingen ganska lättåtkomliga. När man skär bort de lagningar vi redan gjort...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Skruva banåkabil
Defekta bältesinfästningar - hur laga?
1, 2   >>
6043 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande