Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 16615 besök totalt |
Bästa ej R-däcket
Vilket är det däck som ger bäst grepp men inte ett "R-däck"? Reglerna i vårat race säger R-däck ej tillåtna Vi kör 4-timmars race med en framhjulsdriven 900kg's 150 hästars bil Är ute efter bästa grepp, hållbarhet behöver vara 4 timmar. _________________ Magnus hägglund |
||||
|
||||
Yokohama AD08R är väl ett av de "nästan R-däck" som sägs vara snabbast men inte provat själv, och som sagt ovan hur definierar dom R-däck?
_________________ Daniel Ollikkala 200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012) Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019) |
||||
Ja det är ju det som är lite luddigt!
Föreslog på ett möte i höstas att vi skulle använda oss av ett Treadwear värde i stället som jag ser att dom gör i andra serier Men det påstods vara ännu luddigare definition Vill inte chansa då alla redan tror att vi fuskar med det mesta men vill ju samtidigt ha det bästa däcket! _________________ Magnus hägglund |
||||
Så länge däcken är E-märkta är det väl gatdäck? Låter som ett väldigt luddigt reglemente om det bara står "R-däck ej tillåtna"
_________________ Alex H-e-d-s-t-r-ö-m Tesla Model Y Performance -22 Peugeot 306 GTi -97 195hk@7900 195Nm@6500 VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ ) |
||||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Be arrangören om en lista på vilka däck som inte är tillåtna. Svårt att veta hur de resonerar med koreanska "semi-rdäck" och liknande.
Vägrar de att ange treadwear eller ens en lista så... Tja. Då är det som lite knepigt ![]() _________________ //Jonas Ström Meganekombi -17 Honda VFR1200F -10 (hoj) Mellan två banåkabilar.. |
||||
Eftersom termen R-däck inte är något som används i hela världen....eller ens utanför Norden (?)....så är TW det enda sättet att bestämma ett däcks prestanda,
Trubbigheten i TW finns och alla gatdäck med TW runt 200 lämpar sig inte på bana. Men ligger TW under 200, så kan man vara ganska säker på att dom är gjorda för bankörning eller rally. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Men det är inget som kan avläsas på en däckssida. |
||||
Re:
Ja, precis Tittar man på Tire rack i USA, så kallas dom Streetable Track & Competition. Tire rack, som tyvärr blivit mycket sämre. Deras sida gick att använda som en upplagsbok, för några år sedan. Demond Tweeks i UK, kallar dom Road Legal Race tyres. Det som är viktigt när man skriver ett gatdäcks-däckreglemente, är att man inte skriver att bara E-märkta däck är tillåtna. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
På regelmötet i höstas pratade vi om TW200 som gräns men det har fallit bort i senaste reglerna. Det borde nog in igen... För det är väl ändå den definition som blir minst luddig kan jag tycka.
En lista över "R-däck" blir väldigt svår att hålla aktuell. Men eftersom jag har tänkt köra i samma serie är jag också intresserad av input :-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Kreativt sätt att hantera saken men när texten är:
"Endast mönstrade däck av standardtyp tillåtna. Däcket skall ha ett mönsterdjup på minst 1 mm på minst 75% av däckets bredd, så kallade R-däck är ej tillåtet. Dimension är fritt men däcken får ej sticka utanför karosseri. " ...då blir det svårt att få in slicks. ;-) Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
Jo, men vad är standarddäck? _________________ Anders Hansson |
||||
Det kan man förstås diskutera men avsikten med reglerna är att hålla rejsandet på en ekonomiskt rimlig/låg nivå och då har man ansett att det ska vara relativt billiga däck, inte R-däck, inte slicks...och det får man väl respektera som tävlande.
Därav frågan; vilka erfarenheter finns av däck som rimligen inte klassas som R-däck (200 eller mer i TW)? Det var så länge sedan jag själv försökte köra seriöst på annat än R-däck så mina erfarenheter är inte värda så mycket... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
Då får ni sätta ett TW på 300...eller nått... Nya, bra däck är dyra. Dyrare än R-däck. EDIT: Och en maxdiameter på 15" _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Tja, för en gångs skull är det inte jag som sätter reglerna utan jag ska mest bara försöka följa dem ;-)
Jag vet inte hur diskussionerna gått, jag har inte kört tidigare säsonger. Men reglerna säger ju också max 150 hk, bil för 5000 kr på Blocket... fri bredd och diameter kan ju kanske vara ett sätt att få lite tyngre bilar att ha en chans mot lättviktarna, jag vet inte? Men oavsett det, reglerna ser ut som de gör och frågan vilka däck som är smart att välja? Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hur aktuell är egentligen R-däckslistan?
Funderar på federal 595 RS-R, finns inte på R-däckslistan men läste nånstans att det kallades semislicks och på ett annat ett "nästan" R-däck Vad tror ni? o vad rekommenderas annars? Har ju fått nåt förslag men finns det fler? _________________ Magnus hägglund |
||||
Re:
Federal RS-R brukar vi kalla för ett Semi R-däck ![]() Annars sägs ju Michelin Pilot Super Sport vara ett av de bästa gatdäcken prestandamässigt som även håller för en del bankörning (håller säkert riktigt bra med en lätt bil också) _________________ David Johansson BMW 335i E92 (Alpinweiss) BMW CS Motorsport |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
1, 2 >> 16615 besök totalt |