Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige S2 Cup 240, 2006 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13 >> 28 besök senaste veckan (98002 totalt) |
Jag tror mina garagegrannar mer verkade oroade än imponerade där jag låg och gnodde, men tack ändå!
Idag var hjulupphängningsdetaljerna klara från blästring och zinksprutning: Gäller att sätta fart nu, våren är snart här... _________________ Ragnar Burenius |
||||||||
Riktigt stiligt!
Vilken typ av lack/coating kör du med på bärarmarna? (original är det väl nå'n slags tunn gulkromatering) |
||||||||
Tack!
Chassiprylarna fick först blästring, därefter metallsprutning med zink och sen pulverlackning. De prylar jag kladdar själv hemma i garaget får tvåkomponents CA-primer + någon billig toppfärg, alternativt tvåkomponents bromsoksfärg. _________________ Ragnar Burenius |
||||||||
Schnyggt!
Sitter bromsslangen fast på nån av armarna? Mina nya är solitt stål, det känns lite dumt. Får göra nya ihåliga i stål när jag har slut på andra bekymmer Min djupa () analys av toe stags problematiken är att den gängade biten var utåt i ursprungs lösningen. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Inte så hög fart här. Några helger försvann pga jobbresande. Men idag fick jag iaf tillbaks stötdämparna från lite välförtjänt service hos pojkarna i lapplandsväsby! Tillsammans med nylackade fjädrar så ser det inte så pjåkigt ut för en gammal långmilare:
_________________ Ragnar Burenius |
||||||||
|
||||||||
när man ser den bilden undrar man hur det skulle bli med en BRM mun i orange? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||
Ett par löständer som Bärgarn i Cars-filmen, annars _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||
... och läppstift _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||||||
Fanns ju en rejs-Elise som var rosa med läppstift. EDIT: Fanns ju t.o.m. här på rejsa i en biltråd _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||||
Så var äntligen Exigen nere från pallbockarna!
Efter lite övertalning enades hjulen någorlunda om en gemensam färdriktning. En välbehövlig renspolning avlägsnade garagedammet. Så nu står hon där och väntar på nästa småfix. Känner att våren leder över mig just nu. Dags att växla ner... _________________ Ragnar Burenius |
||||||||
Försöker hitta någon i Göteborgstrakten som kan applicera stenskottsfilm på bilen. Typ något åt det här hållet, men inte nödvändigtvis alla bitar:
Vill ju inte att R-däcken ska blästra bort nya lacken redan på första banträffen... Någon som har ett tips på någon vettig som fixar sånt här i Gbg? _________________ Ragnar Burenius |
||||||||
|
||||||||
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||||||
När jag återmonterade krängningshämmaren fram insåg jag att dess bussningar inte var så fräscha, och pga zinksprut och pulverlack sprack även ena bussningen vid montaget:
Fick således införskaffa en bit delrin och uppsöka en vän med en fräs att låna ut: Härligt väder när man kan stå och fräsa med öppen port! Väl på plats: _________________ Ragnar Burenius |
||||||||
Ja, så var det det här med lackskydd. De firmor jag fick kontakt med ville alla ha pengar som motsvarar en lack av en front, så det kändes inte så konkurrenskraftigt.
Kom på att jag faktiskt hade ett par burkar av en 3M-produkt för detta. Lika bra att ta en chansning... Började med att maska allt förutom front, trösklar och partiet bakom bakhjulen: Därefter var det bara att spruta på. Lite dålig känsla för hur tjockt man skulle lägga, men försökte följa instruktionerna. Resultatet bliven blåaktig apelsinskalsyta: Efter något dygns torktid gick det att få en känsla för resultatet. Blankt, men på sina ställen fortfarande lite apelsinskal. Skulle nog lagt på tjockare här. Självklart syns en viss skarv där jag maskerat, och lite annat djup i lacken. Ungefär som några extra lager klarlack: Ljuset är väldigt bra just här, så den bilden är ganska avslöjande. Det som återstår nu är ytterligare något dygns torktid så det genomhärdar. Därefter får det bli en vaxning så att ytan blir lite glattare. Återkommer när jag vet mer! _________________ Ragnar Burenius |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Exige S2 Cup 240, 2006 | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 11, 12, 13 >> 28 besök senaste veckan (98002 totalt) |