Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Roadster 2002: Postorder-räsern
2 besök senaste veckan (982 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
   
xtimmyx
Adelaide (AUS)



Här sen Sep 2010
Inlägg: 451


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2019 13:56     Toyota MR2 Roadster 2002: Postorder-räsern Citera

Tillbaka i Sverige efter lång utlandsvistelse var det dags att börja på ny kula igen. Det här med att köra MR2 var ju rätt kul så tänkte jag skulle fortsätta på den trenden om än i något modernare tappning.

Sagt och gjort så började jag jaga efter lämpligt utgångsprojekt i UK och fick hjälp av Megillian Motorsport att plocka upp den och installera halvbur och all bracing de har (fjäderbensstag samt under body braceing) för att sedan kasta på den på färja för transport till Sverige.

Första bilden på den när jag hämtade upp den i hamnen:


Efter att allt skrot som låg i inredningen lastats ut så taket äntligen kunde hitta ner:


I tisdags anlände den med första bandagen inbokad lördag samma vecka på Kinnekulle. Dessvärre var kopplingen inte i bandugligt skick så jag fick åka ner till Falkenberg på vägen hem och hämta upp Mekonomens enda koppling de hade i lager, sen köra upp till Stockholm för att spendera de två nästkommande kvällarna till 1-2 på natten med kopplingsbyte och installation av coilovers och bromsar inför banpremiären.

Jag kommer försöka hålla denna liste någorlunda uppdaterat med vad som händer med bilen men i skrivandets stund ser det ut som följer:

Toyota MR2 2002:
Chassi:
BC RM Inverted Coilovers med 9/12kg fjädrar
Original krängare fram, ingen krängare bak
Megillian Motorsport strut bars och under body bracing

Drivlina:
Original 1ZZ-FE 1.8 140hk

Hjul/bromsar:
Original 15x6,5 + 16x7 fälgar med Nankang AR2 195 fram och 225 bak
EBC Yellowstuff-belägg
Slitsade/dimplade skivor

Interiör:
Megillian Motorsport halvbur som väntar på att få dörrsträvor installerade

Avklarat:
# (2019-05-16) Coilovers, skivor, belägg och ny koppling installerat


_________________
Timmy Lundin
Toyota Chaser JZX100 - Drift-brukis 2.0
Toyota Soarer Z20 1JZ - All-in Driftis
Toyota MR2 AW11 - Långsam räser-bil
Volvo 245 - Till vardags
Senast ändrad av xtimmyx, 19 Maj 2019 13:58, ändrad totalt 2 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
xtimmyx
Adelaide (AUS)



Här sen Sep 2010
Inlägg: 451


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2019 13:57     Citera



Kopplingsbytet var en riktigt vidrig historia och gjorde att vi varken hann göra hjulinställning eller sätta ride height utan det fick gå ändå. Som tur var så var ride heighten helt ok och hjulvinklarna bra nog att köra till banan för att göra lite sista ljusteringar där på topplagrningarna.

Bilen gick bekymmersfritt hela dagen och jag behövde egentligen bara smälla på lite mer camber när det börjat torka upp för att den skulle bete sig. Att vi behövde kapa av drop linksen och köra utan krängare bak pga tjuriga bultar kan ha bidragit till understyrningen men det ska görhoppningsvis avhjälpas med justerbara krängare i framtiden.

Här är gårdagens snabbaste varv och jag ser fram emot att putsa det ytterligare med diverse modifieringar jag har i åtanke.




_________________
Timmy Lundin
Toyota Chaser JZX100 - Drift-brukis 2.0
Toyota Soarer Z20 1JZ - All-in Driftis
Toyota MR2 AW11 - Långsam räser-bil
Volvo 245 - Till vardags
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Eddie Varvstopp
Kävlinge



Här sen Nov 2002
Inlägg: 2582



Tipsa Facebook   Inlägg  19 Maj 2019 14:33     Citera

Här går det undan starkt jobbat inför första körningen thumbs up


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Niklas
Ljungby



Här sen Mar 2004
Inlägg: 529



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Maj 2019 21:19     Citera

Snyggt Timmy!

Bromsar du ibland också eller nöter du bara ned fart med opposite lock 😁👍


_________________
/Niklas Holmlöv
Mazda Miata -00
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GluffiS
Köping



Här sen Maj 2004
Inlägg: 374



Tipsa Facebook   Inlägg  22 Maj 2019 21:27     Citera

Verkar bra fäste iaf


_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati 749 -04, P1800 -68, Lancer Evo 8, Trampcyckel -18 , Mercedes E220CDI
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
robber
STHLM



Här sen Mar 2003
Inlägg: 4516



Tipsa Facebook   Inlägg  23 Maj 2019 07:47     Citera

Skoj med en MR2 av nyare snitt.

Kollat på dessa länge då de mer eller mindre bortskänkes i UK.

Hur är den jämfört med din AW11?


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Honda Civic Type-R
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
xtimmyx
Adelaide (AUS)



Här sen Sep 2010
Inlägg: 451


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Maj 2019 20:52     Citera

Eddie Varvstopp skrev:
Här går det undan starkt jobbat inför första körningen thumbs up

Haha tackar! Ja det blev en rätt intensiv vecka men väl värd besväret!


Niklas skrev:
Snyggt Timmy!

Bromsar du ibland också eller nöter du bara ned fart med opposite lock 😁👍

Hahaha, bromsa det har jag inte tid med!
Skämt osido dock tycker jag både den här och AW11an trivs relativt bra att köras så, sen vet jag inte om det är allra snabbast, bara att det är roligast!


GluffiS skrev:
Verkar bra fäste iaf

Ja jag är riktigt imponerad av Nankangen faktiskt. Svårt att säga helt säkert då jag inte testat några andra däck på den här bilen, men de bromsade otroligt fint och tyckte sidogreppet var riktigt bra. De är lite mjuka kanske men väldigt lättkörda och progressiva vilket känns bra nu när jag känner in mig på bilen.


robber skrev:
Skoj med en MR2 av nyare snitt.

Kollat på dessa länge då de mer eller mindre bortskänkes i UK.

Hur är den jämfört med din AW11?

Jo exakt de är ju EXTREMT billiga där (vilket är varför jag köpte min där och inte här hemma).

Väldigt lik men mycket snällare! Den här kunde jag kasta runt lika skamlöst som en Miata, något som AW11an aldrig skulle tillåtit. Dock kör jag den likadant som AW11an vilket är precis vad jag hoppades på-
Trailbrakea eller lätta på gasen för att påbörja lite rotation i ingången, sen stämpla gasen när man vill att den ska sätta sig och accelerera ut.

Tror hjulbasen är största faktorn till att den är så mycket snällare (allt händer lite långsammare än i AW11an).

Kollade upp siffrorna förut idag och upptäckte att MK3 har trots att den är kortast, har längst hjulbas av alla MR2or(!).

Hjulbas / Total-längd:
MK1: 2,319 mm / 3,950 mm
MK2: 2,400 mm / 4,171 mm
MK3: 2,451 mm / 3,886 mm


_________________
Timmy Lundin
Toyota Chaser JZX100 - Drift-brukis 2.0
Toyota Soarer Z20 1JZ - All-in Driftis
Toyota MR2 AW11 - Långsam räser-bil
Volvo 245 - Till vardags
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
robber
STHLM



Här sen Mar 2003
Inlägg: 4516



Tipsa Facebook   Inlägg  26 Maj 2019 08:53     Re: Citera

xtimmyx skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Här går det undan starkt jobbat inför första körningen thumbs up

Haha tackar! Ja det blev en rätt intensiv vecka men väl värd besväret!


Niklas skrev:
Snyggt Timmy!

Bromsar du ibland också eller nöter du bara ned fart med opposite lock 😁👍

Hahaha, bromsa det har jag inte tid med!
Skämt osido dock tycker jag både den här och AW11an trivs relativt bra att köras så, sen vet jag inte om det är allra snabbast, bara att det är roligast!


GluffiS skrev:
Verkar bra fäste iaf

Ja jag är riktigt imponerad av Nankangen faktiskt. Svårt att säga helt säkert då jag inte testat några andra däck på den här bilen, men de bromsade otroligt fint och tyckte sidogreppet var riktigt bra. De är lite mjuka kanske men väldigt lättkörda och progressiva vilket känns bra nu när jag känner in mig på bilen.


robber skrev:
Skoj med en MR2 av nyare snitt.

Kollat på dessa länge då de mer eller mindre bortskänkes i UK.

Hur är den jämfört med din AW11?

Jo exakt de är ju EXTREMT billiga där (vilket är varför jag köpte min där och inte här hemma).

Väldigt lik men mycket snällare! Den här kunde jag kasta runt lika skamlöst som en Miata, något som AW11an aldrig skulle tillåtit. Dock kör jag den likadant som AW11an vilket är precis vad jag hoppades på-
Trailbrakea eller lätta på gasen för att påbörja lite rotation i ingången, sen stämpla gasen när man vill att den ska sätta sig och accelerera ut.

Tror hjulbasen är största faktorn till att den är så mycket snällare (allt händer lite långsammare än i AW11an).

Kollade upp siffrorna förut idag och upptäckte att MK3 har trots att den är kortast, har längst hjulbas av alla MR2or(!).

Hjulbas / Total-längd:
MK1: 2,319 mm / 3,950 mm
MK2: 2,400 mm / 4,171 mm
MK3: 2,451 mm / 3,886 mm



Tack för inputen.

Man blir nästan lite sugen att åka och hämta en.

Vad hände med Sosrer och aw11, kvar i aussie?


_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Honda Civic Type-R
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
xtimmyx
Adelaide (AUS)



Här sen Sep 2010
Inlägg: 451


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Maj 2019 21:37     Re: Citera

robber skrev:
Tack för inputen.

Man blir nästan lite sugen att åka och hämta en.

Vad hände med Sosrer och aw11, kvar i aussie?


Ja det kan jag verkligen rekommendera! Hittils verkar den vara en grym bas att bygga på med tanke på hur vansinnigt billiga de är.

Klart man hellre skulle bygga/köra Lotus men personligen skulle jag inte våga köra en Lotus på samma sätt som denna och det är skönt att inte behöva oroa mig över någon större finansiell förlust om något skulle gå snett på banan.

Soarern sålde jag men AW11an står kvar i förvaring där nere tills jag bestämt mig för var jag ska bo på sikt. Men jag tror inte jag kommer sälja den i första taget, eller någonsin förhoppningsvis.


_________________
Timmy Lundin
Toyota Chaser JZX100 - Drift-brukis 2.0
Toyota Soarer Z20 1JZ - All-in Driftis
Toyota MR2 AW11 - Långsam räser-bil
Volvo 245 - Till vardags
Våra race- och banåkarbilar
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Toyota MR2 Roadster 2002: Postorder-räsern
2 besök senaste veckan (982 totalt) << Föreg. ämne | Nästa ämne >>






Från request till första response:
sec (varav server render 0.164 sec)
Webbrowser render:
sec